7tm power eller rottefella R8

BjornV

Medlem
Ska välja bindningar till mina scratch BC. Valet står mellan 7tm power och rottefella R8. Har tidigare kört rottefella cobra på mina tidigare skidor och trivts bra med den, men det känns lite lockande med utlösningsfunktion. Jag tycker dock att 7tm bindningarna ser lite "vekare" ut än R8 an. Nån som provat båda dessa bindningar och kan ge ett omdömme hur mycket skiljer dessa bindningar vad gäller hur aktiva/neutrala de är och hur stabila dom känns i åkningen. Har även tittat lite på hammerhead eftersom jag gillar tanken på att kunna ställa in aktiviteten på bindningen men den ligger lite högt i pris för mig. Bör kanske tilläga att jag väger 86 kilo är 185 cm lång, åker mest i långa svängar och pjäxorna är scarpa T1.

Jag gillar R8 men vill ha bindningar som kan lösa ut till mina nya skidor, så jag har köpt ett par Voilé Hardwire CRB:

http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=1_10_19_17&products_id=1351

Kom med posten idag, de verkar mkt gedigna. De löser dessutom ut bakåt/uppåt, o det gör inte 7tm vad jag förstår. Dessutom bra pris. MEN jag har inte åkt på dem än, viss flex i bindingen är nog att vänta. Men hellre det än avdragna korsband...

Tack för tippset, verkar helt klart som ett bra alternativ, CRB plattan ser lite klumpig ut dock. Har iaf bestält ett par R8 nu. Visserligen hade det varit bra med utlösning men det blev ändå R8 eftersom jag vet att jag kommer trivas att åka på den samtidigt som den är relativt billig (139 E på SC). Känns lite tryggt att köpa Rottefella då dessa är vanliga och ändå relativt lätta att hitta reservdelar till.

Jag har köpt ett par 7tm power till mina nya skidor(4frnt msp) tyvvär så har jag inte hunnit åkt nått ännu. Spontant så känns dom stablia, har ju självklart prövat utrustningen hemma i lägenheten och dom lilla svängningarna jag lyckats göra på barmark verkar den klara... blir spännande att se hur som uppför sig på snö.

Ang hur aktiva bindningarna är så kan jag tipsa om den här sidan:
http://www.telemarktips.com/BindBench.html
Dock är den lite gammal. Powern ska ju vara 30% mer aktiv än gammla och räknar man med dom värderna så ser man följande (ju större värde desto mer aktiva):

( The Forebody Pressure Results, in pounds)
Cobra: 43 (tror inte att r8an blivit märkvärt mer aktiv gentemot cobran)
7tm: 36 då borde ju power rimligtvis bli 1.3*36= 46,8 altså lite bättre men inte mycket.
man kan ju också ta bort powerpinen och då blir ju värdet följdaktligen 36 även på powern
HH: 21-30-36-45-48-55

Stablilitetsmässigt så tror jag inte det är någon märkbar skillnad mellan r8an och 7tm powern

Senast ändrad:
Ja 7tm hade nog blivit bra men ibland är man ju kanske lite för rädd för att testa nått nytt. Vet ju att jag trivs med R8 an åkmässigt, men det är ju helt klart en risk att åka utan utlösningsfunktion på bindningarna. Ska försöka testa 7tm nångång så kanske det blir på nästa par skidor. Nån som har erfarenhet av att montera bindningarna själv eller bör man lämna in skidorna och få det gjort. Tänkte om det är nått jag klarar av själv hemma, spar ju en del tid o pengar på att slippa lämna in dom. Nån som har nått bra tips på hur man placerar en telis bindning på ett par twin tipp (scratch BC), har läst på lite om chord center mm men jag undrar om det inte går att placera dom på nått sätt i förhållande till markeringarna för alpina bindningar. Känns som det skulle va rätt smidigt finns ju en hel del teorier om var hur man ska placera telis bindning på twin tip vilket gör det hela lite förvirrande

Här har ni en senare graf.
http://www.couloirmag.com/mfgs/dynamic_mfgarticlepg.php?articleID=257
Som ni ser så är 7tm Power mer aktiv än R8. Om det är bra eller dåligt får man bestämma själv.

Monteringsråd har jag gett flera gånger i min frågespalt på expertsidan. bläddra där för att hitta detaljerade råd.
I korthet: Trampdynan över mitten av snökontaktytan (räkna bort bägge topparna) är en bra början. Vill man så kan man jämföra med Chord Center dvs räkna bort baktoppen, mät spets till där skidan skulle sluta om den inte var en twintip och montera 3-pin-linjen mitt emellan. Då hamnar man ofta längre bak vilket kan vara bra för puderåkning. Klokt kan vara att se hur långt bakom rekommenderad boot center du hamnar, samt inte minst - om du ställer dig på skidan med foten som du mätt - känns det OK?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp