Ödmjukaste läsare!
Om en tillplattad nybörjare får kommentera både frågeställningen och svaren vill jag på peka;
Hopp med mera som förkommit och förekommer är väl om jag förstått det hela rätt en fråga om belastning och avlastning.
1) Brott lönar sig aldrig och beroende på skidans sidoskärningsradie får skidan beroende på belastning en viss given radie och den går inte att påskynda, oavsett gamla eller moderna skidor. Däremot genom den kraftiga sidoskärning kombinerat med kortare skidor gör att skidan snabbare går in i sväng jämfört med tidigare. Därför hinner skidan inte accelerera innan passage av fallinjen, förutsatt att man kör en exempelvis en slalomskida och inte en friåkningsskida. Å andra sidan vill man ju med den skärande svängen tappa så lite fart som möjligt, eller...
2) Jag skulle vilja påpeka, precis som frågeställaren nyfiket undrar om, att en för kraftig förskjutning och/eller belastning framåt motsäger det hela om att inte ha för bråttom med svängen. Vänd på svar 2 och tre eller rättare sagt att det hela är fråga om en samtidig process, där viktcentra förskjuts framåt över fotbladet samtidigt som en vinkling av skidorna påbörjas.
4-5) OK!
6) Nja, inte att förglömma att den så kallade kicken eller rekylen är ett medel att gå in i n ästa sväng med och där kommer avlastningen av svängen, annars blir det svårt att kanta om...
Nu tror jag dock inte det här var problemet som frågeställaren hade, vild gissning av en nybörjare till en annan eftersom han är självlärd. Han pratar om kantgrepp och vad jag tror är att han har problem med att få ett grepp, vilket förmodligen, från att observant iaktagit såväl nybörjare som sk. experter, att han inte har ett tillräckligt motvrid, eller rent ut sagt har kroppen ner mot backen. Utan att gå för djupt in på medvrid för ökad rotationshastighet, härliga telemark, så för att få en god kantning behövs en vinkel mellan skida och höft vilket lättast uppstår med ett sk. motvrid.
Fast i ärlighetens namn, skulle jag föreslå att du tar en lektion eller två. Åter igen tar jag upp det här med jackorna, jag menar lektioner. Som nybliven skidåkare ser jag med stor förvåning på det här med motviljan till lektioner. Inte i någon annan idrott, för skidåkning är väl en idrott, har jag noterat det här.
Ett stort plus till alla som orkat läsa mina konjaksdimmiga noteringar, förutom ArcTracer för det ingår liksom...
GubbF-n!