Åka för Jesus?

Åka för Jesus?
Evil.. Lilla vän snyt dig! Det du kallar för förlegad religion är faktiskt världens största. Hjärntvättad eller inte!

Åka för Jesus?
Om nu Kristendomen skulle vara en ENORM bluff, så känns det iaf skönt att leva lycklig med den tron tillsammans med en stor del av jordens befolkning.

Åka för Jesus?
Det är väl självklart att bibeln ska läsas symboliskt!! vad anars, hela bibeln är ju fylld med liknelser och metaforer..

och knarren, det är väl bara bra att du ser dessa egenskaper som helt naturliga.. men uppenbarligen gör inte alla det, och i grund och botten bygger ju alla religioner på samma saker, även om ett gäng maktgalna herrar har vänt å vridit på en hel del.
Men tänka vad många personer som kristendomen räddat från att pyssla med skit, enbart på grund av bibeln och skräcken för guds straff på yttersta dagen.

jag skulle kunna äga er allihopppa i denna diskussin genom att låta min mamma skriva några rader, men det besparar jag er och försöker i stället klara detta själv

Åka för Jesus?
Tro vad ni vill, men ha förståelse för att andra rynkar på näsan, var inte nedlåtande och framför allt försök inte pracka på mej skiten.

Säg till snubben i min klass på mellanstadiet som aldrig fick åka med på några klassresor för att hans föräldrar va med i Jehovas att god är en trevlig snubbe. Han fick sitta i skolan och räkna matte, det är kärlek det!

Mikemorf:

Det är ju det som är så härligt med alla kyrkligt aktiva. Det ingår inte i era referensramar att någon kan tycka det ni håller på med är flummigt? Det är fortfarande så hur du än vrider och vänder på det så skulle världen vara en trevligare plats om den där bibeln aldrig skrivits. Religon är lite grann som kommunism, det är en trevlig liten tanke men den har aldrig och kommer aldrig funka i praktiken.

Hyllengren:

En sak du borde fundera på är hur många människor som kunnat pyssla med skit enbart på grund av bibeln och skräcken för gudsstraff på den yttersta dagen. Hämta mamma du, så ska vi se vad hon äger och inte äger!

OM Gud finns, och han är så jääävla god som alla säger varför dör det småbarn i världen? Varför finns det inte alltid nytt puder i backen? Finns han måste han alltså vara en bitter elak jävel som din mamma , mikemorf plus en herrans massa andra människor på den här jorden dyrkar. Vissa hejdlöst mycket så mycket att man kallar dom "Fundamentalister", andra väljer ut vissa bitar av bibeln och tron som passar dom. De skyller/bort förklarar sej med att de har en personlig relation till sin skapare. Det kallas hyckleri och det hamnar man säkerligen i helvetet för!

Åka för Jesus?
Jibberisch.
Jag vill bara fylla i att jag absolut fattar att det kan verka flummigt, och visst är det lite flummigt också. Allt som inte är gripbart kan och får uppfattas som konstigt.

Om vi ändå är inne på det med kommunismen. Precisera VAD som gör att den trevliga lilla tanken aldrig kommer att funka. Jag har ett svar som duger åt mig och det är som jag varit inne på tidigare, egoismen!

(varför skulle världen vara bättre om inte bibeln skrivits?)

Är det någon av er som varit inne och kollat på de skitläckra puderbilderna från libanon? gjymt!

Åka för Jesus?
Den trevliga lilla tanken kommer aldrig fungera tackvare människans natur (Egoistisk, ond, manipulativ etc. etc. etc. etc.) Den förhållandevis lilla klicken sådana har genom historien förstört för den stora massan. Att säga om den stora massan är/var har/hade ärliga avsikter är svårt att säga då de inte varit i den maktsitts de båda representerar. Jag tycker både kommunismen och kyrkan har lidit av det genom historien. Låna en historiebok så får du svaret om båda.

Vad bibeln beträffar. Hade vi inte haft bibeln, koranen och toran så hade världens befolkning haft en anledning mindre att hata varandra. Hur många avslutade och pågående konflikter i världen är/var konflikter pga. av religon aka det som skrivits i t.ex. bibeln? OM du som troende på något sätt inte tycker att religon har ett finger med i spelet i en hel jääävla massa lidande tänker jag inte ens bry mej om att argumentera med dej. Då en hel del religösa människor jag varit i närheten av är lika blinda för det faktum som bulorna är för förintelsen. (Har du tänkt på att om man drar ett streck över huvudet på ett skinhead så ser det ut som en stjärt?)

Jag har inga problem att greppa vad t.ex. kristendomen handlar om. Jag bodde 1 år i memphis, tn (Bibelbältet även kallat ring a bell?) Kanske därför jag är allergisk mot människor som försöker pracka på eller avfärda andras åsikter om deras tro som skitsnack. (säger inte att det är just det du ägnar dej åt utan menar mer generellt) Men ta livetsord (gjorde ett litet arbete om dem på gymnasiet) tycker du Ulf Ekman och hans väckelserörelse är en trevligplats för ett barn? Knutby? om hälften av det man hört är sant där så är det helt uppåt väggarna. Sms från gud? ja jäävlar...Det jag menar är att någonstans får man jämföra det goda som något för med sej med lukten av all skit man får på köpet.

Bokstavstolkning (gärna bara de bitar som passar individen) är något som var sej du vill det eller inte existerar idag och det är låååångt ifrån acceptabelt.

Du undvek min fråga, OM gud finns och är god och kärleksfull vad är din förklaring till att det finns så mycket skit i vår värld?

Åka för Jesus?
Ett litet tillägg,

På en personlig gemytlig sängkammar nivå är den "tillflyktsort" som gudsrike erbjuder säkerligen välbehövlig för många människor. Men på det stora hela är det skrattretande och tragiskt. Alla stora monument som byggs till er "gud" får en att häpna. Att människor byggt de stora och i många fall iögonfallande katedraler runt om i världen för att göra en/något som de aldrig sett ett ända bevis på gladare är skrattretande. Att folk medvetet drar på sej lidande för att blidka gud är patetiskt. Att inte avlägsna ett foster som kommit till via en våldtäkt pga. av en skrift är sorgligt. Lägga två år av sitt liv för att i uppsala studera denna skrift och lära sej tolka den är tragiskt.

Åka för Jesus?
Uuuuuuuuuuuuääääääääääääääää jag orkar inte mer. Tro va ni vill och hävda att det är bra!

Det ultimata beviset för att gud inte finns är att jag inte fått en blixt i skallen än. Personligen åker jag hellre skidor för min avlidna hamster "Norpan" Frid över hans minne, än den där Rövaren som kunde gå på vattnet. Tjooo brääää öööh baaah rooockaaah!

Åka för Jesus?
Jovisst, det där med stjärten har jag också tänkt på.
Sorry att det uppfattades som om jag undvek din fråga. kommer till det!
Det är klart att Kristendomen och andra religioner ställt till det här i världen. Det är ju allmänt vedertaget att religion är den älsta och flitigast använda ursäkten för att ha ihjäl människor...
Tragiskt, ja, men vad står egentligen bakom? Det kan varken du eller jag veta, det som jag tror vi kan vara eniga om är att det är ett missbruk, både av makt och av medel. Där har du även den biten med "monumenten". Människor (inte Gud) har genom alla tider fallit offer för någonslags självhävdelse utan att kunna dra paralellen till avgudar och Babels torn, jag tror att de snöat in sig på former och liturgi (gudstjänstens ordning) så mycket att de glömmer grundidén. Samma gäller de muslimska fundamentalisterna och alla fanatiska falanger.

Det har även förekommit "syndakataloger" där man har tagit sig friheten att rangordna synden. Vem har gett människan tillåtelse att bestämma vilken "synd" som är värst? Varför ska det vara värre att stjäla än att snacka skit om någon?

Enligt bibeln finns inte den rangordningen. Jag tror det är viktigt att (som det står i bibeln) kunna se bjälken i sitt eget öga innan man påpekar stickan i någon annans.

Jag tror inte att en "okristen" är en sämre människa än en Kristen, tvärtom finns det många som är föredömen. Det jag tycker är obehagligt är de som missbrukar Guds namn (känns kanske igen från budorden), och rättfärdigar sina handlingar med hänvisning till Gud. Där har vi både Korståg och Knutby att dra paraleller till.

När livet tar slut en dag så tror jag definitivt att en tvivlare som levt som en god medmänniska har bättre odds på himmelriket än en uttalat Kristen som sett ner på andra och satt sig själv i första hand... Så Jibberisch bara så du vet det, om vi råkar stå tillsammans någon gång och blicka ner över orört puder, Du får åka först!

och frågan... Jag tror att det finns ondska i världen för att en kärleksfull Gud inte sätter förbud, bara rekommendationer och riktlinjer. Har du barn? Det har jag. Det finns väldigt mycket jag inte vill att mina barn ska göra, både nu när de är små och sen när de blir äldre. Men är det bättre att jag förbjuder dem att göra saker än att jag förklarar varför och rekommenderar dem att låta bli?

Åka för Jesus?
Jag åker för/med Jesus hela tiden, min farfar sa att han hoppar av om man åker för fort...?
hoppas inte det!

ses i backen (eller utanför) kanske dags att droppa den här diskussionen, iaf på denna sidan..

ska be för er ;)

Åka för Jesus?
Mikemorf:

Får jag åka först för att du är en trevlig kille eller är du rädd för glaciärsprickor? :D

skämt å sido...Mångfald är något bra..Tänk om det bara fanns en sorts öl? Givetvis är det bra med flera olika sorter bara jag slipper dricka dem jag tycker smakar täääskit

Åka för Jesus?
Mikemorf: Jag tycker om dina resonemang om att religioner ofta har utnyttjats av spirituella parasiter(?!) för att hetsa olika trosuppfattningar och/eller grupper mot varandra, och här kan jag inte mer än instämma helt och fullt.

Att det finns goda troende kristna är jag helt övertygad om.. Det verkar du själv vara ett bevis på (verkar det som), särskilt när du skriver om att det även finns "okristna" som säkert är bättre moraliska föredömen än exempelvis Åke Green och Helge Fossmo. (Min egen jämförelse.) Men jag kan själv inte tolka *Bibelns* "kärleksfulle" Gud som annat än ganska småaktig och elak... Jesus å andra sidan är mer eller mindre en helt annan sak! Enligt mitt sätt att se det skiljer det otroligt mycket mellan Gamla testamentets Gud och det Nya testamentets Jesus, och hur detta går ihop finns det säkert en del teologiska svar på eller uppfattningar om. Själv har jag inte kunnat få ordning på det hela. För mig blir det ganska svårt att acceptera Jesus som min frälsare (och delvis som föredöme) på grund av att Jesus "tror på" Gud! ... Och dessutom på grund av historiens/människans förvanskningar av (eller rättare sagt bortseende från) hela kärleksbudskapet...

Jag väljer hellre att (försöka) leva efter det moraliska föredöme som man faktiskt *kan* utläsa ur exempelvis bergspredikan, utan att för den skull erkänna mig som troende kristen.

Åka för Jesus?
men vad menas de övh. menas det bara att mna åker för jesus, genom att mna är kristen eller menas de nått speciellt.?
hmm

vet inte va a gör. de beror nog på.
oah haha "mikemorf" : jag hoppas verkligen han inte trillar av :d
han håller sig säkert kvar med nån superkraft ;)

Åka för Jesus?
Utan Jesus skulle ja inte kunna åka längre.
hade inte han hållt koll på mej så skulle ja inte ha alla funktioner i trim efter div missöden...
/abe, den kristna

Åka för Jesus?
Vafan ska ni börja blanda in detta kristna skit i skidåkning förr? Aldrig har jag sett Jesus tagit ett par feta pudersvängar? Han bodde i ett jävla ökenland, där åker man inte skidor. Man hade inte ens skidor för 2000 år sedan. Att Jesus rökte så mycket bånge att han trodde han hade en farsa på molnen är hans ensak, men han ska ge fan i skidor!
SKIDÅKNING ÄR EN RELIGION

Åka för Jesus?
Abbok
men missöden orsakade av vem/vad?
logiken går inte ihop,. allt väl är orsakat av en gud men allt för dig missgynnande inte?

älska oegoistiska religion. amen.

Åka för Jesus?
tror ni att pingstvännerna nästa år kommer att gilla att man åker vilse i fjällen och skiter i bönestunderna! och skyller detta på att jesus visade vägen till en ölstuga istället, alltså måste det varit guds vilja att jag gick dit istället för deras piss!!!??? tänkte nämligen testa det:)

Åka för Jesus?
stam_swe sa:
pinn: du åker för kärleken, Jesus är kärlek.

tbnordahl: Jesus var en frälsare som räddade världen, satan är ingen frälsare för mig iaf.
Dessutom finns det inget som Jesus inte har att göra med, eftersom Gud skapade allt
och Jesus är Gud..

Men det är vad jag tror, inte vad jag säger är sanningen..
Jag tror att kanske 1% av freerides medlemmar tror på jesus/gud. Dom har inget med skidäkning att göra enligt mej, och dehär var en onödig tråd enligt mej. Peace

Åka för Jesus?
Jibberisch sa:
Tro vad ni vill, men ha förståelse för att andra rynkar på näsan, var inte nedlåtande och framför allt försök inte pracka på mej skiten.

Säg till snubben i min klass på mellanstadiet som aldrig fick åka med på några klassresor för att hans föräldrar va med i Jehovas att god är en trevlig snubbe. Han fick sitta i skolan och räkna matte, det är kärlek det!

Mikemorf:

Det är ju det som är så härligt med alla kyrkligt aktiva. Det ingår inte i era referensramar att någon kan tycka det ni håller på med är flummigt? Det är fortfarande så hur du än vrider och vänder på det så skulle världen vara en trevligare plats om den där bibeln aldrig skrivits. Religon är lite grann som kommunism, det är en trevlig liten tanke men den har aldrig och kommer aldrig funka i praktiken.

Hyllengren:

En sak du borde fundera på är hur många människor som kunnat pyssla med skit enbart på grund av bibeln och skräcken för gudsstraff på den yttersta dagen. Hämta mamma du, så ska vi se vad hon äger och inte äger!

OM Gud finns, och han är så jääävla god som alla säger varför dör det småbarn i världen? Varför finns det inte alltid nytt puder i backen? Finns han måste han alltså vara en bitter elak jävel som din mamma , mikemorf plus en herrans massa andra människor på den här jorden dyrkar. Vissa hejdlöst mycket så mycket att man kallar dom "Fundamentalister", andra väljer ut vissa bitar av bibeln och tron som passar dom. De skyller/bort förklarar sej med att de har en personlig relation till sin skapare. Det kallas hyckleri och det hamnar man säkerligen i helvetet för!
Har en sak att tillägga, w0rd!

Åka för Jesus?
Men mna kna ju faktist tro på gud även om man inte åker skidor. och tvärtom också..
skidåkningen är inget som bestämmemrom mna måste tro eller inte..
det är ju ditt personliga val.

Jag tror att Gud är med när jag iaf åker.
annars borde jga varit i flera delar flera gånger om.
Och jag är glad för att han är med mig när jga åkerskidor också.

Åka för Jesus?
Att tro på gud eller jesus är en sak, men att åka skidor för gud förstår jag inte?!?! man åker för att det är kul! iaf jag och dom jag känner.

. .. inte för att man tror på nån "frälsare"

Åka för Jesus?
Jag åker skidor för att det är kul..
inte för att åka för Jesus..
Men samtidigt som jga tycker de är roligt att åka skidor så kna ju Jesus vara med.. men åka för honom blir nog lite svårt.. du ska ju göra det för att du tycker om det själv..

Åka för Jesus?
Alltså åk för att du tycker det är kul..
och låt (om viljan finns) Gud vara med dig i det du tycker är kul..

Åka för Jesus?
ollE: svennE
svennE: ja ollE
ollE: nej, det var inget
ollE: jo men svennE - finns gud?
svennE: ja ollE - gud finns
ollE: men jesus då?
svennE: nej, han dog väl
ollE: gud finns och jesus är död, men om det blir nåt, det vet vi int

Senast ändrad:
Åka för Jesus?
e det så åt adam o eva var dom enda människorna i början? skapade gud fler? elr e vi egentligen alla inavlade banjospelare? hur e det egentligen?

jag åker inte längre

Åka för Jesus?
Hmmm jag tycker jesus är lite av min störtsta ledsagare i backen typ som brass för extremskidåkarn, jesus älskar alla tillochmed fettoanden o tjockekocken, what would jesus do är något jag funderar på innan varje nytt beslut jag tar, typ skall jag verkligen spöa upp den lilla råttan som står i min nästa carving sväng? då vänder jag mig till jesus och tänker w w j d? sliter jag killen i stycken, tar jag fram min miniuzi (lämnar alldrig hemmet utan den) eller omfanar jag honom med all den värme o godhet som jesus skänkt till folket? det blir självklart det sistnämda jesus älskar alla barnen även biffen o bananen eller som min husgud ted gärdestad sa satelit satelit ooooo satelit satelit högt i det blå!

puss o kram

Tillbaka
Topp