Åka Skidor, rensa era egna led...

freeride_nu

Aktiv medlem
Åka Skidor, jahaha... Hur länge har man inte väntat på ett forum där man kan få diskutera det. Sedan jag köpte mitt första nummer (sommarnumret 1993) tycker jag att den redaktionella kvaliteten sakta men säkert sjunkit till en idag avgrundsdjup nivå, och det kan vara kul att veta om andra känner samma sak.

Vissa uppryck har gjorts, det kan man inte sticka under stol med. Tänker framförallt på nummer som Ingemarspecialen och intervjuerna med Pernilla.

Men tro nu inte att jag är en porttok som bara vill läsa om racingkarriärer och OS-guld. För så är det icke. Snarare har jag ett väldigt stort intresse för skidåkning, och på senare år har det ämnet endast sipprat igenom i artiklar som exemplen ovan.

Skidåkningen saknas! Det är inget snack om saken. Känslan av att åka skidor verkar inte längre vara det som redaktionen och deras medarbetare vill förmedla. Det verkar istället vara viktigare att koppla till saker som de själva och deras kompisar varit med om när de tidigare varit på samma ställe.

För så är det ju alltid. Åka Skidor är aldrig först med att presentera en ny ort längre. Även där lyser det igenom att man inte längre satsar på skidåkningen utan snarare om att förmedla information som polarna kan garva åt.

Och det här med Åre... Inget snack om att Åre är den bästa orten i Sverige. Jag blir lika glad varje gång man rullar in på stationen och släpar sig genom regnet upp i byn. Men va fan, försök hitta en enda jävla sida i senaste numret när man inte refererar till "hembyn". Tröttsamt är ordet.

Åsikter?

/Klas

..men ställer mig också frågan: varför har det gått åt skogen med alla försök att göra en alternativ skidtidning i Sverige? När allt kommer omkring så har Åka Skidor en för mig obegripligt säker plats som Sveriges enda skidtidning. Trots att många är missnöjda med innehåll, utförande och attityd. Är det dåligt med entusiaster som kan skriva och fotografera. Finns det ingen finansiär som vill satsa eller var i ligger problemet? Jag ser fram emot och lyckönskar nya försök.
/H

Håller med.... Slutade prenumerera när det interna snacket i tidningen blev för mycket. Grejen är att alla de där är så jävla bra kompisar att det inte blir en speciellt intressant tidning. Fotografen X fjäskar för tidningen, som fjäskar för åkaren Y... Inga namn nämda, men ärligt talat, hur många nya namn har ni sett i tidningen de senaste åren... Jag är så jävla trött på deras hyllningar av varandra. Droppen blev när jag läste något äckligt fjäskreportage för FreeRadicals-gänget som saknade finansiärer eller nått. Är det reklam eller en seriös artikel. Så jävla kass...

Hellre utan skidor i tyrolen än utan Elho-Freestyleoverallen.

Ni kan ju börja äta mina gamla strumpor. Med en såpass nyanserad debatt - vilket iofs är en lögn eftersom den ene håller med den tredje - framför ni ju inte någon form av kritik. Ärligt talat är ni ju så rackarns tråkiga att jag itne ens står ut med att läsa era överåriga (pubertala passar inte eftersom en av er redan kunde läsa 93).

Bara för de är kompisar med varandra och ni inte får saft på Benkes kalas är det ju inget att lipa över. Läs inte tidnignen då - om den inte passar dina swxuella preferenser om lössnöåkning i Badgastein eller bullrxxkning i Sälen. Who cares. Har ni något vettigt att säga om journalistik, om livet kring och i utförsåkarhobbyn samt inte är ordblind - SPEAK OUT för tusan. Varför inte skriva till redaktionen själv och föreslå - om ni nu så tunget skall läsa något ni inte förstår. Själv läser jag inte Veckor Revyn - ej heller skriver jag och klagar på den på rfsl:s hemsida.
Stå för den du är, var en man - ÅK MONOSKIDA!

By the way - kan vara läge att lära sig skriva också.

/JCM
"Ibland bara bar i baren!"

Håller helt och fullt med om att Åka Skidor tyvärr har tappat det mesta av sin kvalitet. Tidigare kunde man läsa om åkning på orter som var på gång, där man fortfarande kunde hitta bra åkning utan att behöva slåss med tusentals andra.

Ett trist exempel är förra numret där de gjorde en guide över åkningen i Frankrike. När jag såg rubriken tänkte jag att "fan, vad bra, nu får jag lite tips på några bra orter och var man skall åka där". Icke sa nicke, istället bjuder de på plankningar ur resekatalogerna vilket innebär att alla ställen verkar likadana för alla erbjuder ju "sol, snö och varierande åkning"...

Och det här med Åre kan ju göra en tokig. I samma nummer hade de en guide över Åre (igen). 5 tips på offpist, 10 tips på krogar...Det borde väl vara tvärtom?

Nej, det är tur att det finns sidor som freeride.

Ola

Jag tycker att ni ska sluta sluta klaga! Med tanke på att Funsport hade sin tindning Vertikat och Sprays satstning med namn Snö finns ju inte längre, med tanke på att det fanns 3 tidningar så var det konkurans för att få just läsare till sin tidning. Men nu när båda dessa har gått i kunkurs så är det inte så konstigt att de blir en dålig tidning. eftersom de kommer alltid ha kvar sina trogna läsare. så som ett fotbolls lag har kvar sina supporters.

Men ni som klagar försök att göra en egen tidning så får ni se vad som händer med åkaskidor!!!

...ser jag som gnäll. Tycker nog att debatten om Åka Skidor är mer nyanserad än så. Hur ska något kunna förbättras om det bara finns en massa ja-sägare och fans som tycker att allt är toppen?

Se till och säg vad ni tycker, ännu hellre direkt till Åka Skidor. Är de smarta nog så tar de till sig åsikterna. Vi alla som läser debatten på Freeride är ju potentiella läsare. Om de gör en bra produkt vill säga.

Skidåkning är faktiskt mer än feta drops, dyngrak i baren och en "jag skiter i allt annat"-attityd. Det finnas mängder med uppslag och idéer om man tar bort skygglapparna och ser utanför den egna lilla gruppen.

Tänk nytt!! Å va inte så dj-la kaxiga (JMC m fl)!

Tillbaka
Topp