100 eller 108 i bredd?

chrillelille

Aktiv medlem
100 eller 108 i bredd?
Jag har tittat runt på forumet och hittat liknande inlägg men inte riktigt hittat det svar jag söker.

Står inför valet av nya skidor, åker på ett par Line Prophet 90 (10/11) idag och känner att jag borde gå upp i bredd. Jag är en erfaren piståkare och där kommer jag nog vara mest, men jag vill också vara säker på att när jag tar mig ut utanför pisten att jag inte valt en för smal skida. Jag har aldrig åkt på bredare lagg så vet inte hur skillnaden är när jag kommer upp två cm bredare än mina 90mm midja i pisten (mina prophets funkar superbra i pisten idag och jag kör ifrån alla mina kompisar med carvinglagg). Blir det otroligt tråkigt där med 108-110 i midja eller är de nya skidorna (Extrem Project 110, SFB, Supernatural 108, Annex, Gotama, Soul 7 etc.) lika roliga i pisten som en 100mm? Finns det vissa modeller som gör sig bättre i pisten i en bredare midja?

Tack för svar!

100 eller 108 i bredd?
Jag har inte testat alla dom du nämner i texten, om du är en duktig åkare så kommer det inte att bli någon svår omställning.
Det kanske är svårt att ge en exakt skida, men om du ska åka tex 80% pist så hade nog jag gått på 100 midja. Jag har som många andra 2 par skidor 1 par för pist och 1 par för offpist Har 1 par Line sir francis bacon, dom är inte i närheten av mina völkl rtm vwerks i pist men funkar förvånansvärt bra. Hade dom som enda skida i Italien då vi va där v11. Funkade kanon, de enda som jag kände va att dom blir trögare i pist men det är 24mm skillnad jämfört med Völkl skidan jag har. Funkar bra att carva uppp till 85-90km/h sen börjar dom fladdra lite. Har även testat Soul 7 under vintern, också en väldigt lättåkt skida men funkar sämre i pisten om du jämför med SFB enligt mig.
En joker med risk för att bli halshuggen är Dynastar cham 107 som håller bra i pist ,upplevde den som väldigt stabil i pisten men trögare i offpisten.
Hade jag åkt mestadels pist och ska bara ha en skida så säger jag Extrem Project 100. en skida som jag blev kompis med redan i första sväng. Grymt bett i pist och jag tycker att det är en jättebra skida för nån som åker mest pist. Vill du åka mer offpist så tycker jag att du ska leta efter en skida i 110 mm klassen, dom funkar fortfarande bra i pisten men har bättre egenskaper i offpisten. Har inte testat Extrem project 110, men har den som lillebror samma bett så kanske du ska ta den. En annan skida som jag testat under förra säsongen va Head Rev 98. Funkar också suveränt i pist, klarar sig hyfsat i offpisten men det svagaste kortet av dom nämnda.
Har du möjlighet att testa lite olika skidor så kommer du snart att hitta den som funkar bäst för dig.
Lycka till

100 eller 108 i bredd?
Tack för snabbt och riktigt utförligt svar! Om vi säger att jag vill kunna åka 50/50 i och utanför pist, är det något speciellt jag ska leta efter i en lite bredare skida för att den ska vara lättare att carva i pisten? Typ smalare tail (t.ex. 126mm supernatural) eller bredare (typ SFB 136mm), mer eller mindre rocker, mer eller mindre flex?

Jag gillar verkligen min Line Prophet men vet att mycket hänt sedan 2011, så jag känner lite för att fortsätta med Line; Supernatural, Sick Day eller SFB. När du säger at SFB är trögare i pist, menar du långsammare i fart ellre mer trögsvängda?

Tack igen för hjälpen!

100 eller 108 i bredd?
Lägre eller nästan ingen rocker i tailen gör i regel att carvingen upplevs intensivare, särskilt i den sista delen av svängen. Men märk väl, även måttligt rockade men ändå helrockade lagg kan rocka riktigt hårt i pist.

Ett exempel i den första kategorin, utan tailrocker, bland medelfetingar Black Crows Corvus, iaf förra årets, osäker om den har ändrats till i år. Blizzard Cochise från ifjol är helrockad men beter sig galant i pist. Den kommer visst med ett lågt spann i år.

70/30, 30/70 eller 50/50 pist/offpist har inte den största betydelsen för ditt val. Det är vilka egenskaper du sätter i första rummet och vilka du kan göra avkall på som räknas. Vissa upplever skidor med tajt skärning, kort radie som mer pistvänliga, medans andra prioriterar högfartsstabilitet i stora svängar. På liknande sätt finns det motsatser i egenskaper utanför pisten.

Av de Line-modeller du jämför borde nog Supernatural med sin låga tail ha fördelar i pisten bredvid de andra.

Fast, ju förr du fastnar för att ha fler än ett par, desto mindre kommer du att behöva kompromissa..! ????

Senast ändrad:
100 eller 108 i bredd?
Hej, tack för svar! Ja, jag känner att Supernatural har några fördelar och antagligen kommer vara som en bättre Prophet. Dock har jag ju också tänkt på att skaffa en mer lekfull skida, typ SFB.

Jag har inte råd med två skidor nu utan känner att jag vill ha en som jag kan köra med i pisten, både dra på på manchestern och köra snabbt i uppkört (där gillar jag mina 90mm grymt bra), lätt kunna dra ut och köra bland träden och om chans ges kunna dra ut och köra djupsnö om det har snöat.

Anledningen till att jag blir lite förvirrad är att det verkar som att en 100mm midja kanske skulle passa bäst, men jag tycker också att jag läst mig till att en bredare skida skulle göra offpisten otroligt mycket bättre men inte göra ett jättestort avkall på piståkningen? Eller har jag helt fel här?

Kommer jag kunna köra på hjälpligt offpist med en 100mm midja? Jag antar att skillnaden kan vara ganska stor med 100mm jämfört med mina nuvarande skidor då de har rocker, vilket mina inte har?

100 eller 108 i bredd?
Tror nog att 100mm kommer passa mig bäst.

Nu har jag fått ett erbjudande om att köpa ett par nya Project 100 med Baron (av en kompis) för 7500kr eller ett par Line Supernatural 100 med Baron för 6500kr som finns på skidbutiken.com.

Känns kanske som att Project har fler anhängare här på forumet, men har också läst mycket gott om Supernatural, som verkar vara en Prophet med shockwall-sida som ska ge en mjukare åkning.

Blir nog väldigt nöjd oavsett!

100 eller 108 i bredd?
Hej, ursäkta sent svar. Angående tröga skidor.
Jag tänker så här, älskar att åka skidor på skär gärna långsvång för att sedan växla över till kortsväng typ pendel med benen för att sedan återgå till långsväng. När man åker så, lite kortare svängar så upplever jag att samtliga breda skidor blir långsammare= trögare från kant till kant. Vill inte göra dig tveksam såg att du vill ha en lekfull skida, jag tycker absolut att SFB är klockren.
Project 100 an är styvare och därmed inte lika lekfull.
Ska du åka Mest i norden och mycket pist så kommer 100 an bli jättebra, vill dock säga att SFB är mycket roligare skida att åka på som fixar pudret bättre.
Vad är då jag för åkare.
185cm lång 95kg. 38 år.
Åker mycket pist (pga fam) och gillar hög fart och carva i långa svepande svängar som blandas med snärtiga kortsvängar.
Vid tillfälle och på grabb resan varje år så är offpist väldigt prioriterat, försöker då att åka så mycket puder det bara går. Ska erkänna att på eftermiddagen när pucklarna i backen blir allt större så föredrar jag att åka på SFB även i hård pist.
Min son 18 år åkte dom hela påskveckan i Hemsedal han åker överallt på berget även en del park. Hans tyckte helt klart att det va bästa skidan han åkt på hittills.

100 eller 108 i bredd?
Hehe nu blev det ju inte lättar direkt. Pratade med en kollega idag som tydligen kör SFB och älskar den.

Nu står det mellan SFB, project 100 och Supernatural 100. Tror project 110/SN 108 blir dör mycket skida mesans SFB har tightare svängradie.

SFB funkar bra även på hårt morgonföre/is? Självklart inte lika men den funkar även där?

Tack för all hjälp!

100 eller 108 i bredd?
Hade SFB i Italien v11 2014
Varje morgon så va det återfruset i pisten och den klarade det helt ok, bättre än jag hade föreställt mig.

100 eller 108 i bredd?
Men då kanske det är den jag ska gå på då! Nu är det bara längden jag måste kolla, men 184cm blir nog bra då jag väger 75 och är 184cm lång själv.

Jättetack för hjälpen!

100 eller 108 i bredd?
Köp årets SFB om du är ute efter den modellen. Rejält uppdaterad mot fjolårets skida och den har fått riktigt bra kritik. Kommer själv köra på den i år.

100 eller 108 i bredd?
Då undrar jag vad som skiljer årets modell från förra året mer än grafiken? Måtten ser ut att vara samma.
Har för mig att dom bara uppdaterat grafiken dom senaste 2 åren, jag kan dock ha fel.

100 eller 108 i bredd?
Har du funderat på monteringspunk av bindning? Kör med Jester schizo så jag har möjlighet att flytta. Har dock inte prövat att ändra så mycket än, kört messtadels +2,5 från recomended.Skidan upplevs kvickare. Eric recomended ligger ännu längre fram, har dock inte testat att ligga där. Tycker att skidan går stabilare ju längre bak du kommer, men allt är en smaksak och jag är inte så van att stå centerat . Jag monterade så jag kan komma ända fram till center och bak till recomended.

100 eller 108 i bredd?
Jag körde ganska långt fram på mina prophets först, och flyttade sen bak vilket blev stabilare och gör att man kan trycka på lite mer. IOM att jag ej kör switch så kommer jag nog inte köra på eric's recommended utan Line's recommended.

Jag vill även att de inte ska bli för tunga att svänga runt så ska prata lite med affären innan montering. De har ju funnits ett tag oförändrade så borde finnas mycket info kring detta.

Jag kommer som sagt köpa med ett par Baron för att kunna toura.

100 eller 108 i bredd?
Jag hade nog om jag va du satt den på +1 från recommended, stabil men ändå rolig i offpisten. Men hör med affären dom har garanterat koll.

100 eller 108 i bredd?
Vad jag kan se har inte SFB uppdaterats de senaste 3-4 åren, eller har jag fel? Om jag hittar beg i bra skick kan jag lika gärna köpa dem?

100 eller 108 i bredd?
Alla skidor funkar offpist, tänk skidans pistegenskaper om du åker 50% pist. Styvhet och dämpning gör ju skillnad men Supernatural 100 och Project 100 är båda grymma skidor. Jag har bara åkt Project och de är grymma. Jag hade då inte valt 108/110 före 100mm om jag åkt 50% pist. Project 110 är chargervarianten, den kräver styrka och tekning och är inte lekfull någonstans men är en bra skida.

100 eller 108 i bredd?
Tack Gustav, det verkar finnas väldigt många åsikter i frågan :) men jag håller med om vad du säger.

Jag tror Shreditor kan vara för mjuk för mig, men nu har det dykt upp en ny utmanare i leken: Armada TST.

Någon som kan beskriva Armada TST jämte Prophet/Supernatural, Project eller SFB?

Tack alla för era inlägg!

100 eller 108 i bredd?

@LawndartGustav Jag kör TST som allt-möjligt-skida (183:an med guardians) och om du med odämpad menar att de har det där lite ljusa, krispiga ljudet/känslan i sig så skulle jag säga ja. (Har diskuterat det här med "dämpad" en massa gånger men fortfarande aldrig blivit säker på vad som menas, mest pga folk säger olika.)

Ang. vad jag tycker om dem (ingen har kanske direkt frågat men ändå) så är de en mycket trevlig allroundskida som inte känns jättestora (lång, ganska hög nosrocker) och belastade med min muskulösa 58-kiloskropp plus lite ryggsäck, pjäxor och annat jox flyter de högst tillfredställande tills snön närmar sig knädjup iallafall. Tokälskar dem när det kommit nån decimeter! Hyfsat kort svängradie så de går att mörda manchester med.. nosen kan flappa lite ibland när det är hårt men som helhet har jag snarare fått ett stabilt intryck av dem. Skönt med lite spann när det är hårt.
Har dock inte kört Project, nuvarande SFB eller Prophet/Supernatural så jag kan tyvärr inte göra någon jämförelse. Det jag har hört av andra som testat flera är att TST är mer åka framåt och stå på än vad SFB är, den är mer jibbig..

@chrillelille - SFB smalades av med 7mm för ett par tre år sedan, minns inte på rak arm vilken årgång (från 115 till 108 var det iaf) men är oförändrad till kommande säsong iallafall.

100 eller 108 i bredd?

@Heddious Grymt, tack för utförligt svar! Det känns som ett bra mellanting mellan SFB och Supernatural/Project och jag har blivit jäkligt intresserad av den. Jag tänkte köra på 183, men om du tycker att den är lagom för dig så funderar jag på om jag ska gå upp till 192. Jag är 184cm och väger 77kg, kör idag på Prophet 90 186cm och tycker att de är lagom längd.

Jag vill kunna stå på i pisten och köra offpist, men samtidigt inte behöva köra lappkast om jag ska svänga där det är lite tightare, typ i skogen. 183 kanske blir lite fladdrigt för mig, och den har ju jäkligt tight svängradie även som 192cm.

100 eller 108 i bredd?

@Heddious
Du hittade vad jag menade med odämpat iaf ;) tänkte eftersom det är en ganska lätt skida så brukar de kännas som du beskriver dom.
Sen hittade du nog en poäng med att opinion och TST är bakmonterade vilket inte SFB är iaf. Alla 3 skidorna är ju omtyckta av många. Skulle själv som sagt aldrig rekommenderat 108/110 över 100 om man åker 60% pist och i valet mellan dessa skidor får trådskaparen rådfråga MnO & Co eller gå på känsla. Jag har inte läst något om vikt, längd, åkstil, teknik osv (kanske har skummat och missat det...) hos den kommande ägaren vilket kanske skulle hjälpa men själv har jag bara åkt på Project skidorna så kan inte svara för de andra.

Senast ändrad:
100 eller 108 i bredd?

@chrillelille Har du möjlighet att testa bägge längderna innan köp? Annars skulle nog jag gått på den längre om jag varit du.. varken jag eller min kompis (tjej, lite kortare men starkare i benen än jag) som körde mina i vinter upplevde dem som jobbigt långa/ohanterliga och då är de ändå en bit längre än laggen jag kört på tidigare. Nosen kortar ner känslan av dem rätt ordentligt på icke-fluffigt underlag.

Jag testade f.ö. TST 174:an efter att ha kört på mina ett tag.. de 9 cm som skiljer kändes som att byta till snowblades eller nåt. Fortfarande en bra skida dock, men kort.

100 eller 108 i bredd?

@LawndartGustav

Här är det jag tidigare skrivit om min åkstil. Kan också lägga till att jag är 184cm/77kg.

chrillelille sa:
Jag har tittat runt på forumet och hittat liknande inlägg men inte riktigt hittat det svar jag söker.

Står inför valet av nya skidor, åker på ett par Line Prophet 90 (10/11) idag och känner att jag borde gå upp i bredd. Jag är en erfaren piståkare och där kommer jag nog vara mest, men jag vill också vara säker på att när jag tar mig ut utanför pisten att jag inte valt en för smal skida. Jag har aldrig åkt på bredare lagg så vet inte hur skillnaden är när jag kommer upp två cm bredare än mina 90mm midja i pisten (mina prophets funkar superbra i pisten idag och jag kör ifrån alla mina kompisar med carvinglagg). Blir det otroligt tråkigt där med 108-110 i midja eller är de nya skidorna (Extrem Project 110, SFB, Supernatural 108, Annex, Gotama, Soul 7 etc.) lika roliga i pisten som en 100mm? Finns det vissa modeller som gör sig bättre i pisten i en bredare midja?
Nu har vi ju dock dragit ner listan till Project, Supernatural, TST eller SFB. Blir nog supernöjd oavsett men jag vill ha en skida som klarar både pist och offpist, så jag satsar på 50/50-användande!

@heddious jag kommer säkert kunna provåka, det är bara det att skidbutiken.com har jäkligt schyssta försäsongspriser just nu så funderade på att slå till. Men de priserna kanske är normala och kommer hålla i sig? http://www.skidbutiken.com/skidor/big-mountain-bindning/3725-armada-tst-bindning

Tillbaka
Topp