32 Lashed funderingar

32 Lashed funderingar
Fick hem mina nyss beställda 32 lashed dojjor på posten idag.
Anledningen till att jag byter från mina 3 år gamla Burton ION är att jag tycker hälgreppet har blivit alldeles för dåligt och oåkbara skoskav dyker upp redan efter 2 dagar i backen. Vilken har lett till att jag köttat på 3 st compeed inför varje dag i backen, det är dyrt och hjälper inte särskilt mycket.
Så, hur är hälgreppet på lashed?

Var väldigt orolig om de skulle passa då det blev ett par strl 45 istället för mina tidigare Burton ION 44, dock såg jag innan jag hämtade ut dem att 32:s 45 i själva verket är lika stora som Burtons 44. Ändå känner jag att de tar emot lite i tån när jag står upp, hur mycket de töjjer sig efter några veckors åkning?

Första intrycket av lashed bootsen var att det var ganska stela och inte speciellt flexiga, det gör ont under foten, speciellt hälen redan efter att jag gått runt med dem på i huset i fem minuter. Betydligt bredare boots än mina tidigare. Ganska obekväma boots helt enkelt, men läst mycket god kritik om dem innan och att de har ett bra värmesystem som formar sig väl efter foten. Därför vet jag inte om jag ska ge bootsen en chans eller skicka tillbaks dem. Hur mycket ändrar passformen sig? Hur mycket mjukas de upp?

Senast ändrad:
32 Lashed funderingar
De kommer att gå ut sig ganska mycket, men å andra sidan så kan du knyta hårdare när de går ut sig. Går de ut sig på längden låter det som att det bara blir bekvämare.
Var inte orolig, de kommer att bli mjukare, mycket mjukare.

Värmesystem som formar sig efter foten har Ion med.

Själv har jag haft båda 32 Lashed och Burton Ion och håller kvar vid de senare då jag (för den största delen av den åkning jag gör) tycker att det är en mycket bättre sko.

Till Ion så borde det följt med två gula L som man kan kardborra fast mellan inner och ytterskon för att få bättre hälgrepp (själv använder jag dom inte).
Flytta dom rätt eller sätt dit dom.

Hur hälgreppet är för dig kan jag omöjligt svara på. Du har ju skorna testa och se vilka du gillar bäst. Min häl ser inte lika dan ut som din. Jag har inget negativt att säga om hälgreppet på någon av skorna.

32 Lashed funderingar
mangus sa:
De kommer att gå ut sig ganska mycket, men å andra sidan så kan du knyta hårdare när de går ut sig. Går de ut sig på längden låter det som att det bara blir bekvämare.
Var inte orolig, de kommer att bli mjukare, mycket mjukare.

Värmesystem som formar sig efter foten har Ion med.

Själv har jag haft båda 32 Lashed och Burton Ion och håller kvar vid de senare då jag (för den största delen av den åkning jag gör) tycker att det är en mycket bättre sko.

Till Ion så borde det följt med två gula L som man kan kardborra fast mellan inner och ytterskon för att få bättre hälgrepp (själv använder jag dom inte).
Flytta dom rätt eller sätt dit dom.

Hur hälgreppet är för dig kan jag omöjligt svara på. Du har ju skorna testa och se vilka du gillar bäst. Min häl ser inte lika dan ut som din. Jag har inget negativt att säga om hälgreppet på någon av skorna.
Det är lashed som är de nya bootsen. ION har jag haft sedan 3 år tillbaks.
De gula bananerna sitter på.

Självklart är ION booten 10 ggr bekvämare nu då de är använda i över 100 åkdagar.
Vet inte om jag vågar chansa på att lashed booten kommer bli så mycket bekvämare bara

Senast ändrad:
32 Lashed funderingar
Om du vill att 32bootsen ska sitta så bra som möjligt när det kommer till hälgrepp också vidare så är det självklart att du lär värma innerskon efter din fot! Gör det så kommer allt bli sjukt mycket bättre, man får tå skydd på sig innan man gör det och allt blir frid och fröjd.

32 Lashed funderingar
Jag köpte ett par lashed och efter 2 veckor har hälgreppet tappats.
får sjukt skoskav av dem.. men det kanske inte sker om man formar dom med värme..

nån som har ett tips på hur man återfår hälgreppet i lashed ?

32 Lashed funderingar
Vilket jävla gnäll det är från många, har ni glasfötter eller vad är det frågan om? Dina tår ska nudda lite när du står upp, när du åker böjer du ju lite på knäna + att de kommer töjas lite efterhand. Mina Lashed fungerar klockrent, hur sköna som helst och bra hälgrepp men som sagt vissa är ju känsligare än andra.

32 Lashed funderingar
Jag själv har aldrig åkt i ett par 32boots (Och det är de enda märke jag kört på) som inte var gjutna men jag antar att det blir bra mycket bättre om man gjuter skon. Den formas ju efter hälen respektive hälsena men även resterande fot samt ben så skon sitter mycket bättre!

32 Lashed funderingar
Det är så att tårna SKA ta i slutet av skon när du står helt upp. Sen så är bootsen mycket mjuka och de kommer att anpassa sig perfekt till din fot eter någon veckas åkning. Jag hade besvär de fösta tre dagarna, sen så blev det riiiktigt sköna.

Jag tycker dock att de är för mjuka när jag kör i krossbanan men de är prima i parken,jag är på min 141 dag på dem och de levererar kungligt fortfarande, fortfarande bra hälgrepp.

32 Lashed funderingar
Jag håller med "SverigeTomten", Har ett par Lashed och ångrar inte en sekund av köpet. Hälgreppet på mig är ruskigt bra. Provade en polares ION en dag och dom var mycket mycket sämre på MIN fot. Har kört på mina i en månad nu och dom är lika sköna nu som dag 1

32 Lashed funderingar
32 Lashed funderingar
One off har sådana värmare. Bara att kila ner di för att få dem uppvärmda mot en liten peng då. (Kostar inget om du köper bootsen där)

32 Lashed funderingar
SverigeTomten sa:
One off har sådana värmare. Bara att kila ner di för att få dem uppvärmda mot en liten peng då. (Kostar inget om du köper bootsen där)
Hade gärna gjort det om jag bott i Sthlm, men jag bor i Lund. Närmaste 32-återförsäljare är i Trollhättan, Junkyard :(
Känns lite ovärt att ta tåget upp för att göra något som tar 10 minuter.
Ska inte köra säsong detta år så jag får nog försöka stå ut med att de inte är mouldade efter mina stortår.

32 Lashed funderingar
Juicefson sa:
SverigeTomten sa:
Hade gärna gjort det om jag bott i Sthlm, men jag bor i Lund. Närmaste 32-återförsäljare är i Trollhättan, Junkyard :(
Känns lite ovärt att ta tåget upp för att göra något som tar 10 minuter.
Ska inte köra säsong detta år så jag får nog försöka stå ut med att de inte är mouldade efter mina stortår.
Borde väl finnas någon butik i lund som säljer pjäxor eller boots? annars kanske det funkar med ugnen, bara söka sig fram :P

32 Lashed funderingar
Värmningen gör väll inga undervärk är väll mest för att inkörningen ska bli lite behagligare vad jag förstått.

Ingen som har problem med att 32 bootsen luktar helvete? Jag har haft massa boots visst de har inte luktat smultron men jämfört med 32 bootsen så kan man nästan säga att dom gjorde det.
Jävligt synd då 32 bootsen är så jävla sköna vill inte byta mot nått där man får kramp efter två åka.

Har kört inneskon i tvättmaskin blev bra men efter nån dags åkning var lukten tillbaka

Modellen jag har är tm two den vita och blåa modellen kanske 4 år gammla men lukten kom direkt efter kanske en veckas åkning

32 Lashed funderingar
Andreas80 sa:
Värmningen gör väll inga undervärk är väll mest för att inkörningen ska bli lite behagligare vad jag förstått.

Ingen som har problem med att 32 bootsen luktar helvete? Jag har haft massa boots visst de har inte luktat smultron men jämfört med 32 bootsen så kan man nästan säga att dom gjorde det.
Jävligt synd då 32 bootsen är så jävla sköna vill inte byta mot nått där man får kramp efter två åka.

Har kört inneskon i tvättmaskin blev bra men efter nån dags åkning var lukten tillbaka

Modellen jag har är tm two den vita och blåa modellen kanske 4 år gammla men lukten kom direkt efter kanske en veckas åkning
Mina tm two luktar också rumphål, har lagt i såna bollar med mintlukt när jag inte använt dom. Har blivit litelite bättre, men det måste fan finnas nåt bättre sätt!

32 Lashed funderingar
Valentinn sa:
Jag köpte ett par lashed och efter 2 veckor har hälgreppet tappats.
får sjukt skoskav av dem.. men det kanske inte sker om man formar dom med värme..

nån som har ett tips på hur man återfår hälgreppet i lashed ?
Många köper en storlek för stora, det kanske du har gjort?

Jag har:
42-43 i tennisdojor
42,5 i kängor (som jag tycker sitter tight)
42,5 i gjutna 32 lashed dojorna

Sitter som ett smäck och då snörar jag åt både inre och yttre snörningen som man gör med ett par vanliga skor/kängor, kanske marginellt hårdare men inte alls hårt i varje fall. Upp i liften släpper jag även på främre bindningen och sedan nyper jag åt dom som satan när jag åker ner. Funkar perfekt!

Får man nu skoskav så kan jag rekommendera Leukoplast (hudfärgad tejprulle) från apoteket. Sätter man detta runt hälen blir det bara varmt när det skaver men man får defintivt inget skoskav. Kostar någon tjuga och är man tjurig kan du ha samma tejpremsa på hälen i en vecka :-)

Compeed är ju gjort för att använda EFTER man fått skoskav.

Mvh
Peter

32 Lashed funderingar
Jag har haft två par 32 boots och båda har funkat utmärkt. Däremot hade jag problem i början med mina första..prions tror jag det var. Då dom va sjukt obekväma även efter några veckors åkning, men efter att jag senare formade dom så blev dom sjukt mkt bättre! Även mina nuvarande lashed funkar skitbra..men med 32 är det viktigt att forma dom. Som du kanske redan märkt så är 32 dom lättaste bootsen på marknaden "by far" och det beror på att de inte har ett kilo stoppning och grejer för att göra dom bekväma. Istället har de de bäst formbara innerskorna på marknaden så att det inte är en massa mjukt grejs ivägen när du vill bra kontakt med brädan.

Fixa det annars nästa gång du åker bräda, det kommer antagligen finnas någon 32 dealer i närheten då. Och om bootsen känns trånga om tårna så kan du äve ha dubbla "toecaps" på när du formar dom.. det ger dig upp till en halv storlek extra. Räcker inte det så kan du dessutom skaffa formade innersulor som är rikitgt schysst, men dyrt. Håller inte hälgreppet så bra så kan en 32 försäljare även fixa ett heelhold kit åt dig. Dessa kommer vanligtvis med TM Two:na om jag inte har helt fel. I alla fall en mängd olikformade skumbitar man klistrar på mellan inner och ytterbootsen så de greppar bättre runt hälen.

Hoppas du får till dom bra!

Tillbaka
Topp