allroundskidor till tjej

Skiersdown

Ny medlem
allroundskidor till tjej
Tja, min polare hade tänkt köpa nya lagg.

Hon är 178 cm lång och väger ca 73 tunga kilo. Starka fotbollsben.

Duktig och aggresiv i pisten med medellånga till långa svängar och mycket fart. Dock väldigt ovan i off-pisten och har bara kört på 160 centimeters slalomlagg innan

Nu till skidorna. Hon vill att de ska funka efter hennes premmiser i pisten men samtidigt ha något att ha i off-pisten´där hon vill lära sig och spendera mest tid i framtiden.

De skidor jag tror kan funka är:

Völkl Aura 170 cm (blir de för korta?)
Völkl Mantra 177 cm (blir de för hårda?)
K2 Missbehaved 179 cm (Hur är dessa?)

Andra modeller som kan funka? Det måste väl rimligen inte vara damskidor, vad finns det för mjukare allroundskidor som kan funka?

Eller tror ni detta kan bli för stort i alperna och åre? Hon har ju trots allt aldrig åkt några riktiga skidor.

MVH

Senast ändrad:
allroundskidor till tjej
Skulle sätta på henne skidor som är ungefär 185 långa hon är en 178 och väger 73 kg då har hon nog lite muskler att trycka på med så tror ni ska kolla på lite längre skidor.

allroundskidor till tjej
måste hon köpa på en gång, hon kan inte testa runt lite först?
Men med hennes storlek som är väldigt lik min så tror jag inte hon bör kolla på 170 cm utifrån min erfarenhet, (i Åre behöver man skridskor) i Alpoffpist är det lite i minsta laget

allroundskidor till tjej
Mantra kan nog funka bra med hennes vikt. Missbehaved kommer att vara för mjuka för henne....bättre att satsa på ett par obsethed eller king fujas i så fall. Skulle nog satsa på ett par kring 180 i längd

Sedan finns det ju oxå:
Line Prophet 90
Dynastar Legend Mythic
Armada ARV
m.m.

Allra bästa är att testa innan köp

Senast ändrad:
allroundskidor till tjej
Jag har ett par dynastar mythic legend och älskar de. Gjorde en säsong i Riksgränsen och hade enbart de skidorna med mig och de gick bra både i pisten och utanför. Det enda jag inte tyckte de fungerade på var riktigt mkt puder (som när vi gjorde helikopterlyft) eller riktigt djup slasksnö, men det är å andra sidan sällan det är så mkt puder här hemma. Man skulle lugnt kunna säga att det är en fartstabil skida. :-)

Tillbaka
Topp