Åkteknik med rocker?

Åkteknik med rocker?
airman sa:
...och 50/50 trycket på skidorna...
Gillade ditt inlägg airman! Du åker Hendryx med hela hjärtat!

Men...
Vi har haft tryckdiskussionen (50/50...) förut dock.
OK, du strävar efter 50/50 men håller du det och hur känner du att du gör det?
I en perfekt preppad blå pist ja, i en likaledes preppad svart pist tveksamt.
Vänligen utveckla!

/Ace DG

Åkteknik med rocker?
Två inlägg på min egen text ovan.
nr 1. När jag säger att jag skjuter fram ytter foten vet jag inte nödvändigtvis om jag sätter något mer tryck på hälen. Kanske blir så av sig själv men strävar efter att stå så neutralt i pjäxan som möjligt.

Nr2 Med att Hendryx har förändrat min syn på bredden på skidor så kan jag även tillägga att min "puderskida" förra året va 115 i midjan och årets är 112. Men däremot så är dom 195cm långa.

@Ace: Har vi två haft den eviga diskussionen förut? Men har mer kött på benen i 50/50 frågan nu så jag är den här gången beredd att ge dig ett JA på den. Bevis är ju fruktansvärt svårt att få fram. En dröm vore ju att ha en logger i sulorna som väger hur mycket tryck man har på respektive ben och del av foten. Kopplad med en GPS så man kan lägga in siffrorna tillsammans med en den linje man åkte i backen på google earth. Årets uppfinning på ISPO nästa?
Men nu finns ju inget sånt så vi nöja oss med dom så underbara och högst subjektiva bedömningarna vi själva besitter.
Enda "beviset" jag har är mina spår. Ett bra åk är bredden och djupet på dom helt parallella och lika. Hur mycket jag kan variera i tryck på skidorna och ändå få spåren att se lika ut vet jag inte.
Sen vet jag inte vad du har för belägg för att man inte skulle stå 50/50. Men jag antar att du refererar till den lite pirrande knäsvaga känslan man får i det väldigt böjda innerbenet när man försöker trycka med det jämte det nästan raka ytterbenet?
Ett experiment. Ställ dig med ena benet på soffan som om du ligger i sväng. Försök nu lyfta dig själv med det böjda benet. Visst blir man förvånad hur "svag" man känner sig i det böjda benet trotts att man närmar sig att lätta med "ytterbenet"?
Tror att den känslan kanske är bidragande till att man inte tror att man faktiskt står med lika mycket tryck på båda benen. För fastän att man står 90grader med innerbenet så orkar man ju fortfarande med lätthet resa sig ur den positionen genom att bara använda innerbenet? Så att det skulle vara någon omöjlighet är det då inte. Har till och med exempel på när jag i slagiga förhållanden fått några smällar på ytterskidan så att den stuckit iväg mitt i svängen och jag fortsatt svängen enbart genom att kroppen vilar på innerskidan.

Med det sagt så måste man ju stå väldigt rätt och riktigt för att kunna utföra det också. Har varit väldigt långa 5-6år med omskolning för att jag faktiskt kommit dit jag är idag med piståkningen. Jag har tyvärr ingen race bakgrund utan har bara stått på skidor sen unga barnsben och är mer än oftast självlärd på det jag gör. Tror också att det är viktigt att skilja på teknik som används mellan portar och friåkning i pist. Här kanske jag ger mig ut på djupt vatten men jag vill mena att eftersom man inte måste ha bråttom in genom nästa port när man åker fritt blir inte heller teknikerna riktigt desamma. Även om mycket är lika.

//Kalle

Åkteknik med rocker?
Intressant! :-)

Jag tror inte att någon tycker att 50/50 generellt är fel bara att det är svårt, riktigt svårt att få till när det blir brant. Åtminstone om det ska svängas ...

En fundering. Hur påverkar skidans bredd "carvingsvängen". Min egna empiriska studier visar att det är både lättare och svårare. Krävs mer "kraft" för att få upp en fet skida på kant, men när kanten sitter där blir skäret mer kompromisslöst men hamnar man på innerskidan eller får bakvikt är det adjöss! Det sistnämnda något som jag upplever är mycket enklare att parera på ett par smalare skidor. Nu pratar vi pist och hård snö.

/MM

Åkteknik med rocker?

@airman
Nej, vi två har nog aldrig debatterat frågan om tryck, däremot har den förkommit i antal tidigare åktekniktrådar. Köper i viss mån ditt resonemang om lika djupa spår. Detta indikerar ju också att du sannolikt står väldigt rätt på laggen, något du själv redan noterat.

Själv har jag dock nästan aldrig känslan av 50/50, möjligen under idealiska förhållanden i typ blå pist. Om det är hårt i pisten är det snarare 10/90 eller nåt sånt i svängens tyngsta fas, att "få ner trycket" i ytterskidan för bästa carv och fäste. Sannolikt dras jag dock fortfarande med vissa "old school"-ovanor som inte helt gått ur.

Tur att man kan börja åka snart igen och analysera vidare!
Intressant i a f!

@MM
Duck-stance trollar bort känslan av bredd något. Jag kan också hålla med om att carvet med breda lagg (95+ mm) kan kännas mer gediget, speciellt i snöförhållanden som inte är helt ideala för carving.

Ha det!
/Ace DG

Senast ändrad:
Åkteknik med rocker?
Fasiken, nu har tankarna börjat snurra och skid suget smyger sig på. Dom senaste timmarna har jag suttit och väckt mitt guldfiskminne till liv om hur jag rör mig genom en sväng. Har kommit fram till följande förlopp.
Jag är som tidigare sagt ganska långsam från sväng till sväng tror jag. Ut ur svängen får skidorna bara dra iväg medan jag långsamt börjar luta innåt i nästa sväng. Här gäller det att jag har med hela överkroppen, ytter armen, hakan, blicken dit jag vill för att få benen och knäna i rätt vinkel. Låter skidorna fortsätta utåt och låter dom liksom ta sin plats eller vad man ska säga medan jag fortsätter att falla innåt och börjar med att sätta tryck på innerbenet (Har slutat med att trycka knät innåt för har jag bara hela kroppen med mig här nu så sitter resten.) När innerbenet sitter så är det bara att trycka till och skjuta fram ytterbenet och bara hålla emot och åka med på en helt underbar resa. Trycket på ytterbenet kommer ju av sig själv. Kommer inte ihåg om jag trycker mot plösen med innerbenet när jag går in i svängen eller om jag står neutralt. Ytterbenet skjuter jag iaf fram så långt jag bara förmår men vill mena att jag står på hela foten.
Hela svängen beror alltså på ingången till den. Kanske är en förklaring till varför jag kan bli lite långsam från kant till kant också. Att försöka sätta tryck på innerbenet mitt i svängen är lönlöst. Eller det känns lönlöst i alla fall. Någon klarar det säkert men inte jag. Varför det är så vet jag inte men kan bero på att jag liksom inte riktigt fått med kroppen.
Hoppas det förklarar lite av hur jag tänker och gör för att få 50/50 trycket. Men givetvis blir allt svårare desto fortare och desto brantare det blir. Men det blir det ju även svårare att få fast ytterskidan i ett rent skär med.
Det jag ville få fram med "soff tricket" va att jag menar att det kan kännas i benen som att inte riktigt trycket finns där på innerskidan men att det faktiskt finns där ändå. För jag får heller aldrig samma känsla i båda benen som när man står upprätt med båda.

@MM Angående bredden och carving vettefan. Jag vet att det hjälper att hålla emot vid lösare underlag och att man slipper köra i innerspännerna på skon ner i snön och tryna på grund av det. Att man lättare skulle skjuta upp skidorna vid bakvikt vet jag inte om jag törs hålla med om. Det vill jag mer knyta till olika skidor än just bredden.
Jag kör ju duck och hur vida det trollar bort bredd eller inte kan nog diskuteras. Men det hjälper till att få benen i rätt vinkel och på så vis blir åkningen enklare. Sen står man för jävla skönt med duck montering.

Fan nu blev det en smärre novell igen. Ingen av er som ska upp på någon skidtestar helg så vi kan diskutera detta över en öl på något trevligt ställe än sitta här och knacka in ord i rutan med stela svetsar fingrar för att sedan ändå inte riktigt få fram det man vill!?

//Kalle

Senast ändrad:
Åkteknik med rocker?
Man åker inte så, det går inte att hålla en skärande sväng när det lutar genom att åka 50/50
Att du sen har en aktiv kant på innerskidan är en helt annan sak och att du har en känsla av det (brukar vi kalla för en pedagogisk sanning) är också det en annan femma.
I en fysik mening så åker du 50/50 rakt utför i falllinjen, så fort du bestämt dig för att det är dax att svänga så ser inte belastningen ut så längre.

Om du nu mot förmodan faktiskt strävar efter att göra det, vilket jag inte fattar vitsen med, så är det ett synnerligen ineffektivt sätt att genomföra en sväng.

Nu vet ju inte jag vad du hade tänkt dig att göra för en sväng men om vi pratar om skärande i terräng brantare än grön, och inte sladdande på en tiltad golfbana, och om vi inte pratar om fasen som brukar kallas svängväxling, så kommer du ha högst belastning på yttern och du borde sträva efter att ha precis det.

Och ja jag är sjukt ironisk och raljant i tonen, det blir liksom inte några roliga diskussioner annars, ledsen om jag kränker någon längs vägen, ok?

- an

Åkteknik med rocker?
Haha, ne då ingen fara med tonen. Tur bara att du inte är över 40 och har lite kött på benen för då skulle du lätt bli uppfattad som lite översittare.

Så du menar att när jag upplever 50/50 så är det bara en känsla? Vilket ben du står på borde väl egentligen bara vara upp till dig själv som åkare. Ser inget rent fysiskt som skulle kunna tala emot det. Bara för att kroppen vill slungas utåt så lutar man sig inte utåt i svängen.
Måste fan konstruera någon form av våg system så man kan få lite svart på vitt i den här frågan.

//Kalle

Åkteknik med rocker?
Klart som f-n jag är översittare.
Det finns faktiskt en film som beskriver valda delar, den heter "skidåkningens kraft" och sen finns det tonvis med litteratur som går igenom det om du vill läsa på. Finns tom utbildningar inom skidvärlden som jobbar med det här.
Länk till lite film material: http://www.skidlarare.info/filmer/index.php

Det finns vissa delar som du måste förhålla dig till, som du helt enkelt inte kan ändra, vissa av dem är fysiska lagar.

Om vi tar ett exempel:
Brant hård backe, mål att köra en skärande sväng (inte på skär hela tiden):
- för att lyckas hålla skäret så måste du lägga all belastning på en kant, gör du det på två så kommer du att tappa skäret med "en innerskida"

Och sen har det att göra med att ett ben kommer vara utsträckt och ett väldigt böjt, du kan ha mycket kant på innern men har du mycket belastning så går knät åt skogen.

- an

Senast ändrad:
Åkteknik med rocker?
Ace_DG sa:
Tja Anders! Väntade bara på dig faktiskt... Vi är igång igen!
Sett nån snö än då?
Så vi kan praktisera och inte bara tjafsa!
/Ace DG
Ryktas om snö i de södra förorterna men inte mer än så
räknar med att stå på snö 21-23 nov, lite osäkert vars just nu men sen är det igång, själv då?

Åkteknik med rocker?
50/50 är en optimal viktfördelning när gäller "sist ner till after whatever betalar" White russian som serveras i ett akvarium tenderar att skinna en.

I övrig har jag endast konstaterat att det är lätt att åka med rocker, mer tryck på hälen men det har ju redan diskuterats. Tycker inte man ska glömma bort höftrörelsen vid åkning i pist. Lite som att försöka sätta sig på en pall som står lite bakom din tänkta innersida. Inåtrotationen av lårbenet kommer automatiskt med och blir inte överdriven. Vid överdriven knäkantning blir man för svag i benet. Spana in mästaren här:

@Ace_DG vi missade Inferno i år igen, bot och bättring eller...?

/Leder

Senast ändrad:
Åkteknik med rocker?
Leder sa:
I övrig har jag endast konstaterat att det är lätt att åka med rocker, mer tryck på hälen men det har ju redan diskuterats. Tycker inte man ska glömma bort höftrörelsen vid åkning i pist. Lite som att försöka sätta sig på en pall som står lite bakom din tänkta innersida. Inåtrotationen av lårbenet kommer automatiskt med och blir inte överdriven. Vid överdriven knäkantning blir man för svag i benet. Spana in mästaren här:
Neej inte prata inåtrotering i höften nu, det fick vi nog av under förra seklet.

Om du gör en inåtrotation av lårbenet så ger det mer kant och en höft som kommer att röra sig åt andra hållet så du kan inte göra de två samtidigt.

Titta på hur han startar svängen i flack terräng, hur han söker tidigt stöd med ett relativt rakt ben och först senare i svängen så kommer knäkantningen in för att skapa mer vinklar, tillsammans med att han sjunker ner i position genom svängen. höftens läge är bara en konsekvens av allt annat

Åkteknik med rocker?
Anders_Nilson sa:
Leder sa:
Neej inte prata inåtrotering i höften nu, det fick vi nog av under förra seklet.

Om du gör en inåtrotation av lårbenet så ger det mer kant och en höft som kommer att röra sig åt andra hållet så du kan inte göra de två samtidigt.

Titta på hur han startar svängen i flack terräng, hur han söker tidigt stöd med ett relativt rakt ben och först senare i svängen så kommer knäkantningen in för att skapa mer vinklar, tillsammans med att han sjunker ner i position genom svängen. höftens läge är bara en konsekvens av allt annat
Nä nu tar du i lite, pratar inte om någon rotation av höften. Känslan av lägga ner höften i svängen kan glömas bort. Måste skapas plats. Vad säger du om att innerskida ligger för långt fram gämfört med ytterskidan då...

Åkteknik med rocker?
Leder sa:
Nä nu tar du i lite, pratar inte om någon rotation av höften. Känslan av lägga ner höften i svängen kan glömas bort. Måste skapas plats. Vad säger du om att innerskida ligger för långt fram gämfört med ytterskidan då...
Kan ge dig för att det är en metod, inget annat
Tycker att känslan ska vara att man skapar stora vinklar och är nära snön, annars finns det risk att en metod blir en sanning som blir en....
Som att säga att du ska vara så nära snön att du tar i med handen - leder i 9 fall av 10 till att man sträcker ut armen och dippar den i snön och det leder inte till att du kommer närmare, snarare tvärt om
Att innerskidan ligger långt före kan vara ett utslag av att ditt innerben är väldigt böjt och väldigt nära kroppen eftersom om du hamnar i den positionen så går det inte att göra på något annat sätt så länge du har pjäxor med samma vinkel på (alt är att knäcka bäckenet i två dela).

Alltså det behöver inte inverka negativt att man har det beroende på om var man kom ifrån och/lr vars man ska härnäst, hajar du?
Medveten rotation av höft=1900tal=fail om du inte åker runt på den typ av utrustning

Åkteknik med rocker?
Känslan att luta höften ner mot snön är väl inte samma sak som att rotera. Jag vill ju inte vrida ut bröstkorgen mot ytterkant/skida som blir fallet vid en rotation av höften eller har jag missat något här... vi kanske menar samma sak men jag är ingen tränare eller vidare bra på att formulera en teknik. Jag bara åker och, förstår bara känsla :rolleyes:

Hela kroppen nära snön beror väl lite på sväng, kortsväng på SL-carve söker jag känslan av att det ska vara lår-höft som är nära snön medan överkroppen är mer "rak", spar tid i övergången mellan sväng tycker jag och jag tycker ju en jevvla massa utan att veta något.

/Leder

Åkteknik med rocker?
Leder sa:
Känslan att luta höften ner mot snön är väl inte samma sak som att rotera.
Sure men det blir problematiskt när du säger att det ska vara en "pall innanför innerskidan" för då är man roterad i höften och inte bara nära snön.

Och naturligtvis så är närheten till snön helt beroende på var, när och hur och det var det jag menade, generaliserar man för mycket så blir inte åkningen vare sig dynamisk eller situationsanpassad utan bara momentan, som att titta på en bild och göra hela sin analys utifrån det.
- an

Åkteknik med rocker?
M_ekroth sa:
Tackar för input.
Jag antar att jag bör ge det en chans till, men det känns som om det kan vara läge att utforska marknaden ett tag till.
Lite återkoppling.
Jag o mina Funkallistic 182 har gjort lite fler skiddagar. Nu är vi överens om tagen :)
Jag bestämmer och de lyder för det mesta... I hård brant pist får jag välja på att släppa dem fria och be en bön, eller helt enkelt hålla ner farten. I alla övriga förhållanden verkar vi lyda mina order.

Anledningen till att det nu känns bra, även om skidorna emellanåt är något styvnackade kan vara 2.

1 de fick slipning på Åre Skidsport förra året sista skiddagen.
2 jag är bättre tränad i benen och orkar bättre.

Bredlaggshacket finns där i bakgrunden men inte alls lika skrämmande som förra året, utan mer som en bieffekt till allt bra.

Som sagt så är det svårt att veta vad som hänt, men nu trivs vi så bra att byte inte är att tänka på förrens de är slut.
Jag måste nog ta reda på vilket recept de är slipade med, för det känns som en betydligt hanterbarare skida nu, än förra året. Så pratet tidigare i tråden om hängning osv. Är nog inte oviktigt.

Mvh Mattias

Åkteknik med rocker?
Bumpar tråden lite. Har åkt några dagar med mina Cash med duck, mestadels i mjuka pister och en del lössnö. Tidigare har jag kört med Funk.

Jag känner att jag får ont i knäna på ett helt annat sätt att vad jag tidigare har fått. Kan det bero på bredden och att de därmed är tyngre att åka med? Eller är det bara jag som blir äldre och skröppligare? "Smärtan" sitter på höger sida av vänster knät och långt ner och samma på höger knät. Någon som känt likande och har en lösning?

Samt det är med 50/50 tryck, hur ska man få till det? Känns som jag maximalt kan åka med säg 70/30. Några tips och ideér?

Åkteknik med rocker?
Hej Kjorling!

Jag misstänker att du åker med "valgusvinklar"...d.v.s du faller ihop med knäna, då belastar du ligamenten på insidorna...
Som tränare har jag tagit hand om flera åkare med denna position som haft ont just som du...
Viktigt med knäna är att man är s.k. parallell när man åker, underbenen skall vara parallella med varandra...
Knän är som med ryggar...ska man lyfta tungt ska man ha en rak rygg så att man belastar diskarna jämnt...krummar man ryggen får man får man all belastning på ena sidan a discen....samma gäller med knän...raka vinklar gör att man får stor anläggningsyta och mindre belastningar/förslitningar...
I ditt fall är det ligamenten som belastas på insidorna av knäna...

Inte så här:

Men så här:

Åkteknik med rocker?
Mmmm, Cash, med duck! Muuums!

Är det på insidorna runt knät och neråt du får ont? Hade det för 3-4år sedan när jag på alvar började köra duck och cash men det har gått över och numer kan jag få liknande när jag kör bredare skidor utan duck.
Vilken årsmodell och hur mycket duck har du monterat?

Tryck diskussionen är nog en evighetsmaskin med fler än ett svar. Väljer du vägen med mer åt 50/50hållet så se till att få till vinklarna på benen (Vilket duck monteringen förenklar betydligt) och sätt rejält tryck på innerbenet redan tidigt i ingången i sväng. Det kommer kännas jätte konstigt och onaturligt om du inte är van det. Men det är bara att öva på.
Monterade mina nya whitedot redeemers här om dagen med rejält med duck. Och gick jag där in med lika full attack som på Cashen slutade allt som oftast att jag till och med står på innerskidan ut ur sväng. Så att det går att få till är iaf säkert. Sen är ju det bästa av allt att det bara är att ta den tekniken rakt av ut i pudret och på så vis kan man öva offpist i pisten! Helt suveränt!

Åkteknik med rocker?

@airman
Ursäkta min lätt förvirrade fråga ... du säger att du "allt som oftast står på innerskidan ut ur svängen" ... menar du att det är bra? Personligen kan jag bara konstatera att för min del resulterar detta i bästa fall i en avancerade balansakt men oftast i något helt annat som definitivt inte stärker självförtroendet.

/MM

Åkteknik med rocker?
airman sa:
Mmmm, Cash, med duck! Muuums!

Är det på insidorna runt knät och neråt du får ont? Hade det för 3-4år sedan när jag på alvar började köra duck och cash men det har gått över och numer kan jag få liknande när jag kör bredare skidor utan duck...

Tryck diskussionen är nog en evighetsmaskin med fler än ett svar. Väljer du vägen med mer åt 50/50hållet...
.:lol: ..fick ont, riktigt jevvla ONT i knäna också för nåra år sen, fatta ju ingenting! MountainMan hade ju lurat på mig sina Purple Haze och tills nån förklarat att ankor faktiskt går med tårna UTÅT gjorde det f-n så ont alltså! Visserligen har man ju varit kobent sen barnsben så det var ju bara naturligt att klicka i, men nåt var fel, jag kände det!

Numera är jag mycket mera upplyst... Dessutom kör jag helst med 60/60, ja menar känns ju lite futtigt med bara 50/50, utveckling gentlemen, utveckling. Ett annat av mina hemliga personliga knep är ju annars att bara köra på en lagg, helst vänster och silvertejpa ihop benen. 100% tryck jämt! Ok med vissa dynamiska tillskott närmar det sig 112...faktiskt, och uppmätt.
Äh....!

Det blir puder i Mt Kungs i morrn...
/A

Senast ändrad:
Åkteknik med rocker?

@Ace_DG
Jag har hört att raceputtarna dessutom kommer upp i 4-5 g i svängarna. Själv försöker jag vara lätt på foten och går mot 40/40 och 0,8 g. Sådeså! :-)

/MM

Åkteknik med rocker?
:P Alltså, 70/70... vet ju varje "made man"-brantåkare är det som gäller. 70% Vodka/ 70% Gin + (optional) lemon twist (ok, orange går till nöds också...) no ice för f-n(!), utgör en s k "STEEP SKIER" den mest legendomsusade Afterwhatever-drinken i brantåkningens historia! :cool:

Stolt över att kunna förmedla denna essentiella kunskap till er ungdomar...
Drick och lär!

Jaha, vare någe mer...?

Undrar.
Eder,
Ace DG

Senast ändrad:
Åkteknik med rocker?
Bättre att plocka fram den gamla Durettmonoskin från 80-talet. Garanterad innerskida i varje sväng....
100/0!!!!

Åkteknik med rocker?
Haha, jaja fattar ironin i era svar. Men vill ni fortsätta åka skidor med en teknik lika gammal som eran ålder så får ni väl det om ni vill. Själv har jag iaf betalat för båda skidorna så jag tänkte jag kunde lika gärna passa på att stå på båda.

Mountain_Man sa:
@airman
Ursäkta min lätt förvirrade fråga ... du säger att du "allt som oftast står på innerskidan ut ur svängen" ... menar du att det är bra? Personligen kan jag bara konstatera att för min del resulterar detta i bästa fall i en avancerade balansakt men oftast i något helt annat som definitivt inte stärker självförtroendet.

/MM
Allt som oftast under första dagen med dom nya skidorna ja. Men nej jag menar inte att det är bra. Va bara ett inspel på att det går att få till 50/50 tryck och att det blir bra mycket enklare när man kör duck på skidorna.
Edit: Men går man in för att just stå på båda skidorna lika mycket bjuder det inte på någon större överaskning vilken skida du än nu råkar stå på ut ur sväng.

//Kalle

Senast ändrad:
Åkteknik med rocker?

@airman
Allvarligt? Förstår att du inte åker brantare än typ 10 graders lutning och helt utan böj-sträckrörelse i benen.
Annars så finns det en skidvaneövning från förra seklet som kallas för Outtrigger som är en knädödare av sällan skådat slag, både korsband, ligamet och menisker brukar gå när man kör den all in.
Vet inte vad du har för mål med din skidåkning men om vi nu pratar effektiv teknik och rörelser som gör att skidorna kan jobba optimalt så har du nog en bit kvar att läsa på.
Kan tips om https://www.facebook.com/alpintraningslara?fref=ts som start och sen Ron LeMasters bok Ultimate Skiing http://www.ronlemaster.com/index.html

Åkteknik med rocker?
Går det att balansera (nästan) 50/50 men ha mer tryck på yttern? Oklart. Tycker hela diskussionen känns som en enda stor begreppsförvirring.

Åkteknik med rocker?
bootfitta sa:
Går det att balansera (nästan) 50/50 men ha mer tryck på yttern? Oklart. Tycker hela diskussionen känns som en enda stor begreppsförvirring.
Tror jag kör 70/70 i stället och betraktar debatten på ett lite(?!) dimmigt avstånd...

Hej från,
AceDG

Åkteknik med rocker?
Anders_Nilson sa:
@airman
Allvarligt? Förstår att du inte åker brantare än typ 10 graders lutning och helt utan böj-sträckrörelse i benen.
Annars så finns det en skidvaneövning från förra seklet som kallas för Outtrigger som är en knädödare av sällan skådat slag, både korsband, ligamet och menisker brukar gå när man kör den all in.
Vet inte vad du har för mål med din skidåkning men om vi nu pratar effektiv teknik och rörelser som gör att skidorna kan jobba optimalt så har du nog en bit kvar att läsa på.
Kan tips om https://www.facebook.com/alpintraningslara?fref=ts som start och sen Ron LeMasters bok Ultimate Skiing http://www.ronlemaster.com/index.html
Allvarligt? Du menar väl inte att du är en av dom där grabbarna med dubbelmoral nog att kunna ägna en hel kväll till att få till en perfekt slipning på alla fyra kanter. För att sedan dagen efter på vägen ner bara använda två stycken av dom?
Har bara "kill" letat igenom dina länkar där, men Rons sida ser till 99% ut att handla om portåkning i fartdräkt? Att inom det området säga emot dig vore som att begå självmord. Då min erfarenhet inom det området sträcker sig till att jag en gång efter afterskin lyckats köra en såndär kexchoklad bana iförd mankini. Men alvarligt? Skidåkning består väl av lite mer än det?

Är det något som bidrar till begreppsförvirring här mer än fantastiska drinkrecept så är det väl mono skin. Där borde du ju rent teoretiskt kunna fördela trycket 50/50 60/40 70/30 80/20 90/10 men lik förbannat ha 100/0 i kant tryck????

Ha det underbart så länge!
//Kalle

Åkteknik med rocker?
Är det något som bidrar till begreppsförvirring här mer än fantastiska drinkrecept så är det väl mono skin. Där borde du ju rent teoretiskt kunna fördela trycket 50/50 60/40 70/30 80/20 90/10 men lik förbannat ha 100/0 i kant tryck????

Ha det underbart så länge!
//Kalle

Tänkte inte på det!!!! Det är ju lysande!!!!!

Hej då!

Senast ändrad:
Åkteknik med rocker?
airman sa:
...Har bara "kill" letat igenom dina länkar där, men Rons sida ser till 99% ut att handla om portåkning i fartdräkt? Att inom det området säga emot dig vore som att begå självmord. Då min erfarenhet inom det området sträcker sig till att jag en gång efter afterskin lyckats köra en såndär kexchoklad bana iförd mankini. Men alvarligt? Skidåkning består väl av lite mer än det?
eh.... näe.
Grundläggande racingteknik kan översättas eller anpassas till all typ av skidåkning, närmast till hands är ju förstås piståkning. Jag tycker mig minnas filmer på t ex Eric Hjorleifson (friåkare, CAN) där han gör fantastiska svängväxlingar med lågavlastningar, tar ordentliga vinklar mycket likt "racingteknik", och allt detta i riktigt djupt puder...
Med det vill jag säga att alla typer utförsåkning är i grunden rätt lika, sen kan vi alltid snacka detaljer!
Men 50/50... hmmm... ;)

God morgon önskar eder,
/Ace DG :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp