airbag rygga

visu

Medlem
airbag rygga
vet att detta säkert redan finns i 400 trådar här, men lyckades inte leta fram nån som jag tyckte passade bra...

Frågor:

1. Vilken airbag rygga ska man ha? ABS?
1.1 om abs, vilken "ryggsäcksdel" rekommenderar ni?

2. Var är bäst/lättast/minst dyrt att köpa? SC? lokal butik (sthlm)?

airbag rygga
kollade in sc och jämförde € priserna och sc är lite billigare jämfört med snowsafe. men då jämförde jag snowpulse och abs kanske är lite billigare men verkar vara samma pris på båda sajter. varijerar på 30€ ca.

Jag kan ej svara på första frågan då jag inte har någon erfarenhet av air bags ännu! men vad jag sett så verkar schweisar vara galna i snowpuls och feta tyskar i abs...

airbag rygga
Jag köpte en vario 30l på alpingaraget förra vintern och är sjukt nöjd med den.

Har inte provat snowpulse, och känner mig personligen inte så intresserad av det systemet. (är mkt lätt att fixa en ny patron till ABS - men var får man tag i en tryckluftstank till snowpulsen?)

ABS har ju även fördelen att du kan hänga på flera olika ryggsäckar. Sen kan du köpa till kolfiberpatron m.m. ifall du känner att du vill gödsla din närmaste skidbutik med pengar :P

airbag rygga
Grejen med snowpluse att du kan fylla på med närmaste kompressor (läs dykcenter), sen kan man ju iof fråga sig hur långt det kan vara när man befinner sig på en skidort :rolleyes:
Men jag gillar tanken med kompressor bättre ändå.

http://www.snowpulse.ch/v5/wp-content/uploads/information-on-the-cylinder.pdf

Sen är jag säker på att jag gillar idén med att få min syn blockerad när jag försöker köra ur en lavin, men är förvisso en god tanke med att skydda huvudet.
Men när jag tar mig råd till en airbag rygga blir det ABS.

airbag rygga
Jag börjar lite drygt... Läs igenom de trådarna som du inte tyckte svarade på dina frågor, för jag har flera gånger gått igenom skillnaderna i de olika säckarna.

Jag gillar idén med Snowpulse där huvudet och bålen skyddas. Det är ett stort antal trauman i samband med laviner, särskilt i skogsbunden skidåkning, då kommer snowpulsen till sin rätt. Tyvärr har den haft div barnsjukdomar som jag skrivit om tidigare.

Om du inte gillar tanken med ett par uppblåsbara skygglappar så kanske den här modellen kan vara något: BCA Float 30. Tyvärr finns säljs den ännu inte inom eu men den kanske går att direkt importera.

När det kommer till ABS och Vario systemet så gillar jag Ultralight 18 bäst men använder också Vario 30 mycket.

Åre Lavincenter kommer förhoppningsvis att göra en jämförelse av ballongsäckar lite senare i vinter, om du inte behöver säcken nu direkt kanske du kan vänta på vårt test.

airbag rygga
Hmm, BCA Float 30 verkar ju intressant. Som många andra så diggar jag idén att skydda huvudet men jag vill ju samtidigt försöka ta mig ur lavinen, svårt med Snowpulse lösning. Tvek om den slår högre än ABS innan de har fixat till d detaljer som nämns i artikeln dock, annars väldigt smidigt att det går att fylla på tuberna med en vanlig kompressor.

Står ingenting om vikt, har du någon info om det centralbyråkraten?

/Simon

airbag rygga
Jag är inne på att köpa en ABS rygga men funderar på vilken jag ska välja. När jag åkte förra året så snackade min guide om att vissa av modellerna går det inte att få skidorna att sitta ordentligt fast på något bra sätt.
-Vad säger ni som har använt/testat de olika modellerna?
-Hur mycket utrustning får man plats i 5, 15, 18, 25 rep 40 l modellerna?
-Ska man ha vario eller powder?

airbag rygga
Jag kan inte svara på mycket vad gäller ABS-säckar, men om du ska välja Vario eller Powder måste väl ändå vara beroende på vad för ryggsäck(ar) du vill ha? Vario ger dig möjligheter att ha säckar på ?15L och Powder har säckar på ?15L om jag inte är helt galet ute.

airbag rygga
Det har du rätt i. Frågan är hur stor behöver den vara? Vad får man plats med i 15 liter? Powder är ju ganska mycket lättare ca 300 gram. Så vet man att man kommer klara sig på 15 liter så är det väll smartare att köpa den?
Men det lutar åt Vario med antingen 15, 18 eller 25. Jag kommer ha spade, sond, vatten, mat, något förstärknings plagg och första hjälpen kitt. Kan ha glömt något man bör ha i ryggan? Vilken storlek ska man ha då?

airbag rygga
Tom_Gbg sa:
Jag är inne på att köpa en ABS rygga men funderar på vilken jag ska välja. När jag åkte förra året så snackade min guide om att vissa av modellerna går det inte att få skidorna att sitta ordentligt fast på något bra sätt.
-Vad säger ni som har använt/testat de olika modellerna?
-Hur mycket utrustning får man plats i 5, 15, 18, 25 rep 40 l modellerna?
-Ska man ha vario eller powder?
Stämmer att det är lite lurigt att fästa skidorna på säcken. A-fäste finns, men inget diagonalfäste. Jag tycker skidorna kommer lite längre ut på en ABS pga konstruktionen, vilket gör att det blir lite lättare att få plats med stora skidor.
Å andra sidan, jag har provat en hel del ryggsäckar och de flesta av dem har ganska dåliga anordningar att bära skidor med.

(Edit: Kör en vario 30 som jag köpte för 2 år sedan...)

Senast ändrad:
airbag rygga
Jag har trixat till ett diagonalfäste på min ABS och trots att skidorna kommer ganska långt ut från ryggen tycker jag att funkar bra.

airbag rygga
Jag bär mina skidor diagonalt på en ABS Vario 25 och det funkar alldeles utmärkt. När det gäller Powder eller större så säger jag att 25 är minimum. Om du vill spara vikt så skulle jag satsa på en kolfiber-patron istället. Det är stor viktskillnad.

airbag rygga
Om jag skulle välja skulle jag också gå på vanlig Vario, jag kör med en säck på 32 liter nu som jag tycker är bra storlek på (skulle köra Vario 25 på ABSen om jag fick välja). Det GÅR att få in en herrans massa saker, ska man inte ha med sig det är skönt med en säck som är riktigt bekväm att packa :)

airbag rygga
Har funderat på airbag ett bra tag nu men ryggsäckarna som ryggsäck betraktat verkar ligga 10 år efter.
Att lägga 6000 på något som inte är bra verkar trist. Nu när man bara kör Dynafit så blir ju skidorna avsevärt lättare och kraven på bra säck att bära med minskar. Går BCA säckarna bara att köpa i USA eller hur är läget med dem?

airbag rygga
Pillard sa:
Jag bär mina skidor diagonalt på en ABS Vario 25 och det funkar alldeles utmärkt. När det gäller Powder eller större så säger jag att 25 är minimum. Om du vill spara vikt så skulle jag satsa på en kolfiber-patron istället. Det är stor viktskillnad.
Mammuts nya Light RAS lär landa runt 2300 gram komplett, och detta utan att det kommit ut nàgon kolfiberpatron än. Det är väl cirka 400gr lättare än ABS lättaste varian med kolfiberpatron. Den och Rocker är beställd men har ej fàtt nàgot än dà det verkar ta tid med patronerna. http://www.mammut.ch/de/productDetail/261000120_v_0599/Light-R.A.S.-ready.html

airbag rygga
snorkel sa:
Har funderat på airbag ett bra tag nu men ryggsäckarna som ryggsäck betraktat verkar ligga 10 år efter.
Att lägga 6000 på något som inte är bra verkar trist. Nu när man bara kör Dynafit så blir ju skidorna avsevärt lättare och kraven på bra säck att bära med minskar. Går BCA säckarna bara att köpa i USA eller hur är läget med dem?
Svarar på min egen fråga om BCA. Finns på Conrad och är inte alls så billiga som det ryktats om. Säckarna kostar 500-550€ men patronen är mycket dyrare än konkurrenternas, 135€ tillkommer så i praktiken kostar de ungefär lika som t ex Snowpulse. Misstänker att den gode Conrad skummar marknaden och cashar in god marginal på BCA säckarna.

airbag rygga
Skaffade en ABS Vario med 25 liters säcken ifjol. Jag tycker inte att den är 10 år efter och dålig som ryggsäck betraktat. Den sitter mkt skönt på min rygg och 25 liters påhängarn har vettig disponering av fickor och fack. Känns faktiskt som att den rymmer mer än vad jag förväntat mig av en 25 liters.
Att fästa skidor på säcken har jag inte råkat ur för ännu, så det kan jag inte uttala mig om.

airbag rygga
sjo_orret sa:
Skaffade en ABS Vario med 25 liters säcken ifjol. Jag tycker inte att den är 10 år efter och dålig som ryggsäck betraktat. Den sitter mkt skönt på min rygg och 25 liters påhängarn har vettig disponering av fickor och fack. Känns faktiskt som att den rymmer mer än vad jag förväntat mig av en 25 liters.
Att fästa skidor på säcken har jag inte råkat ur för ännu, så det kan jag inte uttala mig om.
Böjd att hålla med. Kan inte säga att jag upplever min osprey switch som varandes direkt bättre på nånting. Skulle vara midjefickorna som är lite bättre och vattenslangsisoleringen. De grejerna går ju dock att lösa enkelt.

airbag rygga
Pillard sa:
sjo_orret sa:
Böjd att hålla med. Kan inte säga att jag upplever min osprey switch som varandes direkt bättre på nånting. Skulle vara midjefickorna som är lite bättre och vattenslangsisoleringen. De grejerna går ju dock att lösa enkelt.
Det låter ju bra men det är väl när man lastar på skidorna säcken får bekänna färg. Jämför man fästen för skidor och framförallt hur mycket cordura och annat material som skydd för att undvika att stålkanterna förstör säcken så ligger lavinsäckarna efter. Kan möjligen ha att göra med att de försöker spara vikt. Är mest sugen på Snowpulse Guide och har klämt på den i butik. Blir nog en sån och lite egen syverkstad. Slitagemässigt så har ju ABS dock en fördel eftersom man relativt billigt kan byta själva säcken.

airbag rygga
Skidor på ryggen är nått som händer väldigt sällan för mig, så det är väl därför jag inte hakat upp mig på den eventuella bristen. Men som sagt, i övrigt nöjd!
Valet av just ABS för min del var att jag tycker ballongerna ser vettigast ut på dom. Dels har man två separata kammare (en kvar om det blir punka på en) och dels hamnar dom längre ner längs kroppen ända ner mot höften. Tänker att chansen att man hamnar ytligt i snön då blir större jämfört med de märken som bara poppar upp en ballong ur toppen på ryggan i huvudhöjd. Bara spekulationer från min sida, men det känns som att ballongen då kanske kan hamna på ytan och hela jag under?

airbag rygga
sjo_orret sa:
Skidor på ryggen är nått som händer väldigt sällan för mig, så det är väl därför jag inte hakat upp mig på den eventuella bristen. Men som sagt, i övrigt nöjd!
Valet av just ABS för min del var att jag tycker ballongerna ser vettigast ut på dom. Dels har man två separata kammare (en kvar om det blir punka på en) och dels hamnar dom längre ner längs kroppen ända ner mot höften. Tänker att chansen att man hamnar ytligt i snön då blir större jämfört med de märken som bara poppar upp en ballong ur toppen på ryggan i huvudhöjd. Bara spekulationer från min sida, men det känns som att ballongen då kanske kan hamna på ytan och hela jag under?
Med ballongerna på ryggen som ABS hamnar man raklång med ansiktet nedåt. Med ballongerna högre upp hamnar man mer stående upp i snön. Finessen med Snowpulse är att man då också får en krockkuddefunktion eftersom nacke, huvud och hela överkroppen är mer skyddad. Speciellt vettigt om man riskerar träffa på stenar och träd innan lavinen stannar. Många blir ihjälslagna istället för kvävda av lavinen. Det är i allafall teorin och det stöds av en massa praktiska fall. Vidare så drivs Snowpulse av luft och säcken kollapsar och ger en luftficka efter att man stannat. ABS har kvävgas... Punka vet jag inget om men kan ju vara ett argument. Ett litet hål gör nog inget men om det blir en stor reva från t ex en vass trädgren så har man ju även kollisionen med trädet att ta hänsyn till. Kanske bra med en krockkudde även i det läget.

airbag rygga
Det var egentligen inte snowpulse design på ballongen jag tänkte på främst. Det ser också rätt vettig ut. Tänkte mer på denna och liknande. Mammut RAS och BCA float är väl också lite åt det hållet, om än inte lika extremt hög ballong.
http://www.besportier.com/archives/...lackjack-perfect-for-the-avalanche-prone.html

ABS ballongerna är på sidan av säcken, inte bakåt. Man kan nog lika gärna hamna på mage som på rygg. Eller upp och ner eller stående... Tror iaf att det är bra att ballongerna sitter nära kroppens tyngdpunkt så att man inte blir ett drivankare på djupet. Med jag vet inget, gissar bara! :)

airbag rygga
Har läst en del artiklar och kritiken mot ABS är just det att man oftast hamnar med ansiktet nedåt. Tror dock inte det spelar så stor roll så länge man är i ytan och inte är täckt av snö. Kritiken mot Snowpulse är att man tappar sikt bakåt och åt sidorna om man utlöser ballongen och fortfarande åker. Det är dock endast Snowpulse som ger krockskydd.

Tillbaka
Topp