Allmänna tankar kring Bydalen?

Macalon

Medlem
Relativt erfaren och kapabel utförsåkare som sitter och planerar nästa års skidsemester. Har tidigare varit i Vemdalens olika områden i flera år, men har försökt leta mig till något mindre som fortfarande kan erbjuda bra utförsåkning på min nivå (åker i princip allt som svenska skidanläggningar har att erbjuda, även lite offpist). Var i Lofsdalen i några år innan jag började med Vemdalen, och vill gärna hitta tillbaka till den lite mer intima och småskaliga känslan. Har funderat en del på att åka tillbaka till Lofsdalen, men har även letat lite efter boende i Bydalen. Det är dock helt nytt för mig så hör gärna om andras erfarenheter och åsikter innan jag bestämmer mig. Väldigt lockande med 45 nedfarter (jämfört med Lofsdalens 25), men har samtidigt läst en del om flacka berg och stängda liftar i högzonen. Blir dessutom lite skraj när det inte finns en sittlift.

Senast ändrad:
Bydalen är trevligt med åkning på båda sidor av den fina lilla dalgången.
Bergen är inte flacka men liftarna går relativt flackt. Bästa åkningen hittar man i de två högzonsliftarna (som naturligtvis kan vara stängda vid hårt väder).

Vissa år får Bydalen stora mängder snö; när lågtrycken kommer från öst/syd. Oftast torr snö av bra kvalité.
Bydalen är skyddad från de fuktigare västvindarna men när lågtrycken kommer därifrån kommer klent med snö (samma för Lofsdalen och Vemdalen).

Det finns tre lättillgängliga toppturer i området med upp till 600 m fallhöjd

Vi spenderade V7 2023 i Bydalen med familjen, allstå under sportlovet för oss Göteborgare.
Jag såg fram emot fjällkänsla och inga liftköer.

Fanns inte en liftkö vilket var skönt, men tyvärr går släpliftarna inte så fort så kötid + lifttid blir lika jämfört med Trysil, Sälen mm.

Det som var skönt är att man har backarna själv, behövde väja för 1 person på en hel vecka.
Fördelen med Bydalen är att att är lite folk och det är lungt, det speglar sig också på de 2 restaurangerna. Där kan man slappna av och det är det fanns inget hets kring att fånga ett bord, inget stök och bröt helt enkelt.
Nackdelen är att backarna är flacka där nere och liftarna går långsamt.
Vi hade otur med snöläget 2023, men ger Bydalen en chans till 2024.

Jag gick några toppturer vilket var riktigt skön känsla att kunna gå från stugan klockan 08:00 och vara tillbaka till familjen 9.30 då dom var redo att ge sig ut.
Så fjällkänslan finns där!

Att vi bokar Bydalen igen påverkas så klart inverkar det inte finns det ett enda ledigt boende på SKISTAR ledigt vecka V7 för en familj.

Jag såg ett klipp från Bydalen och tänkte "det där Drommenberget såg ju kul ut".
Har man någonsin funderat på att dra upp en lift där? Man ser ibland att folk vill dra en lift över Åresjön till Renfjället; Drommen ser ju betydligt med inbjudande ut. :)

Någon som gått upp på Drommen och åkt ner?

Jag såg ett klipp från Bydalen och tänkte "det där Drommenberget såg ju kul ut".
Har man någonsin funderat på att dra upp en lift där? Man ser ibland att folk vill dra en lift över Åresjön till Renfjället; Drommen ser ju betydligt med inbjudande ut. :)

Bydalen är underskattat för toppturer:
Höjdskillnader på 5-600m på flera fjäll.
endast 5,5 mil fr Östersund (isväg eller färja)

Tyvärr så fick glädjedödarna på Länstyrelsen för sig att göra naturreservat på Drommen för 20 år sedan. Så vi kan nog glömma liftar där 🤷

Men att knata upp på Drommen rekommenderas både sommar och vinter;
Ofta fin åkning på baksidan 👌

Ps. Är det fler än jag som skrivit om lift över Åresjön?

Förr i tiden kördes det speedski där 😀

Förr i tiden kördes det speed ski där 😀.
Bydalen är annars ett genuint mysigt ställe med bra park. Dock ÄR backarna sjukt flacka. Visst högzon bjuder på lite branthet men bara korta partier

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp