Abisko utan patrull resten av säsongen

ByB3rg

Aktiv medlem
1000021918.webp

Har varit personalbrist tidigare under säsongen. Riktigt tråkigt då det är ett väldigt roligt berg.
Bra att du la upp infon här.

Ändå läge att applådera prioriteringen i Nuolja när man vare sig pistar eller lavinbekämpar. Det enda som finns är en lift, det kan väl inte finnas någon annan anläggning i landet som skulle hålla öppet med de förutsättningarna.
Mer ”freeride” blir det väl knappast.

Ska dit i slutet av april. Undrar om man kommer att kunna köpa dagkort eller om det bara är enkelbiljetter? Man brukar ju kunna hinna med ca 7 åk per dag.

Ska dit i slutet av april. Undrar om man kommer att kunna köpa dagkort eller om det bara är enkelbiljetter? Man brukar ju kunna hinna med ca 7 åk per dag.
Enligt svaren på kommentarerna. Så ska det gå å köpa dagskort å.

Hoppas dom lyckas hitta folk till nästa år. Är alltid kul att ta nån vända till grannen i öst.

På hemsidan skriver de att de lavinsäkrade backarna är stängda. Någon som vet hur de menar. Stora delar av det lavinsäkrade området är ju säkrast även utan lavinsäkring. Verkar lite udda att stänga av det området.

Liften är ju öppen, måste du ha en patrull för att åka skidor på ett offpistfjäll? Frihet under eget ansvar.

Åker oftast till Abisko när det har kommit snö där.
Å då är det personligen för mej så att Nuolja är för avancerad/ för stor konsekvens vid släpp. För mej att bedöma helt själv bara igenom Lavinprognosen.
Jag vill gärna ha en patrull. Som varit ut å grävt å bekämpat där under säsongen. För att snacka med hur det har sett ut under en längre tid. För att kunna bilda mej en uppfattning vars jag känner mej trygg å åka.

När jag går på tur. Så väljer jag åk med mindre konsekvenser å mindre exponering. Då jag inte har lika mycke info att ta del av.

På hemsidan skriver de att de lavinsäkrade backarna är stängda. Någon som vet hur de menar. Stora delar av det lavinsäkrade området är ju säkrast även utan lavinsäkring. Verkar lite udda att stänga av det området.
Står om det i bilden/texten som jag delade i början

Står om det i bilden/texten som jag delade i början
Ok!
Det jag fastnade på i texten på hemsidan var denna motsägelsefulla mening:
"De nedfarter som normalt är lavinsäkra är stängda och ev. åkning sker på fjällets villkor och på egen risk."

Men ihop med övrig information ska det nog då förstås som att Nuolja är stängt som skidområde men man får åka på hela fjället på egen risk.

Ja, tolkar det också så.

Stängt som skidområde men att man får åka bäst man vill även inom det stängda skidområdet.

Och de fortsätter köra liften o sälja dagkort, o har inga synpunkter på om cafebesökarna tar med skidor upp i liften o åker skidor ner sen... Betonar att liftkortet inte är ett "skipass".

Normal praxis är ju att stängda backar är just stängda för skidåkning. Men blir ju lite knepigt när enda backen bara är en hjälpligt röjd yta som vad jag minns inte pistas.

Ok!
Det jag fastnade på i texten på hemsidan var denna motsägelsefulla mening:
"De nedfarter som normalt är lavinsäkra är stängda och ev. åkning sker på fjällets villkor och på egen risk."

Men ihop med övrig information ska det nog då förstås som att Nuolja är stängt som skidområde men man får åka på hela fjället på egen risk.
Jo nått sånt. Om man har facebook. Så har dom svarat just på dom dära frågorna. På sitt inlägg om stängningen

Liften är ju öppen, måste du ha en patrull för att åka skidor på ett offpistfjäll? Frihet under eget ansvar.
Guidningen på berget försvinner tyvärr också, den har jag uppskattat väldigt mycket. Speciellt värdefull för åkare som inte har nödvändig kunskap.
Sen har det varit kul med sällskap de gånger jag varit där själv 😁

Guidningen på berget försvinner tyvärr också, den har jag uppskattat väldigt mycket. Speciellt värdefull för åkare som inte har nödvändig kunskap.
Sen har det varit kul med sällskap de gånger jag varit där själv 😁
Ja, den provade jag för länge sen. Mycket bra och prisvärt.

Den uppenbara lösningen till kommande år om de inte lyckas rekrytera någon superlojal local som bor permanent i byn är ju att arrendera ut driften till Lappland Resorts som driver Björkliden o Gränsen.

Lätt då att dela personal, ffa på mer kvalificerade tjänster som lavin- o lifttekniker för att ha möjlighet att lavinsäkra o säkerställa säkerhet kring liften även vid personalomsättning. Också då lättare att lära upp nya.

Till viss del är det ju också kommunicerarande kärl även för gästerna med besökare som har Gränsen som primärt resmål men som sen tar en dag på Noulja, tx om flatljus o dimma västerut. Då är det ju enkelt om även någon i personalen följer med.

Går ju också att utveckla med mer guidning i området. Att tx åka från toppen på Nuolja ner till Björkliden, några åk o en lunch i backarna där och sen tillbaka över fjället till Abisko är en rätt trevlig dagstur.

O Noulja har ju med sin norrskensturism en för Norrbotten unikt lång säsong. Kanske nån till som har möjlighet till heltidstjänst om det samkörs med övriga liftar i närheten vars säsong peakar senare.

Hur funkar det med lavinbekämpningen mot E10? Är det samma personal som skött den? Blir bökigt om laviner går ner på vägen.

Åker oftast till Abisko när det har kommit snö där.
Å då är det personligen för mej så att Nuolja är för avancerad/ för stor konsekvens vid släpp. För mej att bedöma helt själv bara igenom Lavinprognosen.
Jag vill gärna ha en patrull. Som varit ut å grävt å bekämpat där under säsongen. För att snacka med hur det har sett ut under en längre tid. För att kunna bilda mej en uppfattning vars jag känner mej trygg å åka.

När jag går på tur. Så väljer jag åk med mindre konsekvenser å mindre exponering. Då jag inte har lika mycke info att ta del av.
Varför inte anpassa risktagandet efter förhållandena även när du åker lift? Vad är det som säger att bara för att det är patrullerat så kan du ta andra beslut än när du toppturar?

Problemet är väl att detta är ett nytt koncept som kräver helt nytt tankesätt ur svensk synvinkel. Liftburen skidåkning till 100% på eget ansvar.
Jag vet att jag låter lite provocerande, och självklart vet jag vilken nytta en skidpatrull kan göra. Men ändå, jag tycker att man som offpistskidåkare ska anpassa sig efter förhållandena oavsett vad. Och helt ärligt så tycker jag det är lite spännande och modigt av Nuolja att köra liften trots att man inte har en aktiv patrull, som gammal La Grave-bummare värmer det i hjärtat. Även om det självklart finns risker med upplägget.

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Varför inte anpassa risktagandet efter förhållandena även när du åker lift? Vad är det som säger att bara för att det är patrullerat så kan du ta andra beslut än när du toppturar?
Vete fan om jag skriver för dåligt.
Men tyck jag skrev att jag anpassar mitt risktagande. Pga hur mycket info jag har om ett ställe jag tänker åka på. Ingen skillnad om det är lift eller topptur
Kan jag prata med nån som varit ute och jobbat (grävt, bekämpat) hela vintern på det stället jag ska åka på. Så kan jag ju få sjukt mycket mer info. Än bara text som handlar om ett område som är över 90km långt.

Vete fan om jag skriver för dåligt.
Men tyck jag skrev att jag anpassar mitt risktagande. Pga hur mycket info jag har om ett ställe jag tänker åka på. Ingen skillnad om det är lift eller topptur
Kan jag prata med nån som varit ute och jobbat (grävt, bekämpat) hela vintern på det stället jag ska åka på. Så kan jag ju få sjukt mycket mer info. Än bara text som handlar om ett område som är över 90km långt.
Jag förstår vad du skriver och hur du resonerar men jag har svårt att förstå ditt allmänna förhållningssätt till risktagande.

Jag förstår vad du skriver och hur du resonerar men jag har svårt att förstå ditt allmänna förhållningssätt till risktagande.
Sorry om jag verkar dum. Men skriva och uttrycka mej i text är int min starka sida.

Men känns som vi håller på glida ifrån ämnet i tråden. Å handla mer om mej, än Nuolja.
Vi får ta den här diskussionen. Om min allmänna förhållningssätt till risktagande. Över en kopp kaffe eller te. Om du passerar Gränsen nått i framtiden. Tycker sån här diskussioner är sjukt intressant.

.............

Jag hoppas dom lyckas hitta tillräckligt med patrulörer/lavintekniker till nästa säsong.
Då jag gillar å använda deras kunskap om berget ser ut. Och om det händer något vid skada eller lavin. Så finns en första hjälp hyffsat nära.
Då vi i Initiala Lavingruppen, räddningstjänsten och dom i fjällräddningen är rätt så långt bort innan på plats.

Tillbaka
Topp