Åk inte lössnö!

Åk inte lössnö!
nu får du väll skärpa dig det står så här

"håll er i pisten, det är ju därför dom finns och det är där den roligaste skidåkningen är."

go big or go home

Åk inte lössnö!
I rubriken och i den första och andra meningen står det bara generellt om offpiståking och inte offpiståkning i samband med liftarna. Efter det tar du upp i åkningen i samband med liftsystemen och det känns som en liten del av det stora i början.
Sen att du går på om att du tycker det är roligare i pisten får stå för dig, men det späder på det som står i de första meningarna.

Åk inte lössnö!
En rubrik är ett sätt att skapa intresse, vilket uppenbarligen lyckats i detta fall. Att det är farligt att åka lössnö kan vilken idiot som helst med minsta gnutta livserfarenhet räkna ut. I andra meningen står det att du kan bli av med ditt liftkort, jag tror inte detta inträffar om du inte åker i närheten av någon liftanläggning, vad tror du?

/C

Åk inte lössnö!
Eftersom försäkringsaspekten nämns, läser jag ur mitt bolags offpistförsäkrings finstilta:
Civil liability: All financial liabilities resulting in accidents to third parties caused by yourself osv... are guaranted during the duration of your coverage.
Maximum indemnification for any event borne by the insurer will not exced € 762.245 for bodily damages i.e. any corporal injury sustained by a person.
Finns det nån jurist i forumet som har invändningar att det här inte gäller offpiståkning.
Försäkringen heter för övrigt SAF som jag tidigare nämnt här i forumet.

Åk inte lössnö!
Mycket intressant Gynnar, har du mer information om SAF får du gärna skicka en länk till mig. Nu är ju inte den här frågan helt inne på försäkringssynpunkt då det inte bara handlar om personen som utgör skadan, men eftersom de flesta av svaren på på uppmaningen är utav rent egoistisk karaktär antar jag att försäkringar som den du beskriver är oerhört framgångsrika.

/C

Åk inte lössnö!
Hörru coolish eller var det foolish
Om du inte skrivit en sån j-la dum inlaga kanske du fått hjälp. Å du som bara åker pist då räcker ju hemförsäkringen.
Skämt åsido. www.saf-helico.com
Jag åker åkså pist ibland ......mella dom riktiga åken.

Åk inte lössnö!
Man tackar för länken och den smått irriterande tonen. Jag klarar mig kanske med hemförsäkring men vem vet, kanske bokar även jag en sån där offpistresa.

/C

Åk inte lössnö!
Om du nu ska ut o tura och bo på nån alptopp finns en försäkring som dessutom ger rabatt i hyddorna WWW caf.com tror jag det var eller www.caf.fr det står för club alpin francaise.
ses ute i opisten när du konverterat

Åk inte lössnö!
Trygg-Hansa är mig veterligen det enda försäkringsbolag som innefattar off pist även i hemförsäkringen. Värt att kolla upp.

Åk inte lössnö!
Jag behöver inte konvertera, du skulle inte hänga med ändå. Vill bara skapa en intressant debatt som borde ligga i allas intresse då offpistskidåkning innebär ett stort ansvar både mot dig själv och mot dina medmänniskor. Som synes av svaren jag fått på mitt inlägg är det i stora drag bara egoistiska själar som fullständigt skiter i andra som yttrat sig och det tycker jag är tråkigt.

/C

Åk inte lössnö!
På vilket sätt skiter de som svarat i andra? Jag ser det som attt de tolkat ditt inlägg som offpistfientligt i största allmänhet och därför bemött det på det sätt de gjort. Kanske inte helt oväntat? Kanske inte heller särskilt konstigt?

Åk inte lössnö!
Kör man offpist så utgör man väl bara en fara för sig själv och för alla andra som också kör offpist? Blir nog inte så många oskyldiga tomtar som skadas?
Själv tycker jag dock att man skall hålla sig borta från "förbjudna" områden för att inte skada sig själv. Kör istället på tillåtna offpistområden, där säkerheten som oftast är bättre.
Intressant och kul inlägg!

Åk inte lössnö!
Regler e till för att brytas.. Allemansrätten?? gäller inte den?? ((Ja vet inte)) ja slutar inte åka OP förren ja blir sittandes i rullstol.. o då ska ja köpa en handikaps skida.. " va ska du göra??" va gör du om du ser nån åka OP???? åker du fram till den o säger till den åker du ner till liften o säger åt dom att de åker en offpist lr???

HAR DU ÅKT OP NÅN GÅNG?????

Åk inte lössnö!
det tror inte jag. jag tror att han ville få igång en intressant diskussion genom att vara en aning provokativ.

Åk inte lössnö!
äså e du helt sjuck när tilloch med skidanlägningen har off-pist gajder så tror jag inte att dom bryr sig ifall det ät nån som åker off pist ja mena det är off pisten som gör att det finns så pass många dkidåkate soom åker off pist ja menar att off pist ät det ända som driver ett antal skidåkare så du ta dina pister och stoppa upp dom i sjärten och kolla på en skidfilm och inspereras hur skidoch snowboard åkning går til!!!

Åk inte lössnö!
Asså......grabben, kom in i gamet, om inte nu detta är din perversa läggning att skapa debatt, så ifrågasätter jag dina kunskaper om allt inom alpinism. Jag tvivlar starkt på att du har mer erfarenhet än en helg i sälen... paragraf ryttare som du hör bäst hemma på någon föråldrad statlig instans!!!

/more powder for the people

Åk inte lössnö!
Ojojoj...ja säger så här..vill inte du åka offpist för du är rädd att sätta andra människor i Fara...de e väl ditt problem..och de ska väl du ha för de själv å inte sitta här å skriva att man inte får åka å att de e förbjutet...de e kanske e ytters få skidanlägniingar de e förbjutet å åka offpist...ochhar du sett tröjorna som de står ""Offpist is not a crime""vet du va de betyder,,,...å över skadorna som kan ske sker ju mest för den som åker offpist å de e ju upp till den som åker om han vill ut sätta sig för lite fara.....jaja mer off pist åt folket

Åk inte lössnö!
Måste bara lägga mig i här lite.
Jag tycker själv att det är helt ok att åka offpist och gör det gärna själv men som också coolish säger så måste man faktiskt visa lote hänsyn till om där är andra i samma "backe". Samt om det är lavin fara men annars tycker jag att dom som vill åka off-pist ska få göra det. Så vi ses kanske i pisten och i off-pisten.
ha det bra allihopa.

Åk inte lössnö!
DETTA ÄR JU BANNE MIG HETS MOT FOLKGRUPP!!!

det här var nog de fånigaste jag läst
att kategoriskt avfärda lössnöåkning
störtlöjligt
får man inte åka en helikopter upp på ett berg där inga pister existerar och sedan åka ned?

inte åka lössnö
varför ska man då åka?

Åk inte lössnö!
"Detta är farligt och kan förorsaka skador. Ni kan också bli av med era liftkort vilket är dyrt i längden. Tänk om ni skulle skada någon annan som kanske åker i pisten nedanför er, vad har dom gjort för att förtjäna detta öde? Det läggs oerhörda pengar på säkerhet idag vilket dock inte omfattar åkning utanför pisten, vad är dessa investeringar bra för om folk ändå bryter mot de regler som finns.

Nej kom till insyn med er själva och håll er i pisten, det är ju därför dom finns och det är där den roligaste skidåkningen är.

/Eders C"

Seriöst, hur, eh ? Nej? Lägg ner det här för hela skogens satan. Jag är just nu i berusat tillstånd. men killen driver ju bara. Har inte läst allt, orkar inte, men allemansrätt. Ja visst, det finns inte i alla länder. Eh, lägg ner? Retoriken sviker denna unga gentleman.

Åk inte lössnö!
MEN FY FAN VA ROLIGT!!!!

fattar inte hur du orkar göra ett sånt inlägg på en sida som fr.nu ;)) stafckarn.

GHAHAHAH :D

Åk inte lössnö!
asså så du åker inte själv nån offpist. okej isåfall, men du utsätter dej själv och andra för lika stor fara när man åker i pisten, om man bara försöker att respektera avspärrningar så e det lungt, själv klart måste man sjävl veta sina begränsingar, om man tänker att man kan skada andra så självklart så ska man vissa respekt mot dem som åker längre ned.. men dem har juee också valt att inte åka i pisten utan njuter av den frihet som det faktiskt är...

så du kan juee hålla dej undan från den fina fluffiga snön och köra på is istället...ingen bryr sej om det. men kladra inte dem som njuter av offpisten...

/joloo

Åk inte lössnö!
Hut menar du att man utsätter sina medmänniskor för fara genom att åka offpist? om dom håller sig i pisten och man själv åker i offpisten så är man ju på helt olika platser inte sant? så vad menar du igentligen? förstår inte vad som skulle vara farligt förutom om en lavin skulle gå. Men den sortens offpiståkning är det oftast bara dom "grymma" grababrna som ger sig på som har pengar eller årk att ta sig upp till dom branta orörda offpistbackarna. fast dom brukar ha koll på vad dom gör

Åk inte lössnö!
hompe>
tyvärr är det så att "offpist"-åkning ofta finns tillgänglig mitt i liftsystemen, ovanför övriga pistade backar. om nån joppe sticker ut där o joddlar och löser ut en lavin är det inte mycket man kan göra trots att man åker i pisten. det är dessutom så, att offpiståkning idag finns tillgänglig för varenda svensson. tyvärr är det också så att dom allra bästa kan hamna i laviner, som faktiskt kan gå när man som minst anar det.

detta ska dock ej tolkas som att jag håller med trådförfattaren, det vita guldet är ju svårslaget som fan! självklart ska man fortsätta pumpa puder, men allmänt vett och vissa viktiga grundkunskaper är ej att förkasta.

vi ses där pudret dumpar hompe!

Åk inte lössnö!
PUH! och du kallar dig coolish,,,,,:)

den dag jag måste hålla mig i pisten är den dag jag lägger ner utförsåkningen.....

var i val T för några dar sen, det var ca 80% offpiståkning.

I frankrike är det helt lagligt och ok att åka i offpisten... tillskilnad från italien (där lär ni knappast hitta mig)...

Tycker man att den bästa åkningne ar i pisten kan man lika gärna sluta med att ta upp dyra flygstolar ner till guldet och lämna dem till de som vet att uppskatta pow pow...

o u

wg

Åk inte lössnö!
om du ville veta varför jag började med skidåknig så var det just föar att det är ycket roligare att åka skidor i lössnö en snowboard det som gör att jag och min familj åker upp till fjälen är för att det är kul att åka skidar och när man ser ett sånt inlägg blir väldigt sur eftersom det finns idoter so´m tror på det är vilket dom apsolut inte ska göra lössnöåknig är det roligaste som finns kolla på en ski ´movie och inspereras hur skidåking ska gå til !/Stanley

Åk inte lössnö!
Bra för dom som åker dit. Jag förutsätter då att det inte finns offpiståkning i direkt anslutning till liftsystemet.

Åk inte lössnö!
Ett skidområde där en offpiståkare kan skada andra skidåkare genom att åka offpist i närheten av pisten är antagligen inte speciellt bra skött. Vad är det som säger att det inte är ett djur eller vad fasen som helst som startar en lavin på samma ställe. En seriös liftanläggning spränger laviner både inom och utanför området om de riskerar att dra in i skidområdet. Enligt mig så borde liftanläggningen vara ansvariga för de som skadas i pisten oavsett vem/vad som startat lavinen. Liftanläggningen får väl se till att det inte kan gå laviner i deras system. Långt i från alla anläggningar gör det med det borde vara så.
/T

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp