Åkning i närheten av Geneve

sackelman

Medlem
Har anledning att besöka Geneve i vinter, tänkte då försöka få med lite skidåkning när man ändå är på de breddgraderna.
Det är ju inte så många mil upp till franska alper.

Men vad finns det på "lagom" avstånd.
Som det ser ut så pratar vi troligen bara om 2-3 dagar som är möjligt att få in.
Vad kan man hitta för boende som är vettigt Isf, de flesta boenden jag har hittat och kikat på är det mest veckohyror som gäller, vill man boka enstaka nätter har priserna varit orimliga.

Den orten jag kikat mest på hittills är Avoriaz som ligger ca 8 mil från Geneve.
Chamonix ligger ju inte heller långt ifrån.

Är det någon som har koll på hur man kan ta sig ifrån Geneve och ut till skidorterna, går det dagliga bussar eller liknande?

// Stefan

Det går bussar från Geneve till många franska skidorter. Kolla www.gare-routier.ch.

Med tåg kan du åka till Verbier, Champery (Portes du Soleil) etc. http://www.cff.ch/home.html

Från flygfältet kan man också ta chamexpress.com o.dyl. minibussar.

Hyra bil är billigare på franska sidan av Geneves flygfält.

Inom 2h har du: Chamonix, Courmayeur, Contamines, La Clusaz, Le Grand Bornand, Grand Massif (Flaine etc), Portes du Soleil, Megeve, Verbier, Villar, Leysin, Diablerets etc. etc. Utbudet är stort :)

Ifall du vill stanna endast 2-3 nätter kanske det är lättare&billigare i t.ex Chamonix. Skulle tro att t.ex Avoriaz till största delen har lägenheter lö-lö för barnfamiljer.

En möjlighet är också att övernatta i Geneve, och göra dagsturer. Lite mera strul, men samtidigt ger det flexibilitet.

Tack för bra info!

Får fundera lite, Chamonix verkar ju klart enklast att ta sig till, många olika alternativ på transport upp.
Funderar dock på om 2-3 dagar i Chamonix bara kommer att vara "för lite"...
Risken kanske är mycket folk, inte hinna med något, så kommer man vara missnöjd ändå.

Större delen av gänget som skall åka är sådana som eg kanske nöjer sig med en helg i Åre med lagom mycket åkning.
Själv skulle jag helst stanna flera veckor :)

Veysonnaz är "lillebror" till Verbier, brukar inte vara jättemkt folk där, bra åkning och de går även bra att skida över till Verbier. Går tåg till Sion och därefter tar man en buss på kanske 20 min (minns inte riktigt).

Kolla också in Nendaz, även det en ort i 4 dalarna tillsammans med Veysonnaz och Verbier. 2 h med tåg från Geneve till Sion, sedan buss 30 min. Billigare än Verbier och med skidbussen in till Siviez och sedan 3 liftar så är du uppe på Mont Fort (snabbare än från Verbier??). Backarna just vid Nendaz duger för en dag men det finns bra möjlighet till lössnöåkning.
Finns ett bra reportage här på Freeride. https://www.freeride.se/blog/danielsjostrom/

Genevé, det finns ju sååå mycket nära!
Champery (le Portes de Soleil), CH, tåg hela vägen från flpl.
Les Diablerets, CH, tåg från flpl + buss (sannolikt)
Veysonnaz, CH, tåg från flpl till Sion, buss upp V-z. Verbier funkar nog rätt lika.
Morzine, FRA, Buss eller taxi om man är fler. Avoriaz ligger ovanför Morzine.
La Clusaz, FRA, buss från flpl...? Har anledning att kolla själv faktiskt. återkommer!
Chamonix, FRA, buss eller tåg från flpl.
Megevé, FRA, tåg åt samma håll som Chamonix + buss borde funka.
M m, m m.......
/A

Senast ändrad:
Kul att du nämner Chamonix och Avoriaz. Jag var i Chamonix för två år sedan och i år bär det av till Avoriaz. Har även varit i Zermatt / Cervinia, åkte då från Genevé med buss.

Tillbaka
Topp