Alagna vinter 09 v.9 vilka skidor?

Perkal

Ny medlem
Nu har jag stött på problemet som jag antar att alla stöter på innan säsongen börjar, nya skidor.

Har nu funderat länge på vilka skidor jag borde kolla upp som vore värda att köpa inför backcountry åkningen i Alagna! Har funderat på att köpa K2 Hell Bent pga av att jag kan få köpa ett par helt nya av en polare för 5 lappar. Men har ingen stor erfarenhet av puder skidor som går att kasta tricks med förde.
Så tänkte ställa frågan vilka skidor har ni/rekommenderar ni för någon som ska köra puder nu i vinter?

Vikten osv som folk skirver bry er inte om det, spelar ju ingen större roll. Vill helst veta vad ni har testat för skidor vad ni tyckte om dom och om ni sätt dom för ett billigt pris, har en pris gräns på 7 tusen. Och vad jag hört så kostar puder skidorna lite mer än vanligare.

Tack på förhand //Per

Utan att vara cynisk så finns det absolut ingen garanti att du får åka puder den veckan så du bör inte köpa ett par puderskidor med enbart den avsikten.

balanselius sa:
Utan att vara cynisk så finns det absolut ingen garanti att du får åka puder den veckan så du bör inte köpa ett par puderskidor med enbart den avsikten.
"okej" Men nu säger vi att det är puder har du nåt tips då lr är du bara helst borta?

Tror nog det är bättre att köpa en offpistskida för allroundbruk (100-110 mm midja) eller hyra ett par på plats om det nu är puder.

Skulle vara bra att få veta din vikt/åkstil/erfarenhet också, viktigt om man ska kunna rekommendera en skida.

Har ingen erfarenhet av K2 Hellbent men desto mer av Alagna och att du får nog räkna med att vilka skdor du än köper lär du köra sönder dom under veckan. Alagna har en bra snöbas ca var tionde år. Bäst är att köpa ett par billiga begagnade skidor så kan du bränna på utan att vara rädd för att köra på sten!

Håller med Jarle där. Allround lagg är nog det smartaste du kan köpa. Berätta lite mer om dig sj som vikt, åkstil, tidigare skidor du ägt och vad du har tyckt om dom etc... lättare för oss då att ge dig några bra svar. Men Hellbents till alagna låter lite väl optimistiskt må jag säga...speciellt när det bara gäller en vecka.

om du ska fara upp en stund så tror jag att du ska öpa nått mellanting typ 90-110 under fot så jag skulle tipsa på k2 seth dom är sjukt sköna i pist,park och offpist

Tillbaka
Topp