"Nya" tekniken, tänker jag rätt?

publisher

Ny medlem
Hej alla kunniga vänner där ute!

Kort om mig
35-ish år
196cm
96kg (nybajsad)
gubbknän

Skidor
Salomon Q115 188cm
K2 Hardside 181cm
Elan FIS WC SL 165cm

Lärde mig åka skidor som 4-åring och åkte mycket som barn och ungdom, självlärd i stor utsträckning. Gick över till snowboard -94 och körde uteslutande snowboard till -02. Då falnade intresset och jag hade uppehåll några år. Sen tog jag upp åkningen igen för några år sedan och fastnade helt!

På pistskidor åker jag obehindrat i all fart i alla backar och alla underlag (körde full satsning i lundsrappet på juldagen, tö som frusit, hela åre var en hög blå-is) Men är i behov av att kunna lita på kantgreppet för att satsa.

I Off-pist åker jag allt utom couloirer men har haft svårt att köra de bredare skidorna i pist, inte lyckats hålla kantgreppet och inte vågat lita på utrustningen.

Nu har jag försökt att pröva många olika sätt att bemästra de bredare skidorna och tror mig vara inne på rätt spår, i alla fall en känsla som jag tycker funkar för mig.

I stället för att initiera sväng med klassiskt plöstryck så tänker jag mer "hockeysväng" för mig betyder det att jag startar sväng med att kanta skidorna och sedan sätta tryck med hela foten mot skidan - märker då att ju hårdare tryck jag sätter desto snabbare svänger skidan! I pist känns det som man kan sätta lite plöstryck, men utan någon större verkan (annat än att man kan känna viss risk att ramla över spetsarna).

Nu undrar jag ödmjukt om jag kan vara något på spåret? Eller har jag vaggat mig själv i falsk trygghet och bör tänka om snarast!?

Vad är det du vill åstadkomma?

Sväng görs genom en kombination av att kanta och vrida skidorna, om man tekniskt vill beskriva det med att starta svängen med att belasta ny ytterskida, styr dem med en fot/benvridning och sen kommer kantningen successivt genom svängen genom att du kantar med knä/höftkantning.

Handlar mer om att vara centrerad på skidorna snarare än att gå in i sväng på tå (plöstryck), även om den känslan kan vara en metod. backen lutar ju och om din kropp ska följa lutningen så måste du känna att du gör det).

Jag skulle säga att rörelsen som du gör är densamma oavsett om du åker på FIS SL skidor, fetingar och oavsett om du kör en kortsväng eller en långsväng, det är bara frekvens och möjligen timing som skiljer.

Själv brukar jag jobba med mindre vinkel i foten med fetingar utanför pisten jämfört med SL skidor i pisten (då petar jag i kilar i bakkant på skaften som jag kan ta bort när jag tar fetingar)

Senast ändrad:
Anders,

Tack för konstruktivt svar.

Jag kanske var otydlig i vad mitt "problem" är.

Eftersom jag skolades långt innan carvingtekniken är min grundteknik vilande på den klassiska "initiera sväng genom plöstryck" en teknik som inte visat sig speciellt framgångsrik på moderna OP-skidor med "mittmonterad" bindning.

Har således kämpat lite grand med att "få med" åkkunskapen/tekniken till nyare och bredare skidor. Pistskidorna funkar alldeles utmärkt att driva med en äldre teknik - men inte fetingar.

Jag försöker lära mig en mer modern teknik som passar till de bredare skidorna jag vill åka på. Och där tycker jag mig ha hittat en känsla/teknik som jag beskriver ovan. Fråga gärna om något är oklart!

Jag tycker att den här flimsnutten ger en riktigt bra bild av hur man nyttjar kantisättning för att carva ... kör du så här är du helt klart på rätt väg! :-) Du får ju långtifrån samma snabba respons på ett par fetingar men grundtekniken är densamma.

/MM

Senast ändrad:
publisher sa:
Anders,
Eftersom jag skolades långt innan carvingtekniken är min grundteknik vilande på den klassiska "initiera sväng genom plöstryck" en teknik som inte visat sig speciellt framgångsrik på moderna OP-skidor med "mittmonterad" bindning.
Om jag ska vara lite dryg här så finns det inget klassiskt med att "initiera sväng genom plöstryck" det har aldrig fungerat. :)

Att svänga på skidor är alltid en kombination av flera saker, kanta skidorna är en, vrida dem en annan.

Det så kommer att vara samma rörelse för att svänga fetingarna som SL skidorna och oavsett om du väljer att göra en kort- lr en långsväng, men med fetingarna så kommer det ta oändligt mycket mer tid innan det händer något.

Beroende på vad du vill åstadkomma på fetingarna, en skärande sväng? En styrande? en sladdande? I Pisten? I offpisten? Balkad backe? Manchester? så kommer du kunna angripa det på olika sätt, att åka på rent skär med dem tarvar lite tid, dels för att det tar tid att få upp skidorna på kant men oxå för att de kräver mer insatts för att få en böjning som ger dig den svängradien du har tänkt.
Det som sker väldigt i ultrarapid på SL skidorna och med en rebound som är enorm kommer gå i slowmotion på fetingarna och med en rebound som är lite som mellanmjölk, lite medium helt enkelt.

Att träna sina rörelser gör enklast i slowmotion, ta en sladdande parallellsväng och jobba med den:
"Åker snett utför med parallella skidor, lätt böjda knän och vrister och öppen skidföring. Svängen startas med en lätt sträckning av det blivande ytterbenet. Skidorna planas ut och styrs mjukt med fot/benvridning mot den nya åkriktningen. Svängen avslutas då vridningen upphör."
och med lite mer insats

Tillbaka
Topp