Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Enligt svaren på kommentarerna. Så ska det gå å köpa dagskort å.Ska dit i slutet av april. Undrar om man kommer att kunna köpa dagkort eller om det bara är enkelbiljetter? Man brukar ju kunna hinna med ca 7 åk per dag.
Nuolja går full-on La Grave.
Liften är ju öppen, måste du ha en patrull för att åka skidor på ett offpistfjäll? Frihet under eget ansvar.Hoppas dom lyckas hitta folk till nästa år. Är alltid kul att ta nån vända till grannen i öst.
Liften är ju öppen, måste du ha en patrull för att åka skidor på ett offpistfjäll? Frihet under eget ansvar.
Står om det i bilden/texten som jag delade i börjanPå hemsidan skriver de att de lavinsäkrade backarna är stängda. Någon som vet hur de menar. Stora delar av det lavinsäkrade området är ju säkrast även utan lavinsäkring. Verkar lite udda att stänga av det området.
Ok!Står om det i bilden/texten som jag delade i början
Jo nått sånt. Om man har facebook. Så har dom svarat just på dom dära frågorna. På sitt inlägg om stängningenOk!
Det jag fastnade på i texten på hemsidan var denna motsägelsefulla mening:
"De nedfarter som normalt är lavinsäkra är stängda och ev. åkning sker på fjällets villkor och på egen risk."
Men ihop med övrig information ska det nog då förstås som att Nuolja är stängt som skidområde men man får åka på hela fjället på egen risk.
Guidningen på berget försvinner tyvärr också, den har jag uppskattat väldigt mycket. Speciellt värdefull för åkare som inte har nödvändig kunskap.Liften är ju öppen, måste du ha en patrull för att åka skidor på ett offpistfjäll? Frihet under eget ansvar.
Ja, den provade jag för länge sen. Mycket bra och prisvärt.Guidningen på berget försvinner tyvärr också, den har jag uppskattat väldigt mycket. Speciellt värdefull för åkare som inte har nödvändig kunskap.
Sen har det varit kul med sällskap de gånger jag varit där själv![]()
Varför inte anpassa risktagandet efter förhållandena även när du åker lift? Vad är det som säger att bara för att det är patrullerat så kan du ta andra beslut än när du toppturar?Åker oftast till Abisko när det har kommit snö där.
Å då är det personligen för mej så att Nuolja är för avancerad/ för stor konsekvens vid släpp. För mej att bedöma helt själv bara igenom Lavinprognosen.
Jag vill gärna ha en patrull. Som varit ut å grävt å bekämpat där under säsongen. För att snacka med hur det har sett ut under en längre tid. För att kunna bilda mej en uppfattning vars jag känner mej trygg å åka.
När jag går på tur. Så väljer jag åk med mindre konsekvenser å mindre exponering. Då jag inte har lika mycke info att ta del av.
Jag vet att jag låter lite provocerande, och självklart vet jag vilken nytta en skidpatrull kan göra. Men ändå, jag tycker att man som offpistskidåkare ska anpassa sig efter förhållandena oavsett vad. Och helt ärligt så tycker jag det är lite spännande och modigt av Nuolja att köra liften trots att man inte har en aktiv patrull, som gammal La Grave-bummare värmer det i hjärtat. Även om det självklart finns risker med upplägget.Problemet är väl att detta är ett nytt koncept som kräver helt nytt tankesätt ur svensk synvinkel. Liftburen skidåkning till 100% på eget ansvar.
Det är andra som sköter den. På Nuolja är det automatiserat Men man vill ju inte vara där när de skjuter med kanonerna (syns högst upp). Googlade nu: Det finns tydligen en sms-tjänst med varning för när kanonerna avfyras. https://www.trafikverket.se/aktuell...inbekampning-i-narheten-av-malmbanan-och-e10/Hur funkar det med lavinbekämpningen mot E10? Är det samma personal som skött den? Blir bökigt om laviner går ner på vägen.
Vete fan om jag skriver för dåligt.Varför inte anpassa risktagandet efter förhållandena även när du åker lift? Vad är det som säger att bara för att det är patrullerat så kan du ta andra beslut än när du toppturar?
Jag förstår vad du skriver och hur du resonerar men jag har svårt att förstå ditt allmänna förhållningssätt till risktagande.Vete fan om jag skriver för dåligt.
Men tyck jag skrev att jag anpassar mitt risktagande. Pga hur mycket info jag har om ett ställe jag tänker åka på. Ingen skillnad om det är lift eller topptur
Kan jag prata med nån som varit ute och jobbat (grävt, bekämpat) hela vintern på det stället jag ska åka på. Så kan jag ju få sjukt mycket mer info. Än bara text som handlar om ett område som är över 90km långt.
Sorry om jag verkar dum. Men skriva och uttrycka mej i text är int min starka sida.Jag förstår vad du skriver och hur du resonerar men jag har svårt att förstå ditt allmänna förhållningssätt till risktagande.
Vadå nytt!? Så var det alltid i Abisko förr i tiden.Problemet är väl att detta är ett nytt koncept som kräver helt nytt tankesätt ur svensk synvinkel. Liftburen skidåkning till 100% på eget ansvar.