Allmänna skidråd och recensioner

KalleKax

Ny medlem
Efter otaliga inlägg om vilka skidor ska jag köpa och vilka skidor är bäst vill vi diskutera just det, att välja vilka skidor man ska köpa.
Här kommer det en hel del goda råd från några som vet.

I grund och botten finns det inga dåliga skidor utan bara dåliga åkare. Om en skida inte uppträder som man vill är det enkelt att säga att skidan är kass. Men egentligen borde man gå till sig själv och fundera på om man har tillräckligt med kunskap för att kunna hantera skidan. Det som bekräftar detta är alla sponsrade åkare som inte har en egen promodel, vilket innefattar de flesta. Candide Thovex till exempel, han kör grymt på Rossignol, gjorde likadant på Salomon, och innan det på Dynastar.

I stort sett alla skidor som man kan köpa på marknaden uppfyller en skidas grundidé. De tar en framåt på snö och is bara backen lutar tillräckligt mycket. Sen finns det ju skidor som funkar mer eller mindre bra för olika segment, pga. att de är konstruerade för speciella segment, pipe, storslalom, puder osv.

Men om vi generaliserar lite och håller oss till twintips så finns de ju inga dåliga sådana. Mig veterligen går de att flyga och raila med alla twins på marknaden. Och är det någon som vet om en twintip man inte kan hoppa med så får du maila mig så ska jag ändra i texten.

Så när du ska köpa ett par skidor ta de par du får det bästa priset på för troligen kommer du inte att känna någon betydande skillnad ändå. För att känna skillnad på ett par skidor måste man vara riktigt duktig på att åka. Och åker man då med ett par billiga pjäxor eller lite för stora kan jag lova att du inte känner någon skillnad alls.

Här kommer några fördomar om recensioner, håll med eller säg emot, motivera gärna varför.
Ett: Säger man att en skida är bäst på allt så bevisar man bara att man inte vet någonting.
Två: För att kunna märka skillnad på olika skidor måste man vara riktigt duktig på att åka, man måste kunna åka skidan på rent skär, och man måste kunna minska radien på svängarna, även då på skär. Inte åka med skidan utan ta skidan på en åktur.

Kalle Kax
Andreas Wuopio

Ett tillägg till grabbarna grus fina redogörelse, railar man på sina skidor så tar man bort de egenskaper som gör att det går att göra bra skärande svängar. Då spelar laggen ingen roll heller!

Blackriverpaint sa:
Ett tillägg till grabbarna grus fina redogörelse, railar man på sina skidor så tar man bort de egenskaper som gör att det går att göra bra skärande svängar. Då spelar laggen ingen roll heller!
Ett mycket bra in lägg som borde vara ganska självklart, men de är klart bättre att vara övertydlig. Tackar.

KalleKax sa:
I grund och botten finns det inga dåliga skidor utan bara dåliga åkare. Om en skida inte uppträder som man vill är det enkelt att säga att skidan är kass. Men egentligen borde man gå till sig själv och fundera på om man har tillräckligt med kunskap för att kunna hantera skidan. Det som bekräftar detta är alla sponsrade åkare som inte har en egen promodel, vilket innefattar de flesta. Candide Thovex till exempel, han kör grymt på Rossignol, gjorde likadant på Salomon, och innan det på Dynastar.

Så när du ska köpa ett par skidor ta de par du får det bästa priset på för troligen kommer du inte att känna någon betydande skillnad ändå. För att känna skillnad på ett par skidor måste man vara riktigt duktig på att åka. Och åker man då med ett par billiga pjäxor eller lite för stora kan jag lova att du inte känner någon skillnad alls.

Kalle Kax
Andreas Wuopio
Ok! Enligt Er menar ni att majoriteten av åkarna inte är duktiga, för de känner ingen skillnad mellan olika skidor och du utgår från att många här på freeride kör i för stora pjäxor. Själv kör jag exakt samma innermått på pjäxan som min min fot. Sedan att jag lika gärna kan köra den billigaste twintipskidan som med ett dyrare alternativ ifrågasätter jag om deras skidors konstruktioner skiljer sig åt. Om vi ser på exemplet med Candide som åkt för flera olika märken och att han gjort det bra, håller jag med om. Det bevisar att han är en riktigt duktig åkare, samtidigt som vi vet att varje fabrikant han åkt för har segment med riktigt bra skidor. Jag tror inte han valde de billigaste skidorna, varvid jag tror att han kan känna skillnad mellan olika konstruerade skidor.

Ha det bra

landenkungen sa:
Ok! Enligt Er menar ni att majoriteten av åkarna inte är duktiga, för de känner ingen skillnad mellan olika skidor och du utgår från att många här på freeride kör i för stora pjäxor. Själv kör jag exakt samma innermått på pjäxan som min min fot. Sedan att jag lika gärna kan köra den billigaste twintipskidan som med ett dyrare alternativ ifrågasätter jag om deras skidors konstruktioner skiljer sig åt. Om vi ser på exemplet med Candide som åkt för flera olika märken och att han gjort det bra, håller jag med om. Det bevisar att han är en riktigt duktig åkare, samtidigt som vi vet att varje fabrikant han åkt för har segment med riktigt bra skidor. Jag tror inte han valde de billigaste skidorna, varvid jag tror att han kan känna skillnad mellan olika konstruerade skidor.

Ha det bra
Visst har du rätt, alla här på freeride som åker twintips är inte "dåliga" åkare, det finns givetvis väldigt många som är bra, men jag tror ändå att en väldigt hög procentandel hör till de som Kalle och Andreas snackar om. Nämligen de som kan byta från Dogen till Fujative och till Nothin' But Trouble utan att känna den minsta skillnad. Tråkigt, men tyvärr är det nog sant. Förhoppningsvis resulterat denna tråd i att antalet trådar med titeln: "Ska jag köpa X eller XX?" kommer decimeras kraftigt då många inser att det gör det samma vilken skida de köper, det funkar ändå!

Håller med dig till en liten del... Majoriteten, som antagligen är det du pratar om märker ingen skillnad. Jag är brädåkare som iår ska köra skidor igen för första gången på mycket länge. Men om jag jämför med snowboard så skulle det kännas fel att säga att det inte är skillnad på brädor. Är du det allra minsta över medelnivå och lägger hårt pressade skär i hög fart är det i princip livsfarligt med en för klen/vek bräda tex.
Men jag håller med dig i att, OM du bara kan göra sladdsvängar och hoppar lite i parken kmr du inte märka skillnad överhuvudtaget.
Men eftersom detta är en sida för speciellt intresserat folk inom skid/snowboarding är det också lite fel av dig att säga att de flesta trådar som skrivs här är onödiga för att ingen märker någon skillnad. Av alla skidåkare och snowboardåkare i Sverige skulle iaf jag ändå gissa att majoriteten av de duktiga åkarna är medlemmar på freeride :D
Om detta hade varit ett forum på aftonbladet.se där någon skriver något om en carvingskida hade saken varit en annan.

Mvh: Emil

Rydellen sa:
Håller med dig till en liten del... Majoriteten, som antagligen är det du pratar om märker ingen skillnad. Jag är brädåkare som iår ska köra skidor igen för första gången på mycket länge. Men om jag jämför med snowboard så skulle det kännas fel att säga att det inte är skillnad på brädor. Är du det allra minsta över medelnivå och lägger hårt pressade skär i hög fart är det i princip livsfarligt med en för klen/vek bräda tex.
Men jag håller med dig i att, OM du bara kan göra sladdsvängar och hoppar lite i parken kmr du inte märka skillnad överhuvudtaget.
Men eftersom detta är en sida för speciellt intresserat folk inom skid/snowboarding är det också lite fel av dig att säga att de flesta trådar som skrivs här är onödiga för att ingen märker någon skillnad. Av alla skidåkare och snowboardåkare i Sverige skulle iaf jag ändå gissa att majoriteten av de duktiga åkarna är medlemmar på freeride :D
Om detta hade varit ett forum på aftonbladet.se där någon skriver något om en carvingskida hade saken varit en annan.

Mvh: Emil
Hej Emil. Jag udrar verkligen om majoriteten av dom som skriver här på freeride verkligen är duktiga åkare och vet vad dom talar om. Om du går in och läser bland Recensionerna här på freeride så märker man ganska snabbt att de är riktigt låg standard på det som skrivs. Läs bara om tex Head MoJo "Köpte den här skidan i vinter, den e grymt skön å smidig...bra i pisten, skogen, lössnön, hoppen...kan göra allt som man kan göra med en skida!

+ smidig
+ grymt sköna switch
+ snygga
+ stabila
- INGET ALLS...Den perfekta skidan (tycker jag)!"

Och dett är bara ett exempel av många och inte ens det värsta. Skulle jag som skidlärare träffa någon som kan köra en skärande sväng och samtidigt pressa den och minska radien så är man inte strax över medelnivå. Utan snarare i de övereskitet av svenssons i backen. Vist kan det vara skilnad på brädor och brädor. Men ska jag ut och hoppa o leka en dag så kvittar de om jag åker på min mjuka Santa Cruz eller om jag kör på min stenhårda Völkl jag kan köra samma svängar på båda brädorna och göra samma hopp. Men vist funkar Völkl brädan bätter när de är riktigt hårt. Och att de skulle vara farligt att åka på skär med en mjuk bräda så är de inte brädan de är fel på utan tekniken.

Kalle

Låter jag en jeppe på internets högst personliga åsikter styra vilka skidor jag väljer att lägga 4000-10000 spänn på utan att prova dom och dra egna åsikter först, så får man nästan hoppas att man inte känner nån skillnad.

Kalle
Håller absolut med dig gällande recensionerna. Det är tråkigt att läsa att en skida/bräda är bra på allt osv. Detta bör väl som du säger också spegla vad för folk som finns här....Så ok då, du får nog rätt där. Att folk generellt inte känner stor skillnad på brädor/skidor om man är på medelnivå.

Men jag är absolut inget proffs och jag känner ju klar skillnad på brädor jag kör. Då är det väl inte så konstigt att man försöker få reda på vilken bräda som motsvarar sina åkkunskaper och som kommer underlätta/förbättra ens åkning. Saken är ju faktiskt den, att det är svårare att utveckla en bra teknik om du inte får köra på riktiga prylar. Sedan att det är snack om obetydliga skillnader mellan märken och modeller är en annan sak då det i princip är samma "recept" på alla skidor och snowboards. Men det ÄR fortfarande märkbara skillnader mellan olika modeller eller snarare "prisklasser" inom både skid och snowboards.

Rydellen sa:
Kalle
Håller absolut med dig gällande recensionerna. Det är tråkigt att läsa att en skida/bräda är bra på allt osv. Detta bör väl som du säger också spegla vad för folk som finns här....Så ok då, du får nog rätt där. Att folk generellt inte känner stor skillnad på brädor/skidor om man är på medelnivå.

Men jag är absolut inget proffs och jag känner ju klar skillnad på brädor jag kör. Då är det väl inte så konstigt att man försöker få reda på vilken bräda som motsvarar sina åkkunskaper och som kommer underlätta/förbättra ens åkning. Saken är ju faktiskt den, att det är svårare att utveckla en bra teknik om du inte får köra på riktiga prylar. Sedan att det är snack om obetydliga skillnader mellan märken och modeller är en annan sak då det i princip är samma "recept" på alla skidor och snowboards. Men det ÄR fortfarande märkbara skillnader mellan olika modeller eller snarare "prisklasser" inom både skid och snowboards.
Vi har inte heller påstått att det inte ska vara någon skillnad. Skillande är ofta ganska stor mellan olika skidor och brädor de vi pekar på är att väldigt många inte känner den skillanden och därför kan åka på de som dom känner för och har ett vettigt pris. Och ska vi se krast på de så kan du utveklas som åkare vad du än åker på.

Kalle

KalleKax sa:
I grund och botten finns det inga dåliga skidor utan bara dåliga åkare.
helt rätt! mycket bra inlägg. jag har länge haft dessa tankar om allt bredare och bredare skidor. klart det kan va härligt med ett bättre flyt i puder med en 100mm-skida men om man inte kan åka puder på ett par 60mm-skidor så bör man nog ta en och annan skidlektion. glenn plake t.ex. åkte bottenlöst puder med 60mm-skidor för 20 år sen och han åkte ifrån dom flesta här på freeride. själv har jag haft många roliga dagar i bottenlöst puder på mina fischer race sc 170cm med 65mm midja (även om jag föredra mina b4:or).

med rätt teknik kan man åka i stort sett vad som helst på vilka skidor som helst. stenmark kunde göra en skärande sväng på ett par raka 210cm skidor. DET kallar jag teknik på hög nivå.

over and out...

Carled sa:
landenkungen sa:

Ha det bra
Visst har du rätt, alla här på freeride som åker twintips är inte "dåliga" åkare, det finns givetvis väldigt många som är bra, men jag tror ändå att en väldigt hög procentandel hör till de som Kalle och Andreas snackar om. Nämligen de som kan byta från Dogen till Fujative och till Nothin' But Trouble utan att känna den minsta skillnad. Tråkigt, men tyvärr är det nog sant. Förhoppningsvis resulterat denna tråd i att antalet trådar med titeln: "Ska jag köpa X eller XX?" kommer decimeras kraftigt då många inser att det gör det samma vilken skida de köper, det funkar ändå!
Jag hoppas ni lyckas med att minska antalet inlägg med avseende vilken skida av ett antal olika någon person ska införskaffa. Jag håller med er i stora delar av det ni säger, samtidigt som jag har andra åsikter i en del avseenden då jag uppfattar er presentation på ett subjektivt sätt. Jag anser att om man ser till skidor i samma prissegment hos de olika leverantörerna kan det vara svårt att känna skillnad och för en inte alltför avancerad åkare direkt onödigt att försöka finna dessa och om man mot förmodan känner sig villrådig kan man göra lite besvär att söka i forum innan eller se vilka specifikationer produkten har i t.ex. skiddatabasen istället för att massproducera nya trådar.

Ha det bra!

Enligt min mening, och som jag uppfattar Kalle, så kan man inte köpa sig till åkskicklighet genom olika skidor, utan det handlar om långvarig och hård träning. Utifrån mina erfarenheter så kan en dyrare skida snarare stjälpa än hjälpa om man inte har uppnåt en viss förståelse för hur man påverkar det man har på fötterna. En bra skidåkare kan få ut väldigt mycket av vilken skida som helst. Vad gör man då för att bli en bättre skidåkare? ta en skidlektion!

Å andra sidan, många av de som frågar på Freeride vilka twintips de ska köpa får väldigt ofta råd i stil med "köp skida A för den ser coolast ut". Med andra ord, det är inte åk-egenskaperna som styr valet, det är utseendet.

Man kan tycka mycket om det, men så tror jag det är.

Sen måste jag svara elliot_s också: Det bästa råden som jag känner till för att bli en bättre åkare är:

Ride lots! (sagt av Eddie Merckx om hur man blir en bättre cyklist men principen funkar på skidåkning också)

Åk med kompisar som är bättre än dig själv.

landenkungen sa:
KalleKax sa:

Kalle Kax
Andreas Wuopio

Ha det bra
Det är inte bara storleken på pjäxan som är avgörande utan oxå hårdheten har stor betydelse ,och även vinkeln på skaftet.
Skillnaden mellan en billig och dyr turist-pjäxa ligger till stor del i hårdheten, men även passform etc. Nackdelen med turistpjäxan jämtemot en racepjäxa är att racern är ännu hårdare(=bättre känsla mot snön) men framför allt att vinkeln på skaftet är helt annorlunda. En racepjäxa är mer framåtlutat och du får mycket mer kraft i svängen än vad du får med tursitpjäxan där skaftet pekar rakt upp. Detta gör att du tappar allt vad grundposition heter.
Och nej, dom s.k. crossmaxpjäxorna/skiercrosspjäxorna i butik är inte ett dugg lika racepjäxor. Ska man både åka pist och jibba så är det bara att köpa dubbla par.

Monkey...
Jag läser det du skriver, men jag förstår inte vad du skriver. Det låter som du pratar om det mannliga könet här och inte pjäxor. Vinkel hit, vinkel dit och hårdhet och storlek. Ok ska vi ta de från början?
Allt som oftast åker folk i förstora pjäxor vilket gör de svårt att känna skidan. Vinkeln på skaftet har inte alls så stor betydelse efter som du skriver att turistpjäxor ofta är för mjuka. Bra då borde man kunna flexa pjäxan så pass att man får en bra grund position. Och för övrigt är de oftast helt ok vinkel även på hyr pjäxor. Sen skriver du att ju hårdare pjäxa desto bätter känsla mot snön. Det skulle jag vilja veta vad du grundar på? Jag har år efter år bytt till mjukare och mjukare pjäxor utan att tappa den mista skidkänsla. Sen tor jag faktiskt att kraften ner i skidan inte sitter i pjäxan utan i killen/tjejen som åker. Men där kanske jag har fel... Crossmaxpjäxorna är helt underbara pjäxor som funkar fin fint till allt från att åka stora berg till att jibba i parken med. Ok den med 85 i flex är lite mjuk om man åker bana riktigt riktigt hårt. Men funkar underbart när man bara leker. Och för den delen brukar jag köra pist i mina randone pjäxor på walk läget och de funkar ypperligt bra bara man står rätt i pjäxan. Så slutligen bedömmer jag ditt in lägg som ren bull shitt. Man klarar sig ypperligt på bara en pjäxa så länge man inte ska åka telemark också.
Kalle Kax

Bara att hålla med Kalle o Woupio.
O vissa inlägg i denna tråd bekräftar bara mitt tycke att det skrivs mycket bara för skrivandets skull. Utan vare sig koll på sina grejer eller någon grad av självdistans.
Ibland borde man fråga sig: Har jag tillräcklig kunskap för att kunna göra en bedömning? Har jag tillräcklig kunskap för att en lägga mig i ämnet?
Som sagt: Det finns ingen skida/pjäxa som är optimal till allt. Men desto bättre skidåkare du är, desto mer kan du utnyttja dina skidor/pjäxor. Jag tror att till och med att ett par telisar i rätt mans händer kan åkas som ett par slalomskidor bara han står rätt på foten.
Låt korståget mot självdistansen fortsätta.

//David

TomOliver sa:
kom ihåg att det inte är utrustningen som gör åkaren, utan hur mycket tid i backen med polarna!!
inte för att sänka dig nu.
men du kan inte vara i backen utan utrustning, och med billigare utrustning får du mindre backtid ;)

klockrent xhill att liva upp denna tråden igen! fler användare behöver läsa Kalle Kax & Andreas inledande inlägg.

xhill sa:
TomOliver sa:
kom ihåg att det inte är utrustningen som gör åkaren, utan hur mycket tid i backen med polarna!!
inte för att sänka dig nu.
men du kan inte vara i backen utan utrustning, och med billigare utrustning får du mindre backtid ;)
Eller är de med billigare utrustning man just kan få mera tid i backen? För att man inte lagt alla sina surt sparade pengar på att köpa dyr och tuff utrustning? Så ska vi vara ärliga tror jag nog att Xhill får ta och fundera igen. Och omvärdera sina tankar om dyr utrustning.
Kalle

westcoast_surfers sa:
KalleKax sa:
kanske det är dax att läsa detta inlägg innan fortsatta funderingar på vilka skidor man ska köpa.. och vad det är man är ute efter.
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=31135
Kalle
den sög jue. asså fan de stog bara massa blaj okej att alla e bra men han skrev ju inte hur dom e vissa vill ha lätta vissa tunga vissa smala vissa breda fattar du grabben ?
Klart att jag fattar. Men frågan var om du verkligen läste de som stog här. Lätta tunga eller smala skidor gör varken till eller från om man inte kan åka. Tyvär är det just den hårda tuffa saningen för många av dom som säger sig hänga i parken. Hoppas herr västkust är nöj med mitt svar.

Styrkor: Ska man åka skidor här i världen? Ja då är de med ett par sånna här man ska ha under fötterna. Det är de sjukaste jag någonsin provat. Man kan ligga på en sjukt skär varesig de är i isiga pisten eller i slaskiga slasket... Ja de går förståss att cara puder också men de ska man ju inte behöva skriva om en puderskida.
Skidans styrkor?
+ vikten
+ flytet
+ stabiliteten
+ skid känslan
+ kvaliteten
Svagheter: - hum kör man sjukt hårt kommer man inte att klara av krafterna om man inte har ben som Herr Mayer. Så de kan bli en dyr försäsong på gymet.
Sammanfattning: Sjukt jävla bra skida om du ska hänga i sverige alperna eller in the US. Om du ska vara i parken eller i pudret... Funkar till allt
Åkstil: funkar fint till allt

-------------------------------------------
Jag undrar vem som skrev den här recensionen?

Iller sa:
Styrkor: Ska man åka skidor här i världen? Ja då är de med ett par sånna här man ska ha under fötterna. Det är de sjukaste jag någonsin provat. Man kan ligga på en sjukt skär varesig de är i isiga pisten eller i slaskiga slasket... Ja de går förståss att cara puder också men de ska man ju inte behöva skriva om en puderskida.
Skidans styrkor?
+ vikten
+ flytet
+ stabiliteten
+ skid känslan
+ kvaliteten
Svagheter: - hum kör man sjukt hårt kommer man inte att klara av krafterna om man inte har ben som Herr Mayer. Så de kan bli en dyr försäsong på gymet.
Sammanfattning: Sjukt jävla bra skida om du ska hänga i sverige alperna eller in the US. Om du ska vara i parken eller i pudret... Funkar till allt
Åkstil: funkar fint till allt

-------------------------------------------
Jag undrar vem som skrev den här recensionen?
Ja den där har jag skrivit. Men om du läser hela inlägget engång till kanske du kan läsa att

"Här kommer några fördomar om recensioner, håll med eller säg emot, motivera gärna varför.
Ett: Säger man att en skida är bäst på allt så bevisar man bara att man inte vet någonting.
Två: För att kunna märka skillnad på olika skidor måste man vara riktigt duktig på att åka, man måste kunna åka skidan på rent skär, och man måste kunna minska radien på svängarna, även då på skär. Inte åka med skidan utan ta skidan på en åktur."

Alltså har vi inte sagt att det inte går att recensiera en skida utan att det krävs enormt mycket av den som gör de. Har inte heller sagt att alla klarar av att bedöma en skida och dess egenskaper. Men när de kommer till Hendryx skidorna är de det bästa jag åkt på. Kanske inte den bästa recensionen men det är så jag upplever den skidan.

Och ska jag vara helt ärlig förstår jag inte vad min recension har med detta inlägg att göra.
Hoppas herr iller är nöjd med detta svar.
Kalle

Hoppsan, en öm tå!

Även om du uppenbarligen inte håller med så postade jag din recension just därför att jag tycker att den känns lite tveksamt objektiv.

Om din recension är avsedd för de som redan är sjukt duktiga så tycker jag helt enkelt att den är väldigt tunn och med tanke på denna tråd så antar jag att du är ointresserad av att rekommendera ett par Hendryx till någon som inte är sjukt duktig eftersom de ändå inte kommer känna någon skillnad. Jag hävdar inte att jag kan recensera bättre än vad du kan men jag hävdar att du kastar lite sten i glashus. Detta duckar du med att skriva att det är dina fördomar men likväl är detta skälet till att jag postade just din recension.

Min avsikt var inte att jävlas med dig vilket tycks ha blivit effekten.
Min avsikt var att säga emot och motivera varför - precis som du bad om.

Iller sa:
Hoppsan, en öm tå!

Även om du uppenbarligen inte håller med så postade jag din recension just därför att jag tycker att den känns lite tveksamt objektiv.

Om din recension är avsedd för de som redan är sjukt duktiga så tycker jag helt enkelt att den är väldigt tunn och med tanke på denna tråd så antar jag att du är ointresserad av att rekommendera ett par Hendryx till någon som inte är sjukt duktig eftersom de ändå inte kommer känna någon skillnad. Jag hävdar inte att jag kan recensera bättre än vad du kan men jag hävdar att du kastar lite sten i glashus. Detta duckar du med att skriva att det är dina fördomar men likväl är detta skälet till att jag postade just din recension.

Min avsikt var inte att jävlas med dig vilket tycks ha blivit effekten.
Min avsikt var att säga emot och motivera varför - precis som du bad om.
Må hända att recensionen är lite tun för duktiga åkare. Och vist har du rätt i att jag aldrig skulle rekomendera skidan till någon som inte kan åka den. Och någon öm tå trampade du inte på. Om du avsikt var att säga ifrån och motivera så förstår jag verkligen inte varför du postatde min recension i detta forum. Tor faktiskt inte du har något att komma med och endast är ute efter att provosera. Men jag är mycket nyfiken vad du har att tillföra det här med om att välja utrustning. Kansk du med dina djupa kunskaper som utrustning kan hjälpa alla på detta forum. Kritisk kan du vara men visa nu om du kan vara kostruktiv i din kritik också.
För nu börjar ju alla dessa trådar om vilka skidor man ska åka på i vinter dyka upp igen. Så efter som jag och Andreas Wuopio tydligen bara kastar stenar i glashus är jag verkligen nyfiken på om du har nått att komma med. Ge oss nu en objektiv syn på hur största delen av sveriges åkare bör tänka när dom ska sköpa sina nya skidor för surt förvärvade pengar.
Kalle

Mycket av det som skrivits i den här tråden är bra men jag håller inte med om allt. Jag hävdar dock inte att jag sitter inne med den enda sanningen men dock en annan syn på recensioner, etc.

KalleKax sa:
Två: För att kunna märka skillnad på olika skidor måste man vara riktigt duktig på att åka, man måste kunna åka skidan på rent skär, och man måste kunna minska radien på svängarna, även då på skär. Inte åka med skidan utan ta skidan på en åktur.
- Detta håller jag inte alls med om. En duktig skidåkare kan utnyttja skillnaden mellan skidorna men en dålig skidåkare känner bara att det inte fungerar som han/hon vill. En t.e.x. för styv skida eller för vridstyv kan definitivt försämra skidupplevelsen för en halvkass åkare samtidigt som en duktig åkare endast skulle behöva ändra på sin åkstil för att kunna ha kul även om det inte skulle vara hans favoritskida.

Carled sa:
Förhoppningsvis resulterat denna tråd i att antalet trådar med titeln: "Ska jag köpa X eller XX?" kommer decimeras kraftigt då många inser att det gör det samma vilken skida de köper, det funkar ändå!
- Detta håller jag inte heller med om under förutsättningen att den som efterfrågar råd också beskriver sig själv och sina erfarenheter från tidigare skidor. Om jag t.e.x. är halvkass och har åkt på mjuka skidor så är det ju ganska bra om någon med lite mer koll kan berätta att X upplevs som styvare än XX. Även om en riktigt duktig åkare förvisso kan bedömma bäst så är det inte ointressant vad dåliga åkare tycker. Om jag ska köpa en ny bil så är i princip alla bilar jag har råd med ganska lika och ganska billiga. Om jag då rådfrågar en riktig expert så kanske jag får svaret att den bilen känns tråkig att köra, men experten har å andra sidan erfarenhet från bilar i miljon-klassen, vilket jag inte är intresserad av. Expertens omdöme är intressant men det är också intressant om de flesta som köpt bilen är nöjda vilket inte alltid är fallet vare sig med skidor eller bilar (ok liknelsen haltar men ni förstår nog ungefär vad jag menar).

KalleKax sa:
Vi har inte heller påstått att det inte ska vara någon skillnad. Skillande är ofta ganska stor mellan olika skidor och brädor de vi pekar på är att väldigt många inte känner den skillanden och därför kan åka på de som dom känner för och har ett vettigt pris. Och ska vi se krast på de så kan du utveklas som åkare vad du än åker på.
- Det jag menar är alltså att usla åkare visst känner skillnaden och inte kan behandla skidan annorlunda trots att den kräver en annan åkstil än vad de är vana vid.

KalleKax sa:
Lätta tunga eller smala skidor gör varken till eller från om man inte kan åka. Tyvär är det just den hårda tuffa saningen för många av dom som säger sig hänga i parken.
- I parken delvis ja men om man åker minsta lilla utanför parken så är det nog framförallt en dålig åkare som är hjälpt av feta skidor om åkning ska ske utanför pisten och vice versa. Raceåkare kan ju åka bra och ha kul i meterdjupt puder med sina raceskidor på fötterna.

Alltså:
1 Det kan kännas mycket olika att åka på två olika skidor även om man inte är duktig
och trots att båda är mest avsedda för jibbing.
2 Fel skidor till fel person kan ta ganska många skiddagar att vänja sig vid.
3 En usel åkare kanske inte kan recensera skidor till en expert men väl till en annan usel
skidåkare i alla fall om de jämför med andra skidor (eg "Jag tycker att du ska köpa X
istället för XX eftersom jag tycker att de är mer lika Y som du körde på förut och
gillade"). Den informationen är inte värdelös trots att den inte kommer från någon som
verkligen kan åka skidor.

Senast ändrad:
Jag skrev i i trådens start förljande:
"Om en skida inte uppträder som man vill är det enkelt att säga att skidan är kass. Men egentligen borde man gå till sig själv och fundera på om man har tillräckligt med kunskap för att kunna hantera skidan."

Detta är något som det ofta läggs alltför stor vikt på i den mindre bra skidåkarens recension. Den här skidan går inte att köra kortsväng med, den är väldigt ostabil i hög fart och väldigt dålig i pisten osv. är ständigt återkommande kommentarer. Dessa kommentarer grundar sig dock ofta i skidåkarens begränsningar mer än skidans.

Alla mindre bra skidåkare åker inte på exakt samma nivå eller sätt, eller har exakt samma begränsningar, varpå en recension av detta slag mer stjälper än hjälper tycker jag.

Senast ändrad:
Jag tar inte dåliga recensioner i försvar, "kass" eller "bra på allt" är meningslöst. Det jag menar är att när dåliga skidåkare jämför olika skidor så kan de likväl vara intressant för andra dåliga skidåkare att ta del av deras upplevelser. Detta menar jag gäller inte minst för parkskidor som ju faktiskt kan kännas ganska olika, kanske inte i luften eller på railen men väl i landningen. Ett par för styva skidor kan nog göra vilken nybörjar-jibber som helst besviken.

Ursäkta mitt redigerande hit och dit på min föregående tråd. Var inte helt nöjd med vad jag skrivit, nu är jag det.

Med lite substans bakom ens svar så visst kan det vara av intresse. Vid landning och även uthopp kan det ganska lätt märkas om skidans flex hjälper eller stjäper en. Vid svängar är det dock inte lika lätt att märka denna skillnad då det är fler faktorer som spelar in.

Det är alltså (självklart?) en väldigt stor skillnad på att hoppa med ett par skidor och åka med ett par skidor. Det jag framförallt pratat om innan är skillnader när man åker på ett par skidor.

Senast ändrad:
Efter ännu en höst med alla dessa frågor ang skidköp, så kom jag tänka på en tråd som aldrig kommer bli för gammal och läsa innan skidköp....

Förstår faktiskt inte vad du ville få fram med denna tråd? Det ända som når mig är ''köp den billigaste skidan''. Även ditt påstående om att åkare som inte är särklit erfarna inte märker någon skillnad på skidor ifrågasätter jag. Det finns otroliga skillnader från skida till skida som man inte behöver vara ''proffs'' för att märka av, t.ex. flex. Nej det här var inte särsklit givande för mig och kan tyvär inte förstå hur det skulle kunna vara det för någon annan heller. Peace

Tillbaka
Topp