1 eller 2 par skidor

Olichor

Medlem
1 eller 2 par skidor
Står nu inför ett tufft val.

Börjar rusta upp mig inför kommande säsong och funderar på dilemmat 1 eller 2 par skidor?

Har just nu ett par Allmountain Nordica Soul Rider. Funkar okej både i park och offpist. Men det är ju smått klumpigt att hoppa och snurra med ett par tyngre och bredare skidor.

Därav undrar jag om ni tycker det är värt 2 par skidor 1 par rena parkskidor och ett par offpist, är skillnaden verkligen så stor? För mig som endast brukar åka 2 veckor om året så är det svårt att säga. Hoppas att jag kan få lite hjälp!

/ O

1 eller 2 par skidor
Två par skidor är bättre än ett par, tre par skidor är bättre än två par, fyra par skidor är bättre än tre par, fem par är bättre än fyra par, sex par räcker för de fllesta och definitivt om man bara kör två veckor om året ...

;) /MM

1 eller 2 par skidor
Att fråga om 1-2 par skidor räcker på ett forum som freeride, är att fråga skogen om den behöver alla träden.

Själv anser jag att fler skidor är bättre till en viss gräns och beroende på hur bra dem kompletterar varandra. I ditt fall så skulle jag köra kvar på Soul Ridern och sedan komplettera med snäppet fetare skidor. Alternativt byta ut Soul Ridern helt och hållet. Vet inte vilken park-karaktär SR besitter, men i mina ögon verkar inte 97 i midja vara allt för farligt, perfekta Sverige allround.
Men om du är en inbiten parkråtta och vill kunna köra samma backe en hel dag så är nog ett par renodlare parkskidor ett klokare val. För att återigen kompletteras med ett par lite fetare skidor, vet att Armada JJ är populära bland åkare som tar steget från parken till offpisten. ; men det är en skida som man antingen älskar eller hatar. Så det är värt att testa skidor för att komma fram till vilken typ av åkare du är när det kommer till offpisten.

edit: Även Bent Chetler och någon Salomon rocker är värd att lägga ögonen på, om det är en sån åkare du är vill säga. Har själv trott att jag ville köra lekfullt och ägde en kort period ett par BC. Men det var inget för mig så det blev ett par lagg med lite mer charger känsla.

Senast ändrad:
1 eller 2 par skidor
Jag kör på 2 par skidor nu förtiden, ett par lätta för att tura och ett par som jag åker mer vardagligt med.
Saknar bara ett par rena pistracer sedan är nog min uppsättning skidor komplett.

resqual sa:
Att fråga om 1-2 par skidor räcker på ett forum som freeride, är att fråga skogen om den behöver alla träden.
Skogen behöver inte alla träden när det börjar bli för tight att åka ner genom skogen.. ;)

1 eller 2 par skidor
resqual sa:

Själv anser jag att fler skidor är bättre till en viss gräns och beroende på hur bra dem kompletterar varandra. I ditt fall så skulle jag köra kvar på Soul Ridern och sedan komplettera med snäppet fetare skidor. Alternativt byta ut Soul Ridern helt och hållet. Vet inte vilken park-karaktär SR besitter, men i mina ögon verkar inte 97 i midja vara allt för farligt, perfekta Sverige allround.
Men om du är en inbiten parkråtta och vill kunna köra samma backe en hel dag så är nog ett par renodlare parkskidor ett klokare val. För att återigen kompletteras med ett par lite fetare skidor, vet att Armada JJ är populära bland åkare som tar steget från parken till offpisten. ; men det är en skida som man antingen älskar eller hatar. Så det är värt att testa skidor för att komma fram till vilken typ av åkare du är när det kommer till offpisten.

edit: Även Bent Chetler och någon Salomon rocker är värd att lägga ögonen på, om det är en sån åkare du är vill säga. Har själv trott att jag ville köra lekfullt och ägde en kort period ett par BC. Men det var inget för mig så det blev ett par lagg med lite mer charger känsla.
Tack för svaret, kunde tänka mig att det skulle komma lite komiska svar. Men för mig som går från 2 veckor till en säsong så vet jag inte hur och vad som verkligen bör prioriteras.

Funderar bara på om det är "värt" det, om det är stor skillnad mellan att köra en skida med 10 i midjan eller något köttigare.

1 eller 2 par skidor
Olichor sa:
Funderar bara på om det är "värt" det, om det är stor skillnad mellan att köra en skida med 10 i midjan eller något köttigare.
Om du ska säsonga så skulle jag rekommendera att behålla SR. Blir perfekt i början och slutet på säsongen när pudret inte är så djupt. Komplettera sedan med en skida i 115-120mm klassen för puderdagarna. Typ K2 Pettitor, Rocker 122 eller Bent chetler.
Men om du ska till andra sidan pölen så kanske du ska gå något större, beroende på vad du är van vid, och vill uppnå som sagt.

1 eller 2 par skidor
" För mig som endast brukar åka 2 veckor om året så är det svårt att säga. Hoppas att jag kan få lite hjälp! "

Beror väl helt och hållet på din ekonomi, samt hur mycket du vill lägga ut.

Men har du 14skiddagar/år skulle jag då inte spendera alltför mycket pengar på skidor.

Givetvis är en parkskida + en AMskida bättre, då det kommer ge dig mer.

Är din SR ny? Skulle personligen satsat på en renodlad parkskida beroende på hur mycket du hänger i parken. Du får helt enkelt fråga dig själv: är det värt att köpa en ny parkskida för runt 5000kr, hänger jag så pass mycket där?

Dock måste du också ta i akt att du lär behöva en parkskida om du nu ska köra park.

Har personligen ett par K2 Kung Fujas som jag har till offpist-AM. Skulle aldrig i livet tagit dom till parken (har ett par AR7 till det), vem vill förstöra sina stålkanter?

Snödjup

Tillbaka
Topp