2012

2012
Skönt att Forum gjort Destroyern snyggare, men oskönt att Burton lyckats göra arets snygging Custom X till nagot fult.

2012
Som Flying-V men ändå inte, eller?
10wtv8z.jpg

Keegans nya
33w78yg.jpg

1zeb1nr.jpg

2h685df.jpg

Easy Livin
n5llia.jpg

osv osv - allt finns där ute...

Senast ändrad:
2012
Tack Coldis!
håller helt med.... Jag skapade tråden i "Snowboard-forumet" för att den skulle handla om just snowboardprylar och INTE skidprylar.
Jag har inget emot skidåkare eller så men jag (och de flesta andra som åker snowboard gissar jag) är helt enkelt totalt ointresserad av skidprylar!
Så snälla posta inga skidprylar här, skapa egen tråd i skidforumet istället, tack! :)

Senast ändrad:
2012
Jag tycker airblaster gör jävligt cleana grejer för folk som inte gillar att vara mainstrem med baggiga neonfärgjackor ;)

Måste skaffa en leash bag nästa år!

2012
Ingooo sa:
Håller med Thomsson, gillar också Airblaster! Skönt med kläder som går emot hela "tall-tee-super-baggy-gangsta-neon-newschool-trenden" :)

Här är Analog katalogen också (funkar ju inte på zuzupopo) http://issuu.com/junkshow/docs/ana2012
men lixom, tall-tee trenden e ju slut sedan typ 2 år sedan, allt som gäller nu e ju nima jalali skinny jeans och skinny stance, FULT!

typ, bigbear style, med skägg :P

Senast ändrad:
2012
Har precis kommit hem från ISPO och har sett en massa nyheter men allt bleknade när jag fick träffa och hänga med en av de största genom tiderna, Terry Kidwell. Jag blev helt starstruck först och visste inte vad jag skulle säga men han var supertrevlig och lätt att snacka med!

De flesta märken kör samma prylar med ny grafik och Never Summer ser som vanligt bäst ut av alla brädor.

2012
Thomsson sa:
Jag tycker airblaster gör jävligt cleana grejer för folk som inte gillar att vara mainstrem med baggiga neonfärgjackor ;)

Måste skaffa en leash bag nästa år!
Ja jag håller med, de gör cleant gear, men 2012 grejjerna ser lite trista ut jämfört med detta års. Kanske är att färgerna inte faller mig i smaken.
Och det här du kallar mainstream, man ser ju mer tight gear än baggy i backarna nu för tiden, men vafan, man kör ju på det man själv tycker är smoth.

peace&love

2012
undrar om inte tight/skinny grejjen är mest i USA och sverige? Jag tycker österrike o schweiz med omnejd fortfarande är mest loose fit o skarpa färger samt tall saker pa freeskiers:ena ..

2012
Känns som hela slim-trenden också är lite av en motreaktion mot skidåkarnas newschool-trend som har tagit snowboardens baggy-style till en helt ny nivå. Sen att vissa kör extremt super-slim och cheap-monday-jeans är nog bara ett exempel på att ta en trend till det extrema som skiers som har och längre och längre tee's, och att extrem-trender sticker i ögonen på vissa är ju inget nytt, så har det alltid varit. Inget av det är ju direkt praktiskt och funkar nog endast i parken men det som alltid kommer vara kvar och funkar är ju den vanliga och alltid snygga normala baggy stilen som du nämner riccweee. Sen är det ju lite kul med lite mera variation i backarna kan jag tycka och att man får chans att individualisera sig mera. En som kör en tight rocker-style på stan vill säkert behålla sin image även i backen och nu finns ju kläder till detta. Har aldrig heller riktigt förstått det personlighetsbytet som vissa genomgår när dom byter om till sina gangsta snow-kläder när det utanför backen inte alls är deras stil men dom vill nog bara smälta in och följa trenden. Men men kul iaf att folk nu kan klä sig precis som dom känner för och att inte alla ser likadana ut i backen för hur kul vore det? Vi kan väl helt enkelt se det som en ytterligare utveckling av vår sport och det är ju bara positivt :)

Undrar också vad SW\'s X-games-outfit kommer ha för konsekvenser i backarna framöver... tänkte mest på kidsen... eller när hans kläder hamnar på Stadium... :S

Senast ändrad:
2012
För alla Bataleon intresserade, som ni säkert redan sett så har man ändrat alla modeller 2012 (förutom Evil Twin Classic), har tyvärr inte hittat nån 2012 katalog än men allt det här:

Alla 2012 boards: http://blog.mossys.com/images/1112bata.jpg

lite 2012 info:

"For 2012 TBT extends further out to the tip and tail. Where it used to end at the contact points, it now runs smothly all the way to the tips. The nose and tail ramps have been updated on every model becoming moderately longer and smoother. Along with the TBT change, this dramatically smoothes the contours and reduces petential grab spots. These are further refinements to an already refined product. You will also see a reshaping of the tip and tail to more blunted outlines. This is great for reduced swing weight, stability in presses, power in ollies, etc. 4 different carbon layups are being used in different models in 2012.

You will also see additions of 4 new models: The Disaster Twin at $359.95, The FeelBetter Women's Twin at $349.95, Whatever All mountain Freestyle at $399.95, Enemy All mountain Freestyle at $799.95

We are stoked to see 3 new models under $400.00! As Bataleon grows it becomes more economical for them to bring this insane tech at lower price points."

En ny press-metod som man nu använder gör att TBT blir synlig även på top-sheeten.

2 new TBT Flavors for 2012: Jib TBT and All Mountain TBT

Jib TBT: The triple base starts under the bindings. The center of the 3 bases is wider than on any of the other boards.
All Mountain TBT: A directional version of the Freestyle TBT where there is more angle in the nose TBT.
Also new on the Omni and Undisputed: Backseat inserts. This is an extra set of Wayback inserts so you can go all the way back on those mega deep days.

Alla Evil twin och Goliath har fått Sintered bases inför 2012.

The Riot och Evil twin har Twin TBT men Airobic 2012 har nu fått Jib TBT som även nya Disaster 2012 har.
Om man tyckte att Airobic var mjuk så marknadsförs nu Disaster som deras mjukaste board och om man kollar i slutet på den här videon så verkar den helt galet mjuk: http://www.zapiks.com/presentation-de-la-gamme-bat-2.html kolla vid 3:03!

Ny längder och Wide-modeller:

Bataleon Riot 2012

151, 154, 157, 159 Wide

Bataleon Evil Twin 2012

149, 152, 154, 156W (264mm waist), 157, 159W

Bataleon Evil Twin Classic 2012

151, 155, 159

Bataleon Evil Twin Artist Edition 2012

152, 154, 157

Bataleon Goliath 2012

150, 153, 156, 157W,158, 160W,161, 163 W

Bataleon Jam 2012

156, 159, 161W, 162

Bataleon Whatever 2012

Whatever the Conditions, Whatever the Terrain...you get it.
Shape: Freestyle TBT
Outline Shape: Twin
Flex Pattern: Twin
Flex Rating: 7/10
Setback: None
Biax Laminate
Extruded
20 inserts
Lightning Edge
"Core" Core

Verkar som om det här är en billigare variant av Golitah modellen som har fått några uppgraderingar för 2012.
En som hade provkört nya Whatever modellen sa följande:
"Just know that it is in my top 5 favorite most fun snowboards I have ridden."

Bataleon's official 2012 Flex scale:

0 - Unbendable mega stiff
2 - Very stiff
3 - Stiff but ridable
4 - Agressive
5 - Very responsive
6 - good overall freestyle
7 - playful
8 - soft
9 - very soft / noodly
10 - wet towel

Note - We don't do stiffness. We do flex. Our flex-rate is a scale from 0 to 10 where 0 is a super stiff board and 10 is a super noodly board. In the flexrating you'll find three valuses, one for the nose-flex, one for the flex beteween the inserts and one for the tail-flex. So for example a 5-6-5 flex is a board with a medium flex that is slightly softer between the bindings.

Senast ändrad:
2012
mer 2012:
http://onboard.mpora.com/featuredcontent/check-20112012-snowboard-gear-preview.html
http://onboard.mpora.com/news/201112-snowboard-product-previewed-ispo.html
http://onboard.mpora.com/news/heaps-201112-snowboard-product-previewed.html

Ingoo, nästan sa jag maste byta ut Forum Destroyer mot Disaster Twin => arets bästa namn!!!

Jag haller för övrigt med, skitnice att alla kan välja vilken klädstil de vill, tyvärr skulle jag behöva byta till freeskis egentligen för jag vill se ut sa men är rädd att det skulle bli en konflikt mellan taking it tall och fet stance... kan bli lite trangt :D

X-Games outfitten shockerade mig lite... den gick nästan lite för langt - rocker far han gärna klä sig ja visst, men om jag nu skulle vara en posh mänska pa utsidan da skulle jag dyka upp i Bogner kläder och inte i Frack/Smoking osv... men men jag haller iof med SW (om det var det som var tanken) att man skall alltid försöka röra om lite i grytan sa det var bra gjort av honom.

2012
hehe, skinnjacka? vilken stölle :P jadu, shaun vit e att speciell han, fyfan.

Annars håller jag med totalt ingoo, bra att möjligheterna finns, verklish! så sjukt att folk tycker man ser OldSchool ut, antar att det är för att man e en gammal räv nu förtiden.

Delta: Nejfan, kör ubertallteeeeesteeez, why not? då kan du hänga med Tech9 Crew :D

2012
nice, dagens bästa riccweee!!!! :=)

är nog bättre att vara "for t9" än att vara "against'em" - och med fingret pa avtryckaren hela dagen :=D

om du inte sett Horgmos parodi kolla in den http://www.vimeo.com/17512539 - sa sjukt skön!! spana in feta steeeeezen och lyssna pa kommentar som "#@&! that box" eller "nagon annan droppar in nu jag maste köra" - award winning!

2012
deltab0arder sa:
nice, dagens bästa riccweee!!!! :=)

är nog bättre att vara "for t9" än att vara "against'em" - och med fingret pa avtryckaren hela dagen :=D

om du inte sett Horgmos parodi kolla in den http://www.vimeo.com/17512539 - sa sjukt skön!! spana in feta steeeeezen och lyssna pa kommentar som "#@&! that box" eller "nagon annan droppar in nu jag maste köra" - award winning!
hehe, Det e typ min favvo del av DC's It, FUCK THAT BOX! lol, "I don't even need to ride, I can just stand here and look cool"

king >D

2012
jaaaa, den ocksa "sta här och se snygg ut"!!! sa sjukt skönt - jag börjar skratta bara av att tänka pa grejjerna!! insane bra!

2012
Hur ligger det till med Lobster, är det verkligen ett eget märke som bara har licenserat TBT fran bataleon som de uppger, eller är det snarare bara ett "eget" märke (som jag tror) med bataleon i bakgrunden - det var ju rykten innan att H skulle byta till bataleon (som iof felaktigt kan ha uppstatt av att H akt runt pa bataleon brädor i processen)... nagon som vet?

2012
deltab0arder sa:
Hur ligger det till med Lobster, är det verkligen ett eget märke som bara har licenserat TBT fran bataleon som de uppger, eller är det snarare bara ett "eget" märke (som jag tror) med bataleon i bakgrunden - det var ju rykten innan att H skulle byta till bataleon (som iof felaktigt kan ha uppstatt av att H akt runt pa bataleon brädor i processen)... nagon som vet?
Eftersom att det är som Ingo sa (Bataleons med andra graphics på 3 modeller bara) så är det -> antagligen <- så att Helgasons "kör för Bataleon" men får ett dottermärke istället där dom får göra lite eget inom vissa ramar för Bataleons pengar... Win-win situation för båda där de båda tjänar på det... Dom får kanske en del av försäljningen för Lobster också. Allt dehär är bara vad jag tror så lägg ingen blytyngd på orden

2012
Hela "Lobster Snowboards" blev ju till på bara 3 dagar (från idé till company) för ganska exakt en månad sen om man ska tro bröderna själva:

Kolla även den här videon där Halldor svarar på lite Lobster frågor:

http://www.helgasons.com/blog/?p=2029

Att Halldor körde runt på en Bataleon Evil Twin Artist Edition 2012 var ju för att Lobster boarden inte hade hunnit tillverkas än. Det verkar ju rätt klokt att köra 2012 ET med tanke på att Lobsters "the Park board" ser ut att vara just det, en Bataleon Evil Twin med Lobster graphics. Shapen är exakt likadan och så är det med deras andra två modeller också, den i mitten ser exakt ut som Bataleon Distortia 2012 och den längs till vänster, deras Jib board, ser exakt ut som Bataleons nya Disaster till och med dom extra breda insertsen är likadana. Så dom tog nog bara Bataloens main parkboard Evil Twin och gjorde den till sin "Park board", Bataleons tjejparkboard Distortia blev "the Girl board" och Bataleons nya supermjuka jibplanka Disaster blev "the Jib board". Att brädorna tillverkas av Bataleon och visades upp i Bataloens line på SIA understryker nog bara att Lobster är Bataleons med annan graphic. På så sätt är det ju helt möjligt att göra ett märke på bara 3 dagar med 3 färdiga modeller. Som dom säger i intervjuarna så kan Helgasons inget om business så Bataleon sköter nog den biten åt dom och så får dom helt fria händer därifrån. Som my man Coldis säger: Win-Win situation för båda parter! Men allt det här är ju bara vad vi "tror" och alla får dra sina egna slutsatser :)

Senast ändrad:
2012
Ingooo sa:
Hela "Lobster Snowboards" blev ju till på bara 3 dagar (från idé till company) för ganska exakt en månad sen om man ska tro bröderna själva:

Kolla även den här videon där Halldor svarar på lite Lobster frågor:

http://www.helgasons.com/blog/?p=2029

Att Halldor körde runt på en Bataleon Evil Twin Artist Edition 2012 var ju för att Lobster boarden inte hade hunnit tillverkas än. Det verkar ju rätt klokt att köra 2012 ET med tanke på att Lobsters "the Park board" ser ut att vara just det, en Bataleon Evil Twin med Lobster graphics. Shapen är exakt likadan och så är det med deras andra två modeller också, den i mitten ser exakt ut som Bataleon Distortia 2012 och den längs till vänster, deras Jib board, ser exakt ut som Bataleons nya Disaster till och med dom extra breda insertsen är likadana. Så dom tog nog bara Bataloens main parkboard Evil Twin och gjorde den till sin "Park board", Bataleons tjejparkboard Distortia blev "the Girl board" och Bataleons nya supermjuka jibplanka Disaster blev "the Jib board". Att brädorna tillverkas av Bataleon och visades upp i Bataloens line på SIA understryker nog bara att Lobster är Bataleons med annan graphic. På så sätt är det ju helt möjligt att göra ett märke på bara 3 dagar med 3 färdiga modeller. Som dom säger i intervjuarna så kan Helgasons inget om business så Bataleon sköter nog den biten åt dom och så får dom helt fria händer därifrån. Som my man Coldis säger: Win-Win situation för båda parter! Men allt det här är ju bara vad vi "tror" och alla får dra sina egna slutsatser :)
Så affärsidén är egentligen att hitta nån som kan foliera brädor med den grafik man vill ha. I så fall är det ju vrålenkelt att starta ett eget brädmärke! :) (man behöver iofs någon som gör belag utan grafik...)

2012
Kaskar sa:
Så affärsidén är egentligen att hitta nån som kan foliera brädor med den grafik man vill ha. I så fall är det ju vrålenkelt att starta ett eget brädmärke! :) (man behöver iofs någon som gör belag utan grafik...)
Det är ju iof inte det som är det svara, brädor kan du köpa anyday anytime bara du uppfyller minimumvolymen för att köpa hos ELANs fabrik (som tillverkar för typ 30 märken)... och grafiken kan du ju hitta nagon artist till. Sa förutom kapitalet för att tillverka din första kollektion maste du sen lösa hela resten av försäljningsprocessen och lyckas sälja.

http://www.facebook.com/pages/THE-ELAN-SNOWBOARD-FACTORY-IN-AUSTRIA/22672774977
http://broblog.snowbroader.eu/2009/...wanted-to-know-about-snowboard-manufacturing/

Tillbaka
Topp