Aktuella Köp & Sälj-varningar

Timbe> Det låter väldigt misstänkt. Vi har nu tagit bort annonserna och profilen.

Ett bra sätt är att undvika byten helt. Ett bättre alternativ är att använda Popgiro som vi inlett ett samarbete med. Läs mer här om den tjänsten:
https://www.freeride.se/content/6976/

JanN sa:
Fick mail av en spanjor häromdagen som ville sälja ett par DPS Lotus 138. En snabb google search visade att personen i fråga även säljer cyklar i "good working condition".

Buenos días señor .. still intrersted in buying this items and i have it,for sale.and still in good working condition and in perfect order. Good price is accepted,if you are interested in buying from me. Let me know i will email you some pics and details thanks. ADDRESS.. C/Jaume Balmes, 7 Esplugues de Llobregat Barcelona 08950 Spain conact me via Email...p.corsetti70@gmail.com

är det möjligt för freeride.se att stoppa dylik spam på köp/sälj annonser?
Samma filur ville sälja ett par Black Diamond O1:or till mig för nån vecka sen. Det blev inget köp... :)

Någon som känner igen en köpare med förnamnet Filip från Gällivare? Använt Popgirot, men får inte tag på han (telefonen är avstängd och han hämtade ut paketet idag).

Vi har fått in varningar kring en annonsör som säljer Go Pro kameror och som säger sig inte kunna ta emot betalningen via popgiro, så var försiktiga och skicka aldrig pengar i förskott.

En bedragare försöker kidnappa denna identitet:

Användarnamn: IdaEnglund
idaenglund89@hotmail.com
Ida englund
Karlskoga

Annonser från denna profilen:
GoPro hero 3 black editon
dope jacka ''standard DL'' XL använd 1gång
GoPro hero3 black editon Obruten
Garderobresning säljes/bytes / jackor , m,m
Googles + tillbehör

Den riktiga Ida Englund har inget med det att göra.

Jag vill återigen påminna om: Skicka aldrig pengar i förskott använd istället någon tjänst som håller på pengarna likt Popgiro. Vill personen inte använda någon sådan tjänst var försiktiga.

Hej!

Jag har fått två mail av en spanjor som skriver på engelska angående att göra affär med mig med Oakleylinser.

Har avböjt första gången och andra gången så skiter jag i att svara.

Ber alla att akta sig för SOFIA ÅKERMAN Flygfälts vägen Kalix. böt kläder för ca 3k utan att hon skickade det hon lovat jag googlade hennes namn och jag är tydligen inte den enda som har blivit lurad!
eftersom hon skickade sms så har jag inte hennes FR namn.
Jag har polisanmält affären så ska bli internsant vad som händer i framtiden.

J_Gabrielsson sa:
Headplant999 sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=104141

Låter väldigt billigt samt blev medlem igår
lite roligt också att det är både gopro3, gopro2 och contour tillbehör tror dock den är legit.
Han lägger även upp macbook 15 och iPad 4 nu, samt crowbar som var nya pga av "han fått den i present".

Håll ett öga öppet

johan sa:
En bedragare försöker kidnappa denna identitet:

Användarnamn: IdaEnglund
idaenglund89@hotmail.com
Ida englund
Karlskoga

Annonser från denna profilen:
GoPro hero 3 black editon
dope jacka ''standard DL'' XL använd 1gång
GoPro hero3 black editon Obruten
Garderobresning säljes/bytes / jackor , m,m
Googles + tillbehör

Den riktiga Ida Englund har inget med det att göra.

Jag vill återigen påminna om: Skicka aldrig pengar i förskott använd istället någon tjänst som håller på pengarna likt Popgiro. Vill personen inte använda någon sådan tjänst var försiktiga.

Idag har jag fått in ett tips direkt från polisen på en misstänkt bedragare. Troligtvis använder sig personen inte av sina riktiga uppgifter. Dessa kontaktuppgifter har personen använt på Freeride:

0735805433
pontus pettersson
hejsanblah@hotmail.com

Säljes: Jacka o byxa av märket session men tillhörande väst. stl. L
Säljes: Rossignol Twintip scratch ghetto pro ski

johan sa:
Idag har jag fått in ett tips direkt från polisen på en misstänkt bedragare. Troligtvis använder sig personen inte av sina riktiga uppgifter. Dessa kontaktuppgifter har personen använt på Freeride:

0735805433
pontus pettersson
hejsanblah@hotmail.com

Säljes: Jacka o byxa av märket session men tillhörande väst. stl. L
Säljes: Rossignol Twintip scratch ghetto pro ski
Hans bankgiro som står under "B* Pettersson" anses inte längre relevant eller?

Senast ändrad:
Tyvärr växlades en del information ihop. Nu är mitt inlägg uppdaterat och den gamla informationen är inte aktuell.

Senast ändrad:
LURKEN1823 sa:
PottePetterzzon på forumet känns rätt oklar, tycker iaf jag.
Ja många varningsklocker ringer kring hans annonser:
https://www.freeride.se/admarket/view.php?member=139459

- Inget telefonnummer är angivet
- Hjälmkameror av senaste modell
- Nyregistrerad medlem

Finns risk att sådana annonsörer har många ursäkter och inte vill göra upp affären genom att träffas eller använda någon säkert betaltjänst.

PottePetterzzon
pottepettersson97@gmail.com
Pontus p*
95270 risögrund

Är nu borttagen eftersom han inte kunde identifiera sig.

Rubriker på annonser som personen lagt ut på Freeride:
NY GoPro hero 3 med mkt tillbehör
Oakley Crowbar NYA
Gopro + tillbehör
MacBook pro 15 i7 & ipad 4 32gb ev byte
Gopro white editon + tillbehör
Oakley Crowbar + 3 Linser
MacBook pro 15 i7 & ipad 4 32gb

Hedda sa:
Denna person :

Har nu lagt upp liknande vad pottepetterzzon gjorde.

En gopro hero 3 black edition endast använd 1 dag samt en HTC hero x.

Växer starka misstankar om att detta är en till lurifax!

Håll Utkik!
Du noterande att priset var l33t?

https://www.freeride.se/admarket/view.php?member=139658 Denna personen känns väldigt osäker, varit medlem sedan 2013-02-02, finns ingenting om personen endast 3 annonser som har lagts ut gång på gång för att komma högst upp på köp och sälj listan.
Har sett att hon har lagt ut många annonser som försvunnit där det är från tjej till kill kläder, 2000 kr för en gopro 3 black inkl många tillbehör som stav och mycket annat känns väldigt billigt. Bilderna på Gopro kameran är skit kassa då det är bilder från google på tillbehören och detta göra att man kan inte lite på att hon har dem.

Återigen en nyreggad medlem i, hör och häpna, norrbotten som säljer bl a en GoPro Hero3 för ett underpris.

Nu börjar det bli dags att ni gör något åt det här Johan. Koppla annonser till Facebook, låt det vara en inkubationstid för nya medlemmar innan dom kan annonsera eller något. Som det är nu så kommer folk bli lurade och NI måste göra något åt det.

Utter sa:
Återigen en nyreggad medlem i, hör och häpna, norrbotten som säljer bl a en GoPro Hero3 för ett underpris.

Nu börjar det bli dags att ni gör något åt det här Johan. Koppla annonser till Facebook, låt det vara en inkubationstid för nya medlemmar innan dom kan annonsera eller något. Som det är nu så kommer folk bli lurade och NI måste göra något åt det.
Som om Facebook är någon garanti. Våga vägra Facebook, vill inte behöva vara med där för att annonsera.

snorkel sa:
Utter sa:

Som om Facebook är någon garanti. Våga vägra Facebook, vill inte behöva vara med där för att annonsera.
Det är ytterligare ett sätt att göra det krångligare/jobbigare för bedragare. Något måste göras i vilket fall som helst.

Facebooks användardatabas innehåller en hög andel fejkprofiler.

Den nya kalix medlemmen med Gopro kameror är nu borttagen.

Det går inte att bygga bort problemet helt. Vi försöker så gott vi kan genom att stänga av, skriva varningar & tips samt införa säker betalning. Man måste fundera lite själv om erbjudandet är rimligt och se upp för varningssignaler. Följer man tipsen som vi skriver på sidan så är chansen betydligt bättre att man klarar sig från skumma personer.

Enligt polisen finns det en anmälan som de utreder just nu mot en person i Kalix området som är en aktiv och känd bedragare för polisen. Vi samlar givetvis in bevismaterial som polisen tagit del av. Jag hoppas de gör sitt jobb och sätter dit personen.

johan sa:
Det går inte att bygga bort problemet helt.
Men en sak som går att göra (och som enligt min erfarenhet är mycket effektiv) är att införa 2-4 veckors obligatoriskt medlemskap för att kunna lägga upp annonser. Jag vet inte hur svårt det är att lösa rent tekniskt dock...

johan sa:
Facebooks användardatabas innehåller en hög andel fejkprofiler.

Den nya kalix medlemmen med Gopro kameror är nu borttagen.

Det går inte att bygga bort problemet helt. Vi försöker så gott vi kan genom att stänga av, skriva varningar & tips samt införa säker betalning. Man måste fundera lite själv om erbjudandet är rimligt och se upp för varningssignaler. Följer man tipsen som vi skriver på sidan så är chansen betydligt bättre att man klarar sig från skumma personer.

Enligt polisen finns det en anmälan som de utreder just nu mot en person i Kalix området som är en aktiv och känd bedragare för polisen. Vi samlar givetvis in bevismaterial som polisen tagit del av. Jag hoppas de gör sitt jobb och sätter dit personen.
hejsan, är det samma person som jag har gjort ett inlägg om någon stans i inlägget som bor på "flygfältsvägen" ?

JohanSundstrom sa:
J_Gabrielsson sa:
hejsan, är det samma person som jag har gjort ett inlägg om någon stans i inlägget som bor på "flygfältsvägen" ?
Svårförståelig text!
ursäkta;)
Ber alla att akta sig för SOFIA ÅKERMAN Flygfälts vägen Kalix. böt kläder för ca 3k utan att hon skickade det hon lovat jag googlade hennes namn och jag är tydligen inte den enda som har blivit lurad!
är det möjligt att den är henne som du pratar?

Tillbaka
Topp