Instämmer. 11-12 papp för ett skidställ är ganska maffigt. Med lite handskar, skydd och andra attiraljer är man över 20K på bara kläder!
Dessutom tycker jag att samtliga high-end skalkläder är ganska kassa vad gäller funktion.
Norröna får man reklamera stup i kvarten, delvis p.g.a. tunna material.
Köpte ett sweet supernaut ställ förra året (fick kompispris) och har flera synpunkter (värdelös huva, trasiga blixtlås, linningen i byxan är styv, oergonomisk placering av fickor.
Peak gav sig in i matchen med "riktiga" skalkläder förra säsongen, men kragen är knölig och skaver bl.a. - vilket gjorde att jag skippade det alternativet.
Klättermusen känns för skogsmulle för mig, annars gillar jag deras koncept och tankesätt grymt.
Skulle kunna kräka ur mig hur mycket som helst om dåliga kläder, men det finns enligt mina erfarenheter två exempel på mkt lyckade kläder:
1. ArcTeryx Sidewinder SV Jacket. Fulländad jacka för skidåkning - bara att köpa om du har 6,5K liggande! Den ÄR (nästan) värd pengarna!
2. Norröna lofoten-serien i GoreTex i XCR - från runt år 2007-ish. Fullständigt odödliga kläder. Lite problem med bubblor i materialet och vissa fall av delamineringar, men på det stora hela riktigt bra skidkläder som håller för allt.