Åka från hustak.

lleberg

Ny medlem
Åka från hustak.
Här på gården har vi ett garage (som vi äger) med ett litet cykelbod på sidan... Det är ca 2 meter från marken till kanten av taket på cykelboden. Och sen fortsätter taket som i en rörelse, mjukt vängt där det kommer till garagetaket.

Då min fråga, skulle det va möjligt att bygga en ramp av snö, från marken till cykelbodstaket. Och sen bygga lite på taket osv. Om man åker från toppen så skulle man säkert få 4 - 5 fallmeter.

Jag har funderat på det ganska länge nu. Tyvär finns ingen traktor till hands, så det blir att visa sin manlighet och styra fram 10 - 15 kubikmeter snö. Sen så funderar jag påhur man skulle få snön på taket att stanna.. Är att spika upp rippor ett alternativ? eller har ni nått smartare...

Sen.. en sista fråga, skulle ma få upp tillräckligt med fart från 5 fallmeter för att göra nått litet hopp?

MVH / tomas.

Åka från hustak.
Rent teoretiskt så kan du komma upp i typ 35 knutar från 5 meters höjd så det borde säkert gå att slå sig både gul, grön och blå från ditt hopp :) Låter störtkul!

Åka från hustak.
Nu ¨råkar det va så att jag får pengar ör att skotta gården, och så lastar jag upp all jävla snö där. Så jag förlorar som inget på det. Och om det fortsätter snöa som det gör nu frma till kvällen så är jag nästan klar med rampen till cykelboden.

Och 35 knutar låter ju itne allt för dåligt.. vågar man försöka volta i sånna farter tro?

Sen så undrar jag varför man brukar slänga in granris och dyl i hopp, är det för att få det stabilare, mindre snöåtgång eller båda delarna?

Jag lovar att jag ska ta nån bild av min skapelse senare nån gång.

Åka från hustak.
jag tror oxå på iden att försöka fylla ut med nåt mer, utöver snön. men det behöver ju inte vara svindyrt tryckat regelvirke eller ännu dyrare formplyfa. föfaan: ta nåra lastpallar, plus lite annat som kan hittas - tex gamla bräder. som på den gamla goda tiden, när man byggde koja! :-)

dock tror jag du kommer behöva mer fart. kanske man kan staka igång lite innan "backen" (på själva garaget)? och hur är det med landning?

men iaf: förhelvete vilken bra ide! man blir ju alldeles skidåkarsugen (tur att det blir en sväng till österrike på torsdag då *hihih*).

Åka från hustak.
Känns nästan som om Arc T gick igång och är på väg med hammare och spik i högsta hugg? Kan ju oxå vara det här med ribba som tände till...

Åka från hustak.
varför inte skotta ditt all snö då? Jag får lov att skotta all snö till min egna park här hemma. Det tar tid men tänker man inte på något går tiden ganska fort

Åka från hustak.
Hmm, Nu ha jag kommit så långt att det går att åka från cykelbodstaket. Men det är lite väl smalt där uppe. Jag får se hur det blir. Ett litet hopp skulle man väll iaf kunna bygga.

Sen så har jag åkt pulka från taket. Gick inte så snabbt, men man kände sig som ett riktigt barn.

Åka från hustak.
ne förfan.... nu blev jag sugen... kanske ska fixa sig en liten hängdriva från hustaket.....

Åka från hustak.
Eller så kan du åka från andra hållet så att du hoppar upp på taket. Bygg en ramp. Sätt en vattenskidslina efter en bil dragen fram till hoppet i passande hastighet och sedan är det bara att lätta från marken. blir nog kalas. ciao

Åka från hustak.
Det går nog inte att hoppa upp på taket, är lite ont om plats.. Men börjar det snöa igen så fortästte rjag väll att skotta upp en massa snö, högen ska bli gigantisk..

Åka från hustak.
låter sköj, här får man gå o sparka i leran ett tag till tror jag..

de där med grangrenar brukar vara för att man ska se kanterna på hoppet bättre. vi brukar iaf köra ner grangrenar längs sidorna på hoppet för att man ska komma i mitten lättare....

Åka från hustak.
Ja, jag har väll inga förhoppningar att kunna åka med bräda, ordentligt från toppen förrän i december. då vi ha rminusgrader och snö.

Så allt som jag åker nu är bara bonus..

Åka från hustak.
Det låter väldigt jobbigt att skyffla upp så mycket snö. Om du kan lyckas få snön att stanna kvar på taket kan du ju i stället bygga en liten ramp på marken nedanför. Vips! så har du gjort din egen drop-klippa!

Åka från hustak.
Tänk på att packad snö väger en del, så inte taket trillar in tänkte jag. Och att du inte tar med dig några eventuella takpannor. Annars en jävligt sköjjig ide.

Lycka till

Åka från hustak.
Jag åker från en långsida, så jag åker ju som med själva taklutningen, så att droppa är nog inte så stor ide, sen så ska jag ju ändå placera snön någonstanns (måste skotta gårdem) i alla fall, så varför inte bygga en gigantiskt hög.

Nu har själva förvintern tagit slut, 6 plusgrader igår.. men högen står kvar.. lite mindre nu bara, men det är helt gröna gräsmatttor...

Jag planerar att lägga nått som fördelar vikten över en störra yta på själva taket.. tex granris.. så repar man inte brädan om man stjär igenom snön. Och jag lägger bara snö där jag ska åka i stort sett, kanske en 1 meter bred gång av snö (som jag lägger dit.)

Igår så testade jag att åka med en gammal bräda.. hela 126 lång. Det var mycket roligt. GIck itne så hemskt snabbt, men kulle som kulle.

Sen så var det grymt skojj att åka pulka från taket, med ett fall på 1 meter från taket till snöhögen.. nu när det har tinat.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp