160 cm för kort för freerideskidor?

Suktar efter ett par K2 Phat Luv dim: 135/102/121 men längden? Jag är 163 cm och åker nu på ett par Scott Santiago Mission längd 168 men upplever dem ibland som för långa när det blir trångt och stökigt. Vilken längd på Phat Luv ska man satsa på 160 lr 167???? Enligt försäljaren ska 160 vara för kort för mig, men vore ju gött om man slapp de där extra centimetrarna i skogen.... /Alex

vad var säljarens motivering till att de skulle vara för korta för dig?
Min åsikt (som inte delas av alla) är att din kroppslängd är irrelevant eller i vart fall av liten betydelse, däremot vore det nyttigt med mer info om åkstil, vikt och var skidorna ska åkas på.

jag antar att du är tjej också då Phat luv är en dammodell, men med ett namn som Alex så ja...

Senast ändrad:
om dom du har som är långa o tkr dom är för långa så blir det nog också knöligt med långa skidor som dessutom är tjocka. vilket btw sjukt överskattat i svenska förhllanden.

Stämmer, är tjej. Mmm... ok, åkstil, försöker åka ganska aggressivt men orkar inte alltid, därav känns Scottskidorna för långa, får inte runt dem när det är stökigt och jag är schleten.... Väger ca 60 kg. Ingen motivering alls, bara ett svar på mail att det var kort för freeskis.... Sant, man bli inte bortskämd med fluff i svedala, men bor nära Åre och har trots allt haft många fina puderdagar under vintrarna. Sen finns det ju stooora berg om man lämnar landet :-)

/A

Senast ändrad:
eftersom jag inte provat dem så gör jag nu en total gissning,
k2 brukar mäta sina skidor lite annorlunda så en 160cm k2 är nog ett par cm längre än andra märkens och 160 cm är nästa längsta modellen av phat luv vilket får mig att gissa att du borde kunna köra på den om du nu inte trivs med dina 168 långa idag.
I övrigt så har säljaren lite rätt i att 160 är väldigt kort för den typen av skida, finns många fördelar med lite mer längd, jag har ett par nya i 185 och är orolig att de är alldeles för korta...

Tycker inte du ska haka upp dig så mycket på centimetrarna. Även om jag oftast (alltid kanske) rekommenderar lite längre skidor än de flesta andra. Tycker man får bättre flyt med lite längre skidor och det är bara när det är extremt tight man vill ha "för" korta.

Har du möjlighet att testa skidorna innan du köper? Gör det i så fall. Tror inte du kommer tycka det känns bra med väldigt korta och du lär bli trött fortare om du ska åka puder. Är man trött så är man och då är det dags att fika och ångra att man inte tränat hårdare...

Faktum är att skidans utformning och flex (styvhet/mjukhet) har mer avgörande betydelse för hur lätthanterlig en skida är än längden. Phat Luve är en förhållandevis mjuk skida (åtminstone tidigare årsmodeller) som bör vara lätthanterlig även i lite längre längder.

Jag köpte ett par 160 cm till min dotter förra året som fungerat utmärkt, hon vägde bara 45 kg förra vintern. Om du är någorlunda driven skidåkare tror jag att 167 cm är ett bättre val på sikt än 160 cm. De kortare är sannolikt väl mjuka för dig.

Se mer: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=42095

/MM

Line har fina mjuka skidor för lätta åkare.
Min son . 160 cm ,48 kilo har ett par Line cronic 166.
Funkar kanonbra.
Tror även att Prophet 90,165cm funkar bra.

Senast ändrad:
Tjotjo.. . du fick i förslag att prova de korta och de längre... just då kommer de kortare förmodligen kännas bättre. eftersom de blir lättare mm. att åka på men efter du har åkt in dig på de långa kommer du ha mer nytta av dem och får mer flyt mm. det är min erfarenhet hoppas du får nått bra som gör dig nöjd :)

te.x. jag gick från ett par lätta korta mjuka skidor i vintras till ett par lite tyngre långa hårda och det känns helt fel i början och man inte kan göra riktigt samma saker på dem mm. men när jag åkt i ca en vecka så hade jag utvecklas och allt gick mycket fortare i offpisten...

MVH

Senast ändrad:
jag skulle ha valt dom längre. har ett par phat luv 174 och jag är 160 men dom är ju så mjuka. tycker att dom är fantastiska

Tillbaka
Topp