100% parkskida

nithro

Ny medlem
100% parkskida
Hej

Vill ha en renodlad parkskida, ingen "allmountain" eller offpist, bara park och lek.
Exakt vad för egenskaper innehar en parkskida, respektive allmountain?

Att köpa skidor är JOBBIGT!

Vilka skidor är gjorda för parken? Gärna lite halvstyva eftersom jag väger 90-95 kg. 190 cm lång.

Mvh

100% parkskida
aa, vilka skidor är symmetriska då, Niklas? Det var snarare det jag undrade, sorry =)

Tack för svaren folk, ska kolla upp dem ni nämnde!

100% parkskida
Head JO promodel är väl en ren park skida?
Eller har jag helt fel? :p.

Oj dubbel post.. Internet särade ihop.

Senast ändrad:
100% parkskida
Men snälla pöjk, tacka för den hjälp du får om nicklas säger symetriska skidor så är det väl upp till dig att surfa ut och leta efter symetriska skidor!

Line invader är helt symetrisk om jag inte missminner mig!
Sen så var Fisher Addict det också back in the day tror jag, vet inte hur det är nu!

Annars så glider du in på tillverkarnas hemsidor och kollar va de säger! De brukar ofta ha ganska bra listor och "rankningar" över vart deras skidor passar in!

Om vi tar Armada t.ex.
thall har alltid varit den mest parkinriktade av de alla och kan väl klassas som en renodlad parksida!

Kolla runt lite innan du slänger upp en sån här tråd och ge oss lite att jobba med! Ge oss några modeller som du tycker verkar fylla det ända målet sen kan vi nog hjälpa dig 1000ggr mer än vad du kommer få nu!

Nu vill jag inte vara den som är den men är det inte bättre att bara köpa en skida som är ruggit bra i parken, o beroende av hur den klarar sig på andra ställen och sen bara använda den till parken än att rata allt annat som inte hör hemma nån annan stans än i parken? Det är ju fortfarande du som gör skidan till vad den är! Vill du ha en AR6a till en renodlad parkskida så lovar jag dig att den är det men vill du ha den till allmountain så är den det också, det är upp till dig!

Så fråga istället kanske efter en skida som är ruggggit bra i parken för det är det ända du åker och du kommer inte änns nudda pisten. Då kommer du nog i slutändan få en skida som levererar bättre i parken än vad de heeelt renodlade gör!

Lycka till med letandet...

/J

100% parkskida
Johan, du har rätt.

Saken är den att jag (som ganska oerfaren ifs) tycker det är konstigt om en skida är bäst på allt, vilket det ibland verkar som om man ska tro återförsäljare.

Om det gick att göra produkter som var optimalt på alla områden så skulle det inte finnas olika modeller direkt.

Vill inte ha en kompromissad skida som är sådär i pist, utanför pist och i parken när det är park jag kommer köra mest. Har kört både carving och twintip (rossignol scratch tror jag det var) i pist. Skillnaden märkte jag inte direkt.

Ska till Åre, är osäker på hur bra offpist det är där, men jag föredrar helt klart park.

Jag är 190 lång, 90-95 kg tung. Vad tror du/ni om Atomic Notorious? Enligt sport-conrad så är det en "ultra park shredding tool". Hittade dock ingen recension på den. Det är 07/08an jag snackar om.

Funderar på den och en jester-bindning.

100% parkskida
dom symetriska skidorna jag känner till

line invader
line afterbang
line anthem (dock lite bred under foten)
extrem villian
fischer addict
fischer villian pro
wölkl wall
k2 disorderly
moment rocker (symetrisk rockerskida)
atomic patent
atomic punx

100% parkskida
Det finns inga skidor som är gjorda för 100% park. Vilken skida du än köper kommer du fortfarande kunna åka lift, pist och även lössnö med de. Dock med sämre resultat än en skida som är bättre ämnad för ändamålet.

Ja, jag kände att jag bidrog rätt mycket till tråden nu.

100% parkskida
Har kollat på några av de skidorna du nämner, Alex. Vet ingen något om Atomic Notorious?

Saken är den att jag inte vill lägga en förmögenhet på skidorna heller. Max 4000 med bindningar.

184 cm atomic notorious med marker jester på för under 4000 frakten inräknad låter rimligt tycker jag. Vad tycker ni?

Hittar inte ens notorious på atomic.com....

100% parkskida
Fischer Addict var hård back in days...... så prova den du, med dina 95kg

Max 4000kr med bindningar? Där sprack det mesta... då är det bara begagnat som gäller.

Senast redigerad av en moderator:
100% parkskida
MedlemJapaner sa:
Det finns inga skidor som är gjorda för 100% park. Vilken skida du än köper kommer du fortfarande kunna åka lift, pist och även lössnö med de. Dock med sämre resultat än en skida som är bättre ämnad för ändamålet.

MEN DÅ ÄR DEN JU GJORD FÖR 100% PARK!!!

Som att säga att en 100% off-pistskida inte är gjord för 100% off-pist bara för att den GÅR att åka genom parken med............

Känner att jag måste sänka mig till ett dagisbarns nivå nu:
Är inte en F1 bil gjord för 100% tävling/bana bara för att det är möjligt att skjutsa ungarna till dagis med den?

Senast redigerad av en moderator:
100% parkskida
Head J.O. Pro, grymt skön parkskida :)

EDIT: läste inte att du var 190 lång...
EDIT2: elr budgeten, så mitt tips kan du skita i :P

Senast ändrad:
100% parkskida
max 4000 med bindning för dig som är 190cm och 90-95kg blir svårt, skulle varit lättare om du vägde typ 60kg och va 160cm eftersom juniorskidor skulle kunnat funka...

Jag har precis kommit hem från skidtestarhelgen i tandådalen, testade några skidor som va helsymetriska som låg runt 178-180 och det kändes kort och jag är bara 178 ... så du som är 190 borde ha ett par som är så långa som bara går att få tag på!

Det första jag tänker på då är...

Wölkl Wall, 185cm långa med Marker Jester från Sport-conrad vilket kostar 5000kr med frakt

fenox92 sa:
Head J.O. Pro, grymt skön parkskida :)
Niklas-Borg sa:
nordica ace of spades

113-86-113
Dom är säkert grymt sköna men båda går ju över hans budget med iaf 3000kr!

--------------------

edit: vilka motsvarar Atomic Notorious ? http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=kategorie&kat_id=40&art1=70005107

Senast ändrad:
100% parkskida
fattar inte varför ingen har sagt det än, men iaf. så är Salomon Suspect freeskier's bästa park skida för i år, som kom i delad plats med dumont. jag kjör på suspects och dom är dom bästa jag har kjört! förut har jag haft trouble makers och några andra olicka skidor, men suspect är bäst. dom är lite fettare, men inte så att det gör något, för det är mest park skida och för att dom är lite fettare så är det bättre/ lättare att landa på.

100% parkskida
Völkl wall 08/09 (180 cm) med griffon 12 (är den för klen för mig?) för 4175 med frakt. Dock 08/09an.

Är det bra pris?

Ingen som vet om notorious är något att ha?

Salomon suspect (181 cm) med samma bindning för 4077 inkl frakt.

Priset landar runt 4000, så då är frågan vilken skida man ska köra på.

Notorious (lite billigare, kan köpa jesters istället)
Wall och suspect är samma prisklass. Kan lägga på nån hundring och få jesterbindningar isället. är det värt det?

Wall verkar populär.

100% parkskida
För dig är Jester-bindningen värd pengarna, och mellan Suspect och Wall hade jag gått på den styvare och längre Wallen, du behöver varje centimeter du kan få!

Så kör Wall med Jester!

100% parkskida
Köp Armada Pipe cleaner, ar6 eller Thall, sjukt roliga skidor som är mjuka, poppiga och lekiga som f*n inte stela och "döda" som typ salomon. ar6 eller thall om du vill ha hållbara skidor som tar myyycket stryk och pipe cleanern om du vill ha en skida med racebelag som är snabb.

100% parkskida
Hjalles sa:
Köp Armada Pipe cleaner, ar6 eller Thall, sjukt roliga skidor som är mjuka, poppiga och lekiga som f*n inte stela och "döda" som typ salomon. ar6 eller thall om du vill ha hållbara skidor som tar myyycket stryk och pipe cleanern om du vill ha en skida med racebelag som är snabb.
nu är han 190 och väger 95 kilo. kanske blir för mjukt.

100% parkskida
Vet någon något annat ställe där man kan köpa billiga skidor? Kollar på sport-conrad nu. De har inte alla skidor, vill absolut inte betala butikspris för grejerna.

Står mellan Völkl Wall och Atomic Notorious. Atomicen är ganska mycket billig (nedsatt från 449€ till 190€).

Wallen är nedsatt till 299€ från 599€. Skiljer 1000 kr på de två skidorna alltså. Det är mycket för mig i nuläget :(

100% parkskida
nithro sa:
Vet någon något annat ställe där man kan köpa billiga skidor? Kollar på sport-conrad nu. De har inte alla skidor, vill absolut inte betala butikspris för grejerna.

Står mellan Völkl Wall och Atomic Notorious. Atomicen är ganska mycket billig (nedsatt från 449€ till 190€).

Wallen är nedsatt till 299€ från 599€. Skiljer 1000 kr på de två skidorna alltså. Det är mycket för mig i nuläget :(
Alltså vilken Wall kollar du på när du säger 299?

Hoppas verkligen inte du har kollat på denna!!! http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=kategorie&kat_id=40&art1=70001018

Det är en puckelpist skida, alltså ingen parkskida.

edit: sen kan du inte kolla priserna innan bindning på conrad för det skiljer ganska mycket efter :/

Senast ändrad:
100% parkskida
Oj... Fattar inte varför den ligger på den avdelningen. Borde väl vara alpine skiing?!

Iaf, då gick wall bort, den "andra" är för dyr. Jag kollar bindningar också, priserna jag har skrivit här är med både skida + bindning.

Ska försöka luska reda på mer om atomicen i morgon, blir till att ringa dem + skidbutiker!

Tack linder, kanske kunde gått illa det där. :(

100% parkskida
nithro sa:
Oj... Fattar inte varför den ligger på den avdelningen. Borde väl vara alpine skiing?!

Iaf, då gick wall bort, den "andra" är för dyr. Jag kollar bindningar också, priserna jag har skrivit här är med både skida + bindning.

Ska försöka luska reda på mer om atomicen i morgon, blir till att ringa dem + skidbutiker!

Tack linder, kanske kunde gått illa det där. :(
Puckel är väl ändå mer freeski än alpint? :D

Samt att just Mogul rakt översatt är Puckel :P

Priserna du skrev här är ju utan bindningar om du kollat från sport-conrad

Atomic Notorious 07/08 + Marker Jester 07/08 = 349,00 €

inte 190 €

Vilket med frakt blir € 374 = 3912kr

-------edit1----------
Lite andra alternativ jag hittade på sport-conrad inom budgeten

K2 Disorderly 09/10 + Marker Jester 07/08 = 359 € + 25€ frakt = 4017kr
Provade dessa i helgen och dom va rätt sköna faktiskt! Ska prova dom mer om 2 veckor hade jag tänkt :)

Rossignol S2 Park 09/10 + Marker Jester 07/08 + Frakt = 3705kr
(för mjuk?)

-------edit2----------

Hur duktig är du i parken?

Senast ändrad:
100% parkskida
felix sa:
MedlemJapaner sa:

Som att säga att en 100% off-pistskida inte är gjord för 100% off-pist bara för att den GÅR att åka genom parken med............

Är inte en F1 bil gjord för 100% tävling/bana bara för att det är möjligt att skjutsa ungarna till dagis med den?
Jag var sinnesvilt seriös ska du veta.

100% parkskida
linder sa:
Puckel är väl ändå mer freeski än alpint? :D

Samt att just Mogul rakt översatt är Puckel :P

Priserna du skrev här är ju utan bindningar om du kollat från sport-conrad

Atomic Notorious 07/08 + Marker Jester 07/08 = 349,00 €

inte 190 €

Vilket med frakt blir € 374 = 3912kr

-------edit1----------
Lite andra alternativ jag hittade på sport-conrad inom budgeten

K2 Disorderly 09/10 + Marker Jester 07/08 = 359 € + 25€ frakt = 4017kr
Provade dessa i helgen och dom va rätt sköna faktiskt! Ska prova dom mer om 2 veckor hade jag tänkt :)

Rossignol S2 Park 09/10 + Marker Jester 07/08 + Frakt = 3705kr
(för mjuk?)

-------edit2----------

Hur duktig är du i parken?
Jag har skrivit olika priser, men oftast med bindningar. Det som reglerar slutsumman är i princip skidorna. Vill helst inte lägga mer än 200€ på skidorna.

Hur lång är du? Hur tung? Disorderly är 179 som längst, Notorious är 184.
S2an är också kortare, 180 cm.

Vet inte mycket om styvheten hos de skidorna, vet ni?

EDIT:
Jag är nybörjare i parken. Är väl inte så bra alls egentligen. Har inte haft tid att träna ordentligt innan. Hoppas dock på lavinartad utveckling i Åre :D

Senast ändrad:
100% parkskida
nithro sa:
Jag har skrivit olika priser, men oftast med bindningar. Det som reglerar slutsumman är i princip skidorna. Vill helst inte lägga mer än 200€ på skidorna.

Hur lång är du? Hur tung? Disorderly är 179 som längst, Notorious är 184.
S2an är också kortare, 180 cm.

Vet inte mycket om styvheten hos de skidorna, vet ni?

EDIT:
Jag är nybörjare i parken. Är väl inte så bra alls egentligen. Har inte haft tid att träna ordentligt innan. Hoppas dock på lavinartad utveckling i Åre :D
Jag är 178cm / 65kg, så Disorderly'n i längsta va rätt lagom för mig...

Men kortare och mjukare skidor är ju att föredra om man är ny i parken, jag som har åkt lite går ju upp i längd och hårdhet! :)

Och om nu Notorious är punxs Storebror (känns mer som föregångaren?) så är det ju sjukt nice :)

Säsong i Åre?

Senast ändrad:
100% parkskida
Jag ringde till Atomic och frågade vad Notorious var för något. Det var Punx fast exklusivare, deras värsting. Atomics åkare kör på Notorious sa han jag snackade med. Känns riktigt bra faktiskt! :)

Säsong i Åre, japp! Åker på måndag.

100% parkskida
MedlemJapaner sa:
felix sa:
MedlemJapaner sa:

Jag var sinnesvilt seriös ska du veta.
Ironi hör inte hemma på freeride Joachim, inte många här som ens vet vad ordet innebär..

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp