Funkade med Easy jet i våras, Stockholm Geneve. Men papperna måste vara printade osv. Inte som handbage, Patronen löst i ryggan osv och informera i incheckningen att det är farligt gods. Då vad det en ABS, som har bra papper att printa ut.
Häromveckan gick det sämre med SAS från München med en Snowpulse. På väg ner kom inte väskan med, kom 4 h senare. I efterhand, när jag var hemma, förstod jag att det berodde på Snowpulsen som låg i väskan. 4 h väntan på flyget i München var ändå OK.
På väg hem till Trondheim kom åter inte väskan. Dagen efter ringde en arg "myndighetsperson" och sa att han konfiskerat luftbehållaren.
Jag bad honom läsa mer på snowpulse.ch, se att det var IATA-godkänt.
Men han var en "myndighetperosn", Det var inget att diskutera. Patronen fick bli kvar i Oslo, en kompis fick hämta den och de körde hem väskan från flygplatsen, det var mitt fel.
Då sa de att patronen var ok, men den måste transporteras ihop med ryggan. Med risk att jag har fel så tror jag att det bara står i ABS instruktion, inte Snowpulse men det gick inte att diskutera med "myndighetspersonen". Jag tyckte atthan hade fel, men det fel jag kan erkänna att jag gjorde (men det klagade han inte på) är att jag hoppade över att deklarera att jag hade med den i incheckningen, som farligt gods. Trodde att det skulle bli mer krångel av det, men hade nog fel.
Snowpulse dokument är 4 sidor, mest om allt annat än flyg och IATA-godkännande. Tänker maila dem och begära en tydligare ensidigt dokument. Där det står klart och tydligt vad det är, telefonnummer till Snowpulse så att det kan rådfråga etc.
På en Snowpulse är luftpatronen identisk, men större, som sitter i alla flyvästar som ligger under flygstolen inne kabinen. Så egentligen ska det inte vara någon omöjlighet att få ed den utan krångel.