ABS Ryggor Fläkt eller Flaska?

lassemix

Medlem
Hallå.
Ska handla en rygga med airbag. Vad tycker ni som har dessa säckar. Ska man köra en med flaska eller satsa på de med fläkt?

Senast ändrad:
Patron är mer beprövat än fläkt och jag har fått indikationer från återförsäljare på att det finns problem med fläktsystemet under vissa omständigheter. Att flyga med dom är inget problem utom till USA. Personligen ser jag inte fördelen med fläkt sett till det stora hela.

Tack för svar.
Så klart att patron är mer beprövat i dagsläget. Jag ser dock en stor fördel att det inte behöver vara någon tvekan om att "dra i snöret" då det går att skjuta av igen igen å igen. Så länge nu batterierna orkar. Packar man om ballongen på fjället tro?
Vet ni vilka omständigheterna är då funktionen har vart tveksam?
//L

Om du nu tvingats att använda airbagen i ett skarpt läge behöver du inte tänka på att packa om den på fjället för återanvändning.. Då är det nog läge att röra sig bort från lavinterrängen för resten av den dagen.

Senast ändrad:
Har haft en diskussion angående Jetforce med en återförsäljare, det han påpekade som var den största svagheten var att batteriet inte var tillräckligt pålitligt i kalla förhållanden. Någon som hört detsamma?

Jag föredrar batteri. Det är en stor fördel att kunna träna med ryggsäcken så att man får in rätt rörelse och knyck. Nu vet jag hur hårt jag ska dra i handtaget och vilken armrörelse som är snabbast och bäst med stavar och handskar. Det är också väldigt skönt att slippa allt krångel vid flygplatsen. Istället för att behöva köpa en patron på plats i USA, eller få den beslagtagen på flygplatser runtom i världen är det bara att gå utan problem. Att batteriet skulle vara opålitligt när det är kallt är självklart ett problem men inget som jag stött på eller hört om. Har haft den i -20 utan problem.

Jag hade kört patronsystem från mammut i dagsläget, de har det lättaste (och minsta?) systemet idag.

listagangstern sa:
Det är en stor fördel att kunna träna med ryggsäcken så att man får in rätt rörelse och knyck.
Finns patronsystem som går att torrdra också. Tror det bara är abs system som det inte funkar med.

listagangstern sa:
Har haft den i -20 utan problem.
Har du löst ut den efter att ha haft den i -20 en dag? Det är ju det intressanta!

listagangstern sa:
Jag föredrar batteri. Det är en stor fördel att kunna träna med ryggsäcken så att man får in rätt rörelse och knyck. Nu vet jag hur hårt jag ska dra i handtaget och vilken armrörelse som är snabbast och bäst med stavar och handskar. Det är också väldigt skönt att slippa allt krångel vid flygplatsen. Istället för att behöva köpa en patron på plats i USA, eller få den beslagtagen på flygplatser runtom i världen är det bara att gå utan problem. Att batteriet skulle vara opålitligt när det är kallt är självklart ett problem men inget som jag stött på eller hört om. Har haft den i -20 utan problem.
1. Du kan med Mammuts system prova precis hur många ggr du vill men utan att patronen är "connected" och kan då känna precis hur hårt du behöver dra.
2. Jag har haft problem en gång men då gjorde jag fel och har hört folk som haft minst lika mkt problem med de batteridrivna ryggsäckarna då de är mindre kända helt enkelt.

Jag har en Mammut Light Protection Airbag 3.0 som är 30L eller kanske 28 innuti och väger 2364g med kolpatronen. Den väljer jag att ha på mig och märker väldigt mkt mindre än en ryggsäck som väger 3500g och där försvinner de flesta andra argument även om jag tycker att de ovan inte gjorde någon skillnad. Att jag valt den ryggsäcken är för att 30% som dör i en lavin dör av trauma och kan jag på något sätt även skydda mig mot det så gör jag det helt enkelt. Den dagen jag straightar ur en lavin i 200km/h med ballongen uppblåst så tar jag den minskade sikten helt enkelt =) (det enda argumentet mot den säcken jag har jag själv kommer på)

Senast ändrad:
Jag har en The North Face Patrol ABS, min vän har Black Diamond Jetforce. Har inte märkt några problem med Black Diamond ryggan i vinter men vi har inte provdragit den.

Är nöjd med min ABS men den är ganska tung med stålpatron och det är lite meckigt att sätta i och ta bort utlösningshandtaget. Flyga var inget problem om man bara skruvar loss patronen, har korken och papper på att man får flyga med den.

Har du budget för en med fläkt hade jag definitivt köpt en sådan, de är dessutom lättare att plocka ihop än en ABS som måste vikas på ett speciellt sätt. Men nackdelen med fläkt är priset, man får ju en patron ryggsäck med extrapatroner för mindre pengar.

Stora nackdelen med lavinsäckarna är vikten och att det är betydligt mycket mindre plats i dem än en vanlig ryggsäck i samma storlek. Men man vänjer sig med vikten och det lilla pysslet runtomkring.

Har kört med Mummut Pulse i många år nu.
Då även systemet är väl beprövat och godkänt av IATA etc,,,, väljer jag numer att hyra patron på plats. Så trött att ha det käftandet i securityn varrannan gång,,, minst,,, och tar lätt 15-20min extra,,,, även om jag har alla papper med och patronen separat i originalförpackningen.....

streimert sa:
Har kört med Mummut Pulse i många år nu.
Då även systemet är väl beprövat och godkänt av IATA etc,,,, väljer jag numer att hyra patron på plats. Så trött att ha det käftandet i securityn varrannan gång,,, minst,,, och tar lätt 15-20min extra,,,, även om jag har alla papper med och patronen separat i originalförpackningen.....
Har använt mammut de senaste åren, flugit interkontinentalt flera gånger (4 resor tor totalt, aldrig USA dock) och inom Europa en hel hög med gånger. Alltid checkat in ballong+patron och aldrig haft problem eller behövt spendera en minut extra i security :3 Har t o m lyckats ta med fler än en patron vid tillfälle utan att det varit gnäll!

Haft patron (ABS) funkar bra. Bytte till fläkt (jerforce) och även den funkar bra.

Har inte hört nåt om att jerforce skulle ha problem i kyla. Med tanke på den ska klara av till -30.

Tänk att jetforce drivs av batteri. Batterier har livslängd.

Fördelen är att den är enkel och flyga med till och inom USA (vissa ställen hyr inte ut ABS patroner). Men förutsätter ju att man åker där. Jag har inte haft nåt problem.

Tycker också handtaget och på och av "aktiveringen" är lättare. Gör inget om man råkar göra fel som med en ABS.

ABS är lätt att transportera i EU. Så inga problem där.

Att jetforce går och dra flera gånger (ca 50) enligt manualen är bra. Men samtidigt så hur många gånger ska man dra en lavinrygga? Mer än 2 dragningar i laviner och man borde gå lavinkurs pga tydligen saknar man kunskap för att åka offpist. Och 1-2 gånger och betala en tusenlapp är ok.

Enda med att kunna dra flera gånger jag gillar är möjligheten att test dra den på försäsong och när jag kommit fram till skidorten så inget gått sönder under transporten.

Men bästa lavinryggan är en smaksak. Så länge den är med och man "aktiverar" den. Så man inte har handtaget/flaskan i rummet när man åker eller slut batteri..

Förvisso att man kan torrdra patronryggor, men fördelen med batteri är att man kan prova att åka med ballongen uppblåst samt att man kan kolla om ballongen är hel. Hade en polare förra säsongen som drog sin patronrygga (ej i en allvarlig situation) och det visade sig att ena ballongen var trasig.

@Vattendroppe Har inte provat att
dra den i - 20, tror - 10 är det kallaste. Men märkte iaf ingen stor skillnad på batterikapaciteten när temperaturen var
runt - 20, jämfört med några minusgrader.

Jag föredrar som sagt batteri. Men prioriterar man vikt och har en tight budget - välj patron.

Senast ändrad:

@listagangstern Ballongen ska ju packas upp och inspekteras minst en gång per säsong, så den som följer "protokollet" upptäcker ju eventuella missförhållanden med ballongerna ändå. Men klart, det är ju betydligt roligare att blåsa upp ballongerna för att testa än för att packa upp!

lassemix sa:
Tack för svar.
Så klart att patron är mer beprövat i dagsläget. Jag ser dock en stor fördel att det inte behöver vara någon tvekan om att "dra i snöret" då det går att skjuta av igen igen å igen. Så länge nu batterierna orkar. Packar man om ballongen på fjället tro?
Vet ni vilka omständigheterna är då funktionen har vart tveksam?
//L
Återförsäljare i alperna jag pratade med hade slutat sälja jetforce eftersom dom hade haft incidenter där den inte orkat blåsa upp sig om personen var i ryggläge. Sanningshalten i detta säger jag inget om men det var förklaringen jag fick.

Testade min Jetforce i ryggläge nyss ( matchvikt + 90 ). Ryggan hade hängt i garaget sedan mitten av mars i år. Allt funkade perfekt. Anledningen till att jag anskaffat Jetforce är att jag gärna vill testa uppblåsningen lite oftare än vad som egentligen behövs, liksom bara för att ofta kolla så att allt funkar... Det ger en viss ( möjligen inbillad ) extra trygghet.

Från Wildsnow...

Mammut Dave November 16th, 2017 3:36 pm
Hi everyone,
Of course we keep an eye on and look at all of the various technologies. Several years ago we worked with an engineering firm we often partner with to do a feasability study on several different airbag technologies, including air and nitrogen like we currently use, batteries, as well as some others. All of the technologies have advantages and disadvantages, and at the time we felt no need to move away from our current system. Obviously batteries are great in terms of their ease of use in most cases as well as their ability to travel by air in the USA (the travel thing is strictly a USA issue since the rest of the world can pack a full cartridge in their luggage as long as it’s with their airbag). The downside is that batteries big-enough to have an acceptably safe reserve capacity are very heavy and the systems are still affected by cold and wet, and the batteries still need to be replaced every couple years to account for charge cycles and the battery losing power with age so there’s an additional cost-increase and hassle that many people aren’t taking into account. We still feel the above factors plus the reliability factor with compressed gas airbags is enough better that we have no plans to move to batteries within the next couple years. For sure the battery systems are popular with some people and I understand the reasons why, and this pressure is certainly forcing us to up our game too—so people have a choice as to what technology they are most comfortable with and as long as people have access to good info to make choices with that can only be a good thing.

@termons Vid läsande av det svaret ska nog viss hänsyn ta att Mammut redan har mycket kompetens på att bygga gasdrivna system, samt att (vad jag vet) batteridrivna system är patent-skyddade, så det skulle behöva göras massa utvecklingsarbete bara för att bygga runt patentet, alt betala royalties till BD (eller om det är arctryx) för att få bygga batteridrivna system.

Säkert så att det kostar en hel del att ta fram en batteridriven ballong. Man förstår nog att "Mammut Dave" talar varmt om deras nuvarande produkt som iofs. verkar bra på många sätt.
Tycker ändå att han kom med bra synpunkter, såvida de stämmer.

Tungt batteri om man vill få tillräckligt med energi i fläkten...?
Batteri+kyla+fukt mindre bra...?
Batteriet blir sämre med tiden och måste bytas...?

Finns det reserv batterier på marknaden samt anvisningar när man bör byta batteriet ? Är det lätt/möjligt att byta batteri i nuvarande modeller ?

Edit. Såg just att åtminståne Voltair Arcterys har lätt utbytbart batteri så det borde inte vara något problem. (Batteriet och laddare säljs separat....kostar skjortan.. )Verkar inte att väga så mycket heller och går att blåsa upp ballongen många gånger med samma laddning.

Priset verkar vara den största faktorn då det kommer till att välja batteri/flask som det är nu. Priset och vikten tenderar att sjunka med tiden så förutspår att batteriet tar över helt i framtiden. (Har vanligtvis fel)
Dave ??

Senast ändrad:
Precis som Dave säger, det finns för- och nackdelar med båda systemen. Min poäng var att han lyfter fram många nackdelar med batterisystemen, men sa inte särskilt mycket specifikt om nackdelar med patronsystemen. Motsvarande kritikpunkter mot patronsystem är ju t ex att en gaspatron kan läcka över tid utan att det är helt enkelt att upptäcka, att patronen kan skruva ur sig delvis och därmed hålls inte systemet tätt eller att det är större risk att patronsystemet löser ut av misstag eftersom en "total" inaktivering av ballongen i praktiken in görs.

Som jag skrev ovan, idag hade jag valt mammuts system, dels pga priset (batterisystemen är nästan dubbelt så dyra) och dels pga vikten (för säckar på ~30 liter väger jetforce över 1 kg (!!!) mer än mammuts motsvarande).

Tillbaka
Topp