Abisko & riksgränsen?

• Trådstartare Trådstartare Guest
  • Start datum Start datum
G

Guest

Guest
Abisko & riksgränsen?
Tänkte kombinera riksgränsen och abisko, hur många mil skiljer det egentligen. Tågpasset som man kan köpa i abisko tar man sig till riksgränsen b l a. Är det värt att ta tåget till riksgränsen eller är det en bättre förutsättning att bo på vandrarhem i abisko och sedan på någon sorts hotel i riksgränsen även om det kostar en del? Är verkligen tacksam för svar eftersom jag håller på att planera en pudertrip i vår!

Abisko & riksgränsen?
Hejsan! Det är ca 4 mil mellan Abisko och Gränsen, det går ett tåg på morgonen (kring 9-snåret) och så går det ett tillbaka på e.m så det funkar bra att åka dit över en dag. Glöm inte bort Björkliden som ligger 1 mil från Abisko! Du har gjort ett bra val, finare fjäll är svåra att hitta... Ha en bra skidresa!

Abisko & riksgränsen?
Hallå. Kolla tågkompaniets hemsida, där har du alla tåg som går imellan. Det kan också vara värt att kolla inför resa upp. Boendet kan jag inte säga så mycket om, förutom att det finns ett schysst vandrarhem i Vassijaure (stationen innan riksgränsen från Kiruna sett). Har bott där ett par vändor, och det är helt OK och billigt. Fina toppturer finns det i Norge alldeles på andra sidan gränsen (Lyngen tror jag området heter), det kan vara värt att kolla upp om man har bil. Kan annars bara instämma med Linda här ovan, kanonbra berg både sommar och vinter. Lycka till!

Erik

Abisko & riksgränsen?
Vi bodde i Abisko en gång och åkte tåget till Riksgränsen varje dag men det var många år sen nu. Vandrarhem i Abisko funkar bra men det är en väldigt tråkig by, tror knappt vi såg en människa där på hela tiden. Vet inte om priskillnaden är så stor att det är värt besväret med tåget och allt det andra men som sagt, det var länge sen jag var i Abiska så jag kommer inte exakt ihåg hur det var där.

Abisko & riksgränsen?
Det finns ju ett vandrar hem i gränsen också Katterjock heter det har jag för mig har bara bott i mariepigg när jag har varit upp dom senaste åren

hoppas du får bra väder för annars kan man bli fast i gränsen om det inte går kolon körnigar bakom plogbilen!

Men om du får bra väder blir det nog en lyckad resa, det går ju inte att ha tråkigt när man är där uppe

Abisko & riksgränsen?
Vill du verkligen bo billigt kan du bo i Abisko Fjällturer i Abisko Östra. 125 kr/natt/pers är väl inte så illa... Nattlivet ska du inte vänta dej något av. Vill du festa måste du åka till Gränsen. Abisko och Björkliden är inga arpes-ski ställen, Abisko desto mindre. Kollade just själv priserna för i år och billigare än 125 kr. lär man inte få tak på huvudet.

Abisko & riksgränsen?
På friluftsfrämjandets vandrarhem i Katterjåkk bor du billigt (och enkelt), Katterjåkk är stationen innan Riksgränsen. det går även en lift från vandrarhemmet, men när vi bodde där gick inte liften, så gubben som driver vandrarhemmet körde oss med bil till Riksgränsen varje morgon, och även med skoter upp till Nordalsliften några gånger, och dom dagar vi gick på afterski på grönan knatade vi hem sen, det är en bit men funkar...
trevlig resa!

fredrik

Tillbaka
Topp