-

• Trådstartare Trådstartare IngemarH79
  • Start datum Start datum
-
Det här var ju väldans seriöst ... efter mångårigt liftköande runt om i Europa ... skulle min topptre lista för "liftvärden" som vill ha nöjda resenärer vara!

1.Ha ögonkontakt med dina "kunder" och le ...
2.Ha ögonkontakt med dina "kunder" och le stort ...
3.Ha ögonkontakt med dina "kunder" och le ännu större ...

:-D / MM

-
Gud uppfan liften, djävulen uppfann liftkön.

Bra med någon som kan nåt om det där man som boskap bekvämt köar i.
Jag irriterar mig på när fållorna är för breda så att mer än tre personer kan stå i bredd, då blir det genast trängsel om det är en ankarlift. Men om det är en 4-stols lift brukar det gå bättre.

Det bästa vore om det inte fanns liftköer alls. Jag brukar åka bort från liftar med långa köer till mindre traffikerade, för att få mer åkning, man är ju inte där för att stå i kö. Dessutom är ju sportlov och annat otyg som påsklov inte att rekommendera.

-
Var i bräcke på sportlovet för något år sedan.. finns ingen logik i kösystemet, och ingen respekt bland de som åker där.. det vart bra sett från perspektivet att man hann flera åk om man var lite smart och stod på rätt plats i början så man kan ta kortsast sträcka i fållan för att slippa stå och trampa bland alla turister. Dock var detta sjukt dåligt för stämningen och sammanhållningen bland alla åkare då de i stort sätt är krig i fållan för att komma fram först.

en eventuell lösning har jag inte men bräckes lift är ju nästan jämt när de inte är "lågsäsong", helt överbefolkad.. kanske bygga en till lift där eller en separat lift för svarta linjen vore något? är ju bara idiotiskt som det är nu när man ska köa i 30 min för att åka den lilla biten upp...

-
Kanske inte hör till ämnet men något som är sinnesjukt irriterande är när andra människor står på eller kör in i ens egna skidor/brädor (och nej jag är inte det minsta rädd för repor eller märken) men det är är helt sinnesjukt beteende?! hur svårt kan det vara att hålla några centimeters avstånd?!? tänk om man stod i bankomatkön och någon gång på gång gick in i dig? hade ju varit jättekonstigt..

I övrigt har jag inga problem med liftköer, klart att det är oskönt men det är nog svårt att komma ifrån helt, men lite musik tycker jag gör allt mkt trevligare.

-
CustomX sa:
Kanske inte hör till ämnet men något som är sinnesjukt irriterande är när andra människor står på eller kör in i ens egna skidor/brädor (och nej jag är inte det minsta rädd för repor eller märken) men det är är helt sinnesjukt beteende?! hur svårt kan det vara att hålla några centimeters avstånd?!? tänk om man stod i bankomatkön och någon gång på gång gick in i dig? hade ju varit jättekonstigt..

I övrigt har jag inga problem med liftköer, klart att det är oskönt men det är nog svårt att komma ifrån helt, men lite musik tycker jag gör allt mkt trevligare.
Håller med, det är bara jäkla irreterande. Visst om man råkar skrapa lite men om nån står på ens grejer o man får säga till den att flytta på sig då blir man inte gladare direkt. Och jag tycker att det borde vara mer musik i liftköerna. Då känns den inte lika lång, man får dock inte ha för bra musik för då kommer alla stå där o lyssna på musik o så kan man inte komma fram till liften.

-
Om ändå alla turister kunde lära sig hur man köar på rätt sätt och inte står på ena sidan av fållan. Klart som fan att folk går före eftersom man naturligtvis ska använda sig av hela fållan och inte ena sidan som dom flesta tror..

-
Bjenne sa:
Om ändå alla turister kunde lära sig hur man köar på rätt sätt och inte står på ena sidan av fållan. Klart som fan att folk går före eftersom man naturligtvis ska använda sig av hela fållan och inte ena sidan som dom flesta tror..
Pling! Och där kom den. Orsaken till att fållorna överhuvud taget alls behövs.

-
GNU sa:
Bjenne sa:
Pling! Och där kom den. Orsaken till att fållorna överhuvud taget alls behövs.
Det finaste av allt är de som tränger sig och beter sig som svin å har skitbråttom upp, för att sedan stå på toppen å snacka å va i vägen å chilla. Okej om man har bråttom upp för att man vill åka så mycket som möjligt, men trist när folk är tokstressade för att komma upp för å bara å sätta sig å titta.....

-
Jag åker i Åre mellan 50 - 60 dagar per säsong och har gjort det de sista tio åren så en hel del liftköer har man ju stått i. Den i mitt tycke, enda riktigt profsiga liftvärden är Tommy, som alternerar mellan Högåsen och Sadeln.
Vad är det då som skiljer honom från de flesta andra? Jo, han är ser alltid till att folk vid köläge parar ihop sej två och två. Det är fascinerande att så pass ofta se hur skidåkare, unnar sej "lyxen" av att åka en och en trots att kön bakom växer sej längre och längre. Det är ju ett helt oacceptabelt beteende, som gör att redan klart underdimensionerad lift, plötsligt får halverad kapacitet. Liftvakten står oftast där som ett fån, utan att på något sätt försöka styra upp oskicket(ha ha). Om man som ansvarig i liften tycker att det är "pinsamt" att påpeka att liften är till för två, bör man byta yrke. De gånger jag muttrat lite högt, efter att fem sex byglar passerat med singelåkare har ibland kommentaren från unga skidåkare varit " de kanske kände för att åka ensamma". Nu är ju inte det ett val de har rätt att göra anser jag. De åker ju singel, på min och andra skidsugna åkare bekostnad. Är jag ensam om dehär åsikterna eller vad tycker ni?

Senast ändrad:
-
sprattel sa:
han är ser alltid till att folk vid köläge parar ihop sej två och två. Det är fascinerande att så pass ofta se hur skidåkare, unnar sej "lyxen" av att åka en och en trots att kön bakom växer sej längre och längre. Det är ju ett helt oacceptabelt betende,
De åker ju singel, på min och andra skidsugna åkare bekostnad. Är jag ensam om dehär åsikterna eller vad tycker ni?
1+

-
sprattel sa:
Om man som ansvarig i liften tycker att det är "pinsamt" att påpeka att liften är till för två, bör man byta yrke. De gånger jag muttrat lite högt, efter att fem sex byglar passerat med singelåkare har ibland kommentaren från unga skidåkare varit " de kanske kände för att åka ensamma". Nu är ju inte det ett val de har rätt att göra anser jag. De åker ju singel, på min och andra skidsugna åkare bekostnad. Är jag ensam om dehär åsikterna eller vad tycker ni?
+2

-
sprattel sa:
Jag åker i Åre mellan 50 - 60 dagar per säsong och har gjort det de sista tio åren så en hel del liftköer har man ju stått i. Den i mitt tycke, enda riktigt profsiga liftvärden är Tommy, som alternerar mellan Högåsen och Sadeln.
Vad är det då som skiljer honom från de flesta andra? Jo, han är ser alltid till att folk vid köläge parar ihop sej två och två. Det är fascinerande att så pass ofta se hur skidåkare, unnar sej "lyxen" av att åka en och en trots att kön bakom växer sej längre och längre. Det är ju ett helt oacceptabelt beteende, som gör att redan klart underdimensionerad lift, plötsligt får halverad kapacitet. Liftvakten står oftast där som ett fån, utan att på något sätt försöka styra upp oskicket(ha ha). Om man som ansvarig i liften tycker att det är "pinsamt" att påpeka att liften är till för två, bör man byta yrke. De gånger jag muttrat lite högt, efter att fem sex byglar passerat med singelåkare har ibland kommentaren från unga skidåkare varit " de kanske kände för att åka ensamma". Nu är ju inte det ett val de har rätt att göra anser jag. De åker ju singel, på min och andra skidsugna åkare bekostnad. Är jag ensam om dehär åsikterna eller vad tycker ni?
Helt rätt sprattel, många gånger bryr sig inte liftvärdarna ett dugg om att man åker en och en när kön ringlar sig lång. Nej tacka vettja dom som vågar säga till och verkligen se till så att kön flyter på och att man skickar iväg alla två och två i ankarliften och fyller stolsliftarna till max.

-
Det bästa sättet för att maxa ur liftarna är att ha en singels-kö vid sidan av den vanliga kön. Då kan dessutom alla stressade shredders glida upp snabbare eftersom det enligt mina erfarenheter brukar gå snabbare i en singelskö.

Jag tycker det är helt ofattbart att detta system inte finns särskilt ofta... Alla vinner ju på det. Liftarna går fulla, liftwaffen slipper skrika på folk att fylla liftarna och så får köhetsarna en egen kö och snigelturister slipper irritera sig på att folk glider om dom i kön.

-
Det brukar finnas en singelkö vid vm8:n och gondolen iaf. Men när man som ensam ska ställa sig i den kön så är det dom där tattarna till turister som står en hel familj och slöar ner hela kön för att dom inte orkar köa som vanligt folk!!!!

-
Alla får väl stå i singelkön så länge man kan tänka sig att åka ensam i liften tillsammans med andra grupper.

-
Jo, men vad är det då för mening att ha singelkö om alla som vill står i den. Dom som står där som familj brukar ju inte alltför ofta åka med andra grupper..

-
Håller inte alls med Ingemar att Exklusiv Skidskole/Personal ingång skall finnas.

Skidskola JA men Personal NEJ. - Förmånen att glida förbi kön kommer i samband med att gästen (inte kunden) har betalat 550kr extra för 1 timma och får då gå förbi för att kunna få ut så mycket som möjligt för sina pengar.

Och angående musik i liften: Detta är inte tillåtet då Skistar Åre inte betalar STIM.

Senast ändrad:
-
Så mycket som skistar tjänade förra året tycker jag dom gott och väll kan ge stim lite pengar så vi kan få njuta av härlig musik hela tiden på berget till och med. Tryck om några vattentäta högtalare lite här och var det hade också varit under bart haha.
Ge oss KÄRLEK!
Angående ämnet så känns det som att jag inte har nått att komma med jag kör alltid singel köerna för att slippa vänta!

-
hahaha I LOVE YOU AYDIN!!
du kommer hem och inom 10 minuter så har du skrivit inlägg på alla uppdaterade trådar...tillåme när du som du själv skriver inte har något att tillföra ämnet!

hahaha Love! Möjlogen måndag ja, men just nu så är det bara en skitrist backe som e öppen

-
Haha, de tror ja de Aydin, vänta va e de för dig liksom??

Eller så gör vi som så att vi tar kulas mp3 eftersom han har sjukt bra musiksmak så kopplar vi ihop den med högtalarna som används för skidskoleavslutningen så har vi sjukt bra musik i hela kullen å lite till....

Måndag drar ja om ja e ledig, får äl hoppas ¨på att nå mer backe öppnat..

-
sprattel sa:
Håller med där Tommy är den bästa liftvärden i Åre.
De är alltid skönt att luncha honom för han är bra på de han gör och ger alltid en tips som liftvärd.
Men jag kan förstår hur folk tycker de är jobbigt att liftvärdar inte ser till alla åker 2 och 2 men ska också sägas att en del gånger försöker man nästan tvinga folk att åka 2 och 2 åh ändå händer de inget. Men för varje år blir man bättre. Tommy vart i Sadel i nästan 9 år nu. Han står bara i sadeln förresten.
Hoppas man själv blir ännu bättre liftvärd i år, så folk inte har något att skriva om liftköer här i forumet;)

-
Vill man åka själv ska man få göra det tycker jag. Jag har inget problem att åka med andra om jag är ensam, tvärtom - alltid kul att snacka med någon.

Dock så verkar ni ha glömt att Åre ligger i Sverige, och ni vet väl att i Sverige så pratar man inte med främlingar om man inte absolut måste. Då kan vi ju anta att man inte gärna åker lift med folk hur som helst.. Vad är nästa grej? Ligga med folk man träffat på krogen? :lol:

Köerna skulle halveras om folk fyllde upp liften och inte stod och segade och hade sig. Istället för att åka fram så står folk och väntar. Bara att glida förbi och lyfta på hatten

-
det heter skidskoleingång av en anledning. och JA om man ska till tjänst absolut, men ingången är inte att utnyttja.
tror inte det är ok ändå om du spelar egen musik(gammal, någon äger den ändå.) det är lagar och restriktioner som skall följas ändå.
är inte insatt i ämnet men nog finns det en anledning att det inte får spelas musik.
STIM betalar man per kvm och inte som bakgrundsmusik, vare sig du är tandläkare eller liftvärd. fråga din arbetsgivare så kommer denna diskussion att vara slut.

Från STIMs hemsida:
Vad är ett offentligt framförande?
Ett framförande (spelning) är offentligt om det står öppet för vem som helst att lyssna till. Det gäller levande musik och inspelad musik, musik från radio och tv, musik på en webbplats, musik som spelas som bakgrundsmusik eller i en butik. Framföranden är offentliga även inom föreningar och på arbetsplatser. Däremot är inte privat fester, som till exempel en 50-årsfest, ett offentligt framförande.

Slut på diskussion Ingemar..... och ännu en grej.
Vi känner inte varann, vi känner igen varann...

Senast ändrad:
-
Finns det ingen STIM-tråd där ni kan fortsätta den oerhört intressanta diskussionen om vilken musik liftvärdarna skall lyssna på sett ur upphovsrättssynpunkt?

Topic är intressant, förstör inte tråden.

-
Skulle man inte kunna ha en bred fålla men med snören som delar in folk till vändkorsen? fast då försvinner kanske din punkt at den ska vara snabb att sätta upp/ta ner?

Är det inte så att Gondolen har bra fålla för att alla tar av sig utrustningen och går?

Antar att det du uppfatta som negativ inställning var att vi inte känner varann var mer menat som en motkommentar till att du skrev att jag gillar att hacka på dig även utanför freeride eller nåt sånt. men nu ska vi försöka hålla topic. Tack för påminnelsen ;)

Senast ändrad:
-
första exemplet är helt klart min favorit, problemet ligger väl mera i att man behöver göra skisser så som dessa för varje lift då man måste ta hänsyn till backens lutning osv.
t.ex tott där det ofta är is i slutet då alla bromsar in på samma ställe vilket det skulle göras med skiss 1 också..kan du inte utforma någon idé där?
kommer tottliften vara kvar förresten när den nya liften kommer också?

Senast ändrad:
-
Var allting glasklart nu, finns det inget mer att göra åt liftköer annat än att jag ska härja runt på skutan å bygga fållor?

-
en sak jag noterat: jag ser inte farlig ut på något sätt, men ändå så om jag (brädåkare) står parallellt med en skidåkare i liftkön, så väljer skidåkaren att åka ensam efter mig 9 gånger av 10. nej, 49 gånger av 50. och då får jag skuldkänslor för att liftkön tror att jag pjoskar mig och vil åka ensam...

-
HARS sa:
en sak jag noterat: jag ser inte farlig ut på något sätt, men ändå så om jag (brädåkare) står parallellt med en skidåkare i liftkön, så väljer skidåkaren att åka ensam efter mig 9 gånger av 10. nej, 49 gånger av 50. och då får jag skuldkänslor för att liftkön tror att jag pjoskar mig och vil åka ensam...
1. Han vill inte riskera att du/ni ramlar - man vet aldrig - eller att kläderna fastnar i liftbygeln
2. Vad skall man prata om med en brädåkare?
3. Kompisarna kan se en
4..
...
99. Fördomar

-
Jag tycker verkligen att det är seriöst av er liftvärdar att ni diskutar den här enormt viktiga frågan. Den påverkar verkligen oss skidåkare. Jag förstår att det är en hel del olika lokala förutsättningar, lutning mm, som påverkar hur fållan ska se ut, men generellt kan man ju konstatera att de största problem en uppstår vid tajta 180 graders kurvor.
Det är då "innerspåret" bör kunna vrida runt skidorna, utan att åka rakt fram in i de åkare, som åker i yttersväng.
Om det vore möjligt skulle man där försöka att leda det hela i en kurva med längre radie. De trägrejor ni konkar runt på är ju så där "hightech". Jag jobbar på företaget InnTech som tillverkar alla de Skistar-ramar i alu med banderoller i som ni ser på alla skidorter och vet att man med framgång borrade ned sådana som avspärrare i Kungsberget. De väger ju en bråkdel av vad era trägrejor väger och kan inte flyttas på av gästerna. Lämpligen får sponsorer sätta sin banderoll där i och betala avspärrningen.
Jag återkommer till att den största insatsen ni kan göra, verkligen är att se till att para ihop folk två och två. Om man är blyg och tycker att man saknar "pondus" så kan man ju börja med att sätta upp en skylt, som talar om att man ska åka så. Nu är det ju så, att ju fler som åker ensamma, ju mer blir ju det accepterat. Jag åker ju som sagt en hel del lift och har nog faktiskt, genom alla år bara sett Tommy agera aktivt för att styra upp det hela. Jag vågar påstå att samtliga andra liftvärdar passivt tittar på. För övrigt så är det väl bara de sista två tre åren, som Tommy bara jobbat i Sadeln. eller hur?

Senast ändrad:
-
Visst Inntech ramar är MYCKET lättare att hantera men dom är inte så populära bland barn och föräldrar och andra som kraschar in objekt som inte ger vika.
Jag placerar ut inntechramar vid sidan av backen tills ni kommer med en ram som ger vika.
En lösning liknande vik-käpp hade tyvärr inte funkat heller då skidorna fortfarande kommit in under ramen.

Om du läser igenom Ingemars första inlägg finner du att längst ner så finns precis den här punkten.

-
Jag tror nog att det går på ett ut att krocka med en vass träställning och en aluram med rundade hörn. Vi erbjöd redan för många år sedan spetsar med "vikkäppsfunktion" men det var det ingen som nappade på...
Men om vi bortser från själva grejen för avspärrningen, så har jag inte lite rätt angående passiviteten med att få folk att åka två och två? Går det att, vid inte så brant infart, göra 180 graders kurvorna större?

Senast ändrad:
-
Nej där har du absolut fel då fållorna som används idag flyger bort ganska bra när man smäller in i dom.
Har du åkt i Rödkulleliftarna i Åre någongång? Där är det ordentligt brett vid svängarna. är det något sånt du menar?

Liknande trådar

D
Svar
8
Besök
2 K
D
Svar
22
Besök
3 K
D