airbag (abs) - på flyget?

Ska flyga med British Airways med min Mammut RAS (engångspatron á 300bar) och kontaktade kundtjänsten. Enligt dem får man max ha med sig 250ml gas i en lavinflaska, och mammut's innehåller 249ml så inga problem på den fronten. Jag fick dessutom direktioner om att jag kunde ta hela alltet i handbagaget om jag ville (det vill säga ballong, patron och eventuellt handtag innehållande sprängämne) om jag bär det så att man av misstag inte kan utlösa kudden. Jag kan inte tänka mig att deras partnerbolag har några andra krav, det dem rekommendera var dock att ha med sig IATA faktabladet och det för den patron man reser med då vissa säkerhetskontroller kan bli lite misstänksamma.
Det många flygbolag brukar uppskatta är att man ringer i förväg så att samtliga inblandade vet vad det är man har med sig (vilket dem i sådana fall även markerar på ens bokning.)

peppar peppar; har ännu inte lämnat landet.

Tja
Ska flyga med en absrygga med lufthansa i december. Läser deras regler, som jag tror är är hämtade från iata (en del iallafall). reglerna hittar ni HÄR

Tycker det är lite tvetydigt då dem skriver att du inte får ha tuben löst. Alltså den skall vara monterad/integrerad. "The gas cylinders shall only be accepted if integrated in the
backpack. Spare cylinders or removed cylinders shall not be
accepted."

Senare skriver dem att du får ha med dig reservhandtag, inklusive tub..
"Additional activation handles including cartridges are
permitted. Spare cartridges for the handles shall not be
accepted."

Såååå, vet någon vad som egentligen gäller? Eller släpper dem förbi alla ryggsäckar nuförtiden?

Vad är det för papper ni snackar om? Jag köpte en Mammut väska nyligen, men jag har inte fått med några andra papper än manualer.:/

Fnorling sa:
Vad är det för papper ni snackar om? Jag köpte en Mammut väska nyligen, men jag har inte fått med några andra papper än manualer.:/
Finns att ladda ner på iaf ABS hemsida. Misstänker att Snowpulse har nåt lilnande för RAS-systemet. Pappret är ett beslut från IATA som typ säger att de har godkänt att systemet är säkert att flyga med.

Pillard sa:
Fnorling sa:
Finns att ladda ner på iaf ABS hemsida. Misstänker att Snowpulse har nåt lilnande för RAS-systemet. Pappret är ett beslut från IATA som typ säger att de har godkänt att systemet är säkert att flyga med.
Okej, så det är pappret med beslutet från IATA som jag ska ha med mig. Vad rekommenderas, att ta väskan som handbagage eller checka in den (lägga den i brädväskan)?

Fnorling sa:
Pillard sa:
Fnorling sa:
Okej, så det är pappret med beslutet från IATA som jag ska ha med mig. Vad rekommenderas, att ta väskan som handbagage eller checka in den (lägga den i brädväskan)?
Ring till det flygbolag som du ska resa med, det fungerar nämligen olika beroende på flygbolag. Men ta med dig papper på IATA's bestämmelser och Transportstyrelsens regler gällande lavinryggor för säkerhetsskull!

Vill bara inflika att IATA är inget bestämmande organ. Det är de enskilda flygbolagens regler som gäller. Men med stor övertygelse och envishet så brukar det funka även med de mest motvilliga bolagen. :) Räkna med extra 20 minuter.
Se länkar tidigare i tråden om dokument som bör läggas vid patronen (vid in-checkat bagage).

Chattade med SAS tidigare och de skrev följande:

Du chattar med Jesper
- Hur kan jag hjälpa till?
Du skrev: Hej Jesper! Jag ska flyga till Geneve från köpenhamn den 23 dec med flight: (SK0617). Jag tänkte ta med mig en ABS ryggsäck på denna resa, jag har flygit med den tidigare med andra bolag utan problem, så jag tänkte kolla hur ni villl att man ska resa med en sån väska!
Jesper: Hej! Håller den måtten för ett vanligt baggage?
Du skrev: Mmmm asså det är är vanlig ryggsäck men så har en inbyggd airbag som man har när man åker skidor!
Du skrev: Den innehåller 220 ml / 245 ml (Division 2.2) Ar (Argon) / N2 (Nitrogen) med ett tryck på 300 bar.. gjord i stål
Du skrev: IATA godkänner den men de säger att varje flygbolag kan bestämma!
Du skrev: Avalanche rescue backpack, one (1) per person, containing a cylinder of compressed gas inDiv. 2.2. May also be equipped with a pyrotechnic trigger mechanism containing less than200 mg net of Div. 1.4S. The backpack must be packed in such a manner that it cannot beaccidentally activated. The airbags within the backpacks must be fitted with pressure reliefvalves.
Jesper: Måste kolla lite på detta dröj kvar.
Du skrev: Okej
Du skrev: https://www.abs-airbag.com/abs-media/pdf/IATA_table_2013_EN.pdf
Du skrev: Där har du länken till IATA Table 2.3.A Provisions for Dangerous Goods Carried by Passengers or Crew(Subsection 2.3
Jesper: Hej tack för du väntade, det ska gå bra med oss också.

Jag åker ner till Italien om två veckor med Ryanair och vill då ta med mig min Snowpulse. Vet någon vad flygbolaget säger om det?

Tjena!
Flög till Turin från Stockholm denna vecka med en sådan rygga, se till att dra ut från abs hemsida vilka papper som behövs.https://www.abs-airbag.com/us/abs-in-planes.html

Flög till Nordamerika nyligen och det var inga problem dit, alltså incheckning på Arlanda, men väl i Chicago när jag skulle vidare till Calgary vart det svårare. JAg hade med alla papper från IATA där det står att man får ta med men säkerhetspersonalen på ohare sa att den struntar de i då de bara bryr sig om TSA's riktlinjer och det de hade var att man får ta med en flytväst med patron men inte rygga. Gick då ut och skulle checka in väskan men de scannade och det vart nej då också. Hittade en länk på Teton som kan vara värd att läsa om man skall resa i Nordamerika. Trodde i min enfald att USA gick efter internationell standard men så var inte fallet. Så i Europa är det enklare om man bara skriver ut de riktlinjer som finns och har med. Jag flög med den i handbagaget.

http://www.tetongravity.com/story/ski/How-To-Fly-With-An-Avalanche-Airbag-Safety-Pack-5869331

Jag flög hem från Schweiz 2015-02-10 efter en vecka i Disentis.
För att minimera risken att ABS systemet skall utlösas packade jag
gas flaskan och handtaget i bagaget och forslade ryggsäcken som
handbagage. Felfritt och logiskt tänkte jag.
Fel tyckte personalen på Zürich flygplats. De öppnade resväskan
och konfiskerade gasflaskan och släppte hem bagaget.
Väl hemma gavs jag möjligheten att få den hemskickad genom en
process så komplicerad att det inte har hänt hittills.
Den skall enligt dem forslas i lavinsäcken, som handbagage, på avsedd
plats i ryggsäcken -men inte iskruvad på sin plats. Alltså med båda delar
knappt separerade i ryggsäcken, med i kabinen. Fullkomligt huvudlöst
tyckte jag men det spelar ingen roll. Nu ligger den i Schweiz.
Gasflaskor packade löst i bagaget får inte överstiga 50ml. När jag flög till
Canada eller Frankrike och packat på samma sätt var dock det inga problem.

För den som tror att ABS ryggsäckar är en trygg biljett för att klara sig ur en lavin kan jag ge ganska dystra besked. Jag grävde upp en kille i Disentis för två veckor sedan. Han var en mycket erfaren skidåkare, bar all skyddsutrustning, Lavinsändare etc och ABS ryggsäck på sig men klarade sig ändå inte. Han hade dragit den och den hade utvecklat sig helt som den ska. Dessvärre hamnade han face-down ca en meter under snön.
Jag använder ABS men tycker att man bör vara väldigt medveten om att risken ändå är stor om olyckan skulle vara framme och ryggsäcken endast är till för att förbättra dina odds. Ibland när jag läser forum så ger somliga intrycket att ryggsäcken sannolikt kommer rädda ditt liv. Jag hoppas du har rätt. Men räkna inte med det. Var alltid försiktig. Väskan är en fantastisk uppfinning som jag hoppas alla friåkare bär i framtiden. Men den skall inte ersätta din självbevarelsedrift att noggrant granska förutsättningarna innan du åker. Hoppas ni har kul och lycka till!

lucky123 sa:
Jag skulle faktiskt säga att personalen i detta fall gjort EXAKT vad som står i reglerna. Det är ju bara att läsa IATAs guider/riktlinjer 2.3A så står det förklarat att behållare och ryggsäck måste "resa" tillsammans. Dvs hade du även checkat in ryggsäcken så ska det enligt reglerna ha fungerat. Dock ej om du delar på behållaren och ryggsäcken.

Att du tycker att det borde vara på ett annat sätt är ju lite trist men tyvärr är det ju du som gjort fel denna gång och inte personalen på Zürich flygplats.

lucky123 sa:
Déjà vu...

Så de plockar fortfarande patroner i Zürich alltså? För drygt ett år sedan fastnade min patron där när jag bytte plan från Tokyo till Stockholm för att jag hade särat på grejorna i det incheckade bagaget. Verkar som de är särskilt nitiska där. (Lider med dig. Kolla med någon resebyrå som har guider där så kan de kanske hjälpa dig få hem patronen.)

Numera reser jag med patronen och säcken i handbagaget så man kan argumentera om någon har synpunkter vid säkerhetskontrollen.

Snowjunkie sa:
lucky123 sa:
Déjà vu...

Så de plockar fortfarande patroner i Zürich alltså? För drygt ett år sedan fastnade min patron där när jag bytte plan från Tokyo till Stockholm för att jag hade särat på grejorna i det incheckade bagaget. Verkar som de är särskilt nitiska där. (Lider med dig. Kolla med någon resebyrå som har guider där så kan de kanske hjälpa dig få hem patronen.)

Numera reser jag med patronen och säcken i handbagaget så man kan argumentera om någon har synpunkter vid säkerhetskontrollen.
De följer ju som sagt bara IATA:s regler.. ;)

Flyger med SAS till Schweiz om en vecka med min ABS men kan inte hitta övertrycksventilen (dvs. hatten) till gaspatronen. Vet någon om man kan beställa en reserv eller om man har någon chans att få med patronen på flyget utan?

Bumpar denna lite, har läst en hel del om ABS på flyget, men då det faktiskt är första gången som jag ska flyga med den så vill jag dubbelkolla lite.

Jag har skrivit ut:
- Spec från ABS
- IATA dokumentet

Min tanke var att åka med den som handbagage, jag har tyvärr slarvat bort lådan som jag fick den i samt den där lilla "korken" man skruvar på tuben.

Tror ni att jag kan resa med den iskurvad i väskan, samt handtaget borttaget?
(Kikat här, men vill gärna dubbelkolla: http://www.akaskidor.se/artiklar/prylar/20151006/guide-flyg-med-lavinairbag/)

Senast ändrad:
Utan kartong skulle nog inte vara några problem, men utan säkerhetskorken kan du nog åka dit ordentligt. Är ju inte jättemycket som krävs för att punktera den tunna metallplattan som håller allt tätt i flaskans nacke...

Vattendroppe sa:
Utan kartong skulle nog inte vara några problem, men utan säkerhetskorken kan du nog åka dit ordentligt. Är ju inte jättemycket som krävs för att punktera den tunna metallplattan som håller allt tätt i flaskans nacke...
Okej får försöka leta rätt på någon reserv då!

Men den ska alltså fraktas separat (ej ikopplad), enligt artikeln från Åka Skidor så stod det iskruvad så vill checka om detta var ett alternativ?

Olichor sa:
Vattendroppe sa:

Men den ska alltså fraktas separat (ej ikopplad), enligt artikeln från Åka Skidor så stod det iskruvad så vill checka om detta var ett alternativ?
Därom tvista de lärde ;) Beror helt på vem du frågar, alla tycker och anser olika, även inom flygbranschen :p Har varit med om alla varianter.

Vattendroppe sa:
Olichor sa:
Vattendroppe sa:

Därom tvista de lärde ;) Beror helt på vem du frågar, alla tycker och anser olika, även inom flygbranschen :p Har varit med om alla varianter.
Mmm. Verkar ju inte vara bestämt om patronen ska vara inskruvad eller ligga löst i väskan. Men har man med korken kan man iaf plocka loss eller sätta dit patronen beroende på dagsform på flygplatsen.

Att patronen ska vara i lavinryggan och att utlösningshandtaget ska vara bortkopplat är iaf helt säkert.

Ska flyga med SAS imorgon och ska ta med mig min ABS-ryggsäck. Pratade precis med kundtjänst och de hävdade att ryggsäcken skulle vara incheckad..

Hur fan ska det vara egentligen?

Flög fyra vändor SAS till Geneve förra året och hade alltid väskan som handbagage med patron och handtag i papplådan. Var aldrig några problem, flög en vända Swiss precis med samma procedur, inga problem då heller.

Bjersing sa:
Flög fyra vändor SAS till Geneve förra året och hade alltid väskan som handbagage med patron och handtag i papplådan. Var aldrig några problem, flög en vända Swiss precis med samma procedur, inga problem då heller.
Okej! Tack. Tänker ha den som handbagage, skulle de tvinga mig att checka in den får jag packa om lite. Har dock inte kartongen kvar, men "korken" till gasflaskan torde duga.

Hade en konversation med Ryan Air precis, och det va lugnt att ta med ABS-ryggsäck...

==================================================

Amjad [SA]
Hello Stephan. How may I help you?

Stephan
Hi, we are a group of three that will be flying from Stockholm (Skavsta) to Milano (Bergamo) this evening. We have ABS avalanche backbacks with us and they are the type that are approved by the IATA organisation to bring on flights. Do we need to notice the airport or Ryan Air in any way in advance that we are bringing these backbacks? We will be bringing them as carry on.

Amjad [SA]
Yes you can include an avalanche rescue pack with one nitrogen/air cylinder in either your cabin or checked baggage.

Stephan
Ok, and we do not need to contact the airport or Ryan Air with this information before arriving to the airport?

Amjad [SA]
No you don't need to do that .

Hej, vill bara varna för att det kan bli strul vid flygplatsen i Salzburg om ni inte meddelar att ni har en lavinrygga vid incheckningen. De har nämligen någon slags lokal regel där du måste ha en röd tag (etikett) på ryggan i säkerhetskontrollen som du får i incheckningen. Jag fick erfara detta igår och fick gå ur säkerhetskontrollen och snopen gå tillbaka och få den lilla röda. Sen var det okej.

Tillbaka
Topp