-

• Trådstartare Trådstartare IngemarH79
  • Start datum Start datum
-
Dyngenkelt. åk inte om med mindre marginal än att du kan passera säkert oavsett vad den framför hittar på. Kan du inte passera säkert. Då ligger du bakom tills du kan.

-
Det handlar väl om relativ fart... Kör man tillräckligt fort relativt omkörningsobjektet så är det helt enkelt omöjligt (för en turist) att generera tillräckligt mycket kraft i sidled för att kunna byta riktning och ta sig tvärs över linjen på den tid som behövs för mig att passera. Försöker man snigla sig om har han mer tid på sig att göra konstiga manövrer

Man måste alltid vara beredd att personen man kör om helt plötsligt får för sig att göra det absolut mest konstiga man kan tänka sig och lämna utrymme för detta. Detta inklusive klassiska manövrer så som att svänga två gånger åt samma håll tex.

Så kontentan är alltså att man ska köra jävligt fort när man kör om ;)

Dock så får jag säga att jag brukar se mig om över axeln om man ska göra nån "ologisk" manöver, och man ligger i låg fart... Men som tur är händer ju det sällan ;) Men jag skulle aldrig förvänta mig att turisten framför mig ser sig om innan han svänger.

MEN för att gå tillbaka ONT

Så är det väl underbart att vi har skidåkning som en så fri sport som möjligt. Jag vill inte ha några poliser på berget, helst vill jag att allt ska vara tillåtet. Så länge jag bara riskerar mitt eget liv borde jag vara fri att göra precis vad fan jag vill. Jag vill kunna se på terräng och åka den, efter eget beslut.

Men när det däremot får konsekvenser för andras säkerhet är det en annan femma.
Nu vet jag ju inte hur det ser ut i realiteten i åre men om det är så 100+ kg ryss med en halvliter vodka innan västan dundrar fram med noll koll bland barn skall han bli av med liftkortet eller mer. På samma sätt som man riskerar grova böter om man kör rattfull i 200km/h i trafiken. Eller om man skulle släppa ner en lavin på någon annan vid ett liftsystem med uppenbara avspärrningar för andras säkerhet.

-
IngemarH79 sa:
Sen vore det trevligt om vi kunde börja bete oss någorlunda civiliserat när vi diskuterar med varandra. Bara för att vi inte träffar varandra och har lustiga alias som inte kan kopplas till person finns det ingen anledning att ägna sig åt personligt påhopp, trolling, liknande. Så roligt är det inte, ffa. tillför det ingenting.
Skönt att du kallar alla som inte håller med dej för "troll". Personligen har jag inte ägnat mej åt påhopp, utan generaliseringar. Trodde det var vad vi höll på med här. Vid sidan av att prata vett och sunt förnuft i backen, men det är inte lätt att komma överens om smaken på frukten när vissa äter äpplen, andra päron och några bananer.

Vad som går omkring, kommer omkring. Alt. om du inte klarar av hettan, gå inte in i köket! hu-ah!

-
hmm, jag kan inte riktigt förstå problemet, jag har varit gäst i åre en vecka eller så om året i många år och aldrig sett det här som ett problem.

klart det kan vara sjukt mycket folk ibland men herregud, så är det ju överallt. jag kan rent av uppskatta kryssandet mellan ryssar, skåningar etc. gör DET till er sport, gör det bästa av situationen.

-
Grundtekniken är att köra betydligt fortare än alla andra i backen ... då behöver man aldrig snegla bakåt ... bara lyfta blicken!

Och ... ja, jag kommer från Dalarna så jag kör som jag vill! :-D

/MM

-
IngemarH79.

Hur fan kan du jobba för Åre Skistar och samtidigt föra en sådan här nedvärderande diskussion gentemot vissa folkgrupper? Att uttala sådana här åsikter med det jobbet du har. Skärp dig för fan.

-
Ingo du verka ha hittat ditt forum.
Ge upp Ingo de finns ingen ände på den här diskussion.
De är som du säger man säger grova generaliseringar i och med att man 5000 som passerar en varje dag,
men bara för att har generaliseringar betyder de inte att man är ohjälpsam eller otrevlig mot gästerna.
Samtidigt kan man jämföra de med andra jobb. Dem i kassan på ica är ju alltid trevlig fast dem inte känner för de.
Hon kan mycket väl hata den kunden som är framför en, men de ser ju ingen eller hur?
De jag vill säga med de här att de finns både fördelar och nackdelar med alla jobb, och de är vilket sätt man hanterar nackdelarna som spelar roll.

De finns ju en anledning vi är liftvärdar vi som har gjort mer än 1 säsong. Och de är för att vi gillar jobbet de positiva väger över de negativa sen känns som man är hemma i den säsongslivar miljön som är i Åre.
Sen är vi bra på de vi gör annars hade vi inte får fortsatt jobba ju.

De är iaf min privata syn på de här, sen kan ni säga vad ni vill om Ingo men att han inte ska jobba som liftvärd anser jag är felaktig. Han är en bra liftvärd som ibland uttrycker sig lite annorlunda bara.
Men välkommen till forumsvärlden Ingo där allt kan missuppfattas och ingenting är heligt.

Senast ändrad:
-
We shall overcome! We shall overcome!

Clemme sa:
Men välkommen till forumsvärlden Ingo där allt kan missuppfattas och ingenting är heligt.
Ingenting är heligt, där har du rätt. Missuppfattas? Vad har missuppfattats i denna tråd?

IngemarH79 sa:
Förlåt, jag är tydligen den ende som gör fel här. :D Liftvärdar gör allting fel, har alltid gjort och kommer alltid att göra eller hur? ;) Jobbar man som liftvärd gör man det även när man är ledig och har aldrig rätt till att uttala sig om något mindre positivt med jobbet.
Life is hell!

IngemarH79 sa:
Jag är professionell, kan hantera kunder som jag favoriserar mindre utan problem :cool:
Clemme: Sjukt att folk "missuppfattar" sådana klara uttalanden med flit.

IngemarH79 sa:
edit Som Clemme säger så uttrycker jag mig lite annorlunda. Jag säger som det är, inte som man bör.
Majoriteten har alltid fel!

Senast ändrad:
-
"Jag säger som det är, inte som man bör."

Ett tips, alldeles gratis så här på tisdagseftermiddagen. Om du säger ".Jag säger som jag tycker, inte som man bör." så låter det bättre. Då låter det som om du inser att folk kan tycka och tänka olika. Annars låter du mer som en galning, som kör huvudet i väggen och vrålar "Alla andra har fel!!!".

-
Skidkörare som kommer ovanifrån (inte nedfallande från himlen) har alltid "väjningsplikt". Så är det. Sen kan man tycka vad man vill om folk, som så att säga "svänger oregelbundet".

-
Mjo. Ska väl kanske också påpekas att det inte alltid är så tydligt vilken nivå backen är i förhållande till personens färdighet. Kan ju vara så att man tar sig vatten över huvet en gång och åker över sin förmåga, och sen inte mer.. Men det gör ju alla. Skulle vara en hemsk utveckling på ens skidåkning om man jämt åkte i sin trygghetszon. Sen att Åre har en miljon gäster lr så gör ju att det blir fler "oansvariga" i backen. Jämföra det här med kassan på Ica? Jag skulle säga att det är hemskt oansvarigt, om man som anställd på en skidort uttalar sig kränkande mot andra. Ni representerar anläggningen och är dennas ambassadörer.. Det är inte bara p12 som läser forumen, många gäster, skidlärare, liftvärdar och dylikt gör det också.. Mitt intryck i den här tråden är att ni helst skulle ha det helariskt i åre. Säg hej då till ryssarna danskarna skåningarna och behåll stockholmarna.. Då har ingo här snart inget jobb att gå till.. Men visst handlade inte forumet om det, ändå kul att det barka åt det här hållet så jag kunde få ett bra intryck av Åre och deras liftpersonal.. Så kanske ska tänka er för, oavsett om man har påhittade namn eller hela sin livshistoria på profilen så ska man inte klanka ner på folk i ett forum.. Den Ica-anställd som gjort det hade nog fått ett förtroligt samtal med närmsta ansvariga!

-
Nej inte hejdå ryssar.
Alltså dem kan vara besvärliga de ska sägas, men samtidigt behövs dem för att Åre ska växa.
Alltså de som har sagt tycker jag enligt min mening är lite hårddraget, för så hårt är de inte.
Som jag sa att Ingo uttrycker sig annorlunda än dem flesta vilket kan verka hårt, men samtidigt anser jag den här tråden börja gå för långt åt fel håll här.
Tror nästan jag sluta skriva på den här tråden, innan man säger något som inte uppfattas på rätt sätt.

Om intrycket av oss liftvärdar som skrivit här är dålig, då har jag misslyckat att visa hur de ser ut från våran perspektiv. De är ett underbart jobb, de är de annars skulle man inte återkomma hit till Åre igen.

Att de inte är tydligt märkt vilken sorts backe de är, kan jag hålla med om till viss del. Ett perfekt exempel finns i Åre björnen och björnbacken. Som är mkt brantare än man kan tro, speciellt med tanke på de är en blå backe.
Så de avseendet ger jag dig rätt.
Har inte så mkt mer att tillägga och hoppas vi ses i backen i vinter gott folk.

-
Okej IngemarH. Du verkar inte förstå poängen.. Det handlar inte direkt om vilka ord man sätter på det.. Ogillar är iof. ett ganska starkt ord som får folk att känna sig ovälkomna. Och vad gör sånt folk? Dom skiter i dig och Åre å tar sitt pick å pack till ett ställe som inte har människor som "missuppfattas" och uttrycker sitt ogillande mot folk på öppna skidåkarforum.. Hänger du med nu? Eller ska du fortsätta vara blåögd och hävda din rätt i den här diskussionen? Ibland så kanske man ska hålla sina åsikter om folk för sig själv, eller kanske för sina liftkompisar. Men att skriva att man ogillar någon, eller att man favoriserar vissa, eller inte ger ALLA lika god service är ju bara dumt! Förlåt om jag missuppfattat dig, vilket jag inte kan ha gjort efter att jag läst dina inlägg.. Men om jag nu har gjort det, och du så att säga uttryckt dig klumpigt, så kanske du ska tänka över saker du skriver nästa gång.. Så att inte folk tar illa upp..

Såå geeez ska man väl säga till dig om du inte förstår allt fuzz i detta forum.. Tyck vad du vill om folk, men med din favoriserings-inställning lär du ju inte komma långt på vägen till att upplysa någon om rätt och fel, än mindre få någon att lyssna på dig överhuvudtaget...

-
Insåg att det var några dagar sen jag läste här så jag stryker det jag skrev innan...

Angående hur man beter sig i backen så finns det väl inte så mycket att orda om. Sunt förnuft och de regler som SLAO har satt upp.
Anpassa hastigheten till väglaget som man säger med bilkörning, anpassa hastigheten till hur många som befinner sig framför dig i backen måste det ju vara för skidåkning...
Over n'out

Senast ändrad:
-
Barn barn barn...

När ni blir såpass duktiga att ni lär er att åka offpist så upphör problemet att de rena nybörjarna är sämre än er. Håll ut och öva!

-
IngemarH79 sa:
När jag byter linje så kollar jag alltid uppåt först, men jag ska ge mig (utan att vara ironisk) jag har antagligen fel. Men vänd gärna på huvudet när ni byter linje, det är inte så besvärligt. Då slipper vi som gillar att åka i backarna i de hastigheter som de är gjorda för bli så irriterade. Sen vad är lämplig marginal för omkörning, hela linjebredden, 5 meter?
Ser att denna tråd är igång fortfarande.:)

Du har väl inte fel angående hur du tycker IngemarH79? Att folk tycker olika är ju inte så konstigt tycker jag, man behöver faktiskt inte tycka lika hela tiden.

Behöver inte heller kalla folk för internettroll bara för att man har fallenhet för att ifrågasätta saker som man undrar över.

Lämplig marginal för omkörning av en person i backen tror jag har o göra med personens hastighet för att undvika krockar, påkörningar. Går säkert att räkna ut för någon matte och mekanik kunnig person.

Sen det där med att vissa använder sig av frågetecken mitt i meningar samt sätter ut utropstecken lite här o där förekommer på flera platser. Tror att det har att göra att dessa personer skriver vad de tänker och om de undrar om något så vill de på en gång visa det med ett ? sen om det är korrekt enligt svenska skrivregler har nog inte så stor betydelse. Men irriterande är det, då man själv är så korrekt hela tiden.:D

-
skidmannen sa:
Barn barn barn...

När ni blir såpass duktiga att ni lär er att åka offpist så upphör problemet att de rena nybörjarna är sämre än er. Håll ut och öva!
Så din teori är att om man kan åka offpist så är man inte bättre än dom rena nybörjarna? :-D

-
Jamt69 sa:
skidmannen sa:
Barn barn barn...

Så din teori är att om man kan åka offpist så är man inte bättre än dom rena nybörjarna? :-D
Eller att man slipper nybörjarna när man själv åker offpist då de oftast håller till i pisten? :P

-
jennieolofsson sa:
Jamt69 sa:
skidmannen sa:
Barn barn barn...

Eller att man slipper nybörjarna när man själv åker offpist då de oftast håller till i pisten? :P
Präcis. Carvingfarsor, nybörjade och partyprissar håller till i pisten. Liksom mellanchefer med dyra lagg som har en 4wd bara för att ta sig till Åre 1-2 ggr per år och som tycker att tråkig manchestersnö är livets höjdpunkt. Åk i skogen, puckelpist, under liften och annat skoj så slipper ni dom.

-
shit att ni orkar diskutera detta fortfarande.
för mig har detta aldrig varit ett problem, har aldrig ens krockat. att folk åker skidor olika bra/dåligt är lika självklart som att folk kör bil olika bra/dåligt, vi kommer liksom inte undan det.

men vem fan vill åka skidor i åre till att börja med? :)

-
PavelV : "Mitt intryck i den här tråden är att ni helst skulle ha det helariskt i åre. Säg hej då till ryssarna danskarna skåningarna och behåll stockholmarna"

Hahah vafan :) Inte fan visste jag att man anses som arisk om man bor i Stockholm

Senast ändrad:
-
cbouvier sa:
PavelV : "Mitt intryck i den här tråden är att ni helst skulle ha det helariskt i åre. Säg hej då till ryssarna danskarna skåningarna och behåll stockholmarna"

Hahah vafan :) Inte fan visste jag att man anses som arisk om man bor i Stockholm
Var väl kanske inte rätt namn på sthlmare.. :) Ville bara prove a point å ge lite styrka och färg till mitt påstående. De ariska finns förstås representerade öveallt! :P

-
skidmannen sa:
jennieolofsson sa:
Jamt69 sa:
Präcis. Carvingfarsor, nybörjade och partyprissar håller till i pisten. Liksom mellanchefer med dyra lagg som har en 4wd bara för att ta sig till Åre 1-2 ggr per år och som tycker att tråkig manchestersnö är livets höjdpunkt. Åk i skogen, puckelpist, under liften och annat skoj så slipper ni dom.
Jag förstog vad du menade men det blev lite lustigt hur du utryckte det :)

-
Den Ariska rasen är Persser från början lär er histori innan ni börjar dilla en massa goja.
Och VEM FAAN BRYR SIG HUR FOLK ÅKER I ÅRE. Så länge man har skoj och om man inte har skoj då kan man ju chilla nån annanstans. Varför PMSar ni ungar så f**ing mycke för? Att ni jämt måste tömma era agritioner för att ni inte fick kolla på björnes magasin lr att ni inte fick en leksak från hony bony automaten och då ska ni börja gnälla på alla runt om kring er.
Sluta gnäll och gör nått åt det istället TEX åk nån annanstans att det ska va så jävla svårt!!!!!!

-
Om du hade "scrollat" ner lite på wikipedia när du googlade arier eller arisk så skulle du förstått du vad man i 9.73 fall av 10 menar med ordet.

-
Någon bryr sig ju tydligen BataZion eftersom den här tråden existerar. Men släng in lite f**ing å svordomar å uppfostra sen folk i historia så kommer det säkert ses som konstruktivt.. :)

Förlåt än en gång cbouvier för att jag inte forskade innan jag skrev.. Min definition av arisk hämtar jag från de gamla hederliga nazisterna och deras tänk.. Kanske lite väl hårt att skriva arisk här måhända, men som sagt så var inte det mitt huvudsakliga budskap till den här diskussionen. Så jag tar på mig den och lovar er båda att studera både historia, och wikipedia innan jag skriver nästa inlägg..

Liknande trådar

D
Svar
8
Besök
2 K
D
Svar
22
Besök
3 K
D