10 stjärnor

Kumlin

Ny medlem
10 stjärnor
alla har nog sett att det är 10 stjärnor nu som man kan rösta på videoklippen,
tänkte bara kolla en grej är det bara jag som har märkt att det kan stå att en har röstat men endå har filmen betyg 6,75 hur kan den ha ,75 om bara en har röstat sen skulle jag tex rösta tia på en film som en hade röstat 6,75 jag rösta en 2 då ändrades det till 6,64 av en röst ,
vet inte om det bara är jag som märkt det, frågan är ska det vara så för att bettygen inte ska bli så höga / låga ?
// kumlinan

Senast ändrad:
10 stjärnor
kan ju dock vara för att någon/några fler har röstat inom den tiden som det tar för dit att uppdatera. Dock så är det kanske inte så troligt att det händer hela tiden, så något knasigt kan det ju vara.

10 stjärnor
10 stjärnor känns lite overkill, iaf om man kollar så är det inte så snyggt med 10 styckna lika dana stjärnor...

10 stjärnor
känns som många filmer får samma betyg nu.. runt 6-7 stjärnor.. svårt att veta vilka som är bra och dåliga då..

folk måste börja betygsätta bättre... tror inte det är funktionen det är fel på utan att för många lägger 1or och 10or, då blir det lixom 5 på alla filmer.. om man röstar flera 2-4or och 6-9or så kommer det nog att funka bättre..

bara min teori, kan ju vara någon annan anledning också

10 stjärnor
tycker det är mycket lättare att sätta ett betyg mellan 1-5.. Då 1 var suck, 2 njaa, 3 helt ok, 4 grymt, 5 världsklass elr nåt?
Vad vare som var så fel med det systemet?

10 stjärnor
jag tyckte till i denna diskussion innan och ville ha 1-10 stjärnor, jag gjorde ett misstag, ta tillbaka gamla systemet" blir för mkt stjärnor xD

10 stjärnor
1-5 mafackassss!!! Ta iaf bort stjärnorna!!!!

Skulle va fetare om det stog t.ex 5,85 under filmklippets lilla bild i "videolkippsmenyn" och sen när man klicka inte sig på själva klippet så skulle stjärnorna finnas!! Så jsjukt jobbigt att se skillnad på typ 5 och en halv stjärna och 6 och en halv stjärna!!

Åsen inga eckliga stjärnor utan typ freeride loggor, bara för att claima freeride!!!

Senast ändrad:
10 stjärnor
röstsystemet är ju helt knäppt :o det var en film vars ingen hade röstat, tyckte inte den var nå specielt bra så jag satt en 2:a då blir betyget 5.75?!?! :OO uppdaterade sidan och var fortfarande bara jag som hade röstat. WTF?!

10 stjärnor
det är något nytt slags system som tar hänsyn till fler saker än hur folk röstat, hur många som röstat och hur många som röstat vad och massa andra konstigheter

10 stjärnor
´dee helt weird för när jag va först å rösta på en film så rösta jag 10 då fick den 5 å de va fortfarande bara ja som röstat :S

10 stjärnor
Betygsystemet fungerar precis som det ska nu. Men det kan vara lite ovant i början.

Har en film bara en röst kan medelbetyget skilja sig en hel del från det betyget du satt. Eftersom det är så få röster på filmen vägs ett medelbetyg in från alla filmer in, men ju flera röster filmen får desta mindre vägs det allmänna medelbetyget in.

Detta gör att en film som fått 3 st 10:or i betyg raknas lägre än en film som fått 30 st 10:or och 1 st 9:a.

Jag kopierar även in mitt svar från denna tråd:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=53615
---------

Betygskalan är nu ändrad till 1-10 istället för 1-5. Alla gamla betyg är överförda till den ny betygskalan enligt:

1 => 1
2 => 3
3 => 5
4 => 7
5 => 9

Tänk på att ge rättvisa betyg, en 10:a ska sällan delas ut och detsamma gäller en 1:a.

En ny algoritm för vägning av medelbetygen har införts. Algoritmen heter Bayesian och används på en mängd olika sajter, t.ex www.imdb.com. Förenklat kan man säga att att formeln förutom betyg även tar hänsyn till hur många röster ett videoklipp har fått.

Detta innebär en ny och rättvisare topplista: https://www.freeride.se/video/toplist.php

Vill ni har mer information om Bayesian algoritmen rekommenderas:
http://www.thebroth.com/blog/118/bayesian-rating

10 stjärnor
fem stjärnor är bättre tkr ja. me tio stjärnor är det t.ex. inge större skillnad på en 8:a eller 9:a, medan det är en solklar 4:a med 5-stjärnssystemet.

10 stjärnor
nutrilainen sa:
lessen, men systemet funkar inte. ja satte en tia på en helt oröstad film, o då blev betyget 6.08. Ologiskt? Ja!
men läs vad Johan skriver!

"Har en film bara en röst kan medelbetyget skilja sig en hel del från det betyget du satt. Eftersom det är så få röster på filmen vägs ett medelbetyg in från alla filmer in, men ju flera röster filmen får desta mindre vägs det allmänna medelbetyget in.
Detta gör att en film som fått 3 st 10:or i betyg raknas lägre än en film som fått 30 st 10:or och 1 st 9:a."

10 stjärnor
m, fattar de, men då måste en film ha många bra röster istället för få bra röster för att bli högt ratad, men är det t.ex. en kite-film lr nåt, så lär inte så jättemånga betygsätta en sån film även att den är helt sjukt bra, på så sätt blir det orättvist.

10 stjärnor
nutrilainen sa:
m, fattar de, men då måste en film ha många bra röster istället för få bra röster för att bli högt ratad, men är det t.ex. en kite-film lr nåt, så lär inte så jättemånga betygsätta en sån film även att den är helt sjukt bra, på så sätt blir det orättvist.
Johan skrev ju nyss att den jämförs med de andra videoklippen, alltså spelar det väl ingen roll om det är kite eller skidor?

10 stjärnor
theseb sa:
nutrilainen sa:
Johan skrev ju nyss att den jämförs med de andra videoklippen, alltså spelar det väl ingen roll om det är kite eller skidor?
det han menade var förmodligen att färre kollar på en kitefilm, därmed röstar förljaktligen färre.

10 stjärnor
bara jag som märkt att betygsystemet är rätt fuckat just nu? jag röstade nyss på en studsmattefilm som första person, jag röstade en 4, men filmen fick 5,86 i betyg?

Senast ändrad:
10 stjärnor
theseb sa:
nutrilainen sa:
fattar du inte? om de nu skulle vara så att de e en grym snubbe på kite, och han har fått, låt oss säga 5 röster med vardera 10 i betyg, så får han ett sammanlagt betyg på ca 6/10. Fair? Nja... Detta betygsystemet har alltså sin grund i att den filmen som får många röster som är sådär medelbra till bra i betyg, får också ett bra sammanlagt betyg, medan filmer som t.ex. faller under kategorin studsmatta, får desto sämre röster pga. att ett betydligt färre antal personer röstar, även om de röstar sjukt högt allihop.

10 stjärnor
jibbkrille sa:
tycker det är mycket lättare att sätta ett betyg mellan 1-5.. Då 1 var suck, 2 njaa, 3 helt ok, 4 grymt, 5 världsklass elr nåt?
Vad vare som var så fel med det systemet?
Med den gamla skalan var det svårt att veta om man skulle sätta en 3a eller 4a på någon som langade bra trick men körde sketchy, eller om man skulle sätta en 4a eller 5a på en åkare med bra stil, men med dålig filmare. Nu blir allt mer nyanserat.

10 stjärnor
jeppenator sa:
känns som många filmer får samma betyg nu.. runt 6-7 stjärnor.. svårt att veta vilka som är bra och dåliga då..

folk måste börja betygsätta bättre... tror inte det är funktionen det är fel på utan att för många lägger 1or och 10or, då blir det lixom 5 på alla filmer.. om man röstar flera 2-4or och 6-9or så kommer det nog att funka bättre..

bara min teori, kan ju vara någon annan anledning också
men när man röstar typ 1 och är först då blir det 5,56 typ inte 1 dårå

10 stjärnor
jag tycker inte fr ska ha detta system! freerideär allför litet för att ha ett sånt här system, det är inte många som röstar på filmer vilket det här medelbetygs systemet gör att nästan alla filmer har samma betyg.

10 stjärnorna är det inge fel på men medelbetygs systemet gör allt knasigt, okey om newschoolers har detta men dom är typ fler gånger så stort så då blir det större skillnad på betygen för där blire fler som röstar och då bestämmer inte medelbetyget så mycket.

det blev en mycket mer rättvis betygs sättning i det förra systemet för då även fast en film bara fått 10 röster och filmen är skit bra så hålls betyget bra rättvist! men nå fet rulle kommer nu som är i världsklass och bara 10 röstar kan den ändå inte få bra betyg orättvist!, nu händer detta visserligen inte ofta men som exempel. så jag tycker det förra systemet ska tillbaka eller ha kvar 10 stjärnor men tar bort medelbetygs systemet!

Senast ändrad:
10 stjärnor
ADouhan sa:
jag tycker inte fr ska ha detta system! freerideär allför litet för att ha ett sånt här system, det är inte många som röstar på filmer vilket det här medelbetygs systemet gör att nästan alla filmer har samma betyg.

10 stjärnorna är det inge fel på men medelbetygs systemet gör allt knasigt, okey om newschoolers har detta men dom är typ fler gånger så stort så då blir det större skillnad på betygen för där blire fler som röstar och då bestämmer inte medelbetyget så mycket.

det blev en mycket mer rättvis betygs sättning i det förra systemet för då även fast en film bara fått 10 röster och filmen är skit bra så hålls betyget bra rättvist! men nå fet rulle kommer nu som är i världsklass och bara 10 röstar kan den ändå inte få bra betyg orättvist!, nu händer detta visserligen inte ofta men som exempel. så jag tycker det förra systemet ska tillbaka eller ha kvar 10 stjärnor men tar bort medelbetygs systemet!
Systemet tar hänsyn till hur många röster alla filmer har fått i snitt. Så det spelar ingen roll hur stor sajten är.

PS. Freeride är större än Newschoolers. Vi har flera unika besökare och besök varje månad.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp