Active Ski? Flipp/Flopp?

Redde

Medlem
Active Ski? Flipp/Flopp?
Hört talas om ett svenskt reseföretag som heter Active Ski? De håller till bla i Andermatt. Hur är Andermatt som ställe? Någon som känner till något om företaget? Jobbat där? Bra, dåligt? Hur funkar det att jobba som guide åt dem?
Vore tacksam för alla svar! ;)

Active Ski? Flipp/Flopp?
Jag har rest med ActiveSki till Kittelfjäll de senste tre vintrarna. Allt har fungerat bra enligt mig. Smidiga och bra bussresor. Tillmötesgående personal när vi ändrat/lagt till personer i bokningarna mm.

Har även varit med dem i Engelberg, dock via jobbet. Så var inte med och organiserade något. Men även då fungerade det smidigt med transfers, mat, liftkort mm

Jag har endast pratat med guiderna som jobbat i Kittelfjäll men de säger de trivs bra. Många studenter som jobbar där, för att få komma iväg billigt/gratis på helgerna och åka lite mot att de har hand om att organisera gruppern och lite annat.

Hoppas det hjälper nått.

Active Ski? Flipp/Flopp?
Jag har åkt med Active Ski två gånger. Till Davos och till Gressoney. Båda resorna var riktigt bra. Väldigt trevliga och tillmötesgående guider som gärna åkte skidor och hjälpte till med dom problem som kunde uppstå.
Har dock tyvärr ingen aning om hur det är att jobba för dom, men ur gästperspektiv är det en liten, mycket trevlig och kompetent resebyrå!

Active Ski? Flipp/Flopp?
Har åkt med dem till kittel 2 gånger och det har varit lika grymt både personal och prismässigt. Kommer komma tillbaka som kund där det kan jag lova.

Active Ski? Flipp/Flopp?
Åkt med Active Ski 2 gånger till Kittel och har bara gott och säga om dom 2 resorna. Det som är mindre bra med resorna till Kittelfjäll är bussresan, ligg/sov-buss är inte någon höjdare, men det går att lösa med flyg också.

Senast ändrad:
Active Ski? Flipp/Flopp?
olabola sa:
Åkt med Active Ski 2 gånger till Kittel och har bara gott och säga om dom 2 resorna. Det som är mindre bra med resorna till Kittelfjäll är bussresan, ligg/sov-buss är inte någon höjdare, men det går att lösa med flyg också.
Hehe smaken är som baken, själv tyckte jag bussresorna var super, man chillade, sov vaknade och åkte skidor. Skulle inte ha samvete nog att flyga så då kändes nattbuss super men klart att flyget är snabbare :)

Active Ski? Flipp/Flopp?
havreboll sa:
olabola sa:
Hehe smaken är som baken, själv tyckte jag bussresorna var super, man chillade, sov vaknade och åkte skidor. Skulle inte ha samvete nog att flyga så då kändes nattbuss super men klart att flyget är snabbare :)
Absolut, sovbussen funkar skit smidigt. Men en godnatts sömn får man inte, ryggen mår inte super heller. Men som sagt, smaken är som baken, eller så börjar ja bara bli gammal och bekväm.... :)

Senast ändrad:
Active Ski? Flipp/Flopp?
På deras hemsida nämner de sina "guider", vad menas med detta? Är det riktiga bergsguider eller är det "reseguider"? Jag har ingen erfarenhet av dem alls, men för mig känns det viktigt att veta då det påverkar om priset upplevs som "väldigt bra" eller "nja, okej". Ordet guide missbrukas rätt ofta inom skidresornas värld och därför är jag alltid skeptisk när det dyker upp...

Active Ski? Flipp/Flopp?
Jag håller med om att ordet "Guide" missbrukas ibland eller snarare misstolkas. När jag åkte med Active Ski (till Andermatt) så ingick ingen tur med Bergsguide. Däremot guidade reseledaren resenärerna i skidsystemen, det är det som reseguide innebär. Men det är ju långt ifrån ett offpistäventyr med en bergsguide. Vi bokade dock en bergsguide via Active ski. Det var en lokal förmåga som tyvärr var dryg och ointresserad av att göra det till en minnesvärd upplevelse för oss resenärer. Det kan man dock inte ska lasta Active ski för, då det var en av många guider som arbetade för den lokala firman. Har även åkt med Xtravel (till Alagna) och det är samma sak som gäller där, reseguide är inte bergsguide.

I år åker jag med Julien Turin och Alpint äventyr. Julien är inte certifierad bergsguide vad jag vet, men tror han e klart mer kompetent och mer av en egentlig guide, med mycket hög kompetens om lavinkunskap (har lyssnat på en av hans föreläsningar) och verkar ha oslagbar lokalkännedom. Kolla in hans hemsida (länk), jag har iallafall fått ett mycket gott intryck, tror det är precis vad jag söker, till rätt pris. Tror att fler på detta forum kan tycka samma sak. Annars är ju Mountain Guide jäkligt seriösa och har mycket attraktiva resor, dock till ett högre pris...

http://www.julienturin.com/om-mig.html

Active Ski? Flipp/Flopp?
Jag har åkt med Active Ski 3 ggr, Andermatt 2 ggr och Engelberg 1 gång. Har alltid funkat mycket bra. Någon gång har det gått lite snett men då har dom alltid ställt upp och kompenserat med t.ex. extra dag off-pist guidning. Deras guider är väl mer som resledare men mer inriktade på skidåkning än afterski och fest. De har alltid varit mycket hjälpsamma. Sedan ordnar Active Ski prisvärda off-pist turer med lokala bergsguider vilket är den stora anledningen till att jag åkt med Active Ski. Dessa turer har varit mycket bra. Förra året när jag var i Engelberg var det tyvärr få anmälda men dom ordnade så jag åkte med ett gäng tyskar och schweizare så det vart fin åkning än då.

Active Ski? Flipp/Flopp?
Hej!

Funderar på att åka med Active Ski till Engelberg eller Andermatt på en av deras weekendresor. Saken är den att jag är främst piståkare, gillar att prova lite offpist men då vill jag ha hyggligt lätta varianter och en grupp på samma nivå som jag. Jag undrar om Active Ski till Andermatt/Engelberg bara befolkas av vana offpistare? Eller finns det några som vill åka pist också på de orterna (strunt i hur man åker i Kittel, mitt fokus ligger på nämnda orter)?

Jag inser att detta också är en fråga om hur man bäst åker i systemen i Andermatt och Engelberg också. Har läst recensionerna på Freeride om att de är klart bättre för offpist än för piståkning.

Mitt huvudproblem är att jag inte har tid att vara borta en hel vecka (spädbarn hemma), utan vill flyga ner över en weekend. Men det är ju stort när omöjligt att hitta organiserade weekendresor till Alperna från Sthlm utom just hos ActiveSki och Xtravel, som båda känns väldigt offpistinriktade.

Tacksam för hjälp att hitta bra weekendpaket med företrädesvis pistad åkning, tänk charter/UCPA fast på bara en weekend.

Tillbaka
Topp