Två inlägg på min egen text ovan.
nr 1. När jag säger att jag skjuter fram ytter foten vet jag inte nödvändigtvis om jag sätter något mer tryck på hälen. Kanske blir så av sig själv men strävar efter att stå så neutralt i pjäxan som möjligt.
Nr2 Med att Hendryx har förändrat min syn på bredden på skidor så kan jag även tillägga att min "puderskida" förra året va 115 i midjan och årets är 112. Men däremot så är dom 195cm långa.
@Ace: Har vi två haft den eviga diskussionen förut? Men har mer kött på benen i 50/50 frågan nu så jag är den här gången beredd att ge dig ett JA på den. Bevis är ju fruktansvärt svårt att få fram. En dröm vore ju att ha en logger i sulorna som väger hur mycket tryck man har på respektive ben och del av foten. Kopplad med en GPS så man kan lägga in siffrorna tillsammans med en den linje man åkte i backen på google earth. Årets uppfinning på ISPO nästa?
Men nu finns ju inget sånt så vi nöja oss med dom så underbara och högst subjektiva bedömningarna vi själva besitter.
Enda "beviset" jag har är mina spår. Ett bra åk är bredden och djupet på dom helt parallella och lika. Hur mycket jag kan variera i tryck på skidorna och ändå få spåren att se lika ut vet jag inte.
Sen vet jag inte vad du har för belägg för att man inte skulle stå 50/50. Men jag antar att du refererar till den lite pirrande knäsvaga känslan man får i det väldigt böjda innerbenet när man försöker trycka med det jämte det nästan raka ytterbenet?
Ett experiment. Ställ dig med ena benet på soffan som om du ligger i sväng. Försök nu lyfta dig själv med det böjda benet. Visst blir man förvånad hur "svag" man känner sig i det böjda benet trotts att man närmar sig att lätta med "ytterbenet"?
Tror att den känslan kanske är bidragande till att man inte tror att man faktiskt står med lika mycket tryck på båda benen. För fastän att man står 90grader med innerbenet så orkar man ju fortfarande med lätthet resa sig ur den positionen genom att bara använda innerbenet? Så att det skulle vara någon omöjlighet är det då inte. Har till och med exempel på när jag i slagiga förhållanden fått några smällar på ytterskidan så att den stuckit iväg mitt i svängen och jag fortsatt svängen enbart genom att kroppen vilar på innerskidan.
Med det sagt så måste man ju stå väldigt rätt och riktigt för att kunna utföra det också. Har varit väldigt långa 5-6år med omskolning för att jag faktiskt kommit dit jag är idag med piståkningen. Jag har tyvärr ingen race bakgrund utan har bara stått på skidor sen unga barnsben och är mer än oftast självlärd på det jag gör. Tror också att det är viktigt att skilja på teknik som används mellan portar och friåkning i pist. Här kanske jag ger mig ut på djupt vatten men jag vill mena att eftersom man inte måste ha bråttom in genom nästa port när man åker fritt blir inte heller teknikerna riktigt desamma. Även om mycket är lika.
//Kalle