Val av telemarkskidor, pjäxor och bidning!

JohanSundstrom

Aktiv medlem
Tjenare är ny här på forumet så inte säker på att jag postar rätt!

Iaf, Jag har börjat åka lite telemark både i alperna och fjällen! Utvecklas väldigt snabbt och är nu sugen på att köpa en telemarksutrustning.

Har åkt mycket skidor så vill ha en ny "utmaning" kan man säga.

Om mig:

Jag är 18 år

173 lång

70 kg (muskler (; )

åker helst offpist men tycker även om höga farter. Dock inte lika bra på telemark för att våga köra så hårt ännu, men det kommer!

Som sagt så åker jag helst offpist men det är inte alltid det finns några bra repor och då blir det ju självklart i pisten man åker.

Jag kommer förmodligen inte gå på tur med skidorna så det behövs inte tas i aktning.

Har inte allt för mycket pengar så begagnade lagg är ett alternativ (även nya men av äldre modeller går bra!)

Är NTN-bindningar något att satsa på? Är skillnaden i åkning lika stor som skillnaden i priset?

Är inne lite på någon slags hyffsad allround-skida, med måtten ungefär : Längd 175, 90~ i midjan
Är det något som låter bra och vettigt?

Kom gärna med förslag, tips och idéer!

Tack på förhand, vi ses i backen!
Johan Sundström

Låter som att Völkl Kendo eller alternativt Mantra skulle vara något för dig. Båda borde gå att få tag på begagnade, speciellt Mantra.

markush sa:
Låter som att Völkl Kendo eller alternativt Mantra skulle vara något för dig. Båda borde gå att få tag på begagnade, speciellt Mantra.
no offence, men knappast de roligaste alternativen. :)
jag aker inte telemark sjalv, sa jag ska val halla kaft, men jag vet nagra som kort telis pa line prophet 100 och tycker att det var grymt, samma med black diamond kilowatt. kolla aven in ski logik ullr's chariot om du vill ha en svangigare skida, finns bade med traditionellt spann och tip rocker i ar. den tidigare har varit grymt popular bland telisakare, den senare aterstar att se... :)

Senast ändrad:
25-30 meter radie, 100-120mm midja, 180-185ish längd, inte i-balk och inte nudel. Kolla runt i alla almountaintrådar på forumet, skillnaden är inte direkt stor när det kommer till hur skidan upplevs med fast eller lös häl! Mantra och kendo kommer dock alltid upplevas skittråkiga så skippa!

Pjäxor får du testa, jag diggar garmont ener-g och voodoo men inte säkert att dom passar dina fötter. Passar voodoon dina fötter finns den både som ntn och 75mm och den sistnämnda är även utan garmonts stjärtigt rockade näbb som på de äldre pjäxorna.

Skillnaden mellan ntn och 75mm finns och är märkbar, till det bättre eller sämre får du nog komma på själv. Jag gillar 75 bättre men många verkar digga ntn så jag lär väl ansluta mig till den stora(lilla)massan och göra det nån gång jag också! Du blir dock inte automatiskt en bättre åkare med ntn

Tja!

Kör på NTN tycker jag, det är väldigt annorlunda och kan upplevas svårt i början men det är mycket bättre i slutändan enligt mig. I pisten är det helt överlägset och de gånger man får bra förhållanden utanför är de också bra, kanske lite mer svåråkta än 75mm.

Jag kör på Cripspi EVO NTN pjäxor och de passar mig, men om du ska köra t.ex. scarpa eller garmont är väldigt svårt att säga, utan det måste man nästan prova om man vill ha superpassform.

Vad gäller skidor är jag själv ett stort fan av Extrem och Völkls freerideskidor. Extrems Patriot gillar jag mycket. Men det finns så otroligt mycket att välja på, så om du har några alpinskidor du gillar så skulle jag inte tveka att prova dem med telemark!

Olle Collberg

Tjenare!

Alla förslag låter grymma!

Finns bara ett problem, det är så JÄVLA dyrt. Går ju loss på minst 10 000 kr för ett hyffsat paket! Finns det någon som har begangde att sälja eller känner någon som har?

Skulle vara mycket trevligt!!

Vad tror ni om en skida som Rossignol s2 09/10
längd 180 och 92 i midjan?

JohanSundstrom sa:
Tjenare!

Finns bara ett problem, det är så JÄVLA dyrt. Går ju loss på minst 10 000 kr för ett hyffsat paket! Finns det någon som har begangde att sälja eller känner någon som har?

ett annat tips då:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=78587

årets modell, tip rocker, superlätta, grymma i pist, 94 i midjan, 183 långa...
ett vettigt bud och de är dina! ;)

JohanSundstrom sa:
Tjenare!

10 000 för en ny full utrustning inkl pjäxor låter ju väldigt billigt,,,

Begagnade 75 mm pjäxor brukar gå att hitta mellan 500 och 2000. Reapjäxor kan hittas för 2000-3000, men kanske bara på vårarna. Scarma T1, T1 race, Garmont Ener-G, Sqadra, det finns massor med bra grejor. telemark-pyrenees.com, globetrotter.de och sportconrad kan vara bra ställen att leta om du ska köpa nytt.

Skidor med bindningar kan vara svårt om du ska hitta absolut rätt skida. Försök att köpa ett kit till bra pris där bindningarna är bra (bra modell) så kan du köpa lagg senare. Montera om bindningar är ganska lätt om man vet hur man ska bete sig. Alternativt köper du begagnad skida och nya bindningar.

90 i midjan är nog ganska vettigt för dig. Ska du bara åka offpist kan det vara skoj med nåt fetare, men som nybörjare kan det vara svårt att få ner kanterna på ett par alltför breda skidor. Själv gillar jag 105-115 i midja, men några pistskidor är det inte.

Håll dig undan från begagnade pjäxor även om skidmannen här säger annat. Skidor är en förbrukningsvara som funkar att köpa beggat pjäxor är det inte. Köp nytt och få glada fötter och en schysst upplevelse. Squadra är ju gamla som gatan så håll dig långt jävla borta, även många ener-g börjar få massa jävla år på nacken. Egentligen lika med T1orna också men skitsamma, du ska inte köpa begagnade pjäxor för det är korkat så vi lämnar det här!

Köp inte heller ett kit med lama skidor och bra bindningar, också korkat! Köp istället ett par begagnade skidor för helt okej pris (kan vara svårt på freeride) och sen tar du och beställer dig ett par bindningar från t.ex telemarkpyrenees som har schyssta priser!

90mm i midjan kan vara vettigt fast det ser helt enkelt inte coolt ut i lifkön! Visst ger telemark lite cred i sig självt men du måste ha ett par lagg som är feta! 105mm+ ger dig iofs inte så mycket cred heller men är bekvämare än 130+ i pisten så go for it! Inga problem att köra breda skidor med telemark direkt, ser iofs ut som att man bajsar på sig när man åker riktigt breda lagg men det är okej, det ger också cred! Att inte 105-115 skulle vara några pistskidor är bara bullshit, det är perfekta pistskidor om man vill men ännu bättre, 115mm är schyssta utanförsskidor också vilket är roligare än pist och ger återigen cred!

Lyssna nu på mig och inte på skidmannen. Lyssna kanske på Lee-nus även om det är lite minus när det gäller cred i backen att han skriver vikt och förberedda för stighudar men är du sugen på det så go for it! Tänker du inte huda annat än framför datorn så köp något fetare och tyngre! Bäst gör du dock i att lyssna på Onlytelemark och sök lite så hittar du massa schysst info!

130+... är du säker på att du inte blandar ihop midja och topp-mått? 130 är som K2 pontoon, så breda skidor ger knappast cred om det är mindre än 0,5 m fresh, snarare det motsatta. Ok i franskt puder och svenskt slask, men knappast allround en februarivecka i Åre.
Håller med om att pjäxor ska vara fräscha, men det är så många som köper nytt och kör en vecka att det är värt att kolla efter sånt. En vecka gamla, slå till - två säsonger, då ska det va billigt.
Och med halvbra skidor menar jag inte dåligt skräp. Ett par gamla Gotama går fortfarande att åka på.

skidmannen sa:
130+... är du säker på att du inte blandar ihop midja och topp-mått? 130 är som K2 pontoon, så breda skidor ger knappast cred om det är mindre än 0,5 m fresh, snarare det motsatta. Ok i franskt puder och svenskt slask, men knappast allround en februarivecka i Åre.
Fantastiskt fyndigt.. Nej K2 pontoon är kanske inte ett utlimat vapen i åre men en skida traditionell skärnig och samma bredd funkar säkert hjälpligt!

Köp aldrig pjäxor begagnat då dom till 100 procent inte kommer sitta som dom ska. När det gäller skidor och bindningar så tycker jag du ska köra på 98 midja då det funkar till det mesta förutom en meter puder kanske. Jag personligen gillar känslan av 75 mm och tycker att NTNen är för stel. Hade ett par k2 hardside som du kunde fått av mig men jag har tyvärr gett bort dom. Som sagt 98 i midja funkar till allt och är perfekt för dom flesta förhållanden. Tyvärr så är inte verkligheten som filmerna från japan med en meter nysnö varje dag. Jag har varit i Chamonix fyra år i rad 4-5 veckor varje gång och 98 har funkat bra.

Lenz sa:
Köp aldrig pjäxor begagnat då dom till 100 procent inte kommer sitta som dom ska. När det gäller skidor och bindningar så tycker jag du ska köra på 98 midja då det funkar till det mesta förutom en meter puder kanske. Jag personligen gillar känslan av 75 mm och tycker att NTNen är för stel. Hade ett par k2 hardside som du kunde fått av mig men jag har tyvärr gett bort dom. Som sagt 98 i midja funkar till allt och är perfekt för dom flesta förhållanden. Tyvärr så är inte verkligheten som filmerna från japan med en meter nysnö varje dag. Jag har varit i Chamonix fyra år i rad 4-5 veckor varje gång och 98 har funkat bra.
Härlig bump! ;)

Blev ett par nya pjäxor från Black Diamond, var riktigt trevliga vill jag minnas. Dock har jag släppt telemarken för ett bra tag sen, vem orkar köra med lös häl nuförtiden?!

Hej alla!
Jag är nybörjare inom telemark men helt såld efter en vecka i fjällen. Jag bor i Norrköping vilket är helt öde vad det gäller telemark. Vet någon vilka affärer som är bra i Stockholm eller någon annan ort så att man kan få hjälp med skidor och prova pjäxor?

Lovetelemark sa:
Hej alla!
Jag är nybörjare inom telemark men helt såld efter en vecka i fjällen. Jag bor i Norrköping vilket är helt öde vad det gäller telemark. Vet någon vilka affärer som är bra i Stockholm eller någon annan ort så att man kan få hjälp med skidor och prova pjäxor?
I Stockholm är det i princip bara Alpint som har telis. Samma ägare som alpingaraget nu för tiden. De har ett bra utbud men kan vara lite utplockat vid den här tiden på året. Annars har Skistore i Gbg ett rätt stort urval också. Lycka till!

Tillbaka
Topp