Afterski

• Trådstartare Trådstartare GNU
  • Start datum Start datum

GNU

Aktiv medlem
Afterski
Man vill ju inte gärna vara ofräsch när man går på lokal, så en dusch före afterskin är alltid att föredra.
Men, samtidigt vill man ju gärna att det ska synas att man åkt skidor. Hur gör ni, tar ni på er samma jacka, byxor och pjäxor, som ni svettats i hela dagen, efter uppfräschningen? Eller har ni dubbla uppsättningar?

Afterski
Det finns faktiskt några moment som ska genomföras innan man sköljer ned första pilsnern ... men det har absolut inget med tvål och vatten att göra.

1. Ta av skidorna (eller snöbrädan om du hör till det enligt säkra källor utdöende släktet) och placera dem på ett upplyst ställe så du har en sportlig chans att hitta dem afterafterskin.

2. Ställ stavarna strategiskt nära skidorna så att du ... ja du förstår!

3. Ta av dig ryggsäcken och placera den på ett ... ställe ... ja du har säkert förstått metoden. Du behöver dock inte göra det direkt utan du kan med fördel dra den första pilsnern först, men sen är det dax.

4. Stäng av din receiver. Såvida inte utskänkningsstället befinner sig i lavinfarligt område eller du passerar ett sådant afterafterskin, då låter du den vara på.

5. Ta av dig jacka, hjälm och vantar! Är absolut inte nödvändigt men är bra för att lufta ur understället så det är hyggligt fräscht kommande dag. Fokusera på var du hänger/lägger grejorna ... ja du vet!

6. Vid det här laget har du sannolikt avverkat tre till fyra pilsner och du är nu reda för afterski!

/MM

PS! Pjäxorna behåller du på! Kan möjligtvis vara aktuellt att spänna upp dem något ... men det är överkurs! DS.

Senast ändrad:
Afterski
Mountain_Man sa:
PS! Pjäxorna behåller du på! Kan möjligtvis vara aktuellt att spänna upp dem något ... men det är överkurs! DS.
Beroende på hur många pilsner som har avverkats kan det även bli så att istället för att spänna upp dem något spänner du upp någon av dem. Djungeltipset för att veta vilket som var fallet är att, dagen efter, känna efter om det gör lika ont i båda fötterna, eller om den ena foten gör mer ont än den andra. Om huvudet gör mer ont än någon av fötterna kan du anta att pjäxuppspänningen följde det senare nämnda mönstret. Vill du vara på den säkra sidan är det dags att trycka ut hjälmen lite, annars kommer du aldrig veta hur många pilsner du tagit innan du spände upp pjäxorna. Eller var det att trycka ut pjäxorna för att veta hur många pilsner man tagit innan hjälmen for av om du har mer ont i fötterna än i något av dina huvuden? Jag minns aldrig...

Oh well, sicken tur att jag inte dricker pilsner :)

Senast ändrad:
Afterski
Mountain_Man sa:
Det finns faktiskt några moment som ska genomföras innan man sköljer ned första pilsnern ... men det har absolut inget med tvål och vatten att göra.

1. Ta av skidorna (eller snöbrädan om du hör till det enligt säkra källor utdöende släktet) och placera dem på ett upplyst ställe så du har en sportlig chans att hitta dem afterafterskin.

2. Ställ stavarna strategiskt nära skidorna så att du ... ja du förstår!

3. Ta av dig ryggsäcken och placera den på ett ... ställe ... ja du har säkert förstått metoden. Du behöver dock inte göra det direkt utan du kan med fördel dra den första pilsnern först, men sen är det dax.

4. Stäng av din receiver. Såvida inte utskänkningsstället befinner sig i lavinfarligt område eller du passerar ett sådant afterafterskin, du låter du den vara på.

5. Ta av dig jacka, mössa och vantar! Är absolut inte nödvändigt men är bra för att lufta ur understället så det är hyggligt fräscht kommande dag. Fokusera på var du hänger/lägger grejorna ... ja du vet!

6. Vid det här laget har du sannolikt avverkat tre till fyra pilsner och du är nu reda för afterski!

/MM

Läs och lär gnu!

Afterski
GNU sa:
Man vill ju inte gärna vara ofräsch när man går på lokal, så en dusch före afterskin är alltid att föredra.
Men, samtidigt vill man ju gärna att det ska synas att man åkt skidor. Hur gör ni, tar ni på er samma jacka, byxor och pjäxor, som ni svettats i hela dagen, efter uppfräschningen? Eller har ni dubbla uppsättningar?
Om du hinner med en dusch innan afterskin måste detta innebära att du missar sista åket innan liftarna stänger för dagen.

Om du vill använda samma uppsättning jacka, byxor och pjäxor men slippa svettdoften så kan du ta på dig rena underkläder, ett rent underställ o sockar efter en dusch innan afterskin. Ytterkläderna som jackan och byxorna borde inte vara svettiga om du använt vettigt material närmast huden.

För att svara på din fråga så brukar jag ha samma kläder då jag åker tills liftarna stänger men på Afterskins toa byta underställ och strumpor om de var svettiga. Viktigt att även ha med sig något mer passande underställ för att dansa i som även är någorlunda snyggt. Mössan tar jag aldrig av mig så håret behöver inte fräschas upp.

Afterski
Oj oj ojoj... Vad ni gör avancerat av det.

Stänger liften 16:00, ska man komma in 16:15.
Dvs. passa på att åka medan alla andra drog till afterskin 14:30.

In, köp en kanna, leta rätt på polarna, svep kannan, snacka om skiddagen. (Om man orkar kan man knäppa upp pjäxorna och hänga av jackan).

Sen hem till duschen å fortsätta kvällen på valfritt sätt.

Afterski
Nu börjar jag förstå varför det luktar som det gör på afterskin. Och varför folk uppför sig som dom gör.
golfare kanske är bättre människor att ha att göra med?

Afterski
Kör underställ i 100% merinoull och lukten är väck!
Man kan köra 2 veckor utan att fanskapet luktar. (Vilket jag utnyttjar frekvent...) :D
Jag kör icebreaker underställ och smartwool strumpor. = Bra skit.

Folk verkar ha väldigt utstuderad afterskiteknik. Jag påbörjar afterskin när det passar mig. D.v.s. från strax efter frukost och framåt, allt beroende på föret (eller dagsformen). Så länge det finns käk att tillgå, stannar jag kvar så länge det passar mig, vilket oftast är 18.00-03.00 (beroende på morgondagens före, hur mycket dagsformen har förbättrats i takt med antalet avverkade öl samt hur snygg bartendern är)

Vad Mountain Man glömde nämna var lämpligt utstyr för mer kvalificerat afterskisvineri.
Efter en hård skiddag med mycket brantåkning, och med välslitna sulor under pjäxorna händer det att knäna blivit trötta och golvet känns slipprigt. Skulle man helt plötsligt (av oförklarlig anledning) hamna i horisontalläge, är det skönt att kunna svinga en isyxa i bardisken och släpa sig upp över kanten för ännu en runda. Sele och rep kan även det vara användbart för att säkra sin position.
Som ren säkerhetsåtgärd behåller jag alltid hjälmen på under hela afterskin - man vet aldrig vad/vem som kan komma flygande...

Afterski
Afterskin ska man komma på direkt efter sista "åket" (blir oftast ett sista fylleåk när man drar från afterskin)
Man ska vara svettig!
Man ska vara ofresh!
Annars är de ingen afterski!

Afterski
MM & Nojlas har helt rätt.

Direkt från backen eller kanske ännu hellre direkt i backen. Definitivt inget duschande.
Är det någon som tvekar över hur det skall gå till på Afterski så åk till Österrike och lär. St Anton har både bra afterski och bra åkning. Är det VM i Afterski med stort A som gäller så ligger Hinterhag Alm i Saalbach bra till. Överlägset. Dock så är skidåkningen sådär. Med fördel så kan pjäxorna behållas på till efter midnatt, sedan kan man byta om om man känner för det och fortfarande bryr sig. Sist jag var i StAnton så var det fler som hade pjäxor på än skor kl 24 på huvudgatan, hoppas det sitter i.

Det är med sorg man ser att Åre börjar bli smått stureplansaktigt redan innan liftarna stänger och inte ett uns av skidkläder och dagens åkning kan märkas på vissa. Välborstat och timotej. Blir ju jobbigt om detta helknäppa beteende blir norm och man måste dra med sig en massa extra kläder som man bergis dessutom skall tvingas stryka efter att de varit i skidbagen. Hört talas om tröjor?

En daglig dusch är ju att föredra men inte före afterskin. De som luktar illa har antingen ett 1-2 dagars syntetunderställ eller ett merinounderställ som inte vädrats på 4 veckor. Dvs syntetunderställ luktar illa och går bort. Bakterieodlare :(

Tillbaka
Topp