åker bergsguider mera kloss?

• Trådstartare Trådstartare Axl
  • Start datum Start datum

Axl

Aktiv medlem
min högst subjektiva uppfattning är att bergsguider åker mer kloss än andra skidåkare. Speciellt om man jämför med åkare som har någorlunda koll och är i samma ålder. Vad kan dettta beteende bero på?

Att guiderna i regel gamla och fastnade på 80 - talet tillsammans med tyskarna?

Senast ändrad:
där tror jag du högg i sten jag har precis tittat på en film med en svensk bergsguide som jag inte vill hänga ut här men han så inte ut att vara många dagar över 30.

I regel ;) och inga regler utan undantag, det vet alla, manu gadiet jobbade som baergsguide vid 22 års ålder. Sen kan jag ju knappast påstå att mitt inlägg var något annat än ironiskt.

Skulle vilja påstå att dom framför allt åker sjukt ekonomiskt sen så kanske dom inte åker lika fort när dom är ute med gäster. Som tex Manu skulle förmodligen inte göra det. Eller de svenska guiderna jag har åkt med ser framför allt till Kundens önskemål och kan inte åka för fullt. Men skulle tro att de flesta guider kan dra på. Skulle vara kul att höra Glisseurs åsikt som har åkt en hel del med bergsguider.

//H

Det är helt klart mer respekt att åka kloss än det här nya fenomenet "straightlina", praktiserandes av skidmedåkare som är för dåliga på skidkörning för att svänga.

Ja Axl, du har helt rätt, ALLA bergsguider åker mer kloss än någon annan grupp av skidåkare. Detta beror på flera anledningar. När en guideaspirant tar examen och får sin hett eftertraktade UIAGM- guidenål så inträffar några fenomen som ingen hittills har kunnat förklara på ett vetenskapligt sätt:

1. Deras byxor krymper. Med en gång guideexamen är i box så krymper skidbrallorna med två storlekar och åker obehagligt högt upp i midjan. Försök att åka något annat än kloss med ett par brallor lika tighta som ett ålskinn som kramar om familjelyckan på det värsta tänkbara sättet. Nä just det, det går ju inte. Alternativet som många guider tar till kan vara den värsta styggelsen av dom alla: stretchbyxor. Eeeehhh, ja jo hmm. Ja ni hör, total klossvarning.

2. Mössa/hjälm åker av – pannbandet åker på oavsett väder och vind. Seth Morrison blev en gång tillfrågad om dom två värsta sakerna med skidåkning och han svarade: "headbands and stretch pants". Nuff said. I rest my case your honour...

3. Goggles av – solglasögon på. Försök att åka fortare än 20 blås med ett par solglajor och du grinar värre än ett barn som fått sitt godis stulet av Micke Högberg på julafton!

Det sorgliga är att syndromen drabbar alla bergsguider oavsett bakgrund och ålder. Om det är något material i själva guidenålen eller ett överdrivet intag av Pastis kan inte jag uttala mig om.

Glisseur:

3. Goggles av – solglasögon på. Försök att åka fortare än 20 blås med ett par solglajor och du grinar värre än ett barn som fått sitt godis stulet av Micke Högberg på julafton!

Tomten tar inte, han ger.

Är inte Micke tomten?

jeffa sa:
Tomten tar inte, han ger.

Är inte Micke tomten?
På A svarar jag: Det är vad du tror. Har sett med egna ögon hur en tomte som var misstänkt lik Högberg var nere med tassarna i barnens godispåsar. Och det på självaste julafton!

På B svarar jag: Det vette fan... Men fint skägg har han i alla fall. Om han åker kloss eller inte är svårt att säga eftersom han åker bräda.

Glisseur: HA,ha,ha.... Sjukt bizzart!

Om någon skulle kunna åka kloss på bräda så är det Micke! Ja menar vi snackar om killen som uppfan tricket: "Chopper to Faceplant bearded".

Kärlek
Jeffa

undligt fenomen det där... sen kan man kommentera val av skidor på de flesta bergsguider! Men håll i hatten vad kunniga de flesta av dem är. Inte så lätt att bli guide inte. Isklättringen går ju inte av för hackor... :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp