360!

johanskate

Ny medlem
360!
Tja. Står mycket om 360 på denna sidan, men skulle vara tacksam för lite sammanfattnining..
Jag sätter 180 men har inte prövat 360. Dumt nog har jag lyckats snacka in mig i att sätta 360 när vi åker med skolan (EN DAG)... Skulle därför behöva lite hjälp.

Har hört folk snacka om "titta runt din axel" och något om att man ska vrida runt kroppen innan hoppet? Mer vet jag inte och är tacksam för råd!

Senast ändrad:
360!
Som vanligt : SÖK , men ok. Ta i med armarna försök hålla jämn vikt med kroppen titta runt axeln, sträck dig efter en grab etc....

360!
varför skriver ni sök? Varför kan ni inte bara vara snälla att skriva , så svårt är det inte :P?

Ja som sagt, inte så svårt som det verkar, åk upp mot ett hopp, är det ett litet kan du gärna ha mycket fart och ta i och hoppa själv, i bigjump trorja inte det spelar någon roll :), du åker in mot hoppen, innan du far iväg vrider du kroppen mot det håll du ska snurra åt, kolla över axeln, kryp ihop dig om du vill ha bättre rotation, ta gärna en grab för mer stadighet, när du ser landningen landar du helt enkelt och glider iväg :)

360!
kolla bakom axeln och ta i för kung och fosterland, kan vara bra dom första gångerna.. sen när du sätter det behöver man knappt ta i någonting alls!

360!
klarar inte häller och första gången jag prova så blev dee nå konstigt mee bindningen. Så dee blev ingen mer åkning den dagen :D

360!
Måhända att jag talar för alla här när jag säger att jag är glad att det inte är din kompis som behöver hjälp. ;)

Som tidigare talare klargjort bör du vrida hela kroppen i den riktning du ämnar rotera. Du kan med fördel testa i små hopp så att du inte slår dig så fasligt när du inte lyckas på första försöket.

360!
På hoppet innan jag har hoppat, ska jag väl vrida kroppen åt det håll jag INTE hoppar. Då vrids den ju sen åt det håll jag vill snurra. Eller?

360!
Åk in bredbent ladda med armarna lite innan hoppet och när dulämnat kicken vrider du runt armar+kropp och tittar runt axeln för att få lite mer stabilitet kan du dra upp knäna mot bröstet och kanske lägga en safetygrab om du känner för det, när du ser landingen kan du bedöma om du behöver dra in benen för att snurra ytterligare eller sträcka ut dom för att landa.

360!
Jag satte 360 för första gången nu i vintras, och som sagt jag började göra det utför en pipe så det blev 270% grader först sen nötte jag in det

360!
Åker tidigt imorgonbitti så här är min sammanfattning:
Jag åker in bredbent mot hoppet och laddar. Jag har lite framåttyngd. Jag kryper ihop och kollar runt min axel. När jag ser var jag ska landa sträcker jag ut benen och kollar framåt.

Har jag förstått rätt eller är det något ni vill tillägga/ändra?

Senast ändrad:
360!
håll armarna mer åt motsatt håll du vill snurra åt precis innan du lämnar kicken. Precis när du lämnar kastar du över dom åt andra hållet o tittar över axeln.

360!
johanskate sa:
Sket sig totalt! Vågade inte mer än en 180! Någon som har något tips på hur jag kan våga? Testa på studsmatta?
ja det är ju sjukt avancerat att göra en 360 på studsmatta?

om du menar med skidor så är det troligen svårare än i ett hopp.

Senast ändrad:
360!
tycker du ska läsa tricktipsen, där har du all information skriven, inte bara någon fras "kolla runt axeln"
sen måste du våga, hjälper inte hur mycket instruktioner du har, vågar du inte vrida runt det sista varvet från 180 till 360 kommer du aldrig klara det!
mitt tips är att du läser tricktipsen, sen ut o bygg et hopp i tomten elr om du åker till en backe men det är bara att våga!! ingen dum idee som att du gör det en annan gång utan tagga till riktigt! och ha fart, gärna ett större hopp och inget hopp i barnbacken där man tänker att det går säkertutan SATSA!
https://www.freeride.se/content/224/

Senast ändrad:
360!
när du åker in mot ett hopp så kan du göra så här:

börja "skruva" kroppen åt hållet du inte ska snurra åt, sen just innan du hoppar, vrider du kroppen till hållet du SKA snurra åt, så du får en fart på snurren . fattar du ?, sen så följer du bara kroppen runt, försök kolla runt din axel och när du ser landingen landar du

360!
jag förstår nu exakt hur jag ska göra men inte hur jag kommer att våga göra det. Åker skateboard, så är ganska van vid att "bara-köra-inte-tänka" - taktiken. Men på skidor skiter det sig.
Finns antagligen inte något tips på hur man vågar, men om ni kommer på något tips så skriv!

360!
johanskate sa:
jag förstår nu exakt hur jag ska göra men inte hur jag kommer att våga göra det. Åker skateboard, så är ganska van vid att "bara-köra-inte-tänka" - taktiken. Men på skidor skiter det sig.
Finns antagligen inte något tips på hur man vågar, men om ni kommer på något tips så skriv!
be någon att filma, då blir du lite mer pressad och hinner inte tänka så mkt

360!
åkte till brudarebacken igår, där jag hittade ett hopp på kanske 50cm. 180n gick skitbra, men 360 ville inte komma runt trots att jag satsade fullt. när jag hade kommit runt en 180 så slutade min Vänsterskida rotera (jag snurrar år höger). Därmed kunde jag inte komma runt..

Har byggt ett hopp i trädgården som jag ska åka på idag, men vet inte vad jag ska göra för att få runt BÅDA skidorna?

360!
om du ska göra 360 måste du ha ett jättestorhopp, annars går det inte, sen måste du ramla på kicken och sedan skrika: "HEEEEEY". det är mitt tips som skidåkare. :)

360!
för att våga göra en 360 måste man hoppa 500 gånger och samtidigt skrika: "COOOL" varje hopp. det är mitt råd som skidåkare. :)

360!
annars kan du öva hela natten innan så att du sätter det utan skidor.... klara det först på marken utan skidor, annars kan det fan gå illa i backen.

men ärligt. om du vet hur man hoppar och snurrar så är det ju bara göra det. sen märker du ju hur det går och kan köra på från det

360!
handlar bara om att våga, skulle lära mig 270-rail och vågade inte. då tänkte jag. vafan kan ju knappt slå mig och bara snurrade utav helvete och vipps så stod jag där på railet och hade klarat det.

360!
Har inte kikat igenom videon då jag redan KAN 360 *stolt* men kanske kan vara något?

Wesslan95 sa:
för att våga göra en 360 måste man hoppa 500 gånger och samtidigt skrika: "COOOL" varje hopp. det är mitt råd som skidåkare. :)
Du är ett levande bevis på varför det är 13-års gräns! :)

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp