180-360!

djcarl

Ny medlem
180-360!
Tja!
Har börjat åka i år och har hållit på nu i en månad. Kan mutegrab o.s.v. Men är jävligt stel av mig och började snurra idag. Försökte mig på 180 i Bigjumpen men när jag landade baklänges fick jag framåtlut och skidorna släppte varenda gång. Hur gör jag för att slippa detta jag vill ju trots allt stå på skidorna efter hoppen.
Peace!

180-360!
om du kommer runt bra och skidorna löser måste du nog bara dra åt bindningarna hårdare. att landa med lite framåtlut borde inte göra så att de löser it om du inte har dom ställd på för lågt Din tal.

180-360!
Brukar vara så att du börjar snurra för tidigt, alltså redan i kicken. Då blir det så att rotationen kommer i kickens vinkel istället för luften/landningens, alltså landar du med framvikt baklänges, om du testar att chilla lite med snurren så lär det gå! Try it :)

180-360!
JoakimN sa:
Brukar vara så att du börjar snurra för tidigt, alltså redan i kicken. Då blir det så att rotationen kommer i kickens vinkel istället för luften/landningens, alltså landar du med framvikt baklänges, om du testar att chilla lite med snurren så lär det gå! Try it :)
awesome tip! Det kan jag ha användning för! :P

180-360!
Pff, allting handlar om hur du står i kicken! man ska ha balansen mitt på sidorna inte på tailarna (bakotvikt) som jag gissar du har sen ska du bara göra en 180 och då behöver du inte tänka så mycket på snurren det viktiga är att du inte ska börja kolla på baksidan av kicken utan på landingen efter som att jag gissar att hoppet inte är så speciellt stort så kommer det inte vara några problem.
en annan grej som är viktig är att du inte ska snurra snabbt, när jag kör 1or så burka jag bara snurra 90 grader och sen bara tweaka runt dom sista 90 graderna just innan landningen.

joakimN har bara ett rätt och det är att du inte ska snurra i kicken, hans teori är fel, men det är viktigt att inte snurra i kicken efter som att du förlorar fart och kommer nog landa på nollen. du får sämre från skjut från kicken vilket gör att du får mindre hangtime.

men det är inte lika viktigt som att stå rätt på skidorna.

hoppas att jag hjälpte lite!

Senast ändrad:
180-360!
Kolla upp bindnignarna, dom står förmodligen på lägsta så som du beskriver det.

180-360!
Hur mycket väger du?
Själv väger jag typ 73 kg och bindningarna e inställda på typ 90 kg.
Men eftersom du e nybörjare rekommenderar jag att inte ha lika hårt som jag, eftersom ju hårdare du drar åt desto svårare löser skidan ut, och om den inte gör det vid rätt tillfälle så är risken för benbrott stor.

180-360!
Vad har du för bindningar? Jag hade ett par Marker 11 en gång som utlöstes hur hårt dom än var uppskruvade. Du kanske har liknande.

180-360!
Gurra2525 sa:
Hur mycket väger du?
Själv väger jag typ 73 kg och bindningarna e inställda på typ 90 kg.
Men eftersom du e nybörjare rekommenderar jag att inte ha lika hårt som jag, eftersom ju hårdare du drar åt desto svårare löser skidan ut, och om den inte gör det vid rätt tillfälle så är risken för benbrott stor.
Jag väger ca 75 och har på 95-100 kg men då bör jag alltså skruva ner till ca 80 eller?

180-360!
lånar tråden lite, har samma problem, tappar nästan alltid en skida när jag gör 180 men klarade idag 360 (yay) och har absolut inga problem alls där :S

Tillbaka
Topp