Förslag på passande skidor?

FlyingW

Ny medlem
Hej, gott folk!

Har legat lite lågt med skidåkningen de senaste åren. Innan dess åkte jag rätt mycket och ansåg mig då vara en skaplig åkare. Så nu för tiden har jag ingen vidare koll på utrustning och tänkte därför höra med er om ni har några bra idéer.

Lite info om mig

Längd: 191cm
Vikt: 80 kg
Friåkning/pist: 80/20 (tröttnar extremt fort på isiga backar).
Skidor just nu: 189 cm, midja typ 10 cm. Några väldigt gamla "Seth" som jag har trivs rätt bra med men som är rätt slitna och trötta nu.

Eftersom jag är rätt lång och smal vill jag inte ha allt för styva skidor. Gärna friåkningsskidor som ändå går att carva lite med.

Pris: inte så noga, men ska inte kännas för oroande att åka och ställa ifrån sig.

Ge mig jättegärna förslag på skidor och även bindningar. Finns det några prisvärda och bra randonée-bindningar man kanske ska överväga?

Extrem PT eller Extrem Project X/Project kanske kan vara något. Hur åker du utanför pisten? stora svängar, små svängar, rakt fram? Kommer du åka mest ovan trädgränsen eller blir det mycket i skogen. Jag har ett par Big Pen som jag är väldigt nöjd med men de upplever jag som väldigt hårda och då ligger jag 20kg över dig, så jag tror inte du kommer gilla dem. Tipsar även om MnOs skidtest, mycket läsvärt
2011>
2009>
En generell gammal regel är att en offpistskida ska vara lika lång som åkaren men eftersom du är så pass långsmal så kan det vara vettigt att dra av 10cm från den regeln.

Senast ändrad:
Tack för responsen! Jag har åkt mycket i Kanada tidigare så jag e väl vanare vid lite snävare skogsåkning än stora öppna fält, men jag älskar båda typer av åkning. Antar att det kommer bli mer alperna framöver så kanske aningen mer öppna fält och vidare svängar. Väldigt dålig koll nu för tiden på hur jag bör resonera med hårdhet på skidan kontra längd och bredd så ge gärna förslag på hur ni resonerar kring dessa saker med. Seth-skidan jag har idag fungerar bra utanför backen men är lite för mjuk för att få bra skär med i backen kan jag ofta känna. Är Extrem heta nuförtiden asså? Det företaget gjorde nästan bara snowboards sist jag hade koll på saker och ting ;)

Völkl Katana är annars en väldigt fin skida som passar bra överallt, som Ingemar skrev - kolla MnO:s skidtest. Som sig bör kommer antagligen en liknande för årets skidor i slutet på december.

Bindningsalternativen du kan kolla på, med tanke på din längd/vikt (jag antar att du också har stora fötter => lägre DIN-tal) är Salomons STH12/14 alternativt Marker Griffon eller Looks P14. Dessa bindningar är inte randoanpassade, utan vanliga bindningar.

Om du ska gå på tur finns det många alternativ, vill du ha en bindning som även går bra att åka utför med (ordentligt) så är det Marker Baron/Duke som gäller. Annars finns en lättare variant, också från Marker, som sägs vara ok - F10 eller F12.

Tips om du köper skidor på Conrad:
- Skidorna kan vara billigare i paket med bindningar
- Låt inte Conrad montera, utan gör det hos någon du litar på (även om det kostar extra).

Tack Heinz,

jag har mindre fötter än man kan tro. 42 i skostorlek. Bindningsmässigt har jag alltid klarat mig med relativt "klena" bindningar. Aldrig haft problem med att dom löser ut för lätt på maxinställning eller så... Katana låter intressant eftersom jag minns jag kollat på dessa förr.

Gällande montering, någon som vet något bra ställe att handla skidor på/montera i Skåne? Gärna Malmö/Lund med omnejd.

Jag har åkt på första årsmodellen av katana i tre säsonger och det var en skön skida med dålig byggkvalitet och var absolut inte kvick i pisten utan tvärtom ett skenande lokomotiv. Kul det också men det krävde att man höll blicken långt fram och planerade sin linje. I skogen var de däremot riktigt smidiga. Jag upplevde katanan som en ganska mjuk offpistskida och väldigt lättåkt. En bra skida men kvick i pisten NEJ.
Den har dock förändrats några gånger genom åren, 2ggr?

IngemarH79 sa:
Jag har åkt på första årsmodellen av katana i tre säsonger och det var en skön skida med dålig byggkvalitet och var absolut inte kvick i pisten utan tvärtom ett skenande lokomotiv. Kul det också men det krävde att man höll blicken långt fram och planerade sin linje. I skogen var de däremot riktigt smidiga. Jag upplevde katanan som en ganska mjuk offpistskida och väldigt lättåkt. En bra skida men kvick i pisten NEJ.
Den har dock förändrats några gånger genom åren, 2ggr?
3 gånger faktiskt :)
Först den där märkliga tailen, sen bytte man tailen mot ngt som liknade en twintip, nästa gen. fullrocker och nu platt under foter och tip/tail rocker.

Yepp. Katana är den bästa skidan...varje år :P

Var du seriös där Nyberg angående Katana?

Det här med rocker har ju kommit mycket mer nu än när jag va me i matchen. hur ska man tänka kring om det passar för en eller ej? Rocker där bak, där fram osv?

FlyingW sa:

Det här med rocker har ju kommit mycket mer nu än när jag va me i matchen. hur ska man tänka kring om det passar för en eller ej? Rocker där bak, där fram osv?
Rocker passer for alle, og Katana er vel en av de rockerskiene som er mest tradisjonelle i skifølelsen.

Generelt og veldig kort:

Rocker kun foran: Mer fartsstabil, mer responsiv tail, ikke like bra i skogen, enkelte ski med mye rocker foran og flat tail kan oppføre seg underlig i bakken pga rar balanse i skien.

Rocker foran og bak: Kort kontaktflate gjør skien veldig manøvrerbar, kan føles som det er lite tail på skien (særlig dersom de er myke), en godt designet rockerski kan føles tradisjonell i bakken samtidig som den er gamle ski fullstendig overlegne i pudder/skog/oppkjørt.

Rocker i pist gör skidan betydligt mer lättsvängd eller kanske snarare snabbsvängd (lite osäker på det där) men de ger inte lika mycket tillbaka när du pressar skidorna in i svängen eftersom de inte har traditionellt spann. Gillar man att trycka skidorna in i svängen för att få skjuts ut så är rocker inget för dig. I puder får du bättre bärighet med rocker, personligen är jag dock tveksam till hur mycket det ger. Det är väll mest att skidorna inte skär fast när man hamnar lite fel.

Jag är absolut ingen expert på rocker kontra traditionellt spann men där har du min reflektion.

FlyingW sa:

Om att Katanan var bästa skidan varje år...ja itwasajoke :)

Men det är intressant att den ändras betydligt varje år, men fan-basen består.

PNyberg sa:
FlyingW sa:

Ah ok,

Vad är bättre förslag enligt dig Nyberg?

FlyingW sa:
PNyberg sa:
FlyingW sa:

Ah ok,

Vad är bättre förslag enligt dig Nyberg?
Säger inte att något är bättre, eftersom jag sj diggar Katana och att vad som är bra är subjektivt (dock inte nog för att åka på ett par), men andra alternativ är som de jag har länkat till och lyder som följer:

Moment Jaguar Shark
Blizzard Cochise
Völkl Shiro

Shiron verkar ju definitivt intressant. Va tror ni om längder där? Spontant känns 183:an för kort och 193an lite väl lång för mig trots att jag e lång.

två andra par som känns intressanta efter lite onlineresearch (bland annat testet Ingemar reffade till) är Kästle MX98 och DPS 112.

Tre intressantaste kandidaterna so far summerade utan inbördes ordning:

° DPS Wailer 112RP Hybrid/Pure
° Kästle MX98 (eventuellt den bredare varianten också)
° Völkl Shiro
° K2 Sidestash

Även hendryx verkar ju intressanta, men längderna där verkar lite skumma. Slutar dom verkligen på 182cm?

Senast ändrad:
FlyingW sa:
två andra par som känns intressanta efter lite onlineresearch (bland annat testet Ingemar reffade till) är Kästle MX98 och DPS 112.

Tre intressantaste kandidaterna so far summerade utan inbördes ordning:

° DPS Wailer 112RP Hybrid/Pure
° Kästle MX98 (eventuellt den bredare varianten också)
° Völkl Shiro
° K2 Sidestash

Även hendryx verkar ju intressanta, men längderna där verkar lite skumma. Slutar dom verkligen på 182cm?
Om jag vore du hade jag kollat på shiro i 193 och frammonterat den ngt. Monteringspunkten sitter en bit bak och jag tror flytet inte påverkas nämnvärt om du går fram 2-3cm.
Och kästle mx108 190 är ett jäkligt fint bygge....meen kostar rätt mkt.

Hendryx bygger skidorna så de inte behöver vara så långa, och man påverkar en skida med kroppsvikten, din längd är bara en längre hävstång.

Senast ändrad:
Shiro e absolut upp i täten just nu

Sidestash verkar lite hård för mig och Hendryx verkar anses som väldigt styva skidor de oxå, eller?

Är det någon särskild skillnad på Kästle mx98 och mx108 mer än att den senare är större och längre radie osv. Hittade båda skidorna till hyggliga priser på 10/11 modellerna.

IngemarH79 sa:
Hendryx bygger skidorna så de inte behöver vara så långa, och man påverkar en skida med kroppsvikten, din längd är bara en längre hävstång.
Min erfarenhet äger mig att det spelar viss roll hur lång man är i relation till ens vikt. Är man kortare har jag fått för mig att det är lättare att hålla en lägre tyngdpunkt och få ner kraften i skidorna. Man kan därför ha lite längre skidor relativt sin kroppslängd om man är kortare och väger det samma som någon som är lite längre.

Hävstången du talar om gör ju också att en längre åkare får det svårare att hålla motsvarande balans.

hmm du ofta ironisk Nyberg, vet inte hur många nypor salt jag ska ta dig me ;) mina nuvarande skidor är som jag nämnde 189cm och knappt 10cm midja... känns som mycket å gå upp en cm midja och 6cm längd... hmmmm

FlyingW sa:
hmm du ofta ironisk Nyberg, vet inte hur många nypor salt jag ska ta dig me ;) mina nuvarande skidor är som jag nämnde 189cm och knappt 10cm midja... känns som mycket å gå upp en cm midja och 6cm längd... hmmmm
1cm midja märker du inte så mkt som du tror, samt att det är rocker på Kästle vilket gör att effektiv åkyta blir kortare än dina nuvarande. Dessutom är K2s 189 längre än 189,,,snarare 195.

PNyberg sa:
Dessutom är K2s 189 längre än 189,,,snarare 195.
Hur menar du då. 195 för att dom har mer effektiv åkyta? för dom är ju definitivt inte längre än vad jag är (191)

Men ok nu e jag väldigt sugen på MX108 vilken bindning ska man satsa på. behöver inte särskilt högt DIN tror jag för åker inte speciellt aggressivt. Tänkte mig antingen Baronerna eller någon bindning man kan enkelt flytta lite efter montering typ marker Schizo. Måste väl finnas andra bra bindningar än Marker, men har verkligen ännu sämre koll på bindningar än skidor.

FlyingW sa:
Tack Heinz,

jag har mindre fötter än man kan tro. 42 i skostorlek. Bindningsmässigt har jag alltid klarat mig med relativt \"klena\" bindningar. Aldrig haft problem med att dom löser ut för lätt på maxinställning eller så... Katana låter intressant eftersom jag minns jag kollat på dessa förr.

Gällande montering, någon som vet något bra ställe att handla skidor på/montera i Skåne? Gärna Malmö/Lund med omnejd.
Du kan kolla på Snö&sjö i Limhamn och Alpingaraget i Helsingborg och få lite rådgivning där också. Samt att du får känna på skidorna vilket ger lite mer intryck.

ps. satsa hellre för långa än för korta. Det gjorde jag och är mer än nöjd!

Tänk på att dina gamla Seth förmodligen är ett par utan rocker? En rockerskida åks generellt kort, dvs att de känns mycket kortare än de är. Så om du trivs med 189 K2 så bör du fortsätta ligga runt 190+. Line's Prophet (några heter Influence i år) har ju varit populära annars. Tyvärr inget jag testat nyligen.

tack tack, ja mina gamla Seth har ingen rocker så kanske inte e så dumt med 193-195cm plankor ändå då!

HAr inte bestämt mig än men:

Völkl Shiro 193cm
Kästle mx108 195cm

Känns som täthållarna just nu

DPS:n verkar ju ball men e lite dyrare, nån som har koll på K2: typ Darkside och obSethed? Hur är obSethed mot de äldre Seth-skidorna mer än den uppenbara skillnaden i bredd? Jag alltid tyckt att även mina Seth varit lite i tyngsta laget.

Bindningsvalet står mellan Baron och Griffon Shiutzu.

FlyingW sa:
DPS:n verkar ju ball men e lite dyrare, nån som har koll på K2: typ Darkside och obSethed? Hur är obSethed mot de äldre Seth-skidorna mer än den uppenbara skillnaden i bredd? Jag alltid tyckt att även mina Seth varit lite i tyngsta laget.

Bindningsvalet står mellan Baron och Griffon Shiutzu.
Nya sethen är långt ifrån de äldre, bredare, mycket rocker och väger en hel del. Gamla 95(?)-midje-sethen tyckte jag var rätt rolig. Den nya är absolut ingen dålig skida men inget för mig, speciellt inte då jag väger lite och är kort, seth 189 är en lång och tung skida, för tung för min smak. Så tycker du att den äldre är i tyngsta laget kan du nog räkna bort den nya.

Ska du tura, Baron, inte tura, Griffon.

Utter, du nämnde Line, dom verkar ju intressanta me, framför allt just influence som ska vara lite mjukare än innan. Men även Mr Pollards Opus och Sir Francis Bacon. Nån som har koll på dessa? hådshet osv.

Ok, nu har jag blivit sugen på Armada JJ och High Society FR rocker me.. hoppades på att jag skulle minska mina alternativ inte utöka! =/

Nån som har något att säga om dessa skidor? läste lite om Armadan i en annan tråd.

Ok, nu har jag blivit sugen på Armada JJ och High Society FR rocker me.. hoppades på att jag skulle minska mina alternativ inte utöka! =/

Nån som har något att säga om dessa skidor? läste lite om Armadan i en annan tråd.

Tillbaka
Topp