6500 för en jacka, wtf?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 80259
  • Start datum Start datum
6500 för en jacka, wtf?
rocknerPR sa:
GrabsForFun sa:
Använder den här tråden lite...

Är 1400 kr ok pris för ett par goggels?

Har funderat på dessa: http://www.google.se/imgres?q=SPY+S...5&tbnw=203&start=0&ndsp=16&ved=1t:429,r:3,s:0
Du är inne på fel tråd..

Men ja tycker att det är ett bra pris :)
Haha ja, han skulle nog till pricecheck! ;)

Annars tycker jag det är ett DYRT pris, fan du fick dyraste oakleygogglarna (wisdom) med fire iridium för det priset 5 years ago... vad kostar dom nu? 2000?

Senast redigerad av en moderator:
6500 för en jacka, wtf?
kollade lite i en japansk skidtidning idag, och för att ställa den här tråden i lite perspektiv kan jag meddela att arc'teryx toppmodeller (ca 6000-6500 i sverige) kostar nästan 120.000 yen i japan, dvs närmare 10.500 kronor med aktuell kurs.

6500 för en jacka, wtf?
Senast redigerad av en moderator:
6500 för en jacka, wtf?
felix sa:
EmilRosenberg sa:
Det är bara fattigt folk som klagar på priser. Skaffa ett jobb eller billigare hobbys.
Heeehe, jag har tre jobb just nu, jobbar 12-13 timmar varje dag i veckan inkl. helg... går inte en dag utan huvudvärk :)
Hur kan du som bara är 15 år jobba 12-13 timmar per dag varje dag i veckan? Om inte jag minns fel så brukar man fortfarande gå i skolan ca 7 timmar per dag vid din ålder. Nej, nu tror jag allt att du överdriver lite!

6500 för en jacka, wtf?
Broddan sa:
felix sa:
EmilRosenberg sa:
Det är bara fattigt folk som klagar på priser. Skaffa ett jobb eller billigare hobbys.
Heeehe, jag har tre jobb just nu, jobbar 12-13 timmar varje dag i veckan inkl. helg... går inte en dag utan huvudvärk :)
Hur kan du som bara är 15 år jobba 12-13 timmar per dag varje dag i veckan? Om inte jag minns fel så brukar man fortfarande gå i skolan ca 7 timmar per dag vid din ålder. Nej, nu tror jag allt att du överdriver lite!
jorå, allt som står på internet är sant!

6500 för en jacka, wtf?
Broddan sa:
felix sa:
EmilRosenberg sa:
Nu skäms jag lite.

6500 för en jacka, wtf?
JL76 sa:
Broddan sa:
felix sa:
Agree! Bara trött på att folk överdriver saker så mkt till att vara värre än det är...

6500 för en jacka, wtf?
Nojlas sa:
Instämmer. 11-12 papp för ett skidställ är ganska maffigt. Med lite handskar, skydd och andra attiraljer är man över 20K på bara kläder!

Dessutom tycker jag att samtliga high-end skalkläder är ganska kassa vad gäller funktion.
Norröna får man reklamera stup i kvarten, delvis p.g.a. tunna material.
Köpte ett sweet supernaut ställ förra året (fick kompispris) och har flera synpunkter (värdelös huva, trasiga blixtlås, linningen i byxan är styv, oergonomisk placering av fickor.
Peak gav sig in i matchen med "riktiga" skalkläder förra säsongen, men kragen är knölig och skaver bl.a. - vilket gjorde att jag skippade det alternativet.
Klättermusen känns för skogsmulle för mig, annars gillar jag deras koncept och tankesätt grymt.

Skulle kunna kräka ur mig hur mycket som helst om dåliga kläder, men det finns enligt mina erfarenheter två exempel på mkt lyckade kläder:
1. ArcTeryx Sidewinder SV Jacket. Fulländad jacka för skidåkning - bara att köpa om du har 6,5K liggande! Den ÄR (nästan) värd pengarna!
2. Norröna lofoten-serien i GoreTex i XCR - från runt år 2007-ish. Fullständigt odödliga kläder. Lite problem med bubblor i materialet och vissa fall av delamineringar, men på det stora hela riktigt bra skidkläder som håller för allt.
Peak ska man inte ens titta på :)
Arcteryx och Klättermusen duger gott, men inte ens dom är 100%-iga. Men när Askulv lyckas gör han det bra...

Sen vet jag inte om ett skidställ som bubblar å delaminerar får kallas bra, det är väl största missen man kan göra... ;)

Var lite intresserad av supernauten, vad gillade du inte med huvan å vilka fickor?

6500 för en jacka, wtf?
emil-johansson sa:
Nojlas sa:
Instämmer. 11-12 papp för ett skidställ är ganska maffigt. Med lite handskar, skydd och andra attiraljer är man över 20K på bara kläder!

Dessutom tycker jag att samtliga high-end skalkläder är ganska kassa vad gäller funktion.
Köpte ett sweet supernaut ställ förra året (fick kompispris) och har flera synpunkter (värdelös huva, trasiga blixtlås, linningen i byxan är styv, oergonomisk placering av fickor.
Peak gav sig in i matchen med "riktiga" skalkläder förra säsongen, men kragen är knölig och skaver bl.a. - vilket gjorde att jag skippade det alternativet.
Klättermusen känns för skogsmulle för mig, annars gillar jag deras koncept och tankesätt grymt.

Skulle kunna kräka ur mig hur mycket som helst om dåliga kläder, men det finns enligt mina erfarenheter två exempel på mkt lyckade kläder:
1. ArcTeryx Sidewinder SV Jacket. Fulländad jacka för skidåkning - bara att köpa om du har 6,5K liggande! Den ÄR (nästan) värd pengarna!
2. Norröna lofoten-serien i GoreTex i XCR - från runt år 2007-ish. Fullständigt odödliga kläder. Lite problem med bubblor i materialet och vissa fall av delamineringar, men på det stora hela riktigt bra skidkläder som håller för allt.
Peak ska man inte ens titta på :)
Arcteryx och Klättermusen duger gott, men inte ens dom är 100%-iga. Men när Askulv lyckas gör han det bra...

Sen vet jag inte om ett skidställ som bubblar å delaminerar får kallas bra, det är väl största missen man kan göra... ;)

Var lite intresserad av supernauten, vad gillade du inte med huvan å vilka fickor?
Instämmer med Herr Johansson. Peak:s skidkläder är inget att satsa på. De borde hålla sig till sina Casual prylar.
Klättermusens kvalite är grym men förstår att inte alla gillar stilen på deras kläder dock då de skiljer sig en hel del i stilen och utseendet ifrån många andra märken.
Arcteryx är en annan personlig favorit. Tycker dock att passformen på några av deras modeller skulle kunna vara lite annorlunda och mera skidinspirerad. Kvaliten är dock superb.
Har även hört mycket gott om Haglöfs på senaste tiden och att de kommer släppa en egen skidkollektion de kommande åren och att de kommer satsa mycket på just denna biten. Ryktas att en viss designer som tagit fram både Norröna Lofoten serien och Peak Heli kollektionen nu värvats utav Haglöfs. Blir intressant att se vad han kan utveckla för något nytt...

6500 för en jacka, wtf?
Broddan sa:
JL76 sa:
Broddan sa:
Agree! Bara trött på att folk överdriver saker så mkt till att vara värre än det är...
På vilket sätt har jag överdrivit någonting? Förstår dig inte alls nu faktiskt...

6500 för en jacka, wtf?
felix sa:
Broddan sa:
JL76 sa:
På vilket sätt har jag överdrivit någonting? Förstår dig inte alls nu faktiskt...
Utifall att det nu stämmer att du verkligen är 15 år och går i skolan så menar jag att du i så fall har överdrivit just hur många timmar du jobbar varje dag. Vilket vem som helst kan räkna ut att det inte är fysiskt möjligt om du inte snittar endast 2-3 timmars sömn varje natt förstås?

6500 för en jacka, wtf?
Broddan sa:
felix sa:
Broddan sa:
Utifall att det nu stämmer att du verkligen är 15 år och går i skolan så menar jag att du i så fall har överdrivit just hur många timmar du jobbar varje dag. Vilket vem som helst kan räkna ut att det inte är fysiskt möjligt om du inte snittar endast 2-3 timmars sömn varje natt förstås?
Nu kommer jag sova gott.

6500 för en jacka, wtf?
Broddan: Det som antagligen inte är sant med Felix:s historia är åldern. Eftersom han tog studenten nu i år (eller förra året) så skulle jag tippa på att han är i Norge och sliter någonstans.

6500 för en jacka, wtf?
Heinz_p sa:
Broddan: Det som antagligen inte är sant med Felix:s historia är åldern. Eftersom han tog studenten nu i år (eller förra året) så skulle jag tippa på att han är i Norge och sliter någonstans.
Han är i Oslo och härjar ja. Han är ju dessutom en humoristisk pojke och skriver gärna att han är 15år ist för sin riktiga ålder. Skratta så hårt att jag föll av stolen när jag såg det!

6500 för en jacka, wtf?
Heinz_p sa:
Aha, det förklarar saken. Dessa humoristiska människor alltså :P
Kan dock aldrig minnas att jag ville hävda att jag fortfarande var 15 och åkte moppe när jag hade tagit studenten, körkortet var klart, pengarna rullade in och livet var på topp. Men men, folk är ju olika ;)

6500 för en jacka, wtf?
Nojlas sa:

Lustigt att du nämner just de Arcteryx- resp Norrønagrejorna för det är just vad jag kör/kört med. Arcteryx-stället hade varit utmärkt om det hade varit i rätt storlek. Norrøna är utmärkt. Vad spelar det för roll att Klättermusen har konstig copy i sin marknadsföring?

6500 för en jacka, wtf?
Köpte nyligen Haglöfs nya Vassi-ställ. 10.500 spänn! Känns som hittat, tur att man har jobb! haha

Fick iof bara betala hälften. Men vilket ställ!!! :) WOW!

6500 för en jacka, wtf?
Om man vet vad man vill ha och vad man vill lägga ut så är det ju bara att vänta på rea eller fynd på internet. Inget fel på att vilja ha bra prylar. Och med lite planering och framförhållning behöver man inte betala mer än sina latare bröder i backen. Men någon sorts smärtgräns för en jacka går nog runt 3-4 tusen men med sådana pengar kan man få en arcteryx i vilken toppmodell man vill om man har lite is i magen och klarar sig utan dom senaste färgerna.

Förövrigt så var det inte alltid bättre för. Aldrig nästan :)

Tillbaka
Topp