Allround sverigeskida

Joye

Aktiv medlem
Allround sverigeskida
Nu när alla tröttnat på att ge tips på den ultimata storbergsskidan kan ni få hjälpa mig hitta något lite mindre. ;)

Situationen är den här: Jag har åkt på mina Karma 185 i några år men jag känner att de inte är helt anpassade till den åkstil som jag faktiskt praktiserar (mestadels)
Personlig fakta: 176cm 75 kg och åker gärna aggressivt, stort och fort.

Problemet blir att det inte alltid är på det sättet som jag verkligen åker.
De senaste åren har jag fått nöja mig med att åka i Sverige och i tillsammans med vänner i något lägre hastigheter än jag föredrar. En lösning skulle kunna vara att åka utomlands och skaffa nya vänner men det är inte riktigt det jag söker här.

Istället söker jag nu en skida som fungerar lite mer allround i svenska förhållanden och i lite lägre fart.
Ska vi precisera lite mått som jag tror på kan vi säga så här:
Längd: 170-180cm
Midja: 90-100mm (vi pratar ju nästan ren pistskida)
Radie: 15-20m (Är väl det som jag har mest problem med hos mina Karma) Närmare 15 är nog att föredra

Men även om skidan är lite kortare och mer sväng i så får det inte bli orolig så fort jag höjer hastigheten (för det händer emellanåt). Ett sista krav på skida är twin tip, en skida som saknar det är helt enkelt inte tillräckligt allround.

Har försökt titta lite på vad det finns för modeller som kan passa in i det här segmentet. Det finns en hel del som stämmer men som jag ändå inte är helt säker på är rätt.
Hendryx Haze/Voodo child -Egentligen långt utanför budget.
Scott Crusade/Missio/Punisher -Hur funkar Scott?
Line prophet 90 (100) -Hasses val ;)

Vad finns det annars för skidor med mycket sväng trots stor bredd?

Tacksam för alla tips!

Senast ändrad:
Allround sverigeskida
Svårt att hitta något så kort med mycket sväng som är fartstabilt... + twintip...

Hendryx är duktigt bakmonterade och knappast något du vill jibba med även om det säkert går. Blir ostabila om du gillar att straightlina på hårt/slagigt underlag men så länge de ligger på skär så funkar de..

Från scott har jag bara testat Mission och den var alldeles för nervös för att klara av stor och aggresiv åkning, den letar sväng hela tiden, viker undan för allt om du inte ligger på skär och är allmänt otrevlig för stor åkning. Går som ett tåg i pisten dock.

Prophet låter jag någon annan svara på...

ZAG gör ju också skidor med mycket sväng och de jag klämt på har vart lite styvare men jag har inte kört dem. Extrem gör ju svängiga skidor som ska klara en del också.

Allround sverigeskida
Jarle sa:
Hendryx är duktigt bakmonterade och knappast något du vill jibba med även om det säkert går. Blir ostabila om du gillar att straightlina på hårt/slagigt underlag men så länge de ligger på skär så funkar de..
Mina Hendryx är långt från bakmonterade =) De är 3.5 cm från mitt! Fast Henrik har dock lekt lite med "böjflexkurvan" och skärningen. Fast han sa att skidorna i år liknar mer mina skidor...
Förresten är juh funcallistics som vanliga Hendryx bara mer mittmonterade!

Scott mission saknar tyvärr twin, men är riktigt rolig att lekåka med :)

Senast ändrad:
Allround sverigeskida
Låter ju faktiskt som att en Haze skulle vara perfa. Sega är väl att den är lite dyr iof. Men annars tror jag den verkligen lever upp till dina krav...

Allround sverigeskida
Låter ju faktiskt som att en Haze skulle vara perfa. Sega är väl att den är lite dyr iof. Men annars tror jag den verkligen lever upp till dina krav...

Allround sverigeskida
Hoppas de e okej att jag sniker in lite på tråden, men ja såg att några nämnde Patrioten som en riktigt bra allroundskida. Eftersom jag själv e sugen på just den skidan undrar ja om den överhuvudtaget har några svagheter? =) Nä men ärligt talat ni som åkt/åker den, ge mig lite info, hur e den? ...tack

Allround sverigeskida
Tack för svaren.

Jarle: Hade det vart en lätt uppgift hade jag väl inte behövt hjälp ;)
Hendryx är egentligen inte ett alternativ i och med priset. Antog att Scott var en lite veka..
Zag fick ju en del negativ kritik när de var nya men nu vet jag inte hur dom är.

Dustbin Dan: Mina erfarenheter av Extrem är att deras skidor är plank, inte så spännande att åka på men det kanske har ändrat sig på några år.

Egentligen söker jag inte några värstingskidor som ska fungera i alla lägen och vara perfekt överallt. Det jag verkligen prioriterar i de här skidorna är att de ska vara villiga att svänga men samtidigt inte vara några barnskidor som viker sig när hastigheterna höjs och hellst inte pinnsmala slalomskidor. En midja på 90-100 kanske är lite överdrivet men mindre känns så klent.

Hur skulle en Salomon Foil fungera?

Allround sverigeskida
Dynastar Big Trouble i 186 kanske?
Salomon är inte direkt kända för sin stabilitet i höga farter, dessutom borde Gun vara ett bättre val på det märket.

Allround sverigeskida
Varför inte köpa en riktig raceskida med radie runt 15-20? Så kommer du ha riktigt roligt i pisten på riktigt, istället för halvmesyråka med en offpistskida...

Allround sverigeskida
Utter: Inga lysande erfarenheter av Dynastar, Big trouble är inte heller tillräckligt svängiga, något jag kan säga av erfarenhet.

FF: Klart det hade vart roligare med en riktig raceskida men jag är inte sugen på att köpa fartdräkt ;) Ärligt talat är det lite av halvmesyråkandet jag vill ha, en skida som man riktigt kan mesåka med men inte är helt bortkommen när man straightlinar nån pist.

Allround sverigeskida
Ett par Head Monter 82 kanske vore nåt även om de inte uppfyller kravet på midja.

Har ett par själv och de är bra i pist och utanför, sen om man lyssnar på de som har den skidan så verkar flertalet nöjda med den.

Mvh

Allround sverigeskida
Ok såg inte att det skulle vara twintip.....
Extrem har varit plank! Är det inte längre, och jag tycker du borde testa. Annars så har Utter ett bra förslag med Head 94. Lätta och lekfulla. Völkl Bridge? Åk på en skidtestarhelg där du kan testa skidor mot varandra.

Allround sverigeskida
Försöker dra igång den här tråden, dock med en liten annan vridning.

Det är nämnligen så att jag är nyfiken på Scotts nya Crusade skida. Är de någon som har hunnit testa den o har erfarenheter att dela med sig av så skriv gärna en rad.

MvH

Allround sverigeskida
Monis sa:
Jarle sa:
Mina Hendryx är långt från bakmonterade =) De är 3.5 cm från mitt! Fast Henrik har dock lekt lite med "böjflexkurvan" och skärningen. Fast han sa att skidorna i år liknar mer mina skidor...
Förresten är juh funcallistics som vanliga Hendryx bara mer mittmonterade!

Scott mission saknar tyvärr twin, men är riktigt rolig att lekåka med :)
scott misson har precis samma mått som scott punischer som har twin tip

Tillbaka
Topp