184 eller 194 Stormrider

viktor_s

Ny medlem
184 eller 194 Stormrider
Tjena! Jag har ett huvudbry! Jag har brutit mina favoritskidor (stöckli stormrider II, förra årets blåa 105-73-96), så jag behöver ett par nya. Men årets utförande skiljer sig i skärning 109-73-99 och längder. Min gamla var 186cm, och den gillade jag. Den nya finns i 184cm och 194cm. Vilken ska jag välja???, 2cm ner känns inte helt hundra och 8cm uppåt känns riktigt långt. Jag är 186-187cm lång och väger 75kg. Har åkt en hel del, åker fort och aggressivt, men det är ju inte fel om skidan fungerar i lite lugnare tempo också. Åker 50/50 pist/offpist. Vad tror ni?? Ska jag våga mig på 194:an eller tror du att den blir för tung och strögstyrd i puckel och annan lite tätare terräng?? / Viktor viktorsalmonson@hotmail.com

184 eller 194 Stormrider
Välj 194. Jag är 193 cm och väger 90 kg och kör på stormrider I, 198 cm. Kör mycket i Kittelfjäll, där det är ganska trångt och puckligt, och det funkar väldigt bra så länge man bara har lite fart. Tycker inte att de känns speciellt långa, och prioriterar man fart så är lite längd ett måste.

/Gorek

184 eller 194 Stormrider
Jag tycker du ska provåka bägge två och känna efter vilka som du tycker är bäst. Det är lika svårt för oss att svara på vilken längd av dessa två du ska ha som att välja din favoritfärg.

::Skägget

184 eller 194 Stormrider
Jag har själv aldrig åkt på ett par Stormrider och har därför svårt att uttala mig om skidans egenskaper. Ytterst sannolikt är dock att årets 184 så att säga motsvarar din gamla 186. Dvs. har du inte tidigare haft funderingar på att gå upp i längd så finns väl knappast någon anledning nu.

Frågan man måste ställa sig i är vilke fördelar respektive nackdelar man får med en längre skida.

+ Ökad stabilitet för snabbare åkning.
+ Ökad bäryta för bättre flyt i lössnö.
+ Större svängradie (antar jag) för "stor" åkning.

- Kräver mer kraft, tyngd, fart och/eller teknik.
- Kan upplevas som "trögare" och svårhanterligare

Tjaa, det är inte ett lätt val. Själv skulle jag välja 190 centimeter! ;-)

MVH/MM

PS! Jo jag vet att 190 inte finns... det är ju det som gör det så svårt... ;-) DS.

184 eller 194 Stormrider
Våga dig på 194:an? Självklart! Det är bara båg och försäljningsbull att man ska ha korta skidor! Låt gå om du enbart jibbar runt, snurrar, spinner och hoppsvänger nedför Ebola-korridorer, annars kan jag inte se någon som helst fördel med korta lagg. Vill man åka fort och aggro så är det definitivt inte vare sig roligare eller bättre med korta skidor.

Så tycker jag, så dä zåå!

/ Hawk

Tillbaka
Topp