Åka Brant med bred bräda.

• Trådstartare Trådstartare Ede
  • Start datum Start datum

Ede

Ny medlem
Har en fundering gällande brant åkning (mer än 45 grader) och brädden på brädan. Har hänt mig ett fåtal gånger att jag har hakat i med tå eller häl vid brant åkning vilket inte är den trevligaste man kan vara med om. Jag har funderat på att åka wide brädor (strlk 27.5 cm på boots) för att minska risken. Nån som upplevt samma problem och provat lösningen?
Nackdelen med breda brädor är att jag upplever dom segare från kant till kant i länkade svängar men hoppsvängar borde inte det spela någon roll.

Tja!
En lite bredare bräda är absolut lite segare kant till kant men man får andra fördelar så som mindre toe/heeldrag som du är ute efter, också bättre flyt i lössnö. Det bästa är väl att du testar. En annan sak du kan göra är att ändra din åkteknik för att minska heel/toe-drag . Just eftersom du pratar om "hoppsvängar" så kan det kanske vara bra att uppdatera tekniken och försöka åka lite mer dynamiskt och låta brädan göra jobbet genom hela svängen istället för att få ta itu med all kraft i slutet av svängen som det lätt blir med hoppsvängar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp