Allmänt om Banff

• Trådstartare Trådstartare Micke_Micke
  • Start datum Start datum
M

Micke_Micke

Guest
Allmänt om Banff
Sitter och kollar på Banff här på freeride och behöver råd och tips! Finns massvis med trådar, men jag börjar på nytt!

En del frågor nedan som jag skulle vilja ha besvarade
1. Vilka papper (samtliga) behövs för att resa till Kanada och vara borta ca 3 månader?
2. Om jag vill arbeta, räcker de då att man fixar ett arbetstillstånd som gäller i Kanada?
3. Vart och hur hittar jag säsongsboende??
4. Ni som varit där, är det lätt att kunna fixa svartjobb? typ disk och dylikt!

Tack!!

Allmänt om Banff
tjenare. var i banff för två år sen. bra liten by det där. men inte så mycket snö i själva banff men bergen runt om därimot. lake louise sunshine kicking.
när det gäller papper för att komma in i landet så är det bra att ha papper på hur mycket pengar man har på kontot för att kunna visa upp att man faktiskt kan vara i kanada och bara var i ca 3mån. annars kan dom bli misstänksamma. dom sa till oss att hoppas ni inte säger att ni ska vara här och bara åka i 4mån och inte jobba! men vi hade ju papper på allt så då var det lugnt. har du inget arbetsvisum så nämn absolut inget om jobb, då sätter dom dig på nästa plan hem.
vill du jobba så sök efter ett working holiday visa på kanadas ambasad.
när det gäller svartjobb så upplevde ja inte som att det var så lätt, men man vet ju aldrig.
ja kollade ju inte runt så mycket.
boende fixade vi när vi kom dit. bodde ett tag på hostel och kollade annonser på byn och i dagstidningar. fanns inte jättemycket men det här var i jan. Sen satt vi ut en annons i lokaltidningen att vi var 3 svenskar som ville ha boende och betalade bra dollar =)
fick en stor trea nästan direkt och betalade typ 3300 skallen i mån.
vet inte om vi hade tur eller om det är lätt att få boende. tror det inte ska vara problem att åtminstone få tag i något rum någonstanns.
ha en nice vistelse! kanske dyker upp i banff ja me, kanada blir det iaf.
tjao

Allmänt om Banff
Så från själva Banff måste man ta sig med buss till nån av de närliggande skidsystemen eller? Hur är de med uteliv i Banff? Lungt, röj?

Vad kostade vandrarhemmet per dygn?

Hur tar man sig från Calgary till Banff på lättast sätt från flygplatsen?

Micke

Allmänt om Banff
Du måste åka 15 minuter om du ska till sunshine och 40 om du ska till lake louise. Man kan ju åka buss men tror det kostar typ 600 dollar för ett säsongsbusskort, så lifta är ett hett alternativ. Oftast får du lift på 5 minuter (men kan ju dröja betydligt längre om man har otur).
Utelivet är ganska bra tycker jag, tror det är bättre än Golden och Fernie. Finns 2 st nattklubbar och massa restauranger och barer.

Vandrarhem kostar nog 200 i veckan tror jag, rätt dyrt mao. Vet att vissa jobbade där 40 timmar i veckan för gratis boende (svart).

Transport från calgary: http://www.sightseeingtourscanada.ca/aircalgaryW.aspx
http://www.banffairporter.com/scheduled.php
har inte testat någon av dom men dom borde göra jobbet.

Då ses vi kanske i vinter då!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp