Åkstil från foto?

MarcusBlomberg

Ny medlem
Åkstil från foto?
Hej,

jag går i tankar på nya skidor, och efter att ha läst otaliga trådar här på fr inser jag att man måste ha koll på sin åkstil för att kunna be om råd. Nu är det såhär att jag har i princip aldrig åkt med någon annan telemarkare som har kommenterat min åkning, så jag har inte en susning om hur jag åker. Aggresivt eller slött? Framåtlutad eller bakåtvikt?

Min fråga är; går det att läsa av bara från foton?

Jag åker på ett par Salomon Sentinel, 98 i midjan tror jag, vilket också är det bredaste skidorna jag har åkt.

/Marcus

Åkstil från foto?
Snabb åkstil.

Är ingen lärare men det ser bra ut på bilderna. Ganska aggressiv skulle jag säga. På första bilden ser du ut att behöva lite mera tryck på främre tungan men annars så :)

Jag kör på Icelantic Nomad och tycker att de måtten (130-105-140) funkar grymt bra som allround. Lite osmidiga i djup tung snö men det är bara att trycka på så funkar det. Lite rocker hade dock inte skadat.

Var åker du någonstans under säsongen?

Åkstil från foto?
MarcusBlomberg sa:
Hej,

jag går i tankar på nya skidor, och efter att ha läst otaliga trådar här på fr inser jag att man måste ha koll på sin åkstil för att kunna be om råd.
Du skall inte tro allt du läser på freeride.se...

MarcusBlomberg sa:
Nu är det såhär att jag har i princip aldrig åkt med någon annan telemarkare som har kommenterat min åkning, så jag har inte en susning om hur jag åker. Aggresivt eller slött? Framåtlutad eller bakåtvikt?

Min fråga är; går det att läsa av bara från foton?
Uttala sig om åkteknik utifrån video är tillräckligt sketchy. Enbart enskilda stillbilder ännu värre. Observationsmängden är oftast för liten och det blir osäkert huruvida man "korrigerar" orsak eller verkan.
Tex så är det ju, som "Fredreik" säger uppenbart att det inte är så mycket tryck på den främre delen av främre skidan på första bilden.
Å andra sidan så ser det ut som om du är i slutskedet av svängen där huvuddelen av trycket bör ligga på bakre skidan vilket isåfall skulle innebära att "Fredreik"'s observation är korrekt men inte slutsatsen.
Vänligen observera att det inte är meningen att klämma någon på tårna här utan bara ge ett exempel på hur man kan tolka en bild. Du kan ju, rent teoretiskt, ha kommit med fart ifrån en annan backe och vara i början av svängen på den bilden.

MarcusBlomberg sa:
Jag åker på ett par Salomon Sentinel, 98 i midjan tror jag, vilket också är det bredaste skidorna jag har åkt.
/Marcus
Gäller tankarna kring nya skidor ett byte av allround skida/one-ski-quiver eller tänker du komplettera dina Sentinel med något bredare, eller smalare?, för dagar då du upplever att skidan begränsar njutningen? ;)

vh
/r

Åkstil från foto?
rabbit sa:
Gäller tankarna kring nya skidor ett byte av allround skida/one-ski-quiver eller tänker du komplettera dina Sentinel med något bredare, eller smalare?, för dagar då du upplever att skidan begränsar njutningen? ;)

vh
/r
Tankarna gäller att köpa ett par nya skidor, som förmodligen kommer bli mitt enda par. Mitt mål är väl att åka så mycket lössnö som finns tillgängligt, vilket inte blir allt för mycket då det oftast blir någon vecka i alperna samt någon vecka i fjätervålen per år. Optimistiskt sett blir väl det kanske 30/70 offpist/pist.

Min fundering ligger väl främst i om jag kan hantera en bredare skida, vilka längder som kan vara intressant samt hyr styv skida jag bör ha.

Åkstil från foto?
MarcusBlomberg sa:
Min fundering ligger väl främst i om jag kan hantera en bredare skida, vilka längder som kan vara intressant samt hyr styv skida jag bör ha.
Att döma av bilderna så är du ju inte rädd för att varken kanta eller åka med fart så jag tycker inte att det bör vara några problem att hantera en bredare skida. En bredare skida är ofta bara otympligare, inte "svårare".
Du lär dock inte hitta någon bredare skida som går bättre i pist än dina sentinel.

Min åsikt är att, generellt sett, så lämpar sig inte breda brätten och styva framskidor för den vekare telispositionen.
Iallafall inte när användningsområdet är en "kul till allt" skida.

Med den pågående taper och rocker trenden innebär det att det finns mycket skidor som lämpar sig.

Skulle jag handla lagg just nu så skulle jag köpa ett par countdown2'or för 325€ inkl frakt är det nog svårslaget.
Alla skidor av den typen som jag provat har funkat utmärkt att åka telisar på så salomons rocker2 är säkert också rolig.
Det är ju bara två exempel. 4frnt Ehp är en annan skida som är fantastisk som telis men i slutänden är det ju en smaksak.

vh
/h

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp