Det handlar väl om relativ fart... Kör man tillräckligt fort relativt omkörningsobjektet så är det helt enkelt omöjligt (för en turist) att generera tillräckligt mycket kraft i sidled för att kunna byta riktning och ta sig tvärs över linjen på den tid som behövs för mig att passera. Försöker man snigla sig om har han mer tid på sig att göra konstiga manövrer
Man måste alltid vara beredd att personen man kör om helt plötsligt får för sig att göra det absolut mest konstiga man kan tänka sig och lämna utrymme för detta. Detta inklusive klassiska manövrer så som att svänga två gånger åt samma håll tex.
Så kontentan är alltså att man ska köra jävligt fort när man kör om
Dock så får jag säga att jag brukar se mig om över axeln om man ska göra nån "ologisk" manöver, och man ligger i låg fart... Men som tur är händer ju det sällan

Men jag skulle aldrig förvänta mig att turisten framför mig ser sig om innan han svänger.
MEN för att gå tillbaka ONT
Så är det väl underbart att vi har skidåkning som en så fri sport som möjligt. Jag vill inte ha några poliser på berget, helst vill jag att allt ska vara tillåtet. Så länge jag bara riskerar mitt eget liv borde jag vara fri att göra precis vad fan jag vill. Jag vill kunna se på terräng och åka den, efter eget beslut.
Men när det däremot får konsekvenser för andras säkerhet är det en annan femma.
Nu vet jag ju inte hur det ser ut i realiteten i åre men om det är så 100+ kg ryss med en halvliter vodka innan västan dundrar fram med noll koll bland barn skall han bli av med liftkortet eller mer. På samma sätt som man riskerar grova böter om man kör rattfull i 200km/h i trafiken. Eller om man skulle släppa ner en lavin på någon annan vid ett liftsystem med uppenbara avspärrningar för andras säkerhet.