ABS rygga (Patron) på EasyJet flight?

StigStrand

Medlem
Är det någon som har fått ok att ta med Patronen på en EasyJet flight? Enligt snowheads.com har EasyJet gett det officiella svaret att det inte är ok. Enligt IATA är det ok men det är upp til Operator att bestämma (dvs neka om man vill). Ryanair säger ok, men kan inte finna något officiellt svar från EasyJet. De är dessutom i stort sett omöjligt att få tag på någon representant att prata med - förmodligen en del i lågpriskonceptet...

Cha-

Jag har fått nobben av Easyjet i Geneve, hur surt som helst. De sade först i info att det var ok dagen före avfärd men väl i kön så sa de nej i incheckning. Jag försökte tjafsa, och de tillkallde en chef som ringde piloten som i sin tur sade fet-nej. Min patron hamnade således i nån jävla effektförvaring för vidare transport ut i den stora tomheten. Hur surt som helst, då kunde jag lika gärna dragit en pilsner och sen löst ut skiten på flygplatsen så hade det blivit lite kul iaf!

Anyways, jag hade hröt i butiken i Cham att man skulle ta loss patronen vilket jag gjorde men jag har därefter hört att det blir mindre tjafs om den sitter kvar. PÅ ABS hemsida kan man ju printa pappren, det hade jag glömt när de snodde patronen i GVA, så nu har jag alltid emd dem. SAS har officiellt "ja" till ABS och det finns ett dokument att ladda ned från deras hemsida.

Summa summarum: Easyjet kan bli kinkiga...

Funkade med Easy jet i våras, Stockholm Geneve. Men papperna måste vara printade osv. Inte som handbage, Patronen löst i ryggan osv och informera i incheckningen att det är farligt gods. Då vad det en ABS, som har bra papper att printa ut.

Häromveckan gick det sämre med SAS från München med en Snowpulse. På väg ner kom inte väskan med, kom 4 h senare. I efterhand, när jag var hemma, förstod jag att det berodde på Snowpulsen som låg i väskan. 4 h väntan på flyget i München var ändå OK.

På väg hem till Trondheim kom åter inte väskan. Dagen efter ringde en arg "myndighetsperson" och sa att han konfiskerat luftbehållaren.

Jag bad honom läsa mer på snowpulse.ch, se att det var IATA-godkänt.

Men han var en "myndighetperosn", Det var inget att diskutera. Patronen fick bli kvar i Oslo, en kompis fick hämta den och de körde hem väskan från flygplatsen, det var mitt fel.

Då sa de att patronen var ok, men den måste transporteras ihop med ryggan. Med risk att jag har fel så tror jag att det bara står i ABS instruktion, inte Snowpulse men det gick inte att diskutera med "myndighetspersonen". Jag tyckte atthan hade fel, men det fel jag kan erkänna att jag gjorde (men det klagade han inte på) är att jag hoppade över att deklarera att jag hade med den i incheckningen, som farligt gods. Trodde att det skulle bli mer krångel av det, men hade nog fel.

Snowpulse dokument är 4 sidor, mest om allt annat än flyg och IATA-godkännande. Tänker maila dem och begära en tydligare ensidigt dokument. Där det står klart och tydligt vad det är, telefonnummer till Snowpulse så att det kan rådfråga etc.

På en Snowpulse är luftpatronen identisk, men större, som sitter i alla flyvästar som ligger under flygstolen inne kabinen. Så egentligen ska det inte vara någon omöjlighet att få ed den utan krångel.

Vi sa inget i incheckningen, blev uppropad i Transithallen och fick lugnt och fint peka ut min väska, plocka upp patronen och lämna ifrån mig den...3 dm ifrån min väska låg kompisens väska med en likadan patron i...Jag hade min i frigolitbehållaren som ABS rekommenderade medan min kompis hade sin i sin pjäxa.

Kanske var det så att de såg konturerna på frigoliten och därför upptäckte den eller så var det att jag hade otur. Hursomhelst så stoppade jag den nyinköpta patronen i min necessär när jag åkte hem från Milano och det gick hur bra som helst, kompisen la sin återigen i sin pjäxa och det gick också bra.

Alltså, EasyJet säger Nej om man frågar men det kan gå om man gamblar. Jag vet att Swissair säger ok så det blir nog inge mer Easyjet om de inte ändrar reglerna.

PS När/om ni köper en ny patron på plats i alperna se till att få en som är max ett år gammal, Enligt ABS ska patronerna omtryckas när de är äldre än tre år. Sport4you i Andermatt försökte sälja på mig gamla patroner. Butikschefen låtsades inte vet någonting om detta när han sa att en patron från 07 var ny...DS

Ska själv iväg med Easy Jet på lördag har hittat någon form av officiellt svar från Easy Jet på denna länk: http://snownews.net/ski-forum/viewtopic.php?p=1453281

Response (Anuradha Kashyap) 22/02/2010 06.26 AM

Thank you for contacting us again.

I would like to sincerely apologize for the long delay in responding to your e-mail. As we have a huge backlog of e-mails because of the severe weather disruption, we are unable to answer your queries on time. However, I can assure you that this is not of our usual standard and we are trying our best to reply to all our passengers as soon as possible.

I can confirm that you can carry the avalanche airbag as your checked-in luggage. I would like to inform you that you can carry non-flammable gas cylinder fitted into a life jacket containing carbon dioxide or other suitable gas and up to two (2) small cylinders per passenger, and up to two (2) spare cartridges are allowed.

I do hope I have been able to answer your question fully; if I have not, please click here and we will be more than happy to assist you further.

Yours sincerely,

Anuradha Kashyap
Customer Experience Champion

Det borde väl vara goda nyheter men vet inte om det funkar vid incheckningnen ändå. Återkommer gällande resultatet.

Jag skulle behandla dessa uppgifter med viss skepsis. Endast en länk till ett officiellt svar på Easyjets hemsida är att lita på. Det är väldigt lätt att skapa ett officiellt svar på ett forum. Detta svar på denna länk behöver inte komma från EasyJet. Lycka till

Tillbaka
Topp