Alperna i april

pixi

Medlem
Alperna i april
Kan inte åka till alperna förren april och har aldrig varit nere så sent tidigare. Vore schyst om nån kunde tipsa om orter där snön brukar ligga kvar sent.. (och gärna mer än "höga berg" tack, för så mkt kan jag tänka ut själv :P)

Alperna i april
Tja, om du redan räknat ut det själv, var mer behöver du veta? ;)

Välj ett ställe där man kan åka högt upp och njut. Enklaste sättet att få fram en lista är att titta på orter som erbjuder glaciäråkning. Ställen med många nordsluttningar där solen inte tar så hårt är också bra.

Alperna i april
De som har få syd-sluttningar ;)

Mer allvarligt:

Frankrike: Val d'Isere, Tignes*, Val Thorens, Chamonix, Les Deux Alpes*.
Schweiz: Zermatt*, Saas Fee*, Verbier, Engelberg(?).

Orter med en * har glaciär-åkning även på sommaren. Engelberg har jag dålig koll på men det borde funka. Nån annan som vet?

Viktigaste rådet: Vänta med att boka till en vecka innan du åker och kolla vart det finns mest snö kvar då. Åk dit. Du kommer så gott som garanterat att hitta boende på samtliga ställen så länge du inte åker påskveckan. Åker du veckan innan påsk kan du åka till väldigt många fler ställen och hitta bra åkning där också.

Österrike och Italien får någon annan berätta om. Cervinia i Italien lär funka finfint också eftersom det hänger ihop med Zermatt.

Alperna i april
Glaciärskidåkningen i Kaprun ( Kitsteinhorn ) finns i Österrike om det är just dit du söker dig. Finns troligen många andra glaciärer där med men har bara koll på denna.

Alperna i april
Skidåkningen i Ischgl är bra hela april, har själv varit där över 1 maj fyra ggr.

Nästan all skidåkning ligger över 2000 meter så det brukar vara bra åkning där.
Jag ska själv ner till Ischgl mellan 20 - 30 april i år.
Det kan bli lite smörigt i vissa backar på eftermiddagarna men de flesta backar är fortfarande bra.

MVH
Patrik

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp