3D-radie från Völkl - är det något nytt egentligen? om radier mm

fredw

Aktiv medlem
Detta med Völkls så kallat innovativa "3D radie"... dvs klart olika sidoradie fram, mitten och bak. Finns nu på en del av deras skidor från ca 80mm midja och uppåt. Låter smart och verkar fungera säger de som testat. Men inte f@sen har väl alla andra skidor samma radie från för till akter? Och nu menar jag inte sådant som 5-punkts-skärning, utan den del av sidoskärningen som verkligen är konkav. Vad säger ni som designar skidor? Är en konstant cirkulär sidoskärning det som har dominerat?

Om detta är nytt så borde det ju öppna upp för en hel rad nya intressanta egenskaper, beroende på hur sådan varierad radie kombineras med varierande styvhet längs och tvärs skidan etc.

En annan sak - hur mäts dessa radier? Med skidan liggande platt? Eller mäter skidtillverkarna som de vill och/eller drar till med en siffra som ska tilltala målgruppen? Typ som med pjäxflex?

Hallå där!

Det har funnits länge i olika varianter med samma grundtanke som Völkl använder. Första gången jag stötte på det var på en Head skida som hade varit med i nått storslalom i OS. Detta är väl säkert tio år sedan. Sen mätte jag upp ett par 4frnt Hoji som också haft det.

Jag har inte designat en skida som inte har det. Sen 2013...
På Norse skidorna är det sju radier i det som du beskriver som den konkava delen.
Det öppnar upp för massa möjligheter till skidor som är stabila i fart samtidigt som dom flyter bättre i lössnön samt bättre isgrepp medmera.

Man mäter egentligen inte radien. Man vet ungefär vad den är genom ett snitt av de radier som man använder samt bredd på skidans bredaste/smalaste/bredaste punkter. Sen var man sätter dom blir det intressanta. Men siffran har man sen länge mest anpassat efter vad målgruppen vill höra. Och kanske lite efter hur skidan faktiskt beter sig.

/Patrik

Tack. Börjar förstå varför olika skidor kan kännas så olika även vid ungefär samma ”radie” och andra grova mått samt grundstyvhet. Olika radier längs skidans kant, kombinerat med varierande flex (längd och vrid) och dämpning längs skidan, kombinerat med mer eller mindre viljestyrd dynamisk belastning åt alla håll från åkaren... mm mm

Lustigt förresten att Völkl nu tunnar ut sin metall i mitten av skidan (både längs mittlinjen och under foten) medan andra gör precis tvärtom, i båda fallen med ganska lyckat resultat om man ska tro dem som testar. Så jag tror inte sista ordet är sagt vad gäller skiddesign (apropå en annan tråd här nyss).

Det har funnits länge i olika varianter med samma grundtanke som Völkl använder. Första gången jag stötte på det var på en Head skida som hade varit med i nått storslalom i OS. Detta är väl säkert tio år sedan.

Fischer lanserade konceptet stort under namnet "Superform" i början av 80talet.
Jag tror inte att dom var först någonsin...

Tillbaka
Topp