Åkteknik: kantfäste

HenningO

Ny medlem
Hur ska man göra för att få så bra grepp (rent skär) som möjligt i en carvingsväng?

Utöver kantning och allt sånt, har jag fått en känsla av att man får bättre grepp om man lutar sig mycket framåt i pjäxan... Är det så?

Från en undrande självlärd skidåkare som aldrig lärt sig nåt om tekniken bakom skidåkning :p

Ödmjukaste läsare!
Om en tillplattad nybörjare får kommentera både frågeställningen och svaren vill jag på peka;
Hopp med mera som förkommit och förekommer är väl om jag förstått det hela rätt en fråga om belastning och avlastning.
1) Brott lönar sig aldrig och beroende på skidans sidoskärningsradie får skidan beroende på belastning en viss given radie och den går inte att påskynda, oavsett gamla eller moderna skidor. Däremot genom den kraftiga sidoskärning kombinerat med kortare skidor gör att skidan snabbare går in i sväng jämfört med tidigare. Därför hinner skidan inte accelerera innan passage av fallinjen, förutsatt att man kör en exempelvis en slalomskida och inte en friåkningsskida. Å andra sidan vill man ju med den skärande svängen tappa så lite fart som möjligt, eller...
2) Jag skulle vilja påpeka, precis som frågeställaren nyfiket undrar om, att en för kraftig förskjutning och/eller belastning framåt motsäger det hela om att inte ha för bråttom med svängen. Vänd på svar 2 och tre eller rättare sagt att det hela är fråga om en samtidig process, där viktcentra förskjuts framåt över fotbladet samtidigt som en vinkling av skidorna påbörjas.
4-5) OK!
6) Nja, inte att förglömma att den så kallade kicken eller rekylen är ett medel att gå in i n ästa sväng med och där kommer avlastningen av svängen, annars blir det svårt att kanta om...

Nu tror jag dock inte det här var problemet som frågeställaren hade, vild gissning av en nybörjare till en annan eftersom han är självlärd. Han pratar om kantgrepp och vad jag tror är att han har problem med att få ett grepp, vilket förmodligen, från att observant iaktagit såväl nybörjare som sk. experter, att han inte har ett tillräckligt motvrid, eller rent ut sagt har kroppen ner mot backen. Utan att gå för djupt in på medvrid för ökad rotationshastighet, härliga telemark, så för att få en god kantning behövs en vinkel mellan skida och höft vilket lättast uppstår med ett sk. motvrid.
Fast i ärlighetens namn, skulle jag föreslå att du tar en lektion eller två. Åter igen tar jag upp det här med jackorna, jag menar lektioner. Som nybliven skidåkare ser jag med stor förvåning på det här med motviljan till lektioner. Inte i någon annan idrott, för skidåkning är väl en idrott, har jag noterat det här.
Ett stort plus till alla som orkat läsa mina konjaksdimmiga noteringar, förutom ArcTracer för det ingår liksom...
GubbF-n!

Från att tidigare varit en notorisk sladdare har jag de senaste åren gått från klarhet till klarhet och lägger numera klockrena skär på de flesta underlag (inte alla...). Jag har med stort intresse läst ovanstående inlägg och har några kommentarer.

1. Svängradie.
Visst kan en skidas svängradie påverkas av åkaren. Trist vore det väl annars. I normalfallet minskar svängradien med ökad vinkling av skidan. Vissa skidor är hårdflörtade medan andra villigt låter sig pressas till betydligt kortare svängar än vad den tekniska specifikationen anger.

2. Jämn belastning av skidan.
Jag har vidare konstaterat att många skidor villigt går in i svängen utan något markerat tryck på främre delen av skidan. Skidorna svänger helt enkelt enbart genom vinkling. Ger en mycket avslappnad och följsam åkning...

3. Vassa kanter.
En kort (hård) kraftigt skuren skida kräver i de flesta fall bra kanter för att fungera (åtminstone när det är lite hårdare i backen). Redan efter några dagar (i vissa fall timmar) kan kanterna vara så "slöa" att en ren sväng med lite "press" är omöjlig att genomföra. Välhängda och vassa kanter är ett måste!

MVH / MM

Gubbf-n
Din version av nr 6 var ju inte så lyckad.
Som erfaren alpinåkare har jag lärt mig att behålla din sk "rekyl" i ben och låta sig själv accelrera. Inte, som du utrycker det, hoppa in i nästa svänga. Skidorna ska vara klistrade i backen för bästa fart och säkerhet.
Vilket sätt det är roligast att åka på är däremot en smaksak.

Allt för mej :P

Avseende punkt sex, avser jag inte att åkarena ska hoppa ur svängen. Kanske jag uttryckte mig klumpigt under den sena timmen...
Vad jag avsåg är att med den acceleration som uppstår kan åkaren snabbare gå in i nästa sväng utan att tappa fart. Givetvis ska inte skidorna avlastas innan kicken utan efter, men någon gång måste de avlastas, annars blir det svårt att växla kant....

Det där med sämre kantgrepp har jag också funderat på, och visst försämras kanten, precis som en kniv varje gång den används, men jag tror även att en viss trötthet spelar in då det krävs en del att köra hårt på rent skär under några timmar.
En något piggare och nyktrare gubbe efter frukost och löprunda...

För att inte framstå som fullständig nybörjare :p måste jag påpeka att jag inte har några som helst problem med att få fäste på de flesta underlagen. Men när jag var i Idre i januari i år var det plusgrader en dag, det frös sedan på och nästa morgon hade sorbeten blivit betong ;).

Jag lyckades även få fäste då, men när jag lade som mest tryck på skidorna släppte dom. Det var då jag märkte att ju mer jag lutade mig framåt desto längre tid tog det innan det släppte, till slut kunde jag ligga på skär genom hela svängen.

Henno: Tidigare var en hård press på plösen en förutsättning för att överhuvudtaget åstadkomma något i närheten av en skärande sväng. Min egen erfarenhet är att det skiljer sig en hel del även på dagens skidor. Vissa talar om skidans "sweet point" dvs. var tyngdpunktens ska läggas för att få ut optimalt av skidan. Vissa skidor är mycket känsliga medan andra tillåter stora variationer på belastning. Sannolikt är ett par skidor med förhållandevis smal bakdel mer beroende av "framvikt" än de med bred bakände. Vad har du för skidor?

MVH / MM

Jag åker på ett par 180 långa Fischer Sceneo S500, med 17 meter i radie.

Jag har inga problem att få rena skär på de flesta underlag, men det är just på riktigt hårt, på gränsen till ren is släpper det när man lägger som allra mest tryck på skidorna.

Tja HennO. Om du redan kan göra rena skärande svängar på mjuka underlag, så lär du ju kunna det på is också. Efter träning dvs. Leta upp en lagom spegelblank sluttning och börja nöta. Jag är föga skolad skidåkare, men lite kan jag iaf. Is handlar nog mycket om psyke och stålkanter med en nypa kraft. Sen är det bara å åka. Och så måste vi ju kanta, litet. Våga släppa ut skidorna så ordnar sig säker nåt...

...hopp, får jag tydligen äta upp. Dock vill jag påpeka att jag aldrig påstått att man ska hoppa för att avlasta skidorna, utan att det är ett sätt, av flera, eftersom det nämndes i början.
Precis som ArcTracer skriver;
"...men inte faaan behöver du göra det där lilla hoppet i slutfasen på svängen (snabb högavlatning) för att kanta om skidorna till den nya riktningen."
Han fortsätter;
"I hög fart kan dock kicken/rekylen ge dig sådan belöning att du i vissa lägen måste göra en liten avlastning för att inte gräva ner laggarna eller riskera sladd i slutfasen.
Men det beror i så fall mera på att man kommit för tvärt emot åkriktningen."

Jag tror att de flesta normalgoda skidåkare, som de flesta är, har svårt att hålla trycket upp från sväng till sväng, när det går undan.
Precis vad jag nämnt tidigare sker oftast en lätt avlastning genom att benen rätas ut något, inte hoppa då både den fart och det tryck som byggts upp försvinner. Det är bara att studera de vassa damerna och herrarna på televisionen nu.

Fast jag ser fram emot en demonstration från ArcTracers sida. Dock inte med 207 cm gamla lagg, utan med moderna grejor, eller du säger som min svåger från Östersund;
"Int behöver jag nya skidor, när jag åker i från de flesta på mine gamle...
Till alla, ha en riktigt fortsatt bra dag!
Gubbf-n!

...funderar på är följande;
Hur gör du kära ArcTracer när du har fullt tryck på skidorna och växlar kant/sväng och vill öka trycket under nästa sväng? Till slut kommer dina knän, fötter och rumpa sitta ihop...
Vad jag förstår, vilket kanske inte är så mycket, är att en under en skärande sväng, byggs trycket upp på skidan för att på så vis få en kraftigare/snävare sväng. Under det här momentet uppstår en del krafter, vilka "hålls under kontroll" genom bl.a. att att luta sig samt att bygga upp ett tryck på skidan. Jag gör en jämförelse med exempelvis motorcykelkörning eller flygning, där motsvarande krafter verkar. Det går helt klart att växla sväng under motorcykelfärd med full sula, jag har själv gjort det för att dra ifrån några irriterande "besserwissar", men snyggt, enkelt och bra bli det inte. Jag är väldigt nyfiken på herr ArcTracers demonstration och jag ska se till och införskaffa en höghastighetskamera för att detaljstudera ovan nämnda herres knä...
SUCK! Det är nästan så att jag blir trött på mig själv, men bara nästan...
Hehe!
Hälsn. till alla
Gubbf-n!

...är svårt, men när det väl fungerar är det underbart!!
Själv har jag ägnat kvällen till att forsa fram mellan två kakelförsedda väggar! Avseende teknikfrågor, så har jag funderat på den kraft som uppstår i samband med vinklingen av hand, armbåge och axel vid simning...
Nä nu tar vi paus och åker lagg i stället och det utav bara helvete...
Gubbf-n!

haha! bisarr diskussion. Ju fler kockar desto mer soppa! Min erfarenhet är att det inte finns någon allmängiltig sanning. När man lyckas göra en sväng som man mår bra av har man lyckats, svårare än så är det inte. Att tänka på hög/låg avlastning, med/motvridning, samtidigt som man böjer knäna i exakt 130 grader och håller armarna 10 centimeter från kroppen med en rät vinkel i armbågen mm mm. kan förstöra vilken skidupplevelse som helst! Ha kul. Experimentera. Så blir man en bättre skidåkare. VSB...

;)

Tillbaka
Topp