Joye
Aktiv medlem
Allround sverigeskida
Nu när alla tröttnat på att ge tips på den ultimata storbergsskidan kan ni få hjälpa mig hitta något lite mindre. 
Situationen är den här: Jag har åkt på mina Karma 185 i några år men jag känner att de inte är helt anpassade till den åkstil som jag faktiskt praktiserar (mestadels)
Personlig fakta: 176cm 75 kg och åker gärna aggressivt, stort och fort.
Problemet blir att det inte alltid är på det sättet som jag verkligen åker.
De senaste åren har jag fått nöja mig med att åka i Sverige och i tillsammans med vänner i något lägre hastigheter än jag föredrar. En lösning skulle kunna vara att åka utomlands och skaffa nya vänner men det är inte riktigt det jag söker här.
Istället söker jag nu en skida som fungerar lite mer allround i svenska förhållanden och i lite lägre fart.
Ska vi precisera lite mått som jag tror på kan vi säga så här:
Längd: 170-180cm
Midja: 90-100mm (vi pratar ju nästan ren pistskida)
Radie: 15-20m (Är väl det som jag har mest problem med hos mina Karma) Närmare 15 är nog att föredra
Men även om skidan är lite kortare och mer sväng i så får det inte bli orolig så fort jag höjer hastigheten (för det händer emellanåt). Ett sista krav på skida är twin tip, en skida som saknar det är helt enkelt inte tillräckligt allround.
Har försökt titta lite på vad det finns för modeller som kan passa in i det här segmentet. Det finns en hel del som stämmer men som jag ändå inte är helt säker på är rätt.
Hendryx Haze/Voodo child -Egentligen långt utanför budget.
Scott Crusade/Missio/Punisher -Hur funkar Scott?
Line prophet 90 (100) -Hasses val
Vad finns det annars för skidor med mycket sväng trots stor bredd?
Tacksam för alla tips!
Situationen är den här: Jag har åkt på mina Karma 185 i några år men jag känner att de inte är helt anpassade till den åkstil som jag faktiskt praktiserar (mestadels)
Personlig fakta: 176cm 75 kg och åker gärna aggressivt, stort och fort.
Problemet blir att det inte alltid är på det sättet som jag verkligen åker.
De senaste åren har jag fått nöja mig med att åka i Sverige och i tillsammans med vänner i något lägre hastigheter än jag föredrar. En lösning skulle kunna vara att åka utomlands och skaffa nya vänner men det är inte riktigt det jag söker här.
Istället söker jag nu en skida som fungerar lite mer allround i svenska förhållanden och i lite lägre fart.
Ska vi precisera lite mått som jag tror på kan vi säga så här:
Längd: 170-180cm
Midja: 90-100mm (vi pratar ju nästan ren pistskida)
Radie: 15-20m (Är väl det som jag har mest problem med hos mina Karma) Närmare 15 är nog att föredra
Men även om skidan är lite kortare och mer sväng i så får det inte bli orolig så fort jag höjer hastigheten (för det händer emellanåt). Ett sista krav på skida är twin tip, en skida som saknar det är helt enkelt inte tillräckligt allround.
Har försökt titta lite på vad det finns för modeller som kan passa in i det här segmentet. Det finns en hel del som stämmer men som jag ändå inte är helt säker på är rätt.
Hendryx Haze/Voodo child -Egentligen långt utanför budget.
Scott Crusade/Missio/Punisher -Hur funkar Scott?
Line prophet 90 (100) -Hasses val
Vad finns det annars för skidor med mycket sväng trots stor bredd?
Tacksam för alla tips!
Senast ändrad: