-

• Trådstartare Trådstartare IngemarH79
  • Start datum Start datum
-
Det enda rätta är köra liften på nästan full hastighet och hjälpa ALLA utom eventuellt de mest erfarna och skidlärare under lågsäsong. Och det finns alltid något att göra. Laga medbringare, skotta snö på/av ski datan, snygga till påstig, rätta till nät, tömma sopor etc. Det finns massor att göra. Så alla liftvärdar som sitter inne och löser 91ans korsord, ut med er. Sånt kan man göra när allt annat är klart.

Intressant konversation för övrigt. Jag brukar inte läsa hela inlägg men detta var intressant.

-
IngemarH79 sa:
Jarle sa:
Jag förstår inte frågan?
Det är ingen fråga, jag bara delar med mig då jag tyckte diskussionen var intressant.
Ah, sorry, ställer mig i skamvrån.

GEkroth sa:
Det enda rätta är köra liften på nästan full hastighet och hjälpa ALLA utom eventuellt de mest erfarna och skidlärare under lågsäsong. Och det finns alltid något att göra. Laga medbringare, skotta snö på/av ski datan, snygga till påstig, rätta till nät, tömma sopor etc. Det finns massor att göra. Så alla liftvärdar som sitter inne och löser 91ans korsord, ut med er. Sånt kan man göra när allt annat är klart.

Intressant konversation för övrigt. Jag brukar inte läsa hela inlägg men detta var intressant.
Kan hända att jag missförstår dig nu men hur i hela fridens namn ska folk lära sig åka lift om de aldrig prövar själva?

Som liftvärd ser man oftast samma människor flera dagar, veckor, tom månader i sträck och ser vilka som behöver hjälp, skulle kunna klara sig själva och klarar sig själva. De som skulle kunna klara sig själva (mer eller mindre alla med lite vägledning) gör man lite av en björntjänst genom att hjälpa dem hela tiden. Efter lite kontakt med dessa tycker jag gott att man kan unna sig att sitta inne, pilla lite på diverse arbetsrelaterade ting, ta en kopp kaffe och trycka/vrida på knappen/reglaget för att sänka hastigheten när dessa som lär sig åka lift kommer.

Det behövs lite avsaknad av buller och kyla emellanåt.

Att däremot sitta inne hela tiden och inte göra något hela tiden är ju självklart fel och under högsäsong är det ju mer jobb att försöka få folk att det inte går att stå 4, 6 eller 8 människor på påstiget samtidigt.

-
Jag hjälper alla utom kanske de mest erfarna som jag skrev. Har det varit tomt i 20 minuter utan folk och det kommer en person går oftast ut. Beroende på vem det är. Som du säger så ser man oftast samma folk på helger och lågsäsongsveckor. Och då unnar jag mig också att sitta inne och kanske sänka farten. Men det är mer än guld värt för gästen om du går och är lite trevlig med den. Om du nu känner igen personen kan du lika gärna tjabba lite den.

-
GEkroth sa:
Jag hjälper alla utom kanske de mest erfarna som jag skrev. Har det varit tomt i 20 minuter utan folk och det kommer en person går oftast ut. Beroende på vem det är. Som du säger så ser man oftast samma folk på helger och lågsäsongsveckor. Och då unnar jag mig också att sitta inne och kanske sänka farten. Men det är mer än guld värt för gästen om du går och är lite trevlig med den. Om du nu känner igen personen kan du lika gärna tjabba lite den.
Äh, vi menar ju samma... Nu har jag inte jobbat i Åre eller Sälen så jag brukar känna igen de flesta ich kommer det någon som jag vet övar eller är nära på att klara det själv sitter jag kvar, om jag nu inte redan suttit i 20 min :)

-
Kan hända att jag missförstår dig nu men hur i hela fridens namn ska folk lära sig åka lift om de aldrig prövar själva?

Som liftvärd ser man oftast samma människor flera dagar, veckor, tom månader i sträck och ser vilka som behöver hjälp, skulle kunna klara sig själva och klarar sig själva. De som skulle kunna klara sig själva (mer eller mindre alla med lite vägledning) gör man lite av en björntjänst genom att hjälpa dem hela tiden. Efter lite kontakt med dessa tycker jag gott att man kan unna sig att sitta inne, pilla lite på diverse arbetsrelaterade ting, ta en kopp kaffe och trycka/vrida på knappen/reglaget för att sänka hastigheten när dessa som lär sig åka lift kommer.

Det behövs lite avsaknad av buller och kyla emellanåt.

Att däremot sitta inne hela tiden och inte göra något hela tiden är ju självklart fel och under högsäsong är det ju mer jobb att försöka få folk att det inte går att stå 4, 6 eller 8 människor på påstiget samtidigt.

Kopierad från ovan.

Håller med fullständigt här.
De jobbiga som liftvärd är ju dem som bedömer att man bara sitter inne och dricker kaffe är oftast dem som kommer förbi väldigt sällan och inte ser helheten egentligen. De kan vara så man vart ute ett tag och de är lite folk just för den stunden och man går in och unnar sig något. Alla som skriver har ju självklart en poäng i de dem skriver, men jag upplever som liftvärd kritiken ibland obefogad då i många fall gör ett jättejobb som inte syns pågrund av att man får iväg folk i liften rätt snabbt.
Alltså detta är min personliga åsikt så jag drar inte alla över en kam, visst man har sett liftvärdar gjort de ena eller de andra som kanske inte är passande, men i helhet är de svårt att hitta några jättestora skillnader och förbättringar.

Högåsen kommer alltid vara långa köer vid högsäsong speciellt påsk, då de lönar sig att åka buss mellan områden och sadeln givetvis, men de man skulle kunna göra som ett tips bara är att göra två och två skyltar på engelska och ryska för de skulle givetvis underlätta liftvärdarnas jobb ordentligt.

-
IngemarH79 sa:
Därför kan jag gott tänka mig att man kan köra Bräcke i 3,2m/s varje dag. Provar du att köra den hastigheten i Björnliften på kvällskidåkningen vid nyår då kan jag inte ens beskriva hur det skulle se ut. Sen kan jag berätta för alla som glorifierar sittliftar att en sittlift med fasta klämmor utan rullband inte får gå snabbare än 2,5m/s. (exv. gamla fjällgårdsliften, Hummeln & Stjärnliften) till en följd av detta finns det en FB-grupp som heter \"speeddating i WC-liften\" den benämns också hångelliften. Även om Stjärnliften vida översteg WC i detta men det var före Facebooks tid :)
Isåfall såg du inte hur jag jobbade under kvällsskidåkningen i Björnliften i vintras. ;) Det var de svettigaste, underbaraste och härligaste två timmar under hela veckan, gotta love it! Det fungerar absolut att köra 3,2 under kvällsåkningen. Det är ett hån mot gästerna att INTE göra det då kön där nere är hemskt lång. Det räcker inte med köfållor, man har ändå kö ut till lifthuset.

Bra tråd för övrigt, väldigt intressant läsning!

Liknande trådar

D
Svar
8
Besök
2 K
D
Svar
22
Besök
3 K
D